Gå til innhold

Hvordan kombinere behovet for (nok) fiber og et lavkarboopplegg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er av typen som legger på meg rundt magen av karbohydrater, men når jeg forsøkte meg på lavkarbo så fikk jeg ikke i meg på langt nær nok fiber og magen ble helt i ulage. Er det mulig å kombinere lavkarbo og samtidig å i seg nok fiber? Hvordan?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grønnsaker. Det inneholder lite karbohydrater og masse vitaminer, mineraler og fibere.

Skrevet

Lurer på hvorfor friske folk er så redde for karbohydrater ... spesielt karbohydrater fra korn, frukt og grønnsaker? Det virker rett og slett helt hysterisk.

Skrevet

Det kommer av at media og andre kilder har tatt litt info her, og litt info der, uten å se hele bildet, så skrevet en liten artikkel her og en liten artikkel der, sån at allmenheten bare får meg seg massevis å små deler av forskning som blir gjort.

Skrevet

Lurer på hvorfor friske folk er så redde for karbohydrater ... spesielt karbohydrater fra korn, frukt og grønnsaker? Det virker rett og slett helt hysterisk.

Jeg er ikke redd for karbohydrater, men kroppen min tåler det ikke særlig godt. Jeg får magefett av det. Per i dag spiser jeg en god del karbohydrater, men selv om jeg går ned i vekt blir jeg ikke kvitt magefettet.

Skrevet

Magefett er utrolig vansklig å få vekk, og selvom man kan greie det, så kan det være for seint, om man har levd mesteparten av livet med det, fordi huden ikke vil trekke seg tilbake.

Jeg trener mye, og har gjort det i mange år. På ungdomskolen var jeg veldig overvektig, å en del av magefettet sitter fortsatt igjen.

Det er også sån at hver gang man går ned i vekt, for så å legge det på seg igjen, vil det bli enda vanskligere å forbrenne fettet.

Gjennom evulusjonen vår har fett på kroppen vært bra pga isolasjon, så kroppen er lagd sån at om den har gått gjennom en periode med lite mat, så den blir helt slank, vil den gjøre litt mer innsats for å holde fettet på plass når den først får inn nok mat til å produsere det på nytt.

Skrevet

Magefett er utrolig vansklig å få vekk, og selvom man kan greie det, så kan det være for seint, om man har levd mesteparten av livet med det, fordi huden ikke vil trekke seg tilbake.

Jeg trener mye, og har gjort det i mange år. På ungdomskolen var jeg veldig overvektig, å en del av magefettet sitter fortsatt igjen.

Æsj, det var noe sånt som dette jeg var redd for. Jeg var lubben alle mine barneår, og selv om jeg ble slankere på ungdomsskolen og vgs så satt fortsatt magefettet igjen. I dag er jeg 25, og selv om jeg på ingen måte er overvektig så har jeg altså denne magen. Jeg måler ca 73 cm rundt midjen (på det tynneste) og 83 cm rundt mangen (på det tykkeste). Så egentlig kan jeg bare fortsette med karbohydratene mine, det er ikke håp om noen flat mage uansett? :sukk:

Skrevet

Jeg er ikke sikker på når "det er for seint", men jeg tror ikke det er sån når man er 25... Jeg håper ikke det hvertfall, for jeg vil i det minste ha vekk det som ligger på hoftene :P

Jeg har greid å få vekk en del. Er usikker på om jeg greier å få en helt tydelig sikspækk, men det burde gå ann å bli ganske flat på magen hvertfall.

Syns ikke du skal gi opp da, for da blir det jo bare værre... Men jeg tror du heller skal passe på å spise riktig, enn å spise "slankende" om du skjønner... Spiser man det man trenger på en dag, så vil kroppen helt naturlig justere seg sån den skal være.

Skrevet

Jeg er av typen som legger på meg rundt magen av karbohydrater, men når jeg forsøkte meg på lavkarbo så fikk jeg ikke i meg på langt nær nok fiber og magen ble helt i ulage. Er det mulig å kombinere lavkarbo og samtidig å i seg nok fiber? Hvordan?

Tja. Jeg har mine meninger om det som på folkemunne kalles lavkarbo, men dem skal jeg heldigvis ikke ytre nå.

Se etter kli, enten havre- eller hvetekli. Det inneholder mye fiber som ikke lar seg fordøye og passerer rett gjennom. Til glede for mage/tarm-systemet.

Hvordan du skal innta det på din diett får du finne ut selv. Selv bruker jeg det når jeg baker brød og i smoothies (men går ut i fra du skyr unna slik kost).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...