Gå til innhold

Dilemma: Min gamle mor ønsker seg flatskjerm-TV,

Anbefalte innlegg

Skrevet

*tenke, tenke*

Min mor har altså fremdeles en gammeldags bilderørs-TV. Den fungerer forsåvidt godt nok den, men den er over 15 år gammel og hun imponeres over bildene jeg kan få på min TV når hun er her.

Problemet med å skifte ut den gamle TV'n med en flatskjerm er at hun absolutt insisterer på å ha bilder av barnebarna og en lampe (!) oppå den, slik hun kan med den gamle.

Bak TV'n er det et vindu, så en veggseksjon er ikke noe alternativ.

Å bruke vinduskarmen til disse tingene er heller ikke noe alternativ, siden vinduskarmen blir for lav ift. skjermen.

Jeg så at "Gjør det selv" hadde en flott løsning (Se her), men jeg er ingen Byggmester Bob.

Noen forslag? Har noen sett liknende møbel i butikken? Jeg finner bare TV-møbler som har hyller under, ikke over...

Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Ikea har noe lignende, men blir kaskje litt større enn det du hadde tenkt?

Ikea

Skrevet (endret)

Kjempegodt forslag, men det blir litt i høyeste laget... bør egentlig ikke være høyere enn en meter.... pga. vinduet.

Tror også det blir bedre med et møbel som ikke må forankres i veggen bak. På den måten kan man knote med ledninger og damen kan støvsuge hvor hun vil ;)

Endret av Crow Jane
Skrevet

Hvorfor ikke henge skjermen på veggen og en hylle over, ev. sette skjermen på et bord og henge hylle over, noe ala. dette.

hylle over skjerm

• 3 uker senere...
Skrevet

Fordi det er et vindu med blomsterbrett i veien... og blomsterbrettet kan ikke være "hylle" for TV, fordi det blir for lavt. TV'n kommer til å stikke omtrent 10-15 cm opp i vindu...

Gjest Blondie65
Skrevet

Og å flytte TV til en annen vegg der man ikke blir blendet av vinduet i tillegg er helt uaktuelt? Like uaktuelt som å forklare damen at bildene må få en ny plass?

Skrevet

Og å flytte TV til en annen vegg der man ikke blir blendet av vinduet i tillegg er helt uaktuelt? Like uaktuelt som å forklare damen at bildene må få en ny plass?

Må du forstå at det er om å gjøre å finne unnskyldninger til hvorfor mor ikke skal bruke opp penger som kan arves på flatskjerm her!

Skrevet

Dette høres ut som et fastlåst dillema for deg og din mor. Ærlig talt, hva med å forklare henne at hun må velge: TV med innebygd bilde-og-lampehylle eller TV-uten-innebygd-lampe-og-bildehylle-men-med-bedre-bilde. Og leave it to that.

Eller du kan sette opp to store hylleknekter på hver sin side av TV og legge en hylleplate over, slik at den går akkurat over TV. Trenger ikke være snekker for å feste hylleknekter til veggen på hver side av tv og legge en hylleplate over. De har mange fine knekter/hylleplater på IKEA og overalt ellers.

Skrevet

Digital billedramme og vegglampe?

Skrevet

NEI VET DU HVA!!

Maken til frekkhet, Rabadamtimtim... min mor er fri til å bruke sine penger til akkurat hva hun vil, men hun er heldig nok til å ha en datter som ønsker å hjelpe henne med å løse et problem.

Min 70-år gamle mor, som har sittet i samme sofakroken og sett på TV i over 30 år er ikke åpen for forandring, så det å velge en annen vegg er utelukket. Det er forøvrig jeg som ønsker en ny TV til henne. Og det gjør jeg fordi hun har begynt å snakke om det etter å ha sett på TV hos meg, fordi hun begynner å se litt dårligere og fordi hun ikke er noen utadvent person, men bruker mye tid foran den TVn. Da ønsker jeg også at opplevelsen skal bli best mulig for henne.

Men når man blir møtt med kommentarer som den siste der - så er man ikke så lysten på å stille fler spørsmål til KGs brukere. *Sukk*

Skrevet

Til dere andre....

Ser ut som jeg ender opp med å tweake en lav bokhylle fra Ikea. Takk for hjelp :)

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

På disse oppussingsprogrammene på TV har jeg sett et møbel med hylle på toppen som TV er skjult inni. Når TV skal brukes heves hele toppen når TV stiger opp fra sitt skjulested. Nå har jeg prøvd å finne noe sånt uten hell på google. Leter videre. Kunne det vært en løsning?

Endret av Blondie65
Skrevet

Må du forstå at det er om å gjøre å finne unnskyldninger til hvorfor mor ikke skal bruke opp penger som kan arves på flatskjerm her!

Er det mulig..

• 1 måned senere...
Skrevet

Oppdatert og løst:

Selv 70-åringer lar seg overtale, det tar bare veldig lang tiiiiid! Enden på visa blir nå et tv-møbel som er 60 cm bredere enn TVn og plassering av lamper og bilder ved siden av. Selve TVn henges med veggfeste i veggen slik at det ikke er noen reell vekt på møbelet. Dermed kan det skyves vekk for vindusvasking. TVn vil stikke noen cm over blomsterbrettet i vinduskarmen - dette for å få den i riktig tittehøyde.

Takk for råd og vink - det løste seg på overraskende vis til slutt :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...