AnonymBruker Skrevet 10. august 2010 #1 Skrevet 10. august 2010 Jeg og min kjære er en del på restaurant sammen og da pleier vi å betale annenhver gang. Vi ble ganske nylig sammen, har ikke felles økonomi og er ca like rike/fattige. Han jobber, jeg er student, men jeg har nok penger til å klare meg så skal ikke klage på det. Problemet er at han alltid spiser for 3 ganger så mye som meg. Jeg er småspist, er veggis og bestiller alltid det billigste på menyen (ikke bevisst pga prisen, men det er det jeg vil og kan spise) Han spiser derimot det dyreste, noe som gjør at min meny inkl drikke koster kanskje 150 kr, mens hans koster 400-500 kr. Jeg har aldri kommentert dette eller laget noe nummer utav det. Vi betaler annenhver gang uten noen diskusjon. Men er det egentlig rettferdig? Burde jeg sagt noe? Jeg tror aldeles ikke han er ute etter å "lure" meg på noen måte, men det føles litt rart at han alltid skal spise for så mye mer enn meg. Jeg forventer ikke at han skal bli veggis og nøye seg med salaten til en hundrelapp, men han trenger vel ikke ha det flotteste på menyen hver bidige gang. Jeg vil ha deres reaksjoner, og litt om hvordan dere praktiserer det på restaurant om dere spiser veldig ulikt
I.am.me Skrevet 10. august 2010 #2 Skrevet 10. august 2010 Be han om å betale sin egen mat davel om det er et problem for deg. Problem løst. Hvis ikke kan dere begynne å spise hjemme, da koster en middag max 200kr (?) uansett hvor mye dere spiser.
Gjest gjest Skrevet 10. august 2010 #3 Skrevet 10. august 2010 Jeg forventer ikke at han skal bli veggis og nøye seg med salaten til en hundrelapp, men han trenger vel ikke ha det flotteste på menyen hver bidige gang. Er det noe problem å si det til han? Spørre helt rolig om å ta hensyn til prisen pga utgifter som blir for store. Eller så må du bare be om å betale det du spiser og det han spiser - pga det blir mest rettferdig for deg som aldri kjøper det dyre. Visst dere skal kunne være sammen så bør han tåle det OG respektere det. Han har sikkert ikke tenkt på det en gang pga han spiser for å bli mett og tenker at du spiser det du liker- og at damer blir fortere mett med mindre retter og at veggis er rimeligere mat. Det er jo en infam måte å gjøre det på og da. Begynn å bestille vin, kaffe og dessert til degsjøl når det er han sin tur til å betale så prisen blir "likere" fordelt... Men det er nok bedre å være ærlig.
Gjest gjest Skrevet 10. august 2010 #4 Skrevet 10. august 2010 Eller så må du bare be om å betale det du spiser og det han spiser - pga det blir mest rettferdig for deg som aldri kjøper det dyre. Og det han spiser må han betale mente jeg. Det mangler et han må betale i setningen.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2010 #5 Skrevet 10. august 2010 Huff, jeg føler meg bare så kjip og gnien om jeg skal foreslå at vi betaler hvert vårt:s Hadde det vært jeg som spiste dyrest hadde jeg foreslått selv å betale mitt, men syns som sagt det er litt gjerrigknark å foreslå dette for han. Han er fullstendig klar over at han spiser for mye dyrere også, for han har kommentert det i ulike settinger. Når vi spiser hjemme deler vi 50/50, for da er det jo ikke snakk om store "tapet" for meg selv om han spiser "dyrt kjøtt" og større mengder. TS
Gjest gjest Skrevet 11. august 2010 #6 Skrevet 11. august 2010 Huff, jeg føler meg bare så kjip og gnien om jeg skal foreslå at vi betaler hvert vårt:s Hadde det vært jeg som spiste dyrest hadde jeg foreslått selv å betale mitt, men syns som sagt det er litt gjerrigknark å foreslå dette for han. Han er fullstendig klar over at han spiser for mye dyrere også, for han har kommentert det i ulike settinger. Når vi spiser hjemme deler vi 50/50, for da er det jo ikke snakk om store "tapet" for meg selv om han spiser "dyrt kjøtt" og større mengder. TS Oj, men når han kommeterer det - så er jo det fisking for å se om du syns det er urettferdig og ville sakt noe om å forandre på ting. Visst du ikke sier noe da- så tror han det er greit, vet du. Da må du passe på å si fra at "Jo, kanskje burte det bli fordelt bedre"
Gjest Gorgonzola Skrevet 11. august 2010 #7 Skrevet 11. august 2010 Den er litt kilen ja, skjønner deg godt. Det jeg ikke skjønner er at det ikke ringer noen bjeller hos kjæresten din i forhold til den åpenbare skjevdelinga som eksisterer. Tenker han bare sånn at vi betaler annenhver gang så da blir det ok? Jeg hadde insistert på å betale min andel dersom forskjellene hadde vært så åpenbare som du beskriver, noe annet ville vært flaut. Men hvordan formidle det uten å virke kjip? Tricky...... Kanskje bedre å foreslå at dere handler, lager mat og spiser hjemme. Tre gode argumenter som funker er: 1. Det blir vesentlig billigere 2. Det er kjempehyggelig å lage mat sammen, gjerne med et glass vin 3. Kort vei til soverommet eller hvor dere ønsker å "innta" desserten
Gjest mann Skrevet 11. august 2010 #8 Skrevet 11. august 2010 TS er en kvinne, det er 100% sikkert. Ingen mann tenker slik. Sikkert derfor ikke mannen i forholdet tenker på denne skjevheten. Når en mann går inn i et forhold tenker ikke mannen "hvem bidrar med hva". Det er kvinnetankegang. Muligens er det fordi menn, er oppdratt, og ser på seg selv som forsørgere. Kvinner er oftes den som "blir forsørget". Eks:I de fleste forhold er det gutten som har bil og vedlikeholder den, betaler bensin og forsikring, veiavgift mm. Hvor ofte kommer gutten til jenta og sier at han har betalt 700 kr for full tank, han vil gjerne ha 350 kr. DET skjer ikke. Jentene bruker sine penger til eget forbruk sminke , klær, frisør, fest osv. (Tenåringsforhold) Undersøkelser viser også at menn er mer innstillt på å dele om menn tjener mest i forholdet. Men i et forhold hvor KVINNEN tjener best så er det annerledes. Der er det oftere MITT og DITT. Hun tenker at JEG tjener mest, har en god utdannelse og har fortjent å kose meg med MINE penger. Slik tenker ikke menn. Og har du en mann som deler 50% på alle utgifter selv om han tjener mest så har du sannsynligvis en relativt gjerrig og pengebevist mann som kommer til å bli rik en dag. Men de gutta jeg kjenner som er slik har sjelden langvarige forhold.
Gjest Mann, 40 Skrevet 11. august 2010 #9 Skrevet 11. august 2010 Huff, jeg føler meg bare så kjip og gnien om jeg skal foreslå at vi betaler hvert vårt:s Hadde det vært jeg som spiste dyrest hadde jeg foreslått selv å betale mitt, men syns som sagt det er litt gjerrigknark å foreslå dette for han. Han er fullstendig klar over at han spiser for mye dyrere også, for han har kommentert det i ulike settinger. Når vi spiser hjemme deler vi 50/50, for da er det jo ikke snakk om store "tapet" for meg selv om han spiser "dyrt kjøtt" og større mengder. TS Enig i at det er gjerrigknark. Ikke gå den veien der dersom du ønsker et godt parforhold. Mann, 40
I.am.me Skrevet 11. august 2010 #10 Skrevet 11. august 2010 TS er en kvinne, det er 100% sikkert. Ingen mann tenker slik. Sikkert derfor ikke mannen i forholdet tenker på denne skjevheten. Når en mann går inn i et forhold tenker ikke mannen "hvem bidrar med hva". Det er kvinnetankegang. Muligens er det fordi menn, er oppdratt, og ser på seg selv som forsørgere. Kvinner er oftes den som "blir forsørget". Eks:I de fleste forhold er det gutten som har bil og vedlikeholder den, betaler bensin og forsikring, veiavgift mm. Hvor ofte kommer gutten til jenta og sier at han har betalt 700 kr for full tank, han vil gjerne ha 350 kr. DET skjer ikke. Jentene bruker sine penger til eget forbruk sminke , klær, frisør, fest osv. (Tenåringsforhold) Undersøkelser viser også at menn er mer innstillt på å dele om menn tjener mest i forholdet. Men i et forhold hvor KVINNEN tjener best så er det annerledes. Der er det oftere MITT og DITT. Hun tenker at JEG tjener mest, har en god utdannelse og har fortjent å kose meg med MINE penger. Slik tenker ikke menn. Og har du en mann som deler 50% på alle utgifter selv om han tjener mest så har du sannsynligvis en relativt gjerrig og pengebevist mann som kommer til å bli rik en dag. Men de gutta jeg kjenner som er slik har sjelden langvarige forhold. Jeg er kvinne, men jeg absolutt ser poenget ditt. Jeg er en sånn person som ikke klarer å være skyldig eller å føle at jeg bidrar mindre enn kjæresten, men jeg har venninner som absolutt er sånn som du beskriver her. Det med bensin er et veldig viktig poeng!! Utrolig mange menn kjører rundt på dama si hver eneste dag, og de bruker både tid og penger på å kjøre kvinnene rundt. Og da syns jeg ikke det er et stort problem dersom dama betaler for biffen.
