Gå til innhold

vil litt ned det jeg har gått opp

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei godtfolk!

har titta litt igjenom forumet men ting høres litt komplisert ut. kan være at jeg nettopp har kommet hjem fra festival og er sliten, men kan vel høre alikevel om noen ikke vil gi meg noen tips?!

sånn før jeg dro inn i forsvaret var jeg ganske tilfreds med kroppen min, alle klærne mine passet, til og med noe var alt for stort. da veide jeg +-66 kilo og er 165 høy.

man skulle jo tru at man skulle gå ned i forsvaret, men jeg ble bare latere av å sitte på et kontor i 10mnd :O

jeg dimmiterte i januar, begynte å jobbe, så veide jeg meg, da var jeg litt over 70 kilo og til og med de store buksene mine begynte å blir trange. og de blir ikke akkuratt større de buksene.

det kan godt være at jeg er litt underernert, for jeg blir veldig fort sliten og dermed lat og ikke orker å lage onklig mat og gå tur og trene og sånn!

jeg har liksom ikke helt råd til begynne med trenings studio og mye fænsi mat, hører at det kan bli dyrt å være onklig sunn.

jeg er fortsatt ung, bare 20 år, jobber på lager.

jeg ser ikke på meg som stor og vil bli supermodel tynn, bare nekter og kjøpe ny garderobe.

finnes det noen enke trening tips og mat vaner jeg kan starte med? slik at jeg får opp energi nivået og ikke har noe annet valg enn å ta en løpe tur for å kunne sove om natten?

noe bøker eller trenings filmer man kan kjøpe?

på forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta deg en times gåtur hver dag, og kutt ned litt på matinntakene?

Vanskelig å si i grunn med tanke på kostholdet ditt, for jeg aner ikke hva du spiser.

Av dvd'er kan jeg anbefale mel-b's trenings-dvd og pump-it-up dvd'ene fra play.com. Ikke så dyre er de heller. :)

AnonymBruker
Skrevet

Et enkelt tips er å kutte ut junkfood,godteri og mat med mye sukker i. Stek deg en kylling filet og wok grønsaker feks. Sjekk matprat.no :) Hva med en gåtur hver dag?

AnonymBruker
Skrevet

Du er nok for lat, ja. Hvis du tror det er mulig å bli slank og sunn uten å verken lese seg opp på informasjon, trene eller lage mat, tar du smertelig feil. Man MÅ legge litt ressurser i å forbedre livsstilen sin, dersom man ikke ønsker å forfalle.

Ekstremt forenklet oversikt:

SPIS/DRIKK:

Masse vann (ca 3 liter pr dag)

Kjøtt

Fisk

Nøtter

Egg

Grønnsaker

Bær

Meieriprodukter med lite sukker

Olivenolje, rapsolje, ol.

Frukt

Helkornprodukter

IKKE SPIS/DRIKK (til hverdags):

Alkohol

Godteri

Brus, saft og andre drikker med sukker

Loff, kneip og annet lyst brød

Hvit ris

Lys pasta

Pommes frites

Potetgull og annet snacks

Kake og annet bakeverk

Pizza, hamburger og annen junkfood

TREN:

Helkropps styrke med frivekter, to til tre ganger pr uke, med minst 48 timers hvile mellom hver gang

Gåturer eller annen form for lett kondisjonstrening

Generelt: Unngå mest mulig ting som inneholder sukker, hvitt mel, alkohol, transfett og tilsetningsstoffer. Lag maten din fra bunnen av, og bruk naturlige, næringsrike råvarer. Pass på å spise nok, og pass på å holde deg i aktivitet.

Jeg har sikkert glemt en hel del, men her har du i det minste en liten, elementær pekepinn.

Skrevet

det kan godt være at jeg er litt underernert, for jeg blir veldig fort sliten og dermed lat og ikke orker å lage onklig mat og gå tur og trene og sånn!

Du er nok ikke underernært, du er nok heller en smule feilernært, og i tillegg veldig dårlig trent. Det er klart du orker å trene, du orker bare ikke å trene så veldig mye akkurat nå. Når du er i så dårlig form allerede som tjueåring bør det blinke noen varsellamper.

Du bør øyeblikkelig begynne å sykle og svømme. Ta det i såpass rolig tempo at du ikke blir veldig kortpustet; pulsen skal opp, men du skal kunne snakke forholdsvis uanstrengt med en eventuell treningspartner. Turene skal ikke være lengre enn at du er fullt restituert etter to dager. Hvis du bruker lengre tid enn det på å restituere deg vil du kunne trene netto mindre og få mindre fremgang enn om du trente kortere turer.

I tillegg skal du være litt aktiv hver dag, minst en halvtime, men gjerne en time eller mer. Sykle til jobb/skole, ta trapper i stedenfor heis osv.

jeg har liksom ikke helt råd til begynne med trenings studio og mye fænsi mat, hører at det kan bli dyrt å være onklig sunn.

jeg er fortsatt ung, bare 20 år, jobber på lager.

jeg ser ikke på meg som stor og vil bli supermodel tynn, bare nekter og kjøpe ny garderobe.

Du trenger ikke gå på treningsstudio, naturen er gratis og fri for alle i Norge. Gå turer, bruk sykkel hvis du har en, osv. Sunn mat trenger ikke være dyr. Grovbrød til frokost med f. eks. kaviar eller makrell i tomat, et eple eller to hvis du blir sulten før lunsj, fiskemiddager osv.

finnes det noen enke trening tips og mat vaner jeg kan starte med? slik at jeg får opp energi nivået og ikke har noe annet valg enn å ta en løpe tur for å kunne sove om natten?

noe bøker eller trenings filmer man kan kjøpe?

For å få så mye energi at du må trene for å få sove om natten må du nok bare trene jevnt og trutt. Til å begynne med vil du ikke kjenne deg energisk i det hele tatt, du må bare ha viljestyrke til å fortsette.

Ellers så skal sammensatte ord og uttrykk skrives sammensatt på norsk. Det heter matvaner, ikke mat vaner. Et klassisk eksempel: Lammelår er noe helt annet en lamme lår.

Skrevet

Har du sjekka om du har lavt stoffskifte? Hvis du er veldig sliten uten grunn og ikke føler du får overskudd av å trene kan det være derfor. Bestill legetime og få det sjekka. Jeg har det selv, og kan ikke love deg at du blir full av energi, men det blir hvert fall bedre med medisinering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...