Gå til innhold

Rettigheter når det gjelder samboers barn og jobb

Anbefalte innlegg

Gjest Undrende
Skrevet

Min samboer har et barn på fire år. Jeg undrer litt på hvor jeg står når det gjelder rettigheter i min jobb..det oppstår jo situasjoner der man må dele på og ta fri, for eksempel ved sykdom. Plutselig måtte gå litt før for og hente i barnehagen fordi den andre blir forhindret pga jobb... har man overhodet ingen rettigheter så lenge det ikke er felles barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min samboer har et barn på fire år. Jeg undrer litt på hvor jeg står når det gjelder rettigheter i min jobb..det oppstår jo situasjoner der man må dele på og ta fri, for eksempel ved sykdom. Plutselig måtte gå litt før for og hente i barnehagen fordi den andre blir forhindret pga jobb... har man overhodet ingen rettigheter så lenge det ikke er felles barn?

Nei.

Det er kun personer med foreldreansvar som har rettigheter i forhold til dette.

Skrevet

Din samboer kan rett og slett ikke la sin jobb forhindre ham i å ta seg av sin datter i den tiden hun er hans ansvar.

Din arbeidsgiver skal ikke ta støyten for å skjerme hans jobb og hans arbeidsgiver. Ikke rart folk ikke vil ansette kvinner...

Skrevet

Din samboer kan rett og slett ikke la sin jobb forhindre ham i å ta seg av sin datter i den tiden hun er hans ansvar.

Din arbeidsgiver skal ikke ta støyten for å skjerme hans jobb og hans arbeidsgiver. Ikke rart folk ikke vil ansette kvinner...

Enig:)

Det er utrolig hvordan enkelte menn innbiller seg at en ny partner skal kunne ofre egen jobb, for å passe hans barn.

Gjest Undrende
Skrevet

Jøye meg for noen fiendtlige holdninger til saken.... når man bor i lag som en familie med barnet boende på heltid så skulle det vel bare mangle at man kan hjelpe hverandre en og annen gang.

Skrevet

Når jeg bodde sammen med særkullsbarn så hadde jeg ingen rett på å gå tidlig eller ta fri for å ta meg av dem, min arbeidsgiver var forståelsesfull og lot meg gjøre det av godvilje.

Skrevet

Hvis barnet hans er sykt, så er det sykt. Da må han gå hjem enten han er på et viktig møte eller ikke. Hvis barnemoren bor i nærheten, så kan jo hun hente ungen? Ellers kan han jo spørre noen som ikke er i jobb. En pensjonert tante, nabo, el.l. Skal du ta fri, må du ta ferie eller avspasere.

Gjest AnneShirley
Skrevet

det oppstår jo situasjoner der man dele på og ta fri, for eksempel ved sykdom.

Det er sikkert naturlig for dere å dele på, men det er faktisk ikke slik at andre enn foreldrene MÅ ta ansvar dersom barnet f.eks er sykt. Det er i så fall noe du må gjøre dersom det passer for deg.

Skrevet

Jøye meg for noen fiendtlige holdninger til saken.... når man bor i lag som en familie med barnet boende på heltid så skulle det vel bare mangle at man kan hjelpe hverandre en og annen gang.

Dere bor kanskje sammen som en familie, men dere er ikke lovlig en familie før du og samboeren din er gift.

Skrevet

Dere bor kanskje sammen som en familie, men dere er ikke lovlig en familie før du og samboeren din er gift.

Det er jo ikke poenget! Selv om de er gift, så skal ikke hennes arbeidsgiver ta hensyn til at hennes mann har særkullsbarn. Med mindre hun adopterer hans særkullsbarn, da blir det selvfølgelig helt annerledes.

Men om hun bruker fridager, feriedager, avspaseringsdager for å passe på hans barn, så er jo det hennes privatsak. Det må hun gjerne gjøre. Hun kan jo også slutte å jobbe, for å passe hans barn. HUn kan gjøre alt hun vil, men hun kan ikke kreve at samfunnet rundt tar hensyn til at hun ønsker å avlaste en samboer eller ektefelle med barnepass av stebarn.

Skrevet

...har man overhodet ingen rettigheter så lenge det ikke er felles barn?

Nei, det er kun arbeidstaker som har omsorg for barn under 12 år som har rett til omsorgspenger ved barns sykdom, jfr. http://www.nav.no/Helse/Sykt+barn+eller+familie/Omsorgspenger

Fri for å hente barn i barnehagen har ingen rett til.

Der jeg jobber er det en person som har misforstått dette, og tar seg innimellom fri for pass av samboerens barn. Dette snakkes det om siden h*n tar seg til rette. Er altså ikke så lurt, for kollegaer kan fort bli sur og baksnakke.

Skrevet

Du kan kanskje ha rett til det, men der er vilkår:

Det er som tidligere nevnt kun arbeidstaker som har omsorg for barn under 12 år som har rett til omsorgspenger ved barns sykdom, jfr. http://www.nav.no/He...e/Omsorgspenger

Med ”omsorgen for barnet” etter Folketrygdloven § 9-5 menes det at arbeidstakeren enten må ha omsorgen alene, delt omsorg med den andre forelderen eller delt omsorg med ny ektefelle/samboer/partner som man har felles barn med.

Omsorgspengene kan etter avtale fordeles forholdsmessig på hver av foreldrene på grunnlag av faktisk avtalt samvær, se § 9-6 femte ledd. Etter § 9-6 sjette ledd kan foreldre som er alene om omsorgen overføre inntil ti stønadsdager til ektefelle, eller til samboer når samboerforholdet har vart i minst 12 måneder. Partnerskap likestilles med ekteskap, se folketrygdloven § 1-5 andre ledd.

Gjest Blondie65
Skrevet

Å gå litt før for å hente i barnehagen er det ingen som har krav på. Det må tas ut som avspasering / ubetalt fritid uansett hvem det er som gjør det.

Å ta ut egenmeldingsdager for barns sykdom er det foreldrene som kan gjøre. Og det skulle faktisk bare mangle at det var slik da det er arbeidsgiver som betaler for disse dagene. Hvor mange mener du kan melde seg som interessenter til et sykt barn og hvor mange arbeidsgivere mener du skal dekke dette?

Hvis barnet bor hos dere 100 % av tiden ville jeg undersøkt om den forelderen barnet ikke bor hos var interessert i å overføre sine dager til din mann slik at han kan bruke de istedet.

Skrevet

Jeg går jo utifra at dette barnet har 2 foreldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...