Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et par på snart 30 som lurer på om vi skal kjøpe nytt sted å bo snart. Vi tjener rett i underkant av 1 mill til sammen, og har i underkant av 200 000 i studielån hver. I tillegg har vi ca 800 000 i egenkapital. Stedene vi ser på ligger på i overkant av 3,5 millioner, og vi må derfor låne tett opp mot 3 millioner (når man tar omkostninger/dokumentavgift/meglerkostnader for salg av vår leilighet osv).

Vi har en nesten nedbetalt bil, ingen andre lån og få utgifter for øvrig (tvlisens, internett, telefon, hjemmepc'er og tidsskrifter er betalt av arbeidsplassene, det er sentralfyr i både nåværende og ønskede leiligheter), så de eneste faste utgiftene vi har er forsikringer, mat/drikke, husleie (ligger på ca 2000,- og "lommepenger".)

Er dette innenfor hva man kan kalle nogenlunde fornuftig? Stedene vi ser på vil være steder vi har mulighet til å bo lenge, i motsetning av dagens lille to-romsleilighet, som er snau for oss, og i alle fall hvis det kommer barn etterhvert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, høres greit ut, dere klare dette helt fint :)

Ingen barn? Det spiller inn, men tror ikke dere vil ha noen problemer med dette lånet.

Skrevet

Vi var i en ganske lik situasjon (litt mindre inntekt, men ingen lån fra før av) Vi fikk låne 3 mill, og det har gått veldig bra. Har prioritert nedbetaling høyt, ingen ferier eller andre utskeielser i et par år, men lever nå helt komfertabelt i drømmehus med to barn :)

Det vanskligste blir nok å overtale banken. De er jo blitt noe mer restrektive i det siste. Men ta med dere budsjettet deres til banken, så skal dere se at dette går bra!

Gjest Constanze
Skrevet

Jeg synes 3 millioner i gjeld høres skremmende mye ut og kunne aldri tenkt meg å hatt så mye. Men med litt edruelig pengebruk så skal dere nok klare det.

Vi tjener rundt 900.000 til sammen og har lån på 1,5 mill. Det kommer helt an på hvor mye penger dere ønsker å bruke på bolig - og ikke minst hvor mye dere klarer å sitte med. Forbruket er forskjellig og det er forbruket som avgjør hvor stort lån dere klarer.

Skrevet

Vi lånte 3,5 mill for noen år siden, da med en bruttoinntekt på ca 1,5 mill. For vår del har dette gått veldig bra, vi har betalt ned mesteparten av lånet, og satser på å kjøpe en del dyrere i nærmeste fremtid.

Jeg skulle tru banken sier ja til lånet med deres inntekt. Det kommer også ann på hvilket yrke dere har og hvilke muligheter det er for lønnsvekst fremover. Her har vi jobber som er ettertraktet uansett hvordan markedet utvikler seg, og vi kan lett tjene ekstra om vi jobber litt mer. Samtidig må dere tenke over og beregne hva dere føler dere komfortable med. Er man en ettertraktet kunde strekker banken seg langt. Det lånet vi ble tilbudt mente jeg var alt for høyt. Vi ønsket å reise mye, kjøpe god mat og bruke penger på andre ting enn å bo. Jeg mener mange har feil innstilling da de makser ut det de kan få fra banken, man må selv ta stilling til hvor mye penger man ønsker å bruke på bolig. Sett opp budsjett, bruk lånekalkulatorer og se hva dere må betale om renta stiger, og tenk over hvor stor andel av inntekten dere ønsker å bruke på å bo.

Skrevet

Ja, men på den andre siden er boliglån gearing på høyt nivå, hvor du kan oppnå bedre avkastning på egenkapitalen enn de fleste andre investeringer. Så det er egentlig ikke dumt å bruke mye på bolig, men det er prioriteringer som alle må gjøre.

Jeg har et lån i denne størrelsesorden, og har hatt utrolig avkastning på eiendommene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...