Klips Skrevet 10. august 2010 #1 Skrevet 10. august 2010 (endret) Av en eller annen grunn så er liksom mageøvelser mest kjedelig og smertefullt. Går greit når jeg blir pisket i saltimer på treningssenter, men på egenhånd er det alltid de gørreste. Jeg kan en hel haug av dem etter hvert, men det hjelper lite. Er det noen dere syns er faktisk morsomme å gjøre? Det er jo mange her som liker å trene, og som syns både løping og benkpress og whatnot er gøy, så også jeg, men en mageøvelse man faktisk gleder seg til å gjøre, er det noen som har en sånn? Egentlig har jeg noen flere magespørsmål nå, merker jeg. Hvis noen likevel er innom og glad i å svare. Hvilken øvelse er mest effektiv hvis man skal slenge på en etter fx. løpetur eller på et hotellrom, selv om det ikke er gøy, plankegreier, situpsvarianter, løfting av ben..? Trenger magemuskler restitusjon slik som andre, eller kan de trenes hver dag om man vil, med god effekt? Endret 10. august 2010 av Klips
Frøken Smilla Skrevet 10. august 2010 #2 Skrevet 10. august 2010 Av en eller annen grunn så er liksom mageøvelser mest kjedelig og smertefullt. Går greit når jeg blir pisket i saltimer på treningssenter, men på egenhånd er det alltid de gørreste. Jeg kan en hel haug av dem etter hvert, men det hjelper lite. Er det noen dere syns er faktisk morsomme å gjøre? Det er jo mange her som liker å trene, og som syns både løping og benkpress og whatnot er gøy, så også jeg, men en mageøvelse man faktisk gleder seg til å gjøre, er det noen som har en sånn? Egentlig har jeg noen flere magespørsmål nå, merker jeg. Hvis noen likevel er innom og glad i å svare. Hvilken øvelse er mest effektiv hvis man skal slenge på en etter fx. løpetur eller på et hotellrom, selv om det ikke er gøy, plankegreier, situpsvarianter, løfting av ben..? Trenger magemuskler restitusjon slik som andre, eller kan de trenes hver dag om man vil, med god effekt? På en treningstime i dag ble jeg introdusert for en ny mageøvelse som jeg tror er himla effektiv. Jeg kjenner det i alle fall i magen nå! Man sitter på rumpa på en liten forhøyning (jeg satt på en step-kasse, men vil tro at trappetrinn eller en liten krakk funker -eller rett på bakken, for den del) med bena i svak bøy foran seg. Du "lener deg" bakover og så setter deg sakte opp, samtidig som du trekker det ene kneet mot deg. Når du lener deg tilbake igjen setter du benet ned igjen, og bytter ben når du går opp. Huff, dårlig forklart, men kanskje du skjønner? Så vidt jeg har lest er magemusklene den muskelgruppen som ikke trenger restitusjon.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2010 #3 Skrevet 10. august 2010 innersvingen rockering på 1,7 kg :-)) et par minutter daglig i starten for da er det mest vondt å ja bli blå nesten svart på magen. men d går over så etterhvert kan en jobbe med den 20 minutter daglig det er mange som sier de har fått av flere cm rundt magen på et par måneder. et aent god øvelse, som fant på nett kalles kapteins chairs, d virker ikke dum el vond. sitte på stol med beina i gulvet. sett hendene under lårene. så skal en legg vekta på armene og løfte beina en ca 7-8 cm opp, så senke roli. dette gjøres i ca 1 minutt eller lengre om orker å vil
Klips Skrevet 10. august 2010 Forfatter #4 Skrevet 10. august 2010 Hmm, stemmer, det har jeg gjort på en eller annen time, samt en variant av den der, hvor man vrir overkroppen fra side til side, gjerne med litt vekt i hendene (padler liksom), det er faktisk ikke så ille kjedelig. Godt tips
Klips Skrevet 10. august 2010 Forfatter #5 Skrevet 10. august 2010 Men enda et magespørsmål kom jeg på nå, på saltimer (spesielt de som fokuserer på core) kjører man jo øvelse etter øvelse på magen, det holder jo på en evighet med alle variantene. Trengs så mye for å få trent hele sulamitten av muskler inni der? Eller kan man holde på litt kortere (og evt litt tyngre øvelser?) og få like bra resultat? Hva må til da? I styrkeprogrammet mitt har jeg bare fått en, nemlig, men det er jo lagt opp etter relativt tunge frivekter, så da får jo visstnok coremusklene en del gratis.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2010 #6 Skrevet 10. august 2010 vrir overkroppen? får vel da trent de skrå magemusklene på den, ble nysgjerrig på den ja? må jeg til å let å søk på nett tt for tips
Klips Skrevet 10. august 2010 Forfatter #7 Skrevet 10. august 2010 Hei, Anonym med rockering kom innimellom, jeg testet en sånn hjemme hos noen, noen minutter bare var det jo nesten som massasje men blir det ikke kjedelig å rocke 20 min om dagen?
Klips Skrevet 10. august 2010 Forfatter #8 Skrevet 10. august 2010 vrir overkroppen? får vel da trent de skrå magemusklene på den, ble nysgjerrig på den ja? må jeg til å let å søk på nett tt for tips Jepp, satt på en stepkasse og padlet, husker ikke om vi hadde vekter. Den burde ta det meste, men spørs om det er noe effekt av å bare gjøre den? Når man tenker på hvor mange øvelser de har på timene, som sagt? Åh, jeg kan ennå så lite om trening merker jeg
AnonymBruker Skrevet 10. august 2010 #9 Skrevet 10. august 2010 rockeringen henger nesten som en puntesak...driv å skal prøv å ta d oppatt. å klar 20 minutt. virer kjedeli,men er så mang som har fått så gode resultat. de sier de får det unna ved å rovke til et program- nyhetene el no slikt..... har ikke tv jeg :-( men leste her på nett noe annet da, at 25 situps to ganger daglig 3 ganger i uka, skulle hjelpe godt på stramme magen. men nå har jeg i dag og i forgårs, tatt 20 knebøy, 25 situps , 20 armhevinger, 20 for nakke rygg, 20 for de skråmagemusklene å så 20 for rumpa lårene. desse 6 øvelsene er sånne "basis øvelser" lærte på rehab. også noen øvelse med lette vekter. er jo litt start mot stramer kropp?? håper det hjelper
AnonymBruker Skrevet 10. august 2010 #10 Skrevet 10. august 2010 virket den som massasje? ingen vekt på den da? må være veldig sterk du da, eller så treng du tyngre ring. har den på 1,7 kg jeg. men de finnes på 1,7 2,2 og 2,5 tru det var. har sett på treningsenteret ei som rocka med 2 ringer for få det tyngre.... rockeringer.no ser en innersvingen rockeringene å diverse øvelser en kan gjør i tillegg
Klips Skrevet 10. august 2010 Forfatter #11 Skrevet 10. august 2010 virket den som massasje? ingen vekt på den da? må være veldig sterk du da, eller så treng du tyngre ring. har den på 1,7 kg jeg. men de finnes på 1,7 2,2 og 2,5 tru det var. har sett på treningsenteret ei som rocka med 2 ringer for få det tyngre.... rockeringer.no ser en innersvingen rockeringene å diverse øvelser en kan gjør i tillegg Aner ikke hva det var jeg prøvde, men det var en diger tung sak i flere farger med en slags bølger på innersiden. Er ganske dreven på rocking fra gamlisdager så jeg synes det gikk greit, men så var nå dette på fest, da
Klips Skrevet 10. august 2010 Forfatter #12 Skrevet 10. august 2010 rockeringen henger nesten som en puntesak...driv å skal prøv å ta d oppatt. å klar 20 minutt. virer kjedeli,men er så mang som har fått så gode resultat. de sier de får det unna ved å rovke til et program- nyhetene el no slikt..... har ikke tv jeg :-( men leste her på nett noe annet da, at 25 situps to ganger daglig 3 ganger i uka, skulle hjelpe godt på stramme magen. men nå har jeg i dag og i forgårs, tatt 20 knebøy, 25 situps , 20 armhevinger, 20 for nakke rygg, 20 for de skråmagemusklene å så 20 for rumpa lårene. desse 6 øvelsene er sånne "basis øvelser" lærte på rehab. også noen øvelse med lette vekter. er jo litt start mot stramer kropp?? håper det hjelper Vet ikke mer enn deg, jeg Men jeg synes tradisjonelle situps tar mest øverst i magen? Jeg vil gjerne helst ha det nederst. Eller over hele...
AnonymBruker Skrevet 10. august 2010 #13 Skrevet 10. august 2010 hørtes u som inner svingen sin ring. på rockeringer .no
AnonymBruker Skrevet 10. august 2010 #14 Skrevet 10. august 2010 rette og skrå magemusklene? er vel de som er i magen? så de er vel sit ups, å så den andre kor en ligg på rygg med samla bein opp, og bevege seg sakte fra sie til sie.
Leifr Skrevet 11. august 2010 #15 Skrevet 11. august 2010 Aldri gjør situps. Seriøst: Det er en møkkaøvelse som er lite effektiv og skadelig for ryggen. Gjentatte bevegelser hvor ryggsøyla krummes under belastning fører til irreversibel og unødvendig skiveslitasje. Det finnes ingen unntak, og det finnes ingen "korrekt" måte å gjøre dem på. Planken, sideplanken, beinhev -- burde holde for de fleste. Utrullinger eller vektet planke når man evt. kommer dit at vanlig planke blir for lite utfordrende.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2010 #16 Skrevet 11. august 2010 sit ups farlig nå? ja i en core time eller mage time er det masse for magen, men er det nødvendig? spurte du om. lurer på det samme jeg. men husker ikke hvor det stod, men har lest på nett at det skal være nok med 25 sit ups 2 ganger daglig 3 ganger uka. da jeg gikk på rehab, trena vi en runde med de 6 basis øvelsan. før vi beynte på spes program. å det skulle vær mer en bra nok ifølge fysioer som jobba der da
Leifr Skrevet 11. august 2010 #17 Skrevet 11. august 2010 sit ups farlig nå? Ja. Helt seriøst. Farlig, skadelig, bør absolutt unngås. Se f.eks. forskningen til Stuart McGill og andre.
superior Skrevet 11. august 2010 #18 Skrevet 11. august 2010 Jeg for min del greier ikke situps fordi jeg får vondt i nakke og rygg. Jeg bruker "hang-ups", dvs. at jeg henger i en stang, og løfter beina opp mot haka (sp høyt jeg kan).Dette er dog ikke like enkelt å gjøre på et hotellrom, he he...
Annikken Skrevet 12. august 2010 #19 Skrevet 12. august 2010 Stående roing :D Tar noe inni gampen på magen til meg, hvertfall. (I tillegg til rygg og triceps!) Ellers er å ligge på ryggen og heve og senke strake bein en sikker vinner for meg, gjerne kombinert med en manual i strake armer som føres ned og opp så armene møter beina, en slager.
Klips Skrevet 12. august 2010 Forfatter #20 Skrevet 12. august 2010 (endret) Tusen takk for tips alle sammen. Skal prøve meg litt frem og se hva jeg liker best. Stående roing og hang ups høres i hvert fall ut som noe jeg kan like. Litt action, liksom Ble jo vettskremt for situps nå, i hvert fall. Endret 12. august 2010 av Klips
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå