Lyra Skrevet 10. august 2010 #1 Skrevet 10. august 2010 Jeg har ei lita kattefrøken på et par år som biter når jeg koser med henne. Hun koser seg tydelig, er ikke borti steder hun ikke liker å bli tatt på, og hun er ikke lei. Må løsne klørne hennes fra hånda mi for å ikke skrape den helt opp når jag skal ha den løs. Hun maler også av og til videre mens hun biter og setter klørne i meg. Hvorfor gjør hun dette? Hvordan kan jeg få henne til å slutte? Venter barn i februar, så syns det er litt skummelt om dette skal fortsette...
frklykke Skrevet 10. august 2010 #2 Skrevet 10. august 2010 Jeg har lært katten min at man ikke skal kløne eller bite, så lenge man leker eller koser. Går det for langt med kosing på mage eller overdreven leking/terging - så får hun lov til å "si ifra litt", med å bite forsiktig. Hun har aldri bitt eller klønt meg siden jeg lærte henne dette, så hun er en drøm å kose med. Hun er nå tre år. Naboen min sin katt derimot, hun er herskeren i hjemmet og kløner og biter uansett om det er kos eller lek. Det gjelder å være konsekvent og si ifra til katten om at det ikke er lov. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 10. august 2010 #3 Skrevet 10. august 2010 Har ingen erfaring med biting, men har opplevd at andre katter også setter klørne i meg uten at annen grunn enn at de koser seg. Noen alternativer er jo å ha på en genser sånn at katten kun setter klørne i den, eller sørge for å kose på måter sånn at katten ikke får tak i deg. Om katten reagerer på dette, hva med å prøve å si nei i streng tone når pusen biter/setter klørne i deg? Eventuelt slutte å kose hver gang pusen gjør disse tingene... Har desverre ikke bedre råd, er ikke alltid så lett å oppdra katter.
Lyra Skrevet 10. august 2010 Forfatter #4 Skrevet 10. august 2010 Jeg sier nei i en streng tone og foorviser henne fra sofaen når hun holder på sånn. Men hun reagerer ikke på "nei" i det hele tatt, hun fortsetter å bite til jeg hiver henne ned fra sofaen (ofte mens hun har tennene i meg). Har prøvd spruteflaska også. Det er forresten ikke det at hun har fått nok kos heller, hun kan finne på å gni seg inntil meg for å få mer kos 2 sekunder etter hun biter. Av og til slikker hun også hånda mi etter hun har bitt meg, som om hun skjønner at hun ikke burde gjort det.
frklykke Skrevet 10. august 2010 #5 Skrevet 10. august 2010 Jeg sier nei i en streng tone og foorviser henne fra sofaen når hun holder på sånn. Men hun reagerer ikke på "nei" i det hele tatt, hun fortsetter å bite til jeg hiver henne ned fra sofaen (ofte mens hun har tennene i meg). Har prøvd spruteflaska også. Det er forresten ikke det at hun har fått nok kos heller, hun kan finne på å gni seg inntil meg for å få mer kos 2 sekunder etter hun biter. Av og til slikker hun også hånda mi etter hun har bitt meg, som om hun skjønner at hun ikke burde gjort det. Hm, jeg vet ikke hvorfor hun gjør det. Men prøv iallefall å si nei i en stram tone, evt ta hun i nakkeskinnet. (Med en gang, ikke litt etterpå, da de ofte ikke skjønner hva de blir straffet for da). Det er det jeg har praktisert med min katt, hun har tatt det til seg og har skjerpet seg. Man må huske å gjøre det når det skjer og ikke overse det noen ganger. Da kan det fort gå i glemmeboka igjen Og nei, katten har ikke vondt av det, om noen skulle påstå det.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2010 #6 Skrevet 10. august 2010 Det minner litt om min pus det. Jeg skal ha barn i januar og var også litt bekymret, men da jeg observerte pusen sammen med de små nabobarna ble jeg enormt imponert over hvor tålmodig hun var med dem. Ikke en klo eller en tann i sikte. Og hun er ikke vant til barn overhodet. Annet enn nabobarna har hun vel knapt sett en baby. Da ble jeg ikke bekymret mer. Jeg gjorde også pusen klar over at det var ugreit at hun bet og da ble hun helt rasende. Så det tror jeg ikke er trikset... Nå lar jeg henne være i fred dersom hun begynner. Da går hun som regel. Jeg vet ikke hva hun vil når hun gjør sånn, men noe er det. Med barnet ser jeg for meg at pus får lukte og snuse, men ikke noe mer inntil immunforsvaret er bygget litt opp. Når de blir litt større så tåler de vel litt kloring som ikke går for langt? Min største frykt er egentlig at hun skal begynne å ligge i barnesengen, for hun er veldig glad i å teste ut sengeegenskapene på alt nytt her i huset. Enten det er en sofa, en bag, en pose eller en pappeske.
Aurora M. Skrevet 10. august 2010 #7 Skrevet 10. august 2010 (endret) Hun er leken rett og slett. Hvis du ser hvordan puser holder på med hverandre, så er det slik. Lek og kos- hånd i hånd. Leker du med henne da, så hun får herjet fra seg? Når min begynner slik, så tar jeg en pute eller pledd eller et eller annet, så hun får bitt og klort fra seg litt. Helst tar jeg henne ned på gulvet og leker med henne der, slik at det er en "grense" mellom kos og lek. Det er en helt naturlig oppførsel for katter dette. De er jo jegere, og det er jaktinnstinktet som skinner igjennom. Første bud er å leke nok med henne utenom slik at hun blir litt sliten. Hvis du leker med henne på èn plass og koser på en annen (f.eks i sofaen er det bare kos), så lærer de forskjellen. Hvis du er sliten og ikke orker en lekerunde på gulvet når hun begynner slik, så kan du finne noe som beskytter deg for biting, og la henne herje løs, eller du kan ta et pledd eller noe og dra en penn el. lign. under slik at hun får "jakte" på den. Når "uhellet" er ute er bare å holde hånda HELT i ro til hun slipper taket, og så lirke den forsiktig vekk. Gjør du dette konsekvent hver gang hun starter så går det nok inn til slutt. Feilen mange gjør med kattunger er at de lar de bite og herje med fingrene sine når de er små, slik at katten ikke lærer forskjellen på lek og kos. Det gjør ikke så vondt med søte små melketenner, men når de blir store og sterke.. Endret 10. august 2010 av Aurora M.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå