AnonymBruker Skrevet 10. august 2010 #1 Skrevet 10. august 2010 Lurer litt på å spare på BSU (boligsparing for ungdom), og lurer derfor på om det er noen som har erfaringer med det? Lurer derfor på: (svar gjerne anonymt!) *Hvor mye har du spart opp? *Hvor lenge har du spart *Har du fått noe utbytte av å spare, mtp boliglån i banken?
Pialill Skrevet 10. august 2010 #2 Skrevet 10. august 2010 Jeg begynte å spare for to år siden. Har ikke kommet så langt enda, det er ikke lett å spare ved siden av studiene... Sålangt har jeg litt over 20 000, og vet at det blir lettere å få lån når den tid kommer. Syns også at det er greit at dette er penger jeg ikke har tilgang til etter jeg har satt dem inn. Det er veldig lett å ta ut penger av høyrentekontoen for å handle dritt, men ikke av BSUen. Tror ikke jeg hadde klart å spare hvis ikke jeg hadde en lukket konto. 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2010 #3 Skrevet 10. august 2010 Lurer litt på å spare på BSU (boligsparing for ungdom), og lurer derfor på om det er noen som har erfaringer med det? Lurer derfor på: (svar gjerne anonymt!) *Hvor mye har du spart opp? *Hvor lenge har du spart *Har du fått noe utbytte av å spare, mtp boliglån i banken? Har 40.000 etter to års sparing. Altså maks beløp jeg kan spare. Har fått de beste betingelsene på boliglån vi tok i vinter, og kommer til å fortsette å spare i BSU ved siden av for å få alle skattefordelene.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2010 #4 Skrevet 10. august 2010 Har akkurat kommet over 100 000 og klarer å fylle kontoen før jeg er for gammel til å spare på BSU Har fått igjen en del kr hver sommer på skatten, det er kos! Kjøpte hus for 7 år siden, men da var beløpet så lite, så har spart etter dette for der meste. Gleder meg til å bruke pengene, oppusning ligger i planen.
eitrande Skrevet 10. august 2010 #5 Skrevet 10. august 2010 Sparer 1600 i mnd, og maksbeløpet i året. Har ca 45 000 på BSU, har spart fast siden januar i fjor. Litt sporadisk før dette. Sparer hovedsaklig på BSU pga skattefradraget, og fordi de ikke er så lett å få tak i hvis jeg skulle få lyst på litt ekstravagant shopping. Regner med pengene blir brukt til oppussing, siden huslån er på plass for lenge siden.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2010 #6 Skrevet 10. august 2010 Har hatt BSU i 10 år nå. Har 90 000 på kontoen, og kommer til å fylle på 20 000 i år;) Synest jeg er kjempeflink! Er ikke alle på 28 år som har klart å spare like mye, men alt handler om prioriteringer. Jeg har i alle år hatt BSU som en viktig prioritet. Kommer til å ha BSU fult fylt opp når jeg er 30-31 år tenker jeg. Så noe har jeg da klart å gjort riktig i livet mitt...
Superlilje Skrevet 10. august 2010 #7 Skrevet 10. august 2010 Jeg begynte å spare på BSU da jeg var 18, men da sparte jeg bare noen hundrelapper i måneden. Nå er jeg 22 og har nesten 60 000. Vi har nettopp fått huslån på 100% av kjøpesummen fordi vi har spart i BSU Og jeg både jeg og mannen har planer om å fylle opp kontoene våre, og så bygge garasje og betale ned litt av huslånet.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2010 #8 Skrevet 11. august 2010 Jeg er 30 år. Har 75 000 på BSU. Dette er det fjerde året jeg sparer. Har satt inn maksbeløpet hvert år. (De to første var grensen 15 000). Jeg kom litt seint i gang, men har uansett ikke hatt utbytte av skattefradraget før de siste årene. Dere som veit: Får man spare også det året man fyller 34? I så fall rekker jeg akkurat å fylle opp før jeg når aldersgrensa.
Anglofil Skrevet 11. august 2010 #9 Skrevet 11. august 2010 (endret) Har hatt BSU en god stund egentlig, men fordi jeg blant annet mistet jobben min for ett år siden så har det tatt litt tid å spare opp penger. Jeg har nå over 30 000 kr etter to års sparing, men regner med å ligge på 45 000 kr når året er omme. Nå som jeg har en godt betalt jobb ved siden av studiene prøver jeg å spare så mye som mulig (med det inkluderer også sparing til bryllup neste år). Innen år 2013 ser jeg for meg at jeg har klart å spare opp til sammen 250 000 kr til bolig, hvor litt over 100 000 av disse kronene vil være i BSU. Er forøvrig 23 år. Mvh Yvonne Endret 11. august 2010 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 11. august 2010 #10 Skrevet 11. august 2010 Er 26 år. Har spart på BSU ca fire år, og har nå spart opp 70 000kr (hvorav mye er renter:) Sparer i Skandiabanken, får renteinntekter hver måned, og det er et hyggelig tall å se. BSU hjalp litt da jeg søkte førstehjemslån, men siden summen på konto da bare var 50 000 slapp jeg å bruke det (men det viste sparevilje). Så nå skal jeg fortsette å spare til den fylles opp, og etterpå benytte pengene til å betale ned lånet. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke begynte å spare tidligere!
minea Skrevet 11. august 2010 #11 Skrevet 11. august 2010 27 år Spart i litt under 5 år og har spart opp nesten 100000.
Alison Skrevet 11. august 2010 #12 Skrevet 11. august 2010 Dere som veit: Får man spare også det året man fyller 34? I så fall rekker jeg akkurat å fylle opp før jeg når aldersgrensa. Du kan spare til og med det året du fyller 33 år.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2010 #13 Skrevet 11. august 2010 Runder 100" med årets renter. Opprettet kontoen da jeg var 20 år, har spart fullt de siste tre-fire årene, før det sporadisk. Er nå 26 år, og vil etter planen ha full BSU når jeg er 29 år. Vil forhåpentligvis ha ca 100" i tillegg i EK. Har ennå ikke vært aktuelt å søke om boliglån, men tenker det vil hjelpe godt på, om mannen har fast jobb, og jeg er vikar.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2010 #14 Skrevet 11. august 2010 Lurer litt på å spare på BSU Er ikke noe å lure på, bare sett i gang. Har man mulighet, og ikke planlegger å leie bolig resten av livet, så er det idioti å ikke benytte seg av den gavepakken som BSU er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå