Ms. Brightside Skrevet 10. august 2010 #1 Del Skrevet 10. august 2010 Laptopen min pleier å skru seg av når den blir veldig varm, dvs når jeg ser på film eller streamer tv-serier. Dette pleier imidlertid ikke skje så ofte. Men. Nå i det siste har pcen min begynt å skru seg av bare jeg surfer på nettet og hører på musikk, og den er heller ikke blitt varm i det hele tatt. Så hva kan det skyldes? Kan det være virus? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pucifer Skrevet 10. august 2010 #2 Del Skrevet 10. august 2010 Sånt skjer med de fleste laptoper desverre. Uansett om luftingen er under eller ved siden av. Først av alt: ikke sett den på noe mykt (fanget ditt, en pute under, madrass under etc), men ha den på noe hardt (bord, laptop-underlag, etc). For det andre så kan det lønne seg å ha noe under den (jeg bruker to små teipruller) da min lufting er under/bak laptopen. Eller så kan man kjøpe ekstern vifte sak jeg ikke husker hva heter...noe samboeren min sa en gang iallefall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 10. august 2010 #3 Del Skrevet 10. august 2010 Den er sansynligvis ødlagt fordi du muligens har brukt den mens den har stått på myke overflater, som feks fanget ditt, senga di osv. Laptopper må alltid stå på harde overflater, ellers tetter du for viftene på undersiden, og dermed blir dataen så varm at den blir ødlagt. Maskinene er lagd sån at de skal skru seg av om de blir for varme, for å redde brikkene inni, men om du da skrur den rett på igjen og fortsetter å bruke den, så vil den jo bli ødlagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 10. august 2010 #4 Del Skrevet 10. august 2010 Ps. man kan kjøpe laptop coolere, som er et slags brett man kan ha på bordet eller fanget, som man kobler til USBporten på datan, og dermed blåser cooleren kald luft inn i maskina. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 10. august 2010 #5 Del Skrevet 10. august 2010 Laptopen min pleier å skru seg av når den blir veldig varm, dvs når jeg ser på film eller streamer tv-serier. Dette pleier imidlertid ikke skje så ofte. Men. Nå i det siste har pcen min begynt å skru seg av bare jeg surfer på nettet og hører på musikk, og den er heller ikke blitt varm i det hele tatt. Så hva kan det skyldes? Kan det være virus? Støv i vifter og lignende slik at den ikke kjøles. Se også til at den står på et hardt underlag og ikke i sofa, på puter eller i en seng Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sagittarius79 Skrevet 10. august 2010 #6 Del Skrevet 10. august 2010 Hvis PC'en virker når du slår den på, er det jo ikke det samme som at den er ødelagt. Mitt tips er at du har brukt den på et mykt underlag av tøy (gjerne som "røyter" mye), og da har maskinen sugd til seg masse støv og tøyfibre, som både hindrer luftgjennomstrømningen i kabinettet og som har lagt seg på kjøleribba. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødtoppen86 Skrevet 10. august 2010 #7 Del Skrevet 10. august 2010 Japp, støvsug under maskinen, sikkert mye støv der, og så kan du kjøpe en plate med vifte på. Det har jeg og den funker supert. Kunne ikke spille mdw2 uten at det hakket fordi maskinen ble varm. Med denne viften går det helt fint Jeg har en vifte som heter Notebook Cooler zm nc1500 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2010 #8 Del Skrevet 10. august 2010 Laptopen min pleier å skru seg av når den blir veldig varm, dvs når jeg ser på film eller streamer tv-serier. Dette pleier imidlertid ikke skje så ofte. Men. Nå i det siste har pcen min begynt å skru seg av bare jeg surfer på nettet og hører på musikk, og den er heller ikke blitt varm i det hele tatt. Så hva kan det skyldes? Kan det være virus? Dette pleide å skje med pc'en min før. Den ble veldig varm, og viften lagde en voldsom dur/støy, ofte i utakt. Men det du kan gjøre er å kjøpe en sprayboks på Elkjøp som du bruker til å blåse ut støvet i viften. Kjapt og enkelt, koster vel rundt 200kr. Etter at jeg sprayet pc'en lager viften aldri lyd lengre, og den blir heller ikke superglovarm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cæsar Skrevet 11. august 2010 #9 Del Skrevet 11. august 2010 Dette pleide å skje med pc'en min før. Den ble veldig varm, og viften lagde en voldsom dur/støy, ofte i utakt. Men det du kan gjøre er å kjøpe en sprayboks på Elkjøp som du bruker til å blåse ut støvet i viften. Kjapt og enkelt, koster vel rundt 200kr. Etter at jeg sprayet pc'en lager viften aldri lyd lengre, og den blir heller ikke superglovarm. Må man skru fra hverandre noe på maskinen for å få til dette, eller sprayer man bare inn i rillene utenpå? (Har viften på siden). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pucifer Skrevet 11. august 2010 #10 Del Skrevet 11. august 2010 For noen som ikke har peil i det hele tatt, så ville jeg absolutt ikke sprayet med trykkluft inn noe som helst sted på en datamaskin ..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anjah Skrevet 12. august 2010 #11 Del Skrevet 12. august 2010 Jeg har hatt laptop tidligere, men har kastet to stykker på dynga pga det problemet du nevner. Beklager å måtte si det, men Pc'en din synger nok på siste verset. Det er IKKE meningen at en laptop skal oppføre seg på denne måten. Klart du kan følge rådene over; -prøve å finne måter å gi maskinen din tilstrekkelig lufting på, men in-the-end må du nok kapitulere allikevel. Laptoper er dessverre ikke laget for at du som normal bruker skal kunne åpne opp deksler og bytte komponenter. Ei heller bedrive "støvspraying". I en stasjonær Pc derimot, kan du bytte ut enkeltkomponenter etterhvert som man trenger det. Mye enklere, og MYE billigere på sikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pucifer Skrevet 12. august 2010 #12 Del Skrevet 12. august 2010 Hvem snakker om å åpne deksler og bytte komponenter? Har hatt laptops i mange år, men aldri kastet noen av dem pga dette problemet. Gjelder bare å sørge for riktig bruk og kanskje et par hjelpemidler (som I K K E skal inn i laptopen, men som er eksterne) så fungerer det som regel greit om det ikke er andre ting som også er galt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anjah Skrevet 12. august 2010 #13 Del Skrevet 12. august 2010 Hvem snakker om å åpne deksler og bytte komponenter? Har hatt laptops i mange år, men aldri kastet noen av dem pga dette problemet. Gjelder bare å sørge for riktig bruk og kanskje et par hjelpemidler (som I K K E skal inn i laptopen, men som er eksterne) så fungerer det som regel greit om det ikke er andre ting som også er galt. Meget mulig det bare er jeg som snakker om å åpne deksler og bytte komponenter. Dette tar jeg opp bare fordi at hvis man gidder å finne seg i at maskinen skrur seg av fra tid til annen, er det meget mulig at deler INNI maskinen takker for seg pga varmen. Og da hadde det jo vært så hendig å bare kunne bytte disse ødelagte delene enn å handle en ny. Og Yme nevner jo dette i sitt innlegg også. Den er sansynligvis ødlagt fordi du muligens har brukt den mens den har stått på myke overflater, som feks fanget ditt, senga di osv. Laptopper må alltid stå på harde overflater, ellers tetter du for viftene på undersiden, og dermed blir dataen så varm at den blir ødlagt. Maskinene er lagd sån at de skal skru seg av om de blir for varme, for å redde brikkene inni, men om du da skrur den rett på igjen og fortsetter å bruke den, så vil den jo bli ødlagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaina Skrevet 14. august 2010 #14 Del Skrevet 14. august 2010 (endret) Ja, det han sier er at når du først har brukt pcn feil og latt det komme masse drit inn i den så er det vanskelig å få bort alt. Og om du ikke en gang prøver da smelter ting. Expert og disse som selger laptoper til Ola Nordmann tar ca 400kr for å støvsuge og foretå en grunndig virus scan på laptopen din. Men hvis du er litt smart selv, har installert AVG og Avast og ikke føler du trenger dette er det mer 'spesialist' butikker som Datakjeden som kan blåse på den for deg for en billigere penge bare du vet å spørre. Om du ikke har lyst til å prøve selv da. Jeg har demontert en Toshiba og fjerna støv selv. Eneste problemet var en kabel som var ganske vanskelig å sette på plass igjen som jeg aldri fikk til å sitte like stødig. Endret 14. august 2010 av Jaina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nedfall Skrevet 17. august 2010 #15 Del Skrevet 17. august 2010 På noen maskiner kan du være heldig å bare skru av ett deksel i bånn, for å komme skikkelig til vifta (noe som kan være nødvendig for å rense den 100%). Hvis ikke, får du bare gjøre som de sier her. Kjøpe en trykkluft på boks, og prøve å få vekk mest mulig dritt. Prøv dog å stikke ett lite skrujern mellom viftebladene, når du bruker trykkluft. Tror ikke den lille vifta har godt av 10.000 omdreininger pr minutt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2010 #16 Del Skrevet 1. oktober 2010 Nedfall har helt rett,men hvis dere skal blåse er det viktig å blåse rett vei.Rett vei er i kjølerillene fra siden eller bak,ikke under i vifta.Men se til å pirk ut støvtustene som kommer ut av vifta under.Men absolutt best å åpne luke under pc på de som har.Jeg har demontert hele pcn for å gjøre rein vifte og kjøler men dette er litt av en jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nedfall Skrevet 14. oktober 2010 #17 Del Skrevet 14. oktober 2010 klipp Jeg har demontert hele pcn for å gjøre rein vifte og kjøler men dette er litt av en jobb. Been there, done that, jævlig dårlig timepris.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thefainter Skrevet 16. oktober 2010 #18 Del Skrevet 16. oktober 2010 (endret) Det er nok fordi den blir for varm. Varme kommer av støv, men kan også komme av at kjølepastaen på CPUen og GPUen er dårlig. Kjølepastaen er av dårlig kvalitet på de fleste laptoper idag, og burde bli fjerna og lagt på nytt. Er du flink med å plukke fra hverandre PCer så kan du gjøre dette selv. Hvis ikke så kan du dra til et verksted og be dem om å rense maskinen for støv og legge på bedre kjølepasta (Thermal Paste heter det på engelsk). PCen får lavere tempeatur av det, tro meg! Hvis dette ikke hjelper så kan det vært hovedkortet som holder på å gå. Dette blir dekket av garantien, med mindre pcen er mer enn 5 år gammel Endret 16. oktober 2010 av Thefainter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå