Nilla Skrevet 10. august 2010 #1 Skrevet 10. august 2010 Hei! Sitter og leker litt med tanken på ombygging av deler av huset vårt. På ønskelista er bl.a. et praktisk og velfungerende vaskerom. Og da tenkte jeg å spørre KGs orakler om råd. - Hvor stort bør rommet være? - Hvordan er det praktisk å innrede det? - Hva annet enn vaskemaskin og tørketrommel er det greit å ha der inne? - Trenger man egentlig tørketrommel? Hvor mye bruker du den? - Gulv og vegger; er det flis som er tingen? - varmekabler? Det vi så langt har tenkt er at det er greit med en kjøkkenbenk med plass til vaskemaskin og evt tørketrommel under, samt plass til et par underskap. I tillegg et høyskap med plass til mopp, vaskestav o.l. Og strykebrett. Evt sånn strykebrett som er festet til veggen og som slås sammen når det ikke er i bruk? Elendig forklart. :klø: Kanskje ei sånn uttrekkbar tørkesnor til tørk av kluter, tuer, evt votter o.l.? Vi har klessnor med takoverbygg, så vi er ikke avhengig av å tørke klær på vaskerommet. Hva tror/mener dere? Hva er du glad for at du har på vaskerommet ditt, og hva savner du? Alle tanker og forslag tas i mot med takk.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2010 #2 Skrevet 10. august 2010 Litt OT, men jeg blir skikkelig lei meg av å se tickerene dine (er nygravid selv), men skal prøve å samle meg til å svare likevel. Tørketrommel er fantastisk, og jeg ville aldri vært foruten, samme hvor miljøuvennlig jeg blir anklaget for å være. Det er et must til håndklær og sengetøy, og en sjelden gang til dyner og puter (jeg har tørketrommel med stor kapasitet). Har man vaskerom, har man forsåvidt også plass til tørkestativ, men jeg liker ikke tørkestativ uansett . I mitt drømmehus er alle soverommene på ett plan, med et stort bad, felles walk-in-closet og tilknyttet vaskerom på samme plan. Jeg kan ikke helt se hva som er praktisk med at alle skal ha klesskap på soverommet? Da kan man kle av seg for kvelden og sortere klærne riktig med en gang. Man dusjer om morgenen og finner det rene tøyet like ved siden av. Logistikken er enkel. Og min favoritt - man henger opp tøyet på hengere i stedet for på tørkestativ, og så flytter man bare hengerene over til sine respektive steder i walk-in-skapet når det er tørt. Vips så slipper man å brette tøy. Det eneste minuset med denne løsningen, med mindre denne "fløyen" er på samme plan som inngangspartiet (noe som vel er ganske uvanlig), er at man ikke har lett tilgang til vaskerom fra inngangspartiet med tanke på skittent barnetøy/regntøy/utedresser. Men så er det jo mulig å ha en stor balje i nærheten av inngangen som man kan putte slikt oppi, da. Eller ha mulighet for å spyle slike ting i nærheten av inngangspartiet (man kan jo legge opp til en "grovgang" med f.eks. dusj eller utslagsvask).
Amys Skrevet 10. august 2010 #3 Skrevet 10. august 2010 Som hun over meg sier, tørketrommel er genialt til sengetøy, håndklær og andre ting som er styr å tørke på snor/stativ. Og det er også veldig kjekt å ha når man plutselig kommer på alt man har glemt å vaske dagen før man drar på ferie Hadde det vært mitt vaskerom ville jeg hatt vaskemaskin og tørketrommel med en benkeplate over, slik at man fikk godt med plass til klær som skal sorteres etc. Om det hadde passet med planløsningen ville jeg hatt skittentøysjakt fra bad/soverom i etg. over, og jeg ville hatt et skyllehjørne/dusjhjørne i rommet til å spyle av uteklær, og til å bruke som ekstradusj (hvis man pusser opp badet eller liknende). Også ville jeg hatt tørkestativ, gjerne et sånt som kan hektes på veggen og "vippes ned" når man trenger det (mulig det er det du mente med uttrekkbar snor?) Når det gjelder gulv ville jeg hatt vinylbelegg eller muligens steinfliser (jeg synes keramikkfliser knaser så ekkelt når det kommer sand på de ). Med vinyl slipper man i tillegg å være så altfor redd for å få gulvet stygt hvis man søler på det, og jeg vil ha et vaskerom som kan herjes litt med (mulig det bare er jeg som er ekstremt flink til å få permanente flekker i fugene på flisegulv da.. )
I.am.me Skrevet 10. august 2010 #4 Skrevet 10. august 2010 Vi har lagd alle tegninger over vårt hus (holder på å bygge) og vaskerommet vårt begynner å se bra ut nå, så kan forklare litt hvordan vi har tenkt - Hvor stort bør rommet være? Vi har enda ikke satt målene, men orker ikke ha det for stort. Det er sånn normal rom-størrelse. Vaskerommet er jo en del av huset som ikke skal ta for stor plass, da det er litt begrenset hva man bruker det til. - Hvordan er det praktisk å innrede det? For praksisitetens skyld så har vi vaskemaskin og tøretrommel i èn maskin. Dessuten så har vi fliser på gulvet, det er jo ganske praktisk i forhold til søl og sånt. Så har vi varmekabler i gulvet sånn at vi kan sette inn sko og lignende som skal tørke. Så har vi et oppbevaringsskap til forskjellige ting. Ryggsekker, turting og lignende. Syns ikke det er pent med skap i gangen. Så har vi en sånn snor som det er snakk om, som er innebygd i veggen så man kan dra ut for å tørke ting på. - Hva annet enn vaskemaskin og tørketrommel er det greit å ha der inne? Det er jeg litt usikker på. Annet enn sko, skohylle, skap og sånt så er det vel egentlig bare en vask med en høytrykksspyler som vi kan koble i hvis vi skal vaske f.eks. verandaen utfor. Så står jo alt av vaskesaker her også. - Trenger man egentlig tørketrommel? Hvor mye bruker du den? Jeg har minimalt med klær som kan tørkes i trommel, så vi har nok med en sånn kombi med vaskemaskin og tørketrommel i èn maskin. - Gulv og vegger; er det flis som er tingen? Har ikke flis på veggen, men på gulvet. På veggen har jeg materiale som tåler mye fuktighet, men som også ser litt pent ut. - varmekabler? Ja. Det syns jeg er veldig greit å ha på vaskerom!
Kanutten Skrevet 10. august 2010 #5 Skrevet 10. august 2010 Jeg prøvde å finne igjen akkurat innlegget som handlet om vaskerom, men fant det ikke i farta. Har du lest bloggen hvitstil.com? Hun dama har bare så utrolig mange gode tips til innredning. Anbefaler å se litt der.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2010 #6 Skrevet 11. august 2010 - Hvor stort bør rommet være? Vi har kombinert vaskerom med gjestebad, og det er vel ca 10 m2. - Hvordan er det praktisk å innrede det? Det kommer helt ann på hvor mye plass du har, men jeg syns det er herlig med flere skittentøysdunker jeg kan sortere i, og benken over vaskemarskin/trommel er et must!! Elsker også klessjakten min fra badet!! - Hva annet enn vaskemaskin og tørketrommel er det greit å ha der inne? Jeg har også tørkeplass andre steder i huset, men har en sånn http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40176078 i taket. Ikke plass til mye, men praktisk til de våte klærne til barna, de strykefrie skjortene til mannen osv. - Trenger man egentlig tørketrommel? Hvor mye bruker du den? Bruker den ikke mye, men til sengetøy, håndklær, klær barna må ha i barnehagen dagen etter o.l. Ikke et must, men lettvint å ha. - Gulv og vegger; er det flis som er tingen? Vi gikk for gulvbelegg og baderomspanel. Det er en brøkdel av prisen for fliser, samtidig som belegg er tett, mens med fliser er det membranen under som er tett. Blir det hull i gulvbelegget ser du det og kan lett bytte det ut, er det hull i membranen ser du ikke det før det lukter mugg/flisene løsner og det antageligvis er store råteskader under. - varmekabler? Skal du tørke klær der er det praktisk, skal du ikke kommer det helt ann på hvor i huset vaskerommet skal ligge. Ellers har du mange gode tanker, men for min del ville ikke et fastskrudd strykebrett blitt brukt. Stryke gjør jeg forran tv'en så jeg slipper å tenke på hvor kjedelig det er...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå