korean89 Skrevet 10. august 2010 #1 Skrevet 10. august 2010 hei, jeg skal reise til sør korea i 3 mnd, og skal ta vaksiner i morgen onsdag..siden jeg har kronisk elveblest, så fikk jeg noe som heter prednisolon? kortison tabletter mot allergisk sjokk. de skulle taes 5 dager i strekk, 2 dager før, 3 dager etter, men jeg har lest på bivirkningene og det ser ut som mangle blir veldig dårlige av den tabletten..så det jeg lurer på er, noen som har erfaringer med prednisolon? jeg har ikke lyst å stappe i meg medisin uten grun.. viss dere skjønner, jeg er livredd for allergisk sjokk, og slike skumle ting etter vaksinen, i tilegg har jeg jo litt sprøyteskrekk..er mest redd for hva som kan skje etter at vaksinen er tatt (de 20 miunuttene med venting) OM det skulle skje noe da, kan jeg ta predisolon bare 1 gang og ikke mere? det er jo en slags kur, men jeg som sagt vil ikke ta mere enn nødvending, det er jo ikke sikkert jeg trenger det heller, i og med at jeg til daglig går på certizirin, og det funker som bare det. noen synspunkter? ps: legen har sykt lang ventetid her, og jeg når ikke spørre han om det, jeg har jo time i morgen til vaksinering. noen som har tatt hepatitt vaksiner, og den kombinasjons vaksinen med difteri polio stivkrampe, og tyfoid? var de vonde? tusen takk for alle svar:)
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2010 #2 Skrevet 10. august 2010 Synes du skal ringe vaksinekontoret eller andre offentlig godkjente helsearbeidere om dette spørsmålet. Får du feil svar her av noen som tror de vet... ja.
Gjest Tigress Skrevet 10. august 2010 #3 Skrevet 10. august 2010 Prednisolon er eit kortikosteroid som står på dopinglista, men som brukast mot allergisk sjokk (eg har nokre liggjande for å hive i meg om eg skulle tape ein kamp mot ein hoggorm). Har lækjaren din gitt deg Prednisolon før ein vaksinasjon så synest eg du skal gjere som lærkjaren seier, ingen lækjar er interessert i å stappe i deg medikamenter om det ikkje er ein grunn til det. Og som den over seier: KG er ikkje staden for å diskutere slikt, ring lækjaren din.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2010 #4 Skrevet 10. august 2010 noen synspunkter? Jeg kan ikke svare deg ang vaksinene, men prednisolon har jeg mye erfaring med. Som alle andre tabletter, kan også prednisolon ha bivirkninger, men det er sjeldent at små doser (jeg regner med at du skal ta mindre enn 10 mg om dagen) over kort tid skaper problemer. Trippelvaksinen er kjent for å gi bivirkninger, og da kan det være greit å være forberedt. Men som du fikk råd om over her, snakk med vaksinasjonskontoret, de kan sikkert gi deg råd.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2010 #5 Skrevet 10. august 2010 For det første så hjelper ikke Predisolon mot allergisk (anafylaktisk) sjokk, da trenger man Adrenalin intravenøst, og det er derfor man skal vente på legekontoret i 20 min etter vaksinen er satt, slik at de kan gi Adrenaling omnødvendig. Du har sannsynligvis fått Predisolon for å redusere eventuelle elveblestutslett når du er plaget med dette. En predisolonkur i fem dager er det minimale sjanser for å bli dårlig av, folk som går på prdisolon i måneder og år er i risikogruppen for cushing, elektrolyttforstyrrelser og muskelsykdommer, men det trenger du ikke å bekymre deg for. Om vaksinen gjør vondt kommer vel an på hvor pysete du er ifht sprøyter, jeg syns ikke de gjorde vondt. Gjest under: jeg setter tippelvaksiner på jobb flere ganger i uken, og har aldri opplevd andre bivikninger enn litt feber (ca 38-39)døgnet etter vaksinasjonen, som faktisk er helt naturlig. Ingen grunn til å skremme folk. Tigress: Predisolon hjelper mot hoggormbitt, men om du får allergisk sjokk så hjelper det ikke, da må du ha Adrenalin og motgift mot hoggormgiften (veldig sjelden at folk er så hyperallergisk). Uansett skal du til lege etter hoggormbitt.
korean89 Skrevet 10. august 2010 Forfatter #6 Skrevet 10. august 2010 Jeg kan ikke svare deg ang vaksinene, men prednisolon har jeg mye erfaring med. Som alle andre tabletter, kan også prednisolon ha bivirkninger, men det er sjeldent at små doser (jeg regner med at du skal ta mindre enn 10 mg om dagen) over kort tid skaper problemer. Trippelvaksinen er kjent for å gi bivirkninger, og da kan det være greit å være forberedt. Men som du fikk råd om over her, snakk med vaksinasjonskontoret, de kan sikkert gi deg råd. jeg har 20mg en gang om dagen jeg da..synes det var mye, med tanke på at jeg ikke har noe symptomer nå, men legen sa til meg at det var frivillig om jeg ville ta dem eller ikke, så lurer liksom på om jeg kan ta den bare den ene dagen og så slutte helt?
korean89 Skrevet 10. august 2010 Forfatter #7 Skrevet 10. august 2010 For det første så hjelper ikke Predisolon mot allergisk (anafylaktisk) sjokk, da trenger man Adrenalin intravenøst, og det er derfor man skal vente på legekontoret i 20 min etter vaksinen er satt, slik at de kan gi Adrenaling omnødvendig. Du har sannsynligvis fått Predisolon for å redusere eventuelle elveblestutslett når du er plaget med dette. En predisolonkur i fem dager er det minimale sjanser for å bli dårlig av, folk som går på prdisolon i måneder og år er i risikogruppen for cushing, elektrolyttforstyrrelser og muskelsykdommer, men det trenger du ikke å bekymre deg for. Om vaksinen gjør vondt kommer vel an på hvor pysete du er ifht sprøyter, jeg syns ikke de gjorde vondt. Gjest under: jeg setter tippelvaksiner på jobb flere ganger i uken, og har aldri opplevd andre bivikninger enn litt feber (ca 38-39)døgnet etter vaksinasjonen, som faktisk er helt naturlig. Ingen grunn til å skremme folk. Tigress: Predisolon hjelper mot hoggormbitt, men om du får allergisk sjokk så hjelper det ikke, da må du ha Adrenalin og motgift mot hoggormgiften (veldig sjelden at folk er så hyperallergisk). Uansett skal du til lege etter hoggormbitt. men jeg fungerer utmerket på certizirin, jeg tar en om morgenen og etter det så har jeg ikke antydninger til elveblest i det hele tatt, jeg bare syns det er unødvendig å ta så mye medisin viss den ene funker bra, eller er det sånn at en vaksine kan gi deg enda mere elveblest?, er det sånn at alle med elveblest (kronisk ) er automatisk mere utsatt for å få farlige bivirkninger? her hvor jeg bor vet legene svært lite om elvevlest og kan ikke svare meg særlig godt på spørmsål, de bare gir meg medisiner som demper det. MEN jeg er superglad for at jeg har funnet en medisin som funker så bra som Certizirin! min mor sa at jeg kansje ikke trengte å ta certizirin i tilegg til Prednisolon, hva om ikke prednisolon virker på meg, og bare gjør meg verre? det er slike tanker som surrer i hodet mitt..at jeg kansje bare skal holde meg til Certizirin og ta vaksinene og dør jeg så dør jeg:P
AnonymBruker Skrevet 10. august 2010 #8 Skrevet 10. august 2010 Vaksinen gjør at du blir utsatt for flere allergener enn i hverdagen, og derfor har du fått Prednisolon for å hindre at de ekstra allergenene medfører elveblest. Utslett er ikke en farlig bivirkning, og som jeg prøvde å forklare over så hjelper IKKE predisolon mot allergisk sjokk, så det er ikke derfor du har fått det. Du har fått det for å redusere mulige plager etter vaksineringen. Og du har fått en liten dose i få dager, så det er ikke farlig, og derfor har legen gitt deg det. Hver enkelt kan ta eller ikke ta det de får av legen, ingen kan tvinges. Ta begge medisinene sammen når legen har foreskrevet det. Hvis ikke du forstår det, så prat med legen din når du skal vaksineres. Du virker rett og slett overnervøs og ganske enkel med spørsmålstillingen din.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2010 #9 Skrevet 10. august 2010 Vaksinen gjør at du blir utsatt for flere allergener enn i hverdagen, og derfor har du fått Prednisolon for å hindre at de ekstra allergenene medfører elveblest. Utslett er ikke en farlig bivirkning, og som jeg prøvde å forklare over så hjelper IKKE predisolon mot allergisk sjokk, så det er ikke derfor du har fått det. Du har fått det for å redusere mulige plager etter vaksineringen. Og du har fått en liten dose i få dager, så det er ikke farlig, og derfor har legen gitt deg det. Hver enkelt kan ta eller ikke ta det de får av legen, ingen kan tvinges. Ta begge medisinene sammen når legen har foreskrevet det. Hvis ikke du forstår det, så prat med legen din når du skal vaksineres. Du virker rett og slett overnervøs og ganske enkel med spørsmålstillingen din.
Sugerøret Skrevet 10. august 2010 #10 Skrevet 10. august 2010 prednisolon kan hjelpe mot mye,bla.allergisk reaksjon (ikke anafylaktisk sjokk der adrenalin må til)men demping av reaksjon. Medisinen demper betennelse og jeg bruker den både for allergien/astmaen og leddbetennelse. En bruker ikke særlig prednisolon mot hoggormbitt lengre da en ikke kan se særlig virkning av dette ved et bitt. Du kan oppleve å bli tørr i munnen,få økt drikkebehov og du må da oftere på do. Nå vet jeg ikke dosen legen har foreskrevet men normalt taes 10-20mg. Og med lave doser over kort tid risikerer du få bivirkninger. Værre når en har startdose på 40mg. Men om du virkelig ikke vil bruke prednisolon,kontakt legen og ta en prat.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2010 #11 Skrevet 10. august 2010 jeg har 20mg en gang om dagen jeg da..synes det var mye, med tanke på at jeg ikke har noe symptomer nå, men legen sa til meg at det var frivillig om jeg ville ta dem eller ikke, så lurer liksom på om jeg kan ta den bare den ene dagen og så slutte helt? 20 mg om dagen er en relativt høy dose, men over 5 dager medfører det vanligvis ingen problemer. Til sammenligning har jeg en startdose på 60 mg, og går på det i 2 uker, før prednisolonen seponeres med 5 mg i uken ned til 30 mg, og da seponeres den med 2,5 mg i uken/annenhver uke.
korean89 Skrevet 10. august 2010 Forfatter #12 Skrevet 10. august 2010 så etter 5 dager, så kan jeg bare kutte den ut? siden legen har skrevet at den skal spises i 5 dager, ingen nedtrapping?
amonyn Skrevet 12. juni 2013 #13 Skrevet 12. juni 2013 Litt sent, kanskje, men tenker på dem som søker seg hit fra Google. Man skal IKKE ta prednisolon og vaksine med levende virus samtidig. Det står i pakningsvedlegget til begge legemidlene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå