AnonymBruker Skrevet 11. august 2010 #1 Skrevet 11. august 2010 Jenta mi har nettopp begynt i barnehage, og hun stortrives. Dette er mitt første barn og det er mulig det er helt vanlig, men jeg har reagert på at barnehagen ikke ønsker at barn leveres under frokosten. Den varer fra 8 -8.30 og da er vi bedt om at vi ikke leverer barna. De må enten leveres før eller etter. Jeg synes dette er rart. Vi spiser hjemme og det passer best å levere henne i dette tidsrommet siden jeg begynner på jobb kl 9 og har litt reisevei. Er dette vanlig? Ingen av venninnene mine har vært borti dette i "deres" barnehage.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2010 #2 Skrevet 11. august 2010 Jo, dette har jeg hørt om tidligere. Det er på grunn av at de vil ha ro mens barna spiser, så de slipper å bli forstyrret og slike ting. Hvert fall det jeg har hørt :-)
Holar Skrevet 11. august 2010 #3 Skrevet 11. august 2010 Jeg har hørt om det før, så helt uvanlig er det ikke. Tror det kommer av at de ikke ønsker forstyrrelser under frokosten, slik at barna lærer seg å sitte stille.
Gjest annemor30 Skrevet 11. august 2010 #4 Skrevet 11. august 2010 Og for all del, så å vi alle huske på at barne er der for barnehagens skyld og ikke motsatt... Vi betaler for et tilbud som skal passe foreldrene, ikke barnehagen! 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2010 #5 Skrevet 11. august 2010 Jeg skjønner at de ikke vil ha forstyrelser under frokosten, men det må da gå ann å ha de barna som ikke spiser på et annet rom? I vår barnehage er det flere rom og flere ansatte kl 8. Men det er mulig det er jeg som er vanskelig her. Hilsen TS
Furstina Skrevet 11. august 2010 #6 Skrevet 11. august 2010 Vi hade samma sak. Vi löste det genom att äta frukosten hemma liite tidigare, och lämna före frukosttiden i barnehagen - för efter blev för sent. Min dotter åt två frukostar för det var så trevligt, medan min son gick in och lekte i stora lekrummet. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2010 #7 Skrevet 11. august 2010 Og for all del, så å vi alle huske på at barne er der for barnehagens skyld og ikke motsatt... Vi betaler for et tilbud som skal passe foreldrene, ikke barnehagen! ....og det gjør alle de andre foreldrene og skjønner du, ja de som har unger som sitter og spiser som du på død og liv må forstyrre!
litle_my Skrevet 11. august 2010 #8 Skrevet 11. august 2010 Vi betaler for et tilbud som skal passe foreldrene, ikke barnehagen! Hm, jeg trodde vi skulle betale for et tilbud som skulle passe for barna jeg! Jeg forstår godt ønsket om ro under frokosten, da det kan være mange unger som lett lar seg avlede i spisesituasjonen. Men dette kan jo TS ta opp på foreldremøte i barnehagen? (Kanskje er dette innført nettopp etter ønske fra foreldre tidligere, det er tross alt ikke personalet som spiser frokost og trenger ro) 2
Gjest Vitaminbjørn Skrevet 11. august 2010 #9 Skrevet 11. august 2010 Der jeg jobbet var det å foretrekke at foreldrene ikke kom med barna på det tidspunktet de andre spiste frokost. Men man nekter de jo selvfølgelig ikke. Dessuten er det litt trening for ungene om å sitte stille og å ikke la seg forstyrre av at andre kommer inn.
Illuminati Skrevet 11. august 2010 #10 Skrevet 11. august 2010 Lever når det passer DEG, du betaler for et tilbud og da er det helt feil å sette slike begrensninger. Jeg har vært borti at de sender ut sjema om når barn skal ha fri i forbindelse med skolefri, høytider mm om hvilke barn som kommer. Det er forsåvid greit, unner de fri om det er mulig, men for de som ikke har skolebarn eller andre årsaker til at barna skal være hjemme må nesten krysse ja på at barna kommer. Men jeg har forsøkt så godt det lar seg gjøre å skaffe barnevakt disse dagene, da det er lite barn og litt kjedelig, men da kan de bli sure hvis man krysse ja og barnet ikke kommer. Det synes jeg er dårlig, jeg har rett på plassen og skal selfølgelig prøve å gjøre hverdagen enklere for dem, men ikke hvis det lager problemer for meg. Dessuten er det noen som får store problemer hvis barnehagen stenger, som den gjør hvis bare x antall barn krysser ja. Da må jeg si jeg føler med de foreldrene og krysser i allerfall ja om jeg er usikker. 2
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2010 #11 Skrevet 11. august 2010 Å ha rutiner og regler i en barnehage, er noe som tydeligvis faller mange tungt for brystet. At barna deres har godt av rutiner og regler er påkrevet såsant det ikke kolliderer med deres egne behov. Jeg synes det er helt rimelig at de ønsker at man ikke leverer når det er frokost og stille tid ved bordet. Hos oss spiser barna når de kommer og det er løping med matbokser ohg noen vil leke og andre må spise og jeg skulle ønske det var litt fastere rammer hos oss. Noen ganger spiser barnet mitt hjemme, andre ganger i barnehagen. Hadde det vært faste tider, så hadde han spist i barnehagen. Hva er problemet? Til Illuminati: barnehagepersonell har (dessverre tydeligvis) også rett til å ta ferie. erfaringsmessig er det mange som tar barna ut av barnehagen og legger ferien sin til høytider og skoleferier (vanlig ferietid). Det er da derfor ikke nødvendig med full bemanning i barnehagen disse periodene og det er da vel helt uproblematisk å spørre. De som arbeider der vil vel kanskje også ha fri med sine barn i høytidene/fellesferien? Tror du ikke? Hvis fx 10 av 15 barn på en avdeling har sagt de kommer i påskeuken - da må også 2/3 deler av personalet være der, så en av dem får ikke reist på påskeferie - eller må organisere barnevakt til sitt bar. Så dukker bare 5 opp. Jeg hadde blitt asforbanna kan jeg fortelle deg. Respekt for at de som tar vare på barnet ditt det meste av dets våkentid hadde nok vært på sin plass. Tenk litt da!
