Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg fikk en brukt sofa (tekstil). Hun som hadde den før hadde røyket inne (men sluttet med det nå) og den har stått i leiligheta som det har vært røyka i lenge. Syntes ikke det lukta ille av den når vi hentet den, men når jeg går inn i stua i den lille leiligheten min nå slår lukta imot meg. Det lukter som en fyllefest der inne.. Når jeg sitter i sofaen lukter det også av håret og klærne mine etter en stund. Det er ikke fersk røyklukt, mer en innestengt lukt som det virker som er prøvd å skjule over.

Hvordan få vekk lukten/skjule den til jeg får råd til å kjøpe en ny sofa? Som forhåpentligvis blir til uka..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva med den der sprayen som var så mye reklame før?

den skulle jo fjerne røyklukt, lovte den :sjenert:

Skrevet

Jeg ville prøvd å rense sofanen. Nå skeiver du ikke hvilket materiale sofanen er laget av, men er det en stoff-sofa, ville jeg leid meg en tepperensemaskin med munnstykke til rens av sofa.

Skrevet

Jeg har vaska en slik innrøykt sofa med klut dyppa i salmiakkvann. Måtte riktig nok gjøre det et par ganger, men røyklukta forsvant til slutt.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Eddik fjerner røyklukt. Tørk over den med eddikvann kanskje.

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg har også god erfaring med eddikvann for luktfjerning. Tørk over alle flatene med dette. Det kan godt hende du må gjenta operasjonen flere ganger. Fremdeles vil nok stoppet inni sofaen også lukte røyk, og dette kan sive fram litt om litt, så fjerning av røyklukt fra møbler er ikke gjort i en håndvending.

Dersom det er en uke til du får penger til å kjøpe ny sofa, ville jeg vel kanskje vurdert om lukta var til å leve med... Evt kaste ut sofaen med en gang og leve en ukes tid uten. Ville i alle fall ikke leid tepperensemaskin for en sofa jeg ikke skulle hatt lenger.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Om du skal ha sofaen så kort tid, så sett små glass med eddik under sofaen f.eks.

Skrevet

Fikk sofaen fordi hun ikke skulle ha den og jeg skulle flytte og MÅTTE ha en akkurat der og da.. Virker som om lukta sitter DYPT i sofaen, men har satt ut eddikk og håper det hjelper :)

Det jeg er livredd for er at lukta skal sette seg i andre møbler :( Men det slipper vel taket så fort sofaen er ute av hus :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...