Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen og kona er invitert på middag hos familie/venner. Hun tar mannens tallerken og går på kjøkkenet og lesser på med mat for ham, går inn i stuen og setter det framfor mannen så han kan begynne å spise. Så går hun ut på kjøkkenet igjen og lager til sin egen tallerken før hun kommer inn i stua igjen og kan begynne å spise selv. Dette skjer ikke bare ute på besøk, men også hjemme hos dem selv også. For sikkerhets skyld er hun for øyeblikket høygravid.

Og mannen er ikke lam i bena, bare lat. Er dette ganske vanlig i Norge?

Videoannonse
Annonse
Gjest Pucifer
Skrevet

Om det er vanlig i Norge eller ikke, vet jeg ikke, men er ikke det opp til hvert enkelt par? Mannen trenger vel ikke være lat av den grunn.

Jeg er ikke høygravid, men jeg sliter med sykdom, og jeg henter ofte mat til min samboer. Tenker ikke over det engang, det faller seg naturlig for meg.

Skrevet

Er det det at dette er diskriminiering du legger opp til? For her i huset varter vi hverandre opp og gjør ting for hverandre hele tiden. I går kjørte han meg til frisøren. I dag lagde jeg frokost til ham. Hva i all verden er galt med det? Det holder jo kjærligheten ved like og det er koselig å gjøre noe for den man er glad i.

Skrevet

Det som er uvanlig her er vel at man blir invitert på middag og må gå og forsyne seg på kjøkkenet (av grytene på komfyren?) når man skal spise på stua.

Gjest Glad i reiser
Skrevet

Det som er uvanlig her er vel at man blir invitert på middag og må gå og forsyne seg på kjøkkenet (av grytene på komfyren?) når man skal spise på stua.

Det gjør vi da vi har besøk også! Hvorfor må alt være så fint og flott hele tiden? Det er enklere og be til middag hvis man kan ta det uformelt.

Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg kan ikke tenke meg at det er vanlig her i landet. Denne mannen må da få både bemerkninger og blikk fra andre. Det er heller han som skulle bruke vettet og ta seg ekstra godt av damen sin i denne situasjonen.

Jeg ville aldri ha servert mat til en voksen, frisk mann som en vane, som det tydeligvis er for disse menneskene.

Skrevet

Det gjør vi da vi har besøk også! Hvorfor må alt være så fint og flott hele tiden? Det er enklere og be til middag hvis man kan ta det uformelt.

Det gjør ikke jeg, ihvertfall. Hva er det som er så fint og flott og formelt med å sette maten på bordet der den skal spises?

Skrevet

Jeg kjenner et par der det er helt påfallende hvordan hun gjør ham tjenester hele tiden (henter ting og tang, ordner og steller), og han kommanderer henne til å gjøre enda mer. Det kan godt hende at han gjør tjenester tilbake, men det er i så tilfelle ting som ikke legges like lett merke til i en besøkssituasjon. I og med at det ser ut til å gå kun en vei, må jeg si at jeg reagerer på det og stempler ham som lat, og henne som litt i overkant tålmodig. Mannen min har reagert på det samme når det gjelder dette paret, men diskriminering har jeg ikke engang tenkt på.

Men som sagt: vi vet jo ikke hva han gjør "i gjengjeld", så det kan godt hende vi er litt urettferdige mot dem i måten vi ser dem på.

Vi gjør ting for hverandre, men det går begge veier.

Gjest Glad i reiser
Skrevet

Jeg kan ikke tenke meg at det er vanlig her i landet. Denne mannen må da få både bemerkninger og blikk fra andre. Det er heller han som skulle bruke vettet og ta seg ekstra godt av damen sin i denne situasjonen.

Jeg ville aldri ha servert mat til en voksen, frisk mann som en vane, som det tydeligvis er for disse menneskene.

Hvorfor det? Får vi damer skal for alt i verden ikke gjøre noe ekstra for mannen?

Gjest Eurodice
Skrevet

Hvorfor det? Får vi damer skal for alt i verden ikke gjøre noe ekstra for mannen?

Med "denne situasjonen" mente jeg at mannen skal ta hensyn til at kona hans er høygravid. Jeg har ikke skrevet et ord om at vi ikke kan gjøre hverandre tjenester. Men jeg holder fast ved at en voksen mann kan forsyne seg med mat selv, både borte og hjemme.

Skrevet (endret)

Hvis konen liker å lage og servere mat til mannen så må hun vel gjerne gjøre det? Hvorfor skulle hun da gjøre det annerledes når de er hos andre? Jeg tviler på at fosteret får varige mén av at konen tar mat oppå tallerkenen til mannen og går inn til han med den. Men jeg skjønner ikke at hun ikke kunne ta en tallerken i hver hånd, så slapp hun å gå to turer.

Vet du forresten om mannen er lat? Han gjør vel andre ting i hjem, hage, jobb og bil?

Helt kurrant å forsyne seg selv på kjøkkenet når man er på besøk hos noen, og de gjerne bare har et lite stuebord å sitte rundt. Ikke alle som har spisebord. Og da blir det ikke så mye å rydde etterpå. For litt mer uhøytidelige middager.

Endret av Jade
Skrevet

Kan jo være at de har en ordning som fungerer slik, hvis ikke så tenker jeg mammagutt som er vant til å bli vartet opp. Mammas lille gull må kun ha det beste.

Går utifra at par har sin egen ordning som fungerer for dem stortsett :)

Skrevet

Jeg henter ofte mat til min kjære, ikke fordi jeg "må", men fordi jeg føler for det, uten at jeg vet hvorfor. Men det skjer absolutt ikke hele tiden. Funker for oss :)

Skrevet

Jeg er gravid, og har ingen problemer med å gjøre slike små ting for mannen min bare fordi jeg er glad i ham, og ønsker å vise ham det.

Han gjør så mye fint for meg også, og det er jo bare bra å vise hverandre omtenksomhet og kjærlighet på ulike måter.

Når vi har besøk tror nok mange at han har en bortskjemt kone som kun sitter på rompa og krever, for han er den som raskest oppdager at det er tomt for kaffe, eller kommer på å hente inn det vi skal servere.

Men totalt sett gjør vi ca like mye for hverandre, så hva gjestene tror tar vi ikke så tungt.

Skrevet

Jeg kjenner et par der det er helt påfallende hvordan hun gjør ham tjenester hele tiden (henter ting og tang, ordner og steller), og han kommanderer henne til å gjøre enda mer. Det kan godt hende at han gjør tjenester tilbake, men det er i så tilfelle ting som ikke legges like lett merke til i en besøkssituasjon. I og med at det ser ut til å gå kun en vei, må jeg si at jeg reagerer på det og stempler ham som lat, og henne som litt i overkant tålmodig. Mannen min har reagert på det samme når det gjelder dette paret, men diskriminering har jeg ikke engang tenkt på.

Det er trist at mange kvinner finner seg i slikt. Det er ok å gjøre hverandre tjenester, men når det blir enveiskjøring som her, er det ikke akseptabelt. Etter min mening er 50/50-fordeling av husarbeidet det eneste akseptable (med mindre den ene har uførhet som gjør arbeidet umulig å utføre). Om ikke annet så må hun unngå å finne seg i slik diskriminering for å opptre solidarisk med de horder av kvinner verden rundt som knuges og knebles av tyranniske menn.

Skrevet

Det er trist at mange kvinner finner seg i slikt. Det er ok å gjøre hverandre tjenester, men når det blir enveiskjøring som her, er det ikke akseptabelt. Etter min mening er 50/50-fordeling av husarbeidet det eneste akseptable (med mindre den ene har uførhet som gjør arbeidet umulig å utføre). Om ikke annet så må hun unngå å finne seg i slik diskriminering for å opptre solidarisk med de horder av kvinner verden rundt som knuges og knebles av tyranniske menn.

Er du samme rødstrømpegjest som akkurat svarte i tråden om fordeling av husarbeid?

Gjest Pucifer
Skrevet

Finner seg i slikt? Hva med kvinner som V I L gjøre det da? Som gjerne tar mesteparten av husarbeidet, som gjerne serverer mannen mat?

Jeg er en av de kvinnene som GJERNE gjør dette for mannen min, fordi jeg VIL. Og det verste jeg vet er når kvinner som deg som er trist på mine vegne og som tror at min mann er en tyrann som kuer meg.

Gjest wild bird
Skrevet

Jeg gjør også ofte slik for mannen min. Ikke fordi han er lat, men fordi jeg har lyst. Og han gjør mange omtenksomme ting for meg også.

Skal man ikke kunne varte opp kjæresten sin litt, uten å bli kalt underkuet?

Skrevet

Skal man ikke kunne varte opp kjæresten sin litt, uten å bli kalt underkuet?

Det er ingen som kaller mannen underkuet for at han klipper plenen, maler huset, skifter dekk på bilen, vasker den +++++ Men med en gang kvinnen henter en tallerken til mannen sin, så er det huskestue!

Gjest Pucifer
Skrevet

Det er ingen som kaller mannen underkuet for at han klipper plenen, maler huset, skifter dekk på bilen, vasker den +++++ Men med en gang kvinnen henter en tallerken til mannen sin, så er det huskestue!

Hear, hear !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...