Elle Melle Skrevet 11. august 2010 #12 Skrevet 11. august 2010 Hvis barna er små, da trengs de voksne rundt bordet. Når et barn da blir levert i frokosttiden, må en av de voksne (og det er gjerne ikke så mange av dem på tidligvakt) forlate bordet for å ta i mot. Så det kan være gode grunner til at det er best å legge leveringen før eller etter frokosten. Når det er sagt, passer det bare ikke å levere på et annet tidspunkt, da leverer du under forkosten. Det er jo også en mulighet at jenten spiser i barnehagen, da rekker dere å være der i tide. (Men det er selvsagt ofte koseligst og greiest med frokost hjemme.)
Kara W Skrevet 11. august 2010 #13 Skrevet 11. august 2010 Å ha rutiner og regler i barnehagen er jeg helt for (hadde ikke barnehagen min hatt det ville jeg ha byttet), og jeg har ikke noe problem med at de har en "kjernetid" hvor alle barna skal være der. Men å si at man ikke kan levere mellom 8 og 8:30 synes jeg høres unødvendig vanskelig ut. Barna er i barnehagen nettopp fordi foreldrene må jobbe, og da må man kunne ta hensyn til foreldrenes arbeidstid. 3
Illuminati Skrevet 11. august 2010 #14 Skrevet 11. august 2010 Sier at jeg forstår at de vil ha fri, men JEG har ikke fri og jeg betaler for plassen. Da ser jeg det som min rett å bruke den. Det skal ikke være mitt ansvar som kunde å sørge for at personell får fri, det får barnehagen besørge via ekstahjelper o.l. Når jeg VET de ikke kommer krysser jeg nei, men er jeg usikker krysser jeg ja og mener jeg er i min fulle rett.
Modic Skrevet 11. august 2010 #15 Skrevet 11. august 2010 Å ha rutiner og regler i en barnehage, er noe som tydeligvis faller mange tungt for brystet. At barna deres har godt av rutiner og regler er påkrevet såsant det ikke kolliderer med deres egne behov. Jeg synes det er helt rimelig at de ønsker at man ikke leverer når det er frokost og stille tid ved bordet. Hos oss spiser barna når de kommer og det er løping med matbokser ohg noen vil leke og andre må spise og jeg skulle ønske det var litt fastere rammer hos oss. Noen ganger spiser barnet mitt hjemme, andre ganger i barnehagen. Hadde det vært faste tider, så hadde han spist i barnehagen. Hva er problemet? Til Illuminati: barnehagepersonell har (dessverre tydeligvis) også rett til å ta ferie. erfaringsmessig er det mange som tar barna ut av barnehagen og legger ferien sin til høytider og skoleferier (vanlig ferietid). Det er da derfor ikke nødvendig med full bemanning i barnehagen disse periodene og det er da vel helt uproblematisk å spørre. De som arbeider der vil vel kanskje også ha fri med sine barn i høytidene/fellesferien? Tror du ikke? Hvis fx 10 av 15 barn på en avdeling har sagt de kommer i påskeuken - da må også 2/3 deler av personalet være der, så en av dem får ikke reist på påskeferie - eller må organisere barnevakt til sitt bar. Så dukker bare 5 opp. Jeg hadde blitt asforbanna kan jeg fortelle deg. Respekt for at de som tar vare på barnet ditt det meste av dets våkentid hadde nok vært på sin plass. Tenk litt da! Signerer!!
I.am.me Skrevet 11. august 2010 #16 Skrevet 11. august 2010 Jeg syns at det høres helt normalt ut at de vil ha litt fred og ro under frokosten i barnehagen. Det sier seg selv at kaos ikke er ønskelig under frokosten. Min venninnes barn går i en barnehage hvor de bare har en regel på at barna ikke kan komme etter kl 10 og kan ikke hentes før kl 2. Det er fordi utfluktene og turene de skal på tar sted innen denne tidsperioden. Men de har ingen regler på når på morningen de skal komme, men de setter stor pris på at barna kommer enten før eller etter frokosten ja.
