ssgxd Skrevet 10. august 2010 #1 Skrevet 10. august 2010 Hei! I forbindelse med studier er jeg avhengig av å begynne å ta toget. Jeg har funnet ut at man kan ha periodekort. Men på NSB sine sider skjønner jeg ikke så mye av hvordan det FUNKER i praksis. Kan noen forklare meg dette? Veldig nøye om hva jeg må gjøre fra første stund og til jeg har periodekortet klart til bruk?
ssgxd Skrevet 12. august 2010 Forfatter #2 Skrevet 12. august 2010 Dytt, dytt.. Viktig for meg å vite da skolen starter på tirsdag..
Medlem Skrevet 12. august 2010 #4 Skrevet 12. august 2010 Periodebillett/månedskort - NSB Ved første gangs kjøp av periodebillett henvender du deg til NSBs kundesenter, tlf. 815 00 888, eller i et betjent billettsalg på en stasjon. Senere kan billetten fornyes bl.a. på en stasjon, på en billettautomat eller på toget. Du får kjøpt periodebillett for 7 dager (ukeskort) eller for 30 dager (månedskort). Skal du reise med periodebillett på et plassregulert tog må plass bestilles på kundesenter eller betjent stasjon. <snip> Dersom du vil bestille, eller har spørsmål om periodebillett, kan du henvende deg til et av NSBs betjente billettsalg på stasjonen, til agenter eller ringe NSBs kundesenter på 815 00 888
Ametrin Skrevet 12. august 2010 #5 Skrevet 12. august 2010 (endret) Du stikker innom togstasjonen og kjøper kortet i luka. Månedskort mellom ønsket strekning (eks. Lillestrøm - Oslo S). Månedskortet gjelder fra dato til dato, og kan fylles på enten på toget, automat eller i luka. Selv har jeg hatt månedskort som inkluderer både bybuss der jeg bor og evnt overganger i Oslo (trikk og t-bane), og har derfor måttet kjøpe nytt i luka. Synes det er veldig hendig å ha et månedskort som man bruker på alt av kollektiv Med månedskortet kan du sette deg i ubetjente vogner hvis du tar lokaltog, og slipper og vente på kondukterene annet enn når det er kontroller (det skjer veldig ofte, så anbefaler å ha gyldig billett :gjeiper:). Når du skal ha månedskort, må du fylle ut et skjema og sende inn med bilde. Da får du, etter noen uker, et månedskort i posten. Imens får du et midlertidig kort. Håper dette var til noe hjelp Hilsen en "erfaren togpendler" Endret 12. august 2010 av Frk Solstråle
asterix Skrevet 12. august 2010 #6 Skrevet 12. august 2010 Du stikker innom togstasjonen og kjøper kortet i luka. Månedskort mellom ønsket strekning (eks. Lillestrøm - Oslo S). Månedskortet gjelder fra dato til dato, og kan fylles på enten på toget, automat eller i luka. Selv har jeg hatt månedskort som inkluderer både bybuss der jeg bor og evnt overganger i Oslo (trikk og t-bane), og har derfor måttet kjøpe nytt i luka. Synes det er veldig hendig å ha et månedskort som man bruker på alt av kollektiv Med månedskortet kan du sette deg i ubetjente vogner hvis du tar lokaltog, og slipper og vente på kondukterene annet enn når det er kontroller (det skjer veldig ofte, så anbefaler å ha gyldig billett :gjeiper:). Når du skal ha månedskort, må du fylle ut et skjema og sende inn med bilde. Da får du, etter noen uker, et månedskort i posten. Imens får du et midlertidig kort. Håper dette var til noe hjelp Hilsen en "erfaren togpendler" For månedskortene for Oslo/Akershus trenger du ikke sende inn noe skjema med bilde, du kjøper bare et kort. Månedskortene i dette området gjelder heller ikke fra dato til dato lenger, men i 30 dager uavhengig av hvor lang den aktuelle måned er.
Ametrin Skrevet 12. august 2010 #7 Skrevet 12. august 2010 For månedskortene for Oslo/Akershus trenger du ikke sende inn noe skjema med bilde, du kjøper bare et kort. Månedskortene i dette området gjelder heller ikke fra dato til dato lenger, men i 30 dager uavhengig av hvor lang den aktuelle måned er. Ja, det kan nok stemme, siden det er innenfor samme "region". Jeg bor litt utenfor, så da spørs det hvor TS bor. Og ja, er riktig det du mener om 30 dager, fant ut det nå jeg og
ssgxd Skrevet 12. august 2010 Forfatter #8 Skrevet 12. august 2010 Takk for svar! :-) Bor i Buskerud og skal gå på skole i Oslo :-) Siden jeg er under 20 kan jeg ha ungdomskort i Buskerud og Oslo/akershus og kan dermed ta buss, tog og trikk der, ifølge damen på togstasjonen! :-) Takk for hjelpen, glemte å spørre om det med betjent/ubetjent vogn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå