Gå til innhold

Kondisjonstrening - forbrenner mye mindre kalorier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har alltid trent kondisjon (løping, gåing etc.) og følt at jeg har forbrent masse eksra kalorier. Nå som jeg har satt meg mer inn i hvor mye man egentlig klarer å forbrenne skjønner jeg at jeg har brukt mye meningsløs energi på dette.

Jeg pleide ofte å gå 1 time tur hver dag. Leste om det og så at man forbrenner 300 kcal på en times gåtur. Så leste jeg mer om forbrenning og da skjønte jeg plutselig at jeg uansett ville ha forbrent 150 kalorier av bare å sitte på PC`en. Altså så ble det 150 kalorier på en hel times gåtur. Noe som er meget lite med tanke på at man forbrenner over 2000 kalorier daglig uansett, meget minimal prosentøkning.

Verre ble det - 60 prosent av kaloriene går med til kroppsvarme, så da ble det under 70 kalorier på en times gåtur. Verdens største bedrag at man skal bruke en time av dagen sin på å forbrenne 65 kalorier.

Løping er litt bedre - men ikke mye. Hvis man løper 30 minutter - som er slitsomt, vondt og medfører masse slit og svette forbrenner man 300 klorier - som igjen blir 65. Triste saker.

Jeg for min del syntes dette var deprimerende nyheter. Fra nå av kutter jeg heller ut en halv brødskive per dag, også har jeg mye mer tid til rådighet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan velge om man vil trene mer eller spise mindre. En mellomting er jo fint, da trim uansett er bra for kroppen. Enda bedre er det hvis man trener styrke. Da vil du forbrenne fler kalorier i ettertid, og muskler krever jo litt de også.

Ikke vær så opptatt av hvor mange kalorier du forbrenner her og der.

Skrevet

spaserer en 20 -30 minutt med stavene mine jeg. håper det virker og hjelper.

har ikke føtter /bein til å løpe eller gå særli mere

det sies og skrives så mye forskjellig så nå bare må jeg prøve å få trent litt å stramt opp litt hjemme. lukke ørene for annet som skrives å sies.

Skrevet

Hear hear. Jeg får så noia av alle som sier at man mååå trene for å gå ned i vekt. De skulle bare visst hvor mye (lite) man egentlig forbrenner. At det er bra for helsa er en helt annen sak. Det er mye lettere å kontrollere slankingen ved hjelp av kostholdet.

Skrevet

Uff ja, fikk sjokk da dette gikk opp for meg!

Bevegelse for kroppen og tur i frisk luft er aldri dumt da. :) Men om målet er ned i vekt så må det sterkere lut til...

Gjest Nanne70
Skrevet

Jo, men man har jo en basalforbrenning, det er jo ikke slik at kroppen forbrenner 0 når den er i ro. Til og med soving forbrenner kalorier! Jeg ville jo tro at slikt som kroppsvarme, sitte foran PC'en og tilsvarende inngår i denne basalforbrenningen, og at fysisk aktivitet kommer i tillegg. Men jeg kan ta feil.

Skrevet

Er vel litt mer komplekst enn som så? Når man trener; særlig styrke, øker man jo muskelmasse, og økt muskelmasse øker forbrenningen. Så selv om du har forbrent x. antall kalorier på en treningsøkt, så bygger/økes muskelmassen, og dermed forbrenningen?Eller? :klø:

Skrevet

Jo, men man har jo en basalforbrenning, det er jo ikke slik at kroppen forbrenner 0 når den er i ro. Til og med soving forbrenner kalorier! Jeg ville jo tro at slikt som kroppsvarme, sitte foran PC'en og tilsvarende inngår i denne basalforbrenningen, og at fysisk aktivitet kommer i tillegg. Men jeg kan ta feil.

Der har du rett, kroppen forbrenner kalorier uansett hva den gjør.

Skrevet

Nå er det vel andre fordeler med trening og generelt det å være i bevegelse enn antall kalorier man forbrenner, så å slutte med turer og trening synes jeg høres ut som en svært dårlig idé.