Piper Skrevet 11. august 2010 #17 Skrevet 11. august 2010 Og for all del, så å vi alle huske på at barne er der for barnehagens skyld og ikke motsatt... Vi betaler for et tilbud som skal passe foreldrene, ikke barnehagen! Og selvfølgelig har barnehagene lov til ås ette opp regler, selv om foreldrene betaler. Får være måte på hva barnehagene skal akseptere. Tenk å måtte forholde seg til for eksempel 20 forskjellige foreldrepar, som har ulike tidspunkter å levere og hente på. Men slike foreldre som deg, er også de foreldrene som er de som ødelegger for alle andre, fordi du tror at hele verden dreier seg om deg, deg og litt mer deg. Til ts: Samtidlige barnehager jeg har hørt om, har akkurat samme system, fordi de vil at barna skal få ro under måltidet. Så da får dere levere før eller etter frokost, verre er det vel ikke.
Gjest 3 Skrevet 11. august 2010 #18 Skrevet 11. august 2010 Å ha rutiner og regler i barnehagen er jeg helt for (hadde ikke barnehagen min hatt det ville jeg ha byttet), og jeg har ikke noe problem med at de har en "kjernetid" hvor alle barna skal være der. Men å si at man ikke kan levere mellom 8 og 8:30 synes jeg høres unødvendig vanskelig ut. Barna er i barnehagen nettopp fordi foreldrene må jobbe, og da må man kunne ta hensyn til foreldrenes arbeidstid. Kjernetid er ikke en tid barna skal være det (bli levert før/hentet etter), det er en tid barnahagen legger opp aktiviteter og for at barnet skal få fullt utbytte av disse aktivitetene, foreldrene skal slippe å komme til en tom barnehage fordi barna er på tur o.l. er det ønskelig at barna er tilstede da, eller at foreldrne melder fra at barnet vil komme/bli hentet innenfor denne tiden slik at personalet kan gi evt nødvendig informasjon til foreldrene. Ts skrev heller ikke at de ikke kunne levere mellom 8 og 8.30, men at det var ønskelig. Ts skriver ikke noe om alderen på barnet, men vi kan jo anta at dette er en småbarnsavdelig med mange barn som trenger hjelp i matsituasjonen og da er det ikke bare bare å gå ifra... Og hva er mest riktig: å ta hensyn til foreldrenes arbeidstid eller barnas behov for hjelp til å spise og ro rundt bordet?
Piper Skrevet 11. august 2010 #19 Skrevet 11. august 2010 Å ha rutiner og regler i barnehagen er jeg helt for (hadde ikke barnehagen min hatt det ville jeg ha byttet), og jeg har ikke noe problem med at de har en "kjernetid" hvor alle barna skal være der. Men å si at man ikke kan levere mellom 8 og 8:30 synes jeg høres unødvendig vanskelig ut. Barna er i barnehagen nettopp fordi foreldrene må jobbe, og da må man kunne ta hensyn til foreldrenes arbeidstid. Har man foreldre som jobber skift, skal de da få lov til å levere under hele dagen, bare fordi det er da foreldrene har sin arbeidstid? Og mener du virkelig at alle skal kunne forstyrre de som spiser, bare fordi man som foreldre ikke gidder å levere litt før? Snakker om hvem som er vanskelig, og jeg syns synd på de som jobber i barnehagene. 1
Gjesten Skrevet 11. august 2010 #20 Skrevet 11. august 2010 Å ha rutiner og regler i en barnehage, er noe som tydeligvis faller mange tungt for brystet. At barna deres har godt av rutiner og regler er påkrevet såsant det ikke kolliderer med deres egne behov. Jeg synes det er helt rimelig at de ønsker at man ikke leverer når det er frokost og stille tid ved bordet. Hos oss spiser barna når de kommer og det er løping med matbokser ohg noen vil leke og andre må spise og jeg skulle ønske det var litt fastere rammer hos oss. Noen ganger spiser barnet mitt hjemme, andre ganger i barnehagen. Hadde det vært faste tider, så hadde han spist i barnehagen. Hva er problemet? Til Illuminati: barnehagepersonell har (dessverre tydeligvis) også rett til å ta ferie. erfaringsmessig er det mange som tar barna ut av barnehagen og legger ferien sin til høytider og skoleferier (vanlig ferietid). Det er da derfor ikke nødvendig med full bemanning i barnehagen disse periodene og det er da vel helt uproblematisk å spørre. De som arbeider der vil vel kanskje også ha fri med sine barn i høytidene/fellesferien? Tror du ikke? Hvis fx 10 av 15 barn på en avdeling har sagt de kommer i påskeuken - da må også 2/3 deler av personalet være der, så en av dem får ikke reist på påskeferie - eller må organisere barnevakt til sitt bar. Så dukker bare 5 opp. Jeg hadde blitt asforbanna kan jeg fortelle deg. Respekt for at de som tar vare på barnet ditt det meste av dets våkentid hadde nok vært på sin plass. Tenk litt da! Signerer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå