Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var for litt over 5 uker siden kvalm og svimmel, i tillegg hadde jeg sterk hodepine. Det kom og gikk litt i noen dager. En morgen det var sånn, trodde jeg det ville hjelpe med en god frokost. Men det gjorde det ikke. Gikk over av seg selv senere på dagen. En kveld ble det enda verre. Skikkelig svimmel... Da tok jeg smertestillende og følte meg helt fin etterpå.

For tre-fire uker trodde jeg at jeg fikk noen grusomme menssmerter. Det er ikke så uvant, har hatt lignende menssmerter før, men dette var verre enn tidligere. Smertestillende hjalp ikke, uansett hvilken stilling jeg lå eller satt i så hjalp det ikke, jeg var veldig kvalm, hadde vondt i magen og nede i ryggen.

På do kom en stor slags klump ut av skjeden. Ganske lys... Litt senere ga smertene seg fullstendig. Dagene etter blødde jeg bare litt, og ikke i så mange dager som jeg pleier. Mensblødningene mine har variert litt. Før var de kraftige og jeg hadde kraftige smerter, men i det siste har jeg blødd mindre og ikke hatt så vondt.

Jeg lurer på om det var en spontanabort jeg opplevde for tre-fire uker siden? Har ikke hatt noe vondt etterpå, må jeg til legen fordet? Eller er det bare hvis det gjør vondt/merker at noe ikke er som det pleier at jeg må dit? Jeg bor i utlandet og skal sannsynligvis ikke til Norge igjen før juleferien. Har ikke lyst til å gå til lege et annet sted, men må man så må man...

Jeg husker at jeg hadde forferdelige smerter for noen år siden også, og at det kom en sånn klump ut, bare at da var den litt mindre. Og jeg mener å huske at det var mens jeg var jomfru. Er ikke helt sikker, men ganske.

Så hva annet kan det ha vært enn spontanabort denne gangen?

Har kjøpt en graviditetstest, men hvis det var spontanabort, kan den vel være positiv når den egentlig skulle vært negativ en stund fremover?

Fikk meg en støkk ihvertfall. Jeg og han jeg har sex med har praktisert hopp-av-i-svingen. Nå er det slutt på det! Har tatt p-piller også, men har glemt de et par ganger/ikke tatt til samme tid hver dag, så han har ikke kommet inni meg. Nå blir det kondomer fremover. Kanskje p-piller i tillegg.

Jeg har ikke sagt noe til han om mulig spontanabort. Vi er ikke kjærester... Og han er ikke norsk, så vi snakker engelsk sammen. Vet ikke om jeg får til å si det jeg vil ha sagt på engelsk jeg, hvis jeg i det heletatt bør si noe om dette.

Tenker litt på at vi kunne blitt foreldre hvis den mulige spontanaborten ikke hadde skjedd. Hadde han vært kjæresten min ville jeg snakket med han om dette, men jeg vet ikke helt nå.

Hvis det viser seg at det var en spontanabort, tror jeg dette kommer til å kverne i hodet mitt, og det hadde vært bra å dele det med noen. Og han er jo den som hadde blitt pappaen.

Samtidig er det grunner til at vi ikke er kjærester. Jeg vet ikke helt hvor jeg har han, selv om han er en flott fyr. Aner ikke hvordan han ville reagert hvis jeg fortalte han om dette.

Noen som har vært i lignende situasjon/har råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, en graviditetstest kan forbli positiv i flere uker etterpå, avhengig av hvor fort Hcg synker (ved en konsentrasjon på under 25 å blir prøven betraktet som negativ).

Hva det var er egentlig umulig å si, men det kan være veldig greit, ikek minst for din egen del, at du får snakket med noen profesjonelle. Først da så vil la hode og kropp bero med de svarene du får. Et nettforum kan bare synse, og det er tross alt en god sjanse for at du har vært gravid mtp total mangel på beskyttelse. Bruk ihvertfall minimum kondom framover (også for beskyttelse mot SOS), og evt p-piller i tillegg, siden du ikke har tatt disse regelmessig før. Husk at faren for å bli gravid etter en abort (uansett form) er ekstra stor fram til hormonnivåene normaliserer seg.

Nå vet ikke jeg hvilket land du bor i, men hvis du er student så har de aller fleste europeiske universiteter gode helseordninger for studenter. Du har rett til å alltid ha en kvinne tilstede, spesielt hvis de ikke har kvinnelig personell tilgjengelig til å foreta selve ndersøkelsen. Det er tross alt bedre å gjennomgå noen minutter som kan føles litt trasige, og dermed få vite at det meste er ok, enn å grunne på det fram til jul :)

Skrevet

Jeg ville nok bestilt meg både legetime og time til gynekolog ganske kjapt.

Det er ikke normalt å ha det sånn og ikke normalt å oppleve at lyse klumper kommer ut av skjeden.

Etter en spontanabort trenger man dessuten alltid å undersøkes med tanke på å hindre infeksjoner og blødninger. Dette trodde jeg var vanlig kunnskap blant alle kvinner, men tydeligvis ikke.

Ring legen.

Skrevet

Jeg studerer ikke, Bergans. På sykehuset her snakker ikke alle særlig bra engelsk. Og selv med en lege som snakker godt engelsk ville jeg ikke følt meg helt komfortabel.

Flybillett koster endel tusenlapper hver vei, det har jeg egentlig ikke råd til, ikke kan jeg bare forlate jobben heller, men jeg bør kanskje dra til Norge nå da...

Skal ta testen i morgen, er den negativ går jeg ikke til utenlandsk lege.

Siden alt føltes helt normalt etterpå, visste jeg ikke at man allikevel trenger å undersøkes nei. Ikke var jeg sikker på om det var spontanabort heller. I og med at jeg opplevde dette en gang før, sannsynligvis før sexdebut, så tenkte jeg at det kanskje bare var noe slags mensgugge.

Bestiller legetime når jeg har juleferie, selv om testen kanskje viser seg å være negativ i morgen.

Skrevet

kan vært en spontanabort men det kan være mye annet også. ser ikke vitsen med å fortelle dette til han.

Skrevet

Når det har gått så mye som en måned, kan det være noen indre blødninger og diverse da a?

Ro ned og gå til fastlegen din i desember. Evt. ring legen og spør hva han tror.

Å gå til leger som ikke forstår engelsk, samtidig som du ikke vet så mye om spontanaborter og sånt, høres ikke ut som en veldig bra ide. Det er forskjell på sykehus i utlandet, noen bør man holde seg langt unna.

Vet ikke selv jeg, men hvis det skulle oppstå noe komplikasjoner etterhvert, vil jeg tro de hadde kommet før det er gått en måned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...