Skrevet (endret)

Er vel litt mer komplekst enn som så? Når man trener; særlig styrke, øker man jo muskelmasse, og økt muskelmasse øker forbrenningen. Så selv om du har forbrent x. antall kalorier på en treningsøkt, så bygger/økes muskelmassen, og dermed forbrenningen?Eller? :klø:

Jo, men denne økningen er relativt beskjeden. Den store vinningen ved å trene styrke i vektnedgang-øyemed er tofold:

1. Etterforbrenningen øker. Kroppen trenger energi for å restituere seg etter endt treningsøkt. Ved ordentlig styrketrening varer denne effekten gjerne et døgn eller to etter hver økt, og tilsvarer som regel mange flere kalorier enn det man forbrenner under selve økta. (Tilsvarende etterforbrennings-effekt kan også oppnås ved kondisjonstrening av riktig type og intensitet, men det kan være temmelig vanskelig for relative nybegynnere å få til -- progressiv styrketrening kan alle greie.)

2. Man stimulerer kroppen til å beholde relativt mer muskelmasse og kvitte seg med relativt mer fettmasse enn om man bare hadde trent kondisjon (eller ingen trening i det hele tatt) på tilsvarende netto kaloriunderskudd. Siden de fleste som ønsker seg ned i vekt strengt tatt ønsker å kvitte seg med fett burde fordelen ved dette være åpenbar, og denne fordelen kan kun oppnås ved styrketrening.

Endret av Leifr
Skrevet

Denne tråden er enda et eksempel på at utseende er alt som teller. Helsa er tydeligvis ikke viktig :roll:

Gjest Nanne70
Skrevet

For meg er det viktig både helsa at jeg går ned i vekt og kommer i form, og for vektnedgangens skyld er jeg nødt til å ha et lite kaloriunderskudd til jeg har nådd målvekt. En kombinasjon av styrke- og utholdenhetstrening har fungert bra for meg. Bedre utseende/finere kropp er jo bare en hyggelig bonus!

Skrevet

Denne tråden er enda et eksempel på at utseende er alt som teller. Helsa er tydeligvis ikke viktig :roll:

Neida. Kondisjonstrening er en nyttig og fin ting, men ikke optimal som strategi for vektnedgang.

Å ha et visst nivå av styrke i kroppen er på den andre siden omtrent like nyttig og bra for helsa som å være i OK kardiovaskulær form. Ingen bør neglisjere hverken styrke- eller kondisjonstrening fullstendig.

Skrevet

Nå er det vel ingen som sier at trening er dumt, bare at i forbindelse med slanking så er det mye smartere å se på hva man putter i seg.

Skrevet (endret)

Men trener man flere dager i uken, så øker kcal behovet i langt større grad enn f.eks. 100 kcal.

Leste noen skjemaer (finner de ikke nå) men da var utg.p for en mann i mindten av 20 årene som f.eks. trente 5 dager i uken. For å IKKE gå ned i vekt da, måtte man spise CA 3020 kcal daglig, i motsetning til CA 2200 uten trening. Det er jo en sammensatt pakke det der med etterforbrenning, økning av muskelmasse og selve forbrenningen. For ikke å snakke om det jævla virvarret av hva som er "verst" og hvordan man bør sette sammen karbo,proteiner og fett. Høy Gi er noe drit,lav GI bra, bra fett og dårlig fett.

I tillegg kommer jo at en trent kropp med litt muskler/fasthet (på tross av f.eks. litt fett ) er utrolig mye mer attraktivt enn en tynn, spinkel utrent kropp. Eller det syns nå i alle fall jeg.

Hadde det ikke vært STORE nyanser (det står jo også på de sidene som oppgir f.eks. kcal behov etc.) så hadde jeg i følge næringsinnhold og kcal i ting jeg spiste før og mengden jeg trente, veid sånn ca 140 kg.

Endret av kristian82
Skrevet

Sier meg enig med Kristian82.

Veier selv 75kg og må spise drøye 3000kcal for å beholde vekta. 3200-3300 for å øke.

Trener 4-5 ganger i uka styrketrening med fast progresjon og har ellers en nokså krevende fysisk jobb til tider.

Tror mye av forbruket ligger på restitusjon av muskler. Da det er en hekkans prosess for kroppen.

Skrevet

Hei. Jeg har alltid trent kondisjon (løping, gåing etc.) og følt at jeg har forbrent masse eksra kalorier. Nå som jeg har satt meg mer inn i hvor mye man egentlig klarer å forbrenne skjønner jeg at jeg har brukt mye meningsløs energi på dette.

Jeg pleide ofte å gå 1 time tur hver dag. Leste om det og så at man forbrenner 300 kcal på en times gåtur. Så leste jeg mer om forbrenning og da skjønte jeg plutselig at jeg uansett ville ha forbrent 150 kalorier av bare å sitte på PC`en. Altså så ble det 150 kalorier på en hel times gåtur. Noe som er meget lite med tanke på at man forbrenner over 2000 kalorier daglig uansett, meget minimal prosentøkning.

Verre ble det - 60 prosent av kaloriene går med til kroppsvarme, så da ble det under 70 kalorier på en times gåtur. Verdens største bedrag at man skal bruke en time av dagen sin på å forbrenne 65 kalorier.

Løping er litt bedre - men ikke mye. Hvis man løper 30 minutter - som er slitsomt, vondt og medfører masse slit og svette forbrenner man 300 klorier - som igjen blir 65. Triste saker.

Jeg for min del syntes dette var deprimerende nyheter. Fra nå av kutter jeg heller ut en halv brødskive per dag, også har jeg mye mer tid til rådighet.

http://www.matvareguiden.no/sider/bmr.asp

Fant det skjemaet jeg lette etter. Du kan skrive inn og regne ut her. Du får en pekepinn, og her ser du at det er myyyyyye mer effekt av trening enn det du tror.

Trener jeg 0 dager pr. uke må jeg ha ca 2200 kcal for å holde vekten, trener jeg daglig må jeg ha 3600 kcal for å holde vekten. Dvs. du kan spise 1200 kcal mer hver dag, uten å legge på deg takket være treningen.

Du glemmer som jeg nevnte tidligere alt kroppen bruker av kcal som etterforbrenning/restitusjon og oppbyggning. Økt muskelmasse som igjen øker kcal behovet, økt vek som igjen øker kcal behovet. Kort og godt blir "forbrenningen" langt langt bedre av å trene.

• 2 måneder senere...
Skrevet (endret)

Der tar du kjempefeil, anonym bruker. Jeg har prøvd å gå ned i vekt i evigheter - la om kostholdet og tok kosttilskudd og til og med måltidserstatninger - uten resultat. Men, det som virkelig satte fart på sakene, var nettopp kondisjonstrening, og noe styrketrening (det anbefales absolutt en kombinasjon av disse). Jeg har nå gått ned 12 kg, og i tillegg føler jeg meg i topp form både psykisk og fysisk, og har masse energi og livslyst :) Men selvfølgelig, man må kutte litt ned på matinntaket - ikke spise seg mett, men til man ikke er sulten lenger. Dette er kun en vanesak, og ikke vanskelig å få til :Nikke:

Endret av genacvale
Skrevet

http://www.matvareguiden.no/sider/bmr.asp

Fant det skjemaet jeg lette etter. Du kan skrive inn og regne ut her. Du får en pekepinn, og her ser du at det er myyyyyye mer effekt av trening enn det du tror.

Trener jeg 0 dager pr. uke må jeg ha ca 2200 kcal for å holde vekten, trener jeg daglig må jeg ha 3600 kcal for å holde vekten. Dvs. du kan spise 1200 kcal mer hver dag, uten å legge på deg takket være treningen.

Du glemmer som jeg nevnte tidligere alt kroppen bruker av kcal som etterforbrenning/restitusjon og oppbyggning. Økt muskelmasse som igjen øker kcal behovet, økt vek som igjen øker kcal behovet. Kort og godt blir "forbrenningen" langt langt bedre av å trene.

Jeg har lest denne tråden og vært inne på matvareguiden og regnet ut med min vekt og jeg forstår ikke at moderat trening 5 dager i uken kan øke forbrenningen med 600 kalorier per dag!? Det er jo som over en times løpetur per dag? Er det det at forbrenningen økes når kroppen ofte er aktiv?

Ofte hørt at etter å ha vært på joggetur så økes forbrenningen de neste timene, stemmer det? For i følge min basalforbrenning + tiden jeg jogger per dag skulle jeg bare ha økt med 150 kalorier ekstra per dag.

Skrevet

Jeg er ingen ekspert.

Jeg merket at så fort jeg begynte å ta daglige raske gåturer på ca 1 -1.5 time, så gikk vekta nedover.

Tidligere hadde jeg også spist bra, og løpt 4 ganger i uken. Det utgjorde ingenting før jeg begynte å gå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...