Gjest gjest123 Skrevet 11. august 2010 #11 Skrevet 11. august 2010 var du ikke student? da burde det jo være åpenlyst at du ikke bør betale så mye.Dere burde spise hjemme. Jeg hadde sagt til ham; "jeg synes rest. besøkene er blitt såpass dyre og jeg ønsker ikke lenger å bruke så mye penger på mat ute". Rett fram, men sånn er jeg .
I Grosny Skrevet 11. august 2010 #12 Skrevet 11. august 2010 Du er kvinne og han er mann. Han kan be med deg ut og spandere. Men du kan jo spandere litt på han innimellom da. Hvis han spanderer ute, og du passer på å kompensere med å handle litt mer til hjemmebruk, så blir det rettferdig. Problemet hvis han spanderer for mye er at da før han ikke råd til å kjøpe så mange diamanter til deg.
Jade Skrevet 11. august 2010 #13 Skrevet 11. august 2010 Har du ikke råd til å betale 2-300 kr for mat som koster 150 på restaurant, så spør du om dere kan betale hver for dere heretter. Kanskje han da ikke vil velge det dyreste på menyen? Kanskje dere bør spise på restaurant litt sjeldnere? Siden du har startet en tråd om dette, så regner jeg med at det ikke er noe skjevfordeling av utgifter ellers i forholdet (at den ene har bil som dere begge bruker men som kun den ene betaler bensin på, f.eks., Eller at dere kun er hjemme hos den ene og bruker kun den personens mat som du eller han betaler)
tette-nette Skrevet 11. august 2010 #14 Skrevet 11. august 2010 Han jeg dater og meg har en slags avtale at han betaler ute og jeg betaler når vi er hjemme. Det fungerer veldig greit for oss. Jeg er selv student og han jobber.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2010 #15 Skrevet 11. august 2010 TS er en kvinne, det er 100% sikkert. Ingen mann tenker slik. Sikkert derfor ikke mannen i forholdet tenker på denne skjevheten. Når en mann går inn i et forhold tenker ikke mannen "hvem bidrar med hva". Det er kvinnetankegang. Muligens er det fordi menn, er oppdratt, og ser på seg selv som forsørgere. Kvinner er oftes den som "blir forsørget". Eks:I de fleste forhold er det gutten som har bil og vedlikeholder den, betaler bensin og forsikring, veiavgift mm. Hvor ofte kommer gutten til jenta og sier at han har betalt 700 kr for full tank, han vil gjerne ha 350 kr. DET skjer ikke. Jentene bruker sine penger til eget forbruk sminke , klær, frisør, fest osv. (Tenåringsforhold) Undersøkelser viser også at menn er mer innstillt på å dele om menn tjener mest i forholdet. Men i et forhold hvor KVINNEN tjener best så er det annerledes. Der er det oftere MITT og DITT. Hun tenker at JEG tjener mest, har en god utdannelse og har fortjent å kose meg med MINE penger. Slik tenker ikke menn. Og har du en mann som deler 50% på alle utgifter selv om han tjener mest så har du sannsynligvis en relativt gjerrig og pengebevist mann som kommer til å bli rik en dag. Men de gutta jeg kjenner som er slik har sjelden langvarige forhold. Da har du ikke møtt eksen min ... Han forlangte at vi delte alt, også bensin om han kjørte meg ...
AnonymBruker Skrevet 11. august 2010 #16 Skrevet 11. august 2010 Da har du ikke møtt eksen min ... Han forlangte at vi delte alt, også bensin om han kjørte meg ... Anekdotisk bevis i beste fall. Også du må innrømme at han har et poeng. Observasjonen hans rammer ikke alle kvinner, men såpass mange at du ser en tendens: mannen gir, kvinnen mottar.
fink Skrevet 11. august 2010 #17 Skrevet 11. august 2010 TS er en kvinne, det er 100% sikkert. Ingen mann tenker slik. Sikkert derfor ikke mannen i forholdet tenker på denne skjevheten. Når en mann går inn i et forhold tenker ikke mannen "hvem bidrar med hva". Det er kvinnetankegang. Muligens er det fordi menn, er oppdratt, og ser på seg selv som forsørgere. Kvinner er oftes den som "blir forsørget". Eks:I de fleste forhold er det gutten som har bil og vedlikeholder den, betaler bensin og forsikring, veiavgift mm. Hvor ofte kommer gutten til jenta og sier at han har betalt 700 kr for full tank, han vil gjerne ha 350 kr. DET skjer ikke. Jentene bruker sine penger til eget forbruk sminke , klær, frisør, fest osv. (Tenåringsforhold) Undersøkelser viser også at menn er mer innstillt på å dele om menn tjener mest i forholdet. Men i et forhold hvor KVINNEN tjener best så er det annerledes. Der er det oftere MITT og DITT. Hun tenker at JEG tjener mest, har en god utdannelse og har fortjent å kose meg med MINE penger. Slik tenker ikke menn. Og har du en mann som deler 50% på alle utgifter selv om han tjener mest så har du sannsynligvis en relativt gjerrig og pengebevist mann som kommer til å bli rik en dag. Men de gutta jeg kjenner som er slik har sjelden langvarige forhold. Så bastant har du rett og slett ikke belegg for å være. Vi er flere her som har opplevd nøyaktig det samme fra menn.
Gjest Eurodice Skrevet 11. august 2010 #18 Skrevet 11. august 2010 TS er en kvinne, det er 100% sikkert. Ingen mann tenker slik. Sikkert derfor ikke mannen i forholdet tenker på denne skjevheten. Når en mann går inn i et forhold tenker ikke mannen "hvem bidrar med hva". Det er kvinnetankegang. Muligens er det fordi menn, er oppdratt, og ser på seg selv som forsørgere. Kvinner er oftes den som "blir forsørget". Eks:I de fleste forhold er det gutten som har bil og vedlikeholder den, betaler bensin og forsikring, veiavgift mm. Hvor ofte kommer gutten til jenta og sier at han har betalt 700 kr for full tank, han vil gjerne ha 350 kr. DET skjer ikke. Jentene bruker sine penger til eget forbruk sminke , klær, frisør, fest osv. (Tenåringsforhold) Undersøkelser viser også at menn er mer innstillt på å dele om menn tjener mest i forholdet. Men i et forhold hvor KVINNEN tjener best så er det annerledes. Der er det oftere MITT og DITT. Hun tenker at JEG tjener mest, har en god utdannelse og har fortjent å kose meg med MINE penger. Slik tenker ikke menn. Og har du en mann som deler 50% på alle utgifter selv om han tjener mest så har du sannsynligvis en relativt gjerrig og pengebevist mann som kommer til å bli rik en dag. Men de gutta jeg kjenner som er slik har sjelden langvarige forhold. Jeg er nok fra en annen klode enn deg, for det du skriver om har jeg aldri opplevd.
Gjest mann Skrevet 12. august 2010 #19 Skrevet 12. august 2010 Jeg er nok fra en annen klode enn deg, for det du skriver om har jeg aldri opplevd. Så du har aldri opplevd at gutten har bilen og betaler ALT for å drifte denne i ungdomsforholdet. Og bruker det meste av det han tjener på bensinstasjonsjobben I forholdet han er i. Konsertbilletter, fest osv osv. Det jenta tjener går VELDIG ofte til personlig forbruk. Ting hun har lyst på, har fortjent eller ønsket seg leenge. Sminke, klær, hår, DVD/CD, Mobiltelfoner, nips ol. MIN erfaring er at det gutten som oftes tjener best og betaler. Dette har han med i bagasjen fra mor og far hjemme. Gutter læres opp til å bli forsørgere, og de ser på seg selv som det også. De "tunge" utgiftene faller på mannen senere i livet også. Huslån, forsikringer, bilutgifter ol. Jentene tar ofte de "andre" utgiftene som klær til barna, mat, barnehage , interiør (møbler gardiner ol). Mønsteret fra ungdomstiden sementeres og utvides. Selvsagt finnes de med separat økonomi. Dvs at begge betaler inn en sum til fellesting og så beholder de resten av sin egen lønn til egne hobbyer ol. De forhold som har separat økonomi er uten unntak forhold hvor kvinnen har høyskoleutd. og tjener bedre/like bra som mannen. Tjener mannen best er det fellesøkonomi som gjelder. Selvsagt maler jeg med en bred pensel her. Men tror mange kjenner seg igjen.
Cand alt Skrevet 12. august 2010 #20 Skrevet 12. august 2010 var du ikke student? da burde det jo være åpenlyst at du ikke bør betale så mye.Dere burde spise hjemme. Jeg hadde sagt til ham; "jeg synes rest. besøkene er blitt såpass dyre og jeg ønsker ikke lenger å bruke så mye penger på mat ute". Rett fram, men sånn er jeg . Dette rådet synes jeg var bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå