Gå til innhold

Trekke overtid hvis man tar fri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer har fast lønn, dvs 11 mnd med lik lønn og 1 mnd med feriepenger. Tar h*n mer fri utover disse 4 ukene, blir det trekt av overtiden. I mine øyne blir dette feil. Overtiden er jo verdt mer, man får 50% tillegg for den. Tar han en dag fri, blir han trukket 7,5 time overtid. Er det noen som vet noe om dette? Eller eventuelt kanskje kan linke til et sted det står noe regler om dette? Jeg mener jo at det burde bli trukket for en vanlig dags lønn, ikke overtid som tilsvarer 1,5 dag..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke fleksitid han blir trukket i da? mange har fleksitid hvor de selv disponerer tiden og feks jobber (frivillig) 42 timer den ene uken for så å jobbe litt kortere den neste. Det er helt vanlig å ha en "fleksitidsbank". Overtid på den annen side må for de fleste være avtalt med leder på forhånd.

Skrevet

Nei, tror ikke det? De skriver overtidsliste hver gang de jobber overtid. (nesten hver dag).. Og får alltid utbetalt overtiden, står spesifisert på lønnsslippen overtid 50%.

Tar de fri må de stryke likt antall timer på overtidslista.....

Skrevet

Høres rimelig ut hvis han ikke har avtale om noe annet. Anser det som et gode at man kan ta seg fri på denne måten. Liker han det ikke kan han la være å ta fri.

Skrevet

Dersom overtiden er pålagt (og overskrider maks antall timer per dag/uke/måned i avtale/lov) har han krav på å få denne utbetalt. Det er mulig å avtale at kun overtidstillegget utbetales og at timene strykes én for én ved avspasering, men ikke at hele tillegget strykes. Dersom dette derimot er fleksitid, som nevnt over, er det naturlig at de strykes.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis han har overtid og samtidig skal ha fri skal han trekkes for timelønnen og få overtidstillegget utbetalt.

Eksempel: Han har timelønn på 100,-.

Timelønn ved 50 % overtid vil da være 150,-. Dersom han jobber 7,5 timer overtid vil det være "verd" 1125,-. Tar han fri èn dag skal han trekkes for 7,5 timer à 100,- (750,-) og få utbetalt overtiden; kr. 375,- (7,5 timer à 50,-). Husk at skatten vil innvirke.

Skrevet

Dersom overtiden er pålagt (og overskrider maks antall timer per dag/uke/måned i avtale/lov) har han krav på å få denne utbetalt. Det er mulig å avtale at kun overtidstillegget utbetales og at timene strykes én for én ved avspasering, men ikke at hele tillegget strykes. Dersom dette derimot er fleksitid, som nevnt over, er det naturlig at de strykes.

De er ikke pålagt å jobbe overtid, men blir ikke veldig populært dersom man velger og dra da man skal og jobben man holder på med er halvferdig, så man må jo stå løpet ut. Det kan også nevnes at det er "lagt opp til" at det skal jobbes overtid, da mange jobber kommer inn så sent at det er menneskelig umulig og bli ferdig da man egentlig skal. Overtiden overskrider ikke det som er lov, men ca 15-20 timer i mnd. Det blir jo noen tusenlapper når det er overtidstillegg.. Trodde det var vanlig og trekke fra en dag istedet? Hva med de få som ikke har noe overtid opparbeidet og skal ha en dag fri? De slipper jo å tape så mye penger for de har jo ingen overtid og trekke fra?

Skrevet

Hvis han har overtid og samtidig skal ha fri skal han trekkes for timelønnen og få overtidstillegget utbetalt.

Timelønn ved 50 % overtid vil da være 150,-. Dersom han jobber 7,5 timer overtid vil det være "verd" 1125,-. Tar han fri èn dag skal han trekkes for 7,5 timer à 100,- (750,-) og få utbetalt overtiden; kr. 375,- (7,5 timer à 50,-). Husk at skatten vil innvirke.

Mener du det samme hvis det var snekkeren din som valgte å jobbe overtid den ene uken for så å ta fri en dag neste uke? Betaler du han overtid da?

Så framt han er innenfor de lovbestemte rammene må dette avtales med arbeidsgiver.

Skrevet

Det var akkurat det jeg mente! det var sånn jeg trodde det skulle være!!

Skrevet

De er ikke pålagt å jobbe overtid, men blir ikke veldig populært dersom man velger og dra da man skal og jobben man holder på med er halvferdig, så man må jo stå løpet ut. Det kan også nevnes at det er "lagt opp til" at det skal jobbes overtid, da mange jobber kommer inn så sent at det er menneskelig umulig og bli ferdig da man egentlig skal. Overtiden overskrider ikke det som er lov, men ca 15-20 timer i mnd. Det blir jo noen tusenlapper når det er overtidstillegg.. Trodde det var vanlig og trekke fra en dag istedet? Hva med de få som ikke har noe overtid opparbeidet og skal ha en dag fri? De slipper jo å tape så mye penger for de har jo ingen overtid og trekke fra?

That's life! Men har kan jo forhandle med arbeisgiver om annen løsning.

Skrevet

Nei, tror ikke det? De skriver overtidsliste hver gang de jobber overtid. (nesten hver dag).. Og får alltid utbetalt overtiden, står spesifisert på lønnsslippen overtid 50%.

Tar de fri må de stryke likt antall timer på overtidslista.....

Du sier jo her at han får utbetalt overtiden på lønningen. Da er det jo kun time mot time igjen å ta ut fri på. Eller mener du at han skal ha 50% en gang til?? I såfall er det nok du som er på villspor.

Skrevet

nei jeg skrev det fordi noen lurte på om h*n jobbet flexitid. H*n gjør ikke det. Når det ikke blir tatt ut noe fri, da blir jo overtiden utbetalt som vanlig med 50% tillegg.

Skrevet

Mener du det samme hvis det var snekkeren din som valgte å jobbe overtid den ene uken for så å ta fri en dag neste uke? Betaler du han overtid da?

Jeg ville nok gitt snekkeren min en fastpris på X antall kroner for Y jobb som skal gjøres på Z tid. Om han jobber mye en uke, for så å jobbe mindre neste, så lenge jobben blir gjort som avtalt spiller det nok liten rolle hvordan han velger å jobbe.

Skrevet

Jeg ville nok gitt snekkeren min en fastpris på X antall kroner for Y jobb som skal gjøres på Z tid. Om han jobber mye en uke, for så å jobbe mindre neste, så lenge jobben blir gjort som avtalt spiller det nok liten rolle hvordan han velger å jobbe.

Ergo ingen overtid.

Skrevet

nei jeg skrev det fordi noen lurte på om h*n jobbet flexitid. H*n gjør ikke det. Når det ikke blir tatt ut noe fri, da blir jo overtiden utbetalt som vanlig med 50% tillegg.

Så dette gjelder kun hvis man jobber overtid og avspaserer innenfor et gitt tidsrom? Det er ganske vanlig å ikke få utbetalt noe ekstra dersom man jobber mye ene uken, for så å jobbe mindre neste uke. Jeg har hørt om de som avregner hver 14. dag, og de som avregner hvert kvartal. Helt vanlig det.

Skrevet

Og vi avregner på ukesbasis. Der jeg jobbet tidligere avregnet vi pr månede.

Skrevet

Nei greia er at h*n jobber IKKE fleksitid!

Skrevet

En form for fleksitid jobber han jo når han kan ta fri i arbeidstiden innimellom. Hadde han ikke hatt noen form or fleksitid, måtte han jobbet minimum 7,5 (8) timer alle dager.

Skrevet

da er alle jobber flexitid da? jeg har aldri hatt og kjenner ingen som ikke har mulighet til å ta seg en dag fri i ny og ned, hvis man skal avgårde eller noe...

Skrevet

Alle jeg kjenner som ikke har fleksitid bruker feriedagene sine til slikt du skiserer i siste innlegg. Så nei, slett ikke alle jobber har fleksitid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...