AnonymBruker Skrevet 9. august 2010 #1 Skrevet 9. august 2010 Natt til i dag kjørte vennen min meg hjem og jeg fortalte ham om da vi var små og lyste med lommelykt på en hvit boks på strøm huset slika at gatelysene skulle gå av. Da fikk vi plutselig inspirasjonen at det ville være morro å prøve for å se om det faktisk funket enda etter rundt 10 år. Det funket og jeg ble skikkelig glad fordi det tok meg tilbake til barndommen. Så jeg lurte på: Hva rampestreker pleide dere å finne på som barn som dere husker veldig godt?
Gjest Jente90 Skrevet 9. august 2010 #2 Skrevet 9. august 2010 Jeg husker at jeg og en venn var ute å lekte ring på spring hver kveld. Vi la igjen lapper der det stod ting utenfor dørene til folk. :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 9. august 2010 #3 Skrevet 9. august 2010 Det der gjorde vi også, lyste på sikringsboksen på ein gammel garasje, morro.. Slått av lysene i gangen på ei blokk hvor søskenbarnet mitt bodde, var morro å gå ned i mørket, men fikk kjeft eit par ganger av ei gammel kjerring som bodde der. Kasta snøballer på rutene til eldre folk og gjemt oss i noen busker (huff).
Chiyo Skrevet 9. august 2010 #4 Skrevet 9. august 2010 Jeg gjorde også det med gatelysene. Siste forsøke mitt var vel da jeg var ca. 11-12, men vi ble busta av moren til en kompis. Den sureste kjerringen en noen gang kan møte. Hun hylte at hvis lysene gikk av den kvelden kom hun til å sladre til alle foreldrene. Ikke at mine ville bli sint, men hun var så skummel at vi ikke turte alikavel.
Vivekke Skrevet 9. august 2010 #5 Skrevet 9. august 2010 Ha, ha.. det med gatelysene hadde jeg aldri hørt om! Morsomt! Her i gården gikk det mest i å ringe på dører - samt "tulleringe" - der kunne vi være svært kreative. Huff.. husker ei venninne som ringte og sa hun jobbet i norsk tipping, hun var svært overbevisende.. Ble jo nesten litt slemt!
Gjest ... Skrevet 9. august 2010 #6 Skrevet 9. august 2010 Ha, ha.. det med gatelysene hadde jeg aldri hørt om! Morsomt! Her i gården gikk det mest i å ringe på dører - samt "tulleringe" - der kunne vi være svært kreative. Huff.. husker ei venninne som ringte og sa hun jobbet i norsk tipping, hun var svært overbevisende.. Ble jo nesten litt slemt!
Chiyo Skrevet 9. august 2010 #7 Skrevet 9. august 2010 Da jeg bodde i USA var det normalt å se et hus som var blitt toilet papered. Jeg var ikke med på det da.. litt for snill jente til slikt, men det var morsomt. Det var toalett papir over alt over taket, i trærene og i busker osv.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2010 #8 Skrevet 9. august 2010 Da jeg bodde i USA var det normalt å se et hus som var blitt toilet papered. Jeg var ikke med på det da.. litt for snill jente til slikt, men det var morsomt. Det var toalett papir over alt over taket, i trærene og i busker osv. Kanskje noen burde gjøre det i Norge. Ikke sov tryggt kanskje ditt hus er det neste mohahaha...
Plutseliten Skrevet 9. august 2010 #9 Skrevet 9. august 2010 Gjorde også det med gatelysene, bare at vi lyste ikke på de boksene. Vi sparket i dem. Det var festlig, det. Ring på spring og tulleringing skjedde også titt og ofte. Det jeg husker best var at jeg og en venninne dyttet biler. Vi gjemte oss bak noen trær, hoppet fram når bilene kom forbi og dyttet dem på vei ned bakken. Vi skjønte ikke hvorfor sjåførene stoppet og kjeftet på oss, vi var jo bare snille og gav dem fart, vi...
Gjest lømmel Skrevet 9. august 2010 #10 Skrevet 9. august 2010 Vi pakka inn gress og kvister i blomsterpapir og hengte det på døra til folk - sånn som blomsterbutikken gjør. Med kort og gratulerer. Eller putta jord i isboks og pakka det inn som postpakke- og gjorde på samma måten. En gammal dame takka oss for isboksen en dag vi satt utafor kiosken. Hun skjønte jo hvem det var... Eller så brukte vi isopor på vinduet til folk i 1 etasje når det var mørkt om høsten Noen ganger "vaska" vi frontruta på nabolaget sine biler med sølevann. Ikke populært. Fyrverkerier i postkassa var vel det værste vi gjorde. Eller nei- det værste var å slippe "fri" folk sine hunder...Fra hagen eller utafor butikken. Det fikk vi beskjed om at kunne bli farlig for hunder - så da slutta vi.
Gjest chickpea Skrevet 10. august 2010 #11 Skrevet 10. august 2010 Jeg gjorde vel ikke så mye rampestreker, husker dog en gang, når jeg kom på besøk til mormor og morfar på prestegården. Min kusine som er litt over et år eldre enn meg (vi var vel 4-5 år gamle), var også på besøk og det ble stor gjensynsglede, spesielt hos min kusine som ble helt fra av glede og foreslo sporenstreks at vi skulle leke Pippi. Hun har rødt hår, så hun var selvvalgt Pippi, mens jeg med mitt blonde hår fikk lov til å være Anniken, som var ikke så veldig spennende, siden min rolle som Anniken var ganske passiv, jeg skulle bare stå og beundre "Pippi" mens hun herjet, så jeg sto på trappen og så på når "Pippi" plukket opp den største stenen hun fant og hoppet og hoiet mens hun snudde seg ring etter ring og til slutt kastet steinen i full fart ut i luftet.. Og rett i kjøkkenvinduet! Morfar hørte kalasset og kom stormende ut og var ikke blid, for å si det mildt og stakkars "Pippi" ble veldig lei seg, vi ble nok begge ekstra skremt for morfar var ellers en veldig sindig mann! Men nå 30+ år senere, er dette en veldig morsom historie å tenke bak til
Nita Skrevet 10. august 2010 #12 Skrevet 10. august 2010 Nå var jeg en ganske snill og forsiktig unge, men jeg husker at jeg hadde en "frisør" i magen, og det var det kusina mi som fikk unngjelde for. Jeg klipte panneluggen hennes kort.... VEEELDIG kort
Monica1968 Skrevet 10. august 2010 #13 Skrevet 10. august 2010 Jeg utførte mange rampestreker. Foruten å stadig dra på epleslang så fort eplene i epletrærne til en av våre nærmeste naboer hadde blitt modne, elsket jeg(og noen venner av meg)bla. å klistre teip nedover samtlige ringeapparater på blokker, slik at de ringte konstant, for ikke å snakke om hvor vittig vi synes det var å sikte på alt mulig med sprettertene våre...Og ja, jeg var en vildstyring som barn
Annie19 Skrevet 10. august 2010 #14 Skrevet 10. august 2010 Blei ein del snøballkasting på uskuldige bilar for å sei det slik. Ellers, når eg var rundt fire-fem år, kasta eg ofte vekkarklokka til mamma i do(!) midt på natta, fordi eg ikkje ville i barnehagen, eller at ho skulle reise på jobb. I tillegg til dette tok eg ein gong blomstrane i hagen til naboen, og planta dei så fint og flott i vår hage. Korleis ei lita jente på sju år fekk til dette, anar eg ikkje
Ma03 Skrevet 10. august 2010 #15 Skrevet 10. august 2010 Jeg var egentlig ikke så ille rampete, men det har nok blitt kastet noen snøballer på biler, ringt på noen dører og løpt avgårde, klippet håret av barbiedukker osv Også drev vi å tulleringte med telefonen noen ganger, det har jeg angret skikkelig på i etterkant gitt.. Må bare nevne noe min samboer gjorde da han var liten.. Det stod et malingsspann uten for et lite forretningbygg, han var en liten stund uten oppsynn og satte i gang å male på veggen, og på panseret på en bil som stod ved siden av... kremt..
AnonymBruker Skrevet 11. august 2010 #16 Skrevet 11. august 2010 Fruktslang var en slager i gata der jeg bodde, men det mista plutselig mye av sjarmen da det eldre ekteparet som hadde den største frukthagen faktisk inviterte oss til å komme på slang - de rakk aldri å plukke alt selv og synes det var bedre at ungene fikk enn av skjæra tok det Vi hadde også et digert skur midt i boligfeltet med tørkesnorer i - som ingen brukte til klestørk...fordi alle ungene lekte trapesartister i tørkesnorene istedet Og ringe på og stikke av. Det med gatelysene var også populært ei stund, helt til rektor hadde en real alvorsprat med alle ungene på skolen etter at ei tenåringsjente hadde blitt voldtatt på vei hjem fra bussen, sjansen for at det ville skjedd hadde vært mye mindre om ikke hele boligfeltet var mørklagt... :/
eitrande Skrevet 11. august 2010 #17 Skrevet 11. august 2010 Jeg var skikkelig pøbel da jeg var yngre... Om våren gikk vi ofte og brakk ned alle brøytestikkene. Lusket rundt sent på kvelden og lyste med lommelykt inn på soverommene til de eldre i bygda. En gang la jeg og en kamerat knust glass under et dekk på en bil. Det rare var at dette var bilen til faren til kameraten min, så jeg skjønner ikke helt hvorfor vi gjorde dette.... Vi hadde også slåsskamper, jentene mot guttene. Drakk blåbærsaft for å bli sterke (a'la Bompibjørnene), og "slåss" for å forsvare trehyttene våre. Er ikke stort å ta seg til på landet....
Xtra_lilje Skrevet 11. august 2010 #18 Skrevet 11. august 2010 Vi hadde tape over ringeklokkene på en blokk i nærheten, slik at alle knappene ble trykket inn samtidig. Kastet snøballer på biler.....en fyr stoppet og løp etter oss en gang, han var rasende.Solgte "lodd" - uten gevinster, pengene gikk til snop...
AnonymBruker Skrevet 11. august 2010 #19 Skrevet 11. august 2010 Jeg og bestevenninna mi, det var vel da vi var 11 år gamle, tok luftgeværet til faren hennes, og plaffa ned måker. Vi lagde stinkbombe av masse ekle greier, og tømte det i postkassa til læreren hennes. Jeg nasket en del i butikken. Vi tok en grønn sprayboks, og lagde en stripe på ryggen på en svart katt i nabolaget som het turtles. Vi tenkte, nå skal du faen med se ut som turtles også. Åja, bompibjørnene husker jeg også. Storesøstra mi hadde en sånn rosa bamse. Jeg og bestevenninna mi helte bensin på den og tente på.
Anjah Skrevet 11. august 2010 #20 Skrevet 11. august 2010 Jeg og ei venninne hadde funnet en hel eske med gamle musikkasetter. Vi dro ut det lange tynne båndet og festet det på kryss og tvers; tett i tett over ei gate hvor bilene kjørte. -Etter mørkets frembrudd, selvfølgelig. Vi hadde spent opp båndene ganske så stramt, så når bilene møtte 'hindringen', sa det skikkelig spjoiiing og smackkk! Dette var selvfølgelig i et boligstrøk, så bilene kjørte jo ikke fortere enn 10-20 km/t ca. Vi lå på lur i buskene rett i nærheten, og fniste når bileierene stoppet bilene sine for å sjekke hva i allverden disse lydene var!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå