Gå til innhold

Ønsker meg katt, men

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig lyst på en katt. Har vært hos dyrebeskyttelsen og sett på katter som skal omplasseres, og ble veldig sjarmert av mange av dem (skal bare ha èn da ;) ).

Det jeg er litt usikker på, er om jeg faktisk kan ha katt (i forhold til leilighet, jobb, økonomi..). Jeg leier en kjellerleilighet i et rekkehus, i et rolig område. Det passer jo fint siden katten kan være ute når den ønsker, men selve leiligheten er bare 30 m2 så jeg lurer på om det kan bli trangt for den og "kattedingsene" inne? Da tenker jeg på katteseng, kattedo (trenger jeg det?) og lignende. Jeg bor alene.

En annen ting er jobben min. Jeg er sykepleier og jobber skift, og dette vil jo fungere greit kombinert med katten når den er kjent med meg og området, men bør jeg ha litt fri i begynnelsen silk at den blir kjent med meg og leiligheten? Jeg har tenkt å skaffe meg en voksen katt, ikke en kattunge.

Og så dette med økonomien. Jeg jobber jo fulltid, og har råd til å ha katt så lenge jeg prioriterer riktig (les: katten), men er det noen her inne som har en viss anelse om hvor mye det koster i året å holde en katt? Den må jo til dyrlegen for vaksiner en gang i året, regelmessige ormekurer, mat ++ .

Håper noen har litt mer peiling enn meg og kan komme med tips, jeg har veldig lyst på katt, men vil forsikre meg om at det passer for både meg og katten før jeg skaffer meg en :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, 30 er lite, men ikke for lite hvis katten også får utemuligheter :) Når det gjelder økonomi koster katten ikke så mye i det daglige. å holde en voksen katt med tørrfor fra dyrebutikk koster ca 3,50 per dag for en voksen katt (katter lever helt fint uten boksmat, sist jeg ga mine måtte jeg kaste den fordi at den tørket inn i skåla fordi den ikke ble spist. De er 100% vant med kun tørrfor). Vaksine koster omkring 500kr. Husker ikke hva ormekur koster, men det er ikke så dyrt det heller.

Du må ikke ha katteseng eller klatrestativ, katten liger like godt i en stol eller på ett pledd (hvis den får lov:)). Mange katter liker også å ligge på gulvet hvor det er kjølig.

Det er mange som har utekatt som ikke har kattedo inne, men hvis du er borte store deler av dagen kan det være lurt å ha kattedo hvis pus bestemmer seg for å være inne en dag (spesielt om vinteren). Katter lærer seg forøvrig de daglige rutinene og går gjerne ut om morgenen når de vet at du kommer til å være borte hele dagen. Det finnes mange størrelser og varianter av kattedo, siden den bare er reserveløsning kan det hende at du ikke trenger mer enn en liten en :)

Det er en fordel å skaffe katten når du har litt tid til å være hjemme med den, man bør vente ett par uker med å slippe den ut etter at den har flyttet til nytt hjem(slik at den får tid til å knytte seg til deg og plassen). Dette er egentlig ikke ett must at du er hjemme hele dagen så lenge katten har alt den trenger inne.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Da ser det jo ut til at en katt passer fint i livet mitt :) Det er lite ja, men den får absolutt mulighet til å være ute så da håper jeg det går bra :)

Skrevet

Jeg bor også på 30 kvm, og har en aktiv katt, men jeg kan ikke se at leiligheten blir for liten, så lenge katten får være ute.

Så lenge du får deg en katt fra dyrebeskyttelsen, så kommer den ferdig chippet, øremerket og sterilisert/kastrert, så du slipper den utgiften. Jeg betaler 500 kr/året for vaksine, og evt andre veterinærutgifter (min pus ble påkjørt, og ble tatt med til veterinær for røngten og div). Kan være greit med en egen bufferkonto for katten - veterinær kan fort bli dyrt. Du kan også vurdere forsikring.

Ellers vil jeg råde deg til å kjøpe mat i dyrebutikk, og ikke dagligvarehandel. Dette for at maten fra dyrebutikken er mer riktig sammensatt for en katt, og inneholder mer næring. Jeg bruker Royal Canin, og pusen min elsker det. En 4 kg sekk betaler jeg 359 kr for, og den varer i underkant av 2 mnd. Vurderer om jeg skal kjøpe en 10 kg sekk neste gang, da har jeg regnet ut at jeg kommer til å bruke ca 100 kr mnd på mat til pus.

Ellers må du ha kattedo, pusen må som sagt være inne en stund når du får den. Som sagt, jeg bor på 30 kvm selv, og vet hvor stor plass en kattedo tar. Men det er veldig kjekt når pus først må på do når han er inne. For det hender en sjelden gang.

Kan være greit å kjøpe et bånd til den, slik at du etterhvert kan ta den med ut, og la den utforske hagen og området litt med deg på slep. Hadde katten min med på ferie i juli, og han var helt inne de to første døgnene (han faller veldig fort til ro på nye steder), og de to neste ukene var vi ute noen timer hver kveld i bånd og utforsket. Da jeg så slapp han, under tilsyn de første dagene etter det, var det ikke noe problem, han var nesten lommekjent :) Så da gikk han ute i t uker, før vi dro hjem. Jeg har også halsbånd på min katt med telefonnummer. Det er med en sikkerhetslås, så dersom katten henger seg fast, eller det blir litt press på halsbåndet, så går låsen opp og katten mister halsbåndet. Veldig kjekt, men også dyrt i lengden, da min katt har mistet sikkert 20 stykker på under ett år. Men så lenge han ikke skader seg, så får det bare være sånn.

Hvis jeg var deg, ville jeg skaffet meg katten fredag etter jobb, og vært hjemme hele helgen med den. Da er det ikke noe problem at du går på jobb på mandag, da er katten kjent i hjemmet.

Jeg tror absolutt du er egent for katt, og alt du har tenkt over, vitner om det. Selv er jeg en fattig student med altfor høyt lån og deltidsjobb (og egen hest), men jeg klarer det fint ¨å få det til å gå rundt.

Det siste jeg vil si, er at katter blir mellom 15-20 år gamle, og at du må ha en backup-plan for når du skal på ferie. Har du noen til å passe på katten? Har du økonomi til å sette den på kennel/pensjonat? Kan du ta med pus på ferie?

Lykke til med valg av katt! De er noen herlige dyr, og jeg kan ikke tenke meg en tilværelse uten den lille bøllepusen min :rødme:

Skrevet

Jeg tenker at du klarer helt fint å ha en katt. Synes heller ikke katteseng og klatrestativ er noe poeng. Min katt har enda til gode å faktisk klatre på stativet. Det endte med at vi kastet hele greia.

Det jeg synes du bør tenke på er:

1. Du leier en sokkelleilighet. Snakk med utleier om det er greit at du har katt.

2. Hva skjer den dagen du skal flytte? Mange utekatter makter ikke et inneliv og sist jeg sjekket med dyrebeskyttelsen gir de heller ikke bort katter som ikke har utemuligheter. Tenk litt på hvordan du skal bo neste gang. Er du i stand til å ta hensyn til katten din da? Enten det dreier seg om en leiebolig (mange utleiere vil ikke ha inn dyr) eller du skal kjøpe.

Mulig det er dumt å tenke så langt frem i tid, men når jeg ser alle kattene på finn som skal gis bort pga flytting, blir jeg bare veldig trist.

Skrevet

Det siste jeg vil si, er at katter blir mellom 15-20 år gamle, og at du må ha en backup-plan for når du skal på ferie. Har du noen til å passe på katten? Har du økonomi til å sette den på kennel/pensjonat? Kan du ta med pus på ferie?

Lykke til med valg av katt! De er noen herlige dyr, og jeg kan ikke tenke meg en tilværelse uten den lille bøllepusen min :rødme:

Takk for svar og mange gode tips! Jeg innser at det å ha en katt er et langtidsprosjekt, så dersom jeg skal på ferie vil jeg måtte spare litt ekstra for å ha den på pensjonat. Ellers kan den kanskje være hos foreldrene mine som bor en times kjøring unna meg (og mer landlig til). Vil det gå greit tror dere? Den vil jo måtte vennes til å være der også.. De har også to katter selv. I feriene er jeg ofte hos mamma og pappa også, vil det gå greit å ta med katten da, uten at den stikker av tror du?

Mye å tenke igjennom :)

Skrevet

Jeg tenker at du klarer helt fint å ha en katt. Synes heller ikke katteseng og klatrestativ er noe poeng. Min katt har enda til gode å faktisk klatre på stativet. Det endte med at vi kastet hele greia.

Det jeg synes du bør tenke på er:

1. Du leier en sokkelleilighet. Snakk med utleier om det er greit at du har katt.

2. Hva skjer den dagen du skal flytte? Mange utekatter makter ikke et inneliv og sist jeg sjekket med dyrebeskyttelsen gir de heller ikke bort katter som ikke har utemuligheter. Tenk litt på hvordan du skal bo neste gang. Er du i stand til å ta hensyn til katten din da? Enten det dreier seg om en leiebolig (mange utleiere vil ikke ha inn dyr) eller du skal kjøpe.

Mulig det er dumt å tenke så langt frem i tid, men når jeg ser alle kattene på finn som skal gis bort pga flytting, blir jeg bare veldig trist.

Takk for svar! Klatrestativ har jeg egentlig ikke plass til, men de kommer jo ofte med påler som de kan kvesse klørne på (sånn at sofaen min får være i fred :P). Men jeg har jo sett at man får kjøpt mindre "plater" som man kan henge opp, jeg får ta meg en tur i dyrebutikken :)

Jeg skal snakke med utleier ja, står ingenting i kontrakten om dyr så jeg håper det går greit.

Det med flyttingen har jeg tenkt en del på også. Jeg ser for meg at jeg kommer til å bo her i et par år nå, og neste steg vil da være å kjøpe bolig, så da regner jeg med at det går greit å ta katten med seg :)

Skrevet

Takk for svar! Klatrestativ har jeg egentlig ikke plass til, men de kommer jo ofte med påler som de kan kvesse klørne på (sånn at sofaen min får være i fred :P). Men jeg har jo sett at man får kjøpt mindre "plater" som man kan henge opp, jeg får ta meg en tur i dyrebutikken :)

Ja... Min katt er jo da heller ikke spesielt interessert i klorepålene, selv om vi har forsøkt siden hun var kattunge. Jeg måtte bare gi opp og så får sofaen bare bli stygg. Men etter at hun ble utekatt har hun funnet et fint "kloretre", så nå ser jeg at møblene slipper mye billigere unna... problemet med disse pålene tror jeg er at de ofte er for korte. Jeg ser at når katten klorer så strekker hun seg alt hun kan og en gang jeg målte, målte jeg at hun ble nesten en meter lang. Jeg vet ikke om alle katter liker å strekke seg så fært som henne da... Kanskje du skal vente litt med klorestativ og observere hvordan katten din klorer før du begynner å gå til innkjøp eller henge opp noe.

Skrevet

(Litt OT, fyy!) Skulle ønske det fantes en måte å kun få kattene til å gjøre fra seg inne, slik at jeg slapp å finne dritten til nabokattene i min hage.. :roll::glare:

Skrevet

Ja... Min katt er jo da heller ikke spesielt interessert i klorepålene, selv om vi har forsøkt siden hun var kattunge. Jeg måtte bare gi opp og så får sofaen bare bli stygg. Men etter at hun ble utekatt har hun funnet et fint "kloretre", så nå ser jeg at møblene slipper mye billigere unna... problemet med disse pålene tror jeg er at de ofte er for korte. Jeg ser at når katten klorer så strekker hun seg alt hun kan og en gang jeg målte, målte jeg at hun ble nesten en meter lang. Jeg vet ikke om alle katter liker å strekke seg så fært som henne da... Kanskje du skal vente litt med klorestativ og observere hvordan katten din klorer før du begynner å gå til innkjøp eller henge opp noe.

Fordi de pålene er så korte kjøpte vi et klorebrett som skal henges på vegg og målte med katten (under ville protester) hvordan det burde henges opp, med ca. 10-15 cm. brett over så høyt hun rakk med potene. Da har hun litt å gå på nedover brettet når hun ikke gidder å strekke seg så veldig. Hun er veldig flink til å bruke brettet, men ga helt blanke i klorestativet vi også prøvde.

Litt Feliway-spray på sofa og utsatte hjørner og denslags virker også fint på katten vår. Det eneste møbelet som får gjennomgå selv med Feliway er en flettet krakk, men den får bare gå på tapskontoen.

Hva angår skiftarbeid tilpasser katter seg gjerne eiernes tjenernes rytme. Det kan kanskje forvirre katten litt at det endrer seg når du er hjemme og når du er våken, men jeg hadde katt i en periode hvor jeg var hjemme veldig ujevnt og hun innrettet seg fint i forhold til det.

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Da gjenstår det bare å bestemme seg for hvilken katt jeg vil ha (og det viser seg å være ganske vanskelig) :)

Skrevet

Forsikre katten din om du skaffer deg en! Det er det beste tipset jeg kan gi, utenom det som allerede er gitt over. Jeg gjorde det ikke, var ikke helt klar over dyreforsikring utover rasehunder, hester osv. Den dagen pus kom hjem med brukket lårben og veterinærutgiftene nærmet seg 15000,- angret jeg kraftig på at jeg ikke forsikret ham. Nå får jeg dessverre ikke gjort det, siden han allerede er skadet og "for gammel". Det er vel verdt de hundrelappene i året!

Lykke til! :D

Skrevet

Forsikre katten din om du skaffer deg en! Det er det beste tipset jeg kan gi, utenom det som allerede er gitt over. Jeg gjorde det ikke, var ikke helt klar over dyreforsikring utover rasehunder, hester osv. Den dagen pus kom hjem med brukket lårben og veterinærutgiftene nærmet seg 15000,- angret jeg kraftig på at jeg ikke forsikret ham. Nå får jeg dessverre ikke gjort det, siden han allerede er skadet og "for gammel". Det er vel verdt de hundrelappene i året!

Lykke til! :D

Nja, du kommer nok ikke langt med noen hundrelapper i året...

Skrevet

Nja, du kommer nok ikke langt med noen hundrelapper i året...

Hva betaler du? Jeg betaler rundt 500,- i året for min. Syns ikke det er så dyrt.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Hvis du har planer om å skaffe deg en rasekatt av et slag er rasekatter.no en veldig god side : )

Sikkert flere folk her som også kan komme med tips og råd. Meg inkludert :fnise:

Skrevet

Hei TS!

Ja, jeg synes du er egnet til å ha katt. Og så ble jeg kjempeglad over å lese at du ønsker å ta til deg en katt fra Dyrebeskyttelsen. :)

Det du må tenke litt over er framtiden m.h.t bolig. Husk at en katt fort kan bli 17-18 år gammel, og om du tar til deg en voksen katt fra DB som allerede har skiftet eiere, kanskje flere ganger, så fortjener den stabilitet resten av sitt liv. Jeg mener selvsagt ikke at du ikke kan flytte med den, men at du må tenke på at valgmulighetene m.h.t bolig kan bli noe innskrenket.

Ellers er det viktig å bruke tid på å la katten bli ordentlig "husvarm" og kjent med deg før du begynner å ta den ut. Vær sammen med den ute (gjerne i sele om katten tolererer det) helt til du føler deg trygg på at den kommer hjem av seg selv. Det er lurt å lære den å komme når du roper eller komme til lyden av f.eks "godis". Selv har jeg en liten boks med tørrfor som jeg rister på og da kommer pusina mi styrtende! :)

Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...