Gå til innhold

høste hasselnøtt

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, bor et sted der alle hater hassel. den vokser så fort og så buskete. samtidig kjøper foreldrene mine hasselnøtter på rema... :skratte: nå lurer jeg på: hvordan høste best? trenger jeg et nett? går det greit å plukke de fra bakken, eller skal jeg ta de fra trærne? rikelig med hasselnøtter som snart skal bli modne. ikke helt sikker på når, men snart! i lindås. :)

• 1 måned senere...
Skrevet

de første hasselnøttene detter i bakken nå, har begynt å plukke de og å legge de ut på avispapir på loftet. gjør ingenting med de, tenker det er greit? jaja, ikke så mange som er interessert i å få mat fra skogen, skjønner jeg.

Skrevet

De er ferdige når de slipper hamsen. De kan fortsatt henge på treet da. Du plukker de i hva du vil... "Vanlig" praksis her i gården er å stappe lommene fulle. Plutselig har man gått på et nøttetre, og da kan man jo ikke gå forbi bare fordi man ikke har noe å plukke i. :sukk:

Jeg har spurt en av disse kokkeluringene som stadig figurerer i medoa om tips for oppbevaring av ferske hasselnøtter. Svaret har vært; spis dem mens de er fersk. Etter en tid lagring endrer de karakter, og de holder seg uansett ikke like godt. De nøttene vi kjøper i butikken vil jeg anta at er av en annen sort.

Jeg leste i denne boken at man kunne fryse dem. Og det har jeg litt tro på. Har ikke prøvd..

Men deilige nyplukkede hasselnøtter er aldeles nydelig!!! :enig:

Skrevet

Har også lurt på dette med å høste nøtter, men da med kastanjer. Kan man spise de rett fra treet? Ser det ikke i butikken.

Skrevet

Kastansjetrærne du ser i Norge er vel stort sett hestekastanje, som ikke er spiselig. Så ville holdt meg til de du får i butikken, hvis du da ikke bor utenlands eller vet at det er en spiselig sort du har foran deg :)

Skrevet

Åja så det er flere sorter ja. Det tnkte jo ikke jeg på.... Har sett i butikkene, men jeg finner ikke. Må jeg i en spesialbutikk?

Skrevet

de nøttene jeg spiser rett fra træet smaker litt gressaktig, umodent...!? men det er veldig lettplukket. er litt rådvill egentlig, nå har jeg i alle fall lagt masse nøtter på avispapir på loftet, og satser på at de er gode til jul.

Skrevet

ble litt inspirert til å plukke hasselnøtt, og ser at noen av de er svartflekkete. sopp? vel ikke spisendes?

post-37809-1285588793,8915_thumb.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...