Gå til innhold

Hvor lenge er det liv rundt oss?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker ofte tanken, hvordan er det her, hvor jeg bor, i norge, og i verden generelt om ett par hundre år. Svaret får jeg aldri, men signalene hvordan det går blir man påminnet om hele tiden over alt hvor vi ferdes der det er media.

Jeg filosoferer ofte over dette spørsmålet, tenker på hva mine barn får oppleve når de en dag kanskje blir besteforeldre. Hva med mine oldebarn som kanskje kommer med tiden, hvilken verden vil de leve i.

Man kan jo bli gal av å gå å tenke sånn hele tiden. Men jeg må innrømme at jeg er bekymret for fremtiden, selv om den ikke angår meg direkte i mer eller mindre 40-50år til. Hva er rett og hva er galt angående klima får vi vel heller aldri et sikker svar på. Hva med integrering av andre nasjonaliteter, vil det bli en 50-50mix med fremmedkulturelle og nordmenn.

Så ser jeg at det finnes mye propaganda for enten det ene eller andre synspunktet. Jeg får tenke mitt utfra dette, men tar ikke noe for god fisk, fordi jeg vet at andre ikke heller har svaret.

Men en ting har jeg sett litt mer på enn andre. Befolkningen, hva skjer om 50år i Norge.

Sett at jeg og min bedre halvdel har 2barn, mine barn finner da hver sin ektefelle og dermed er 4barn(2mine + 2 andre) av min neste generasjon slått sammen, og disse får deretter 2 barn, alså mine barne barn. Da minsker krymper slekten min i generasjon etter generasjon. I gjennomsnitt så må hvert par i norge ha 2,11 barn, for at befolkningsveksten skal holde seg. Dette er mattematisk utreknet fra folk som har peiling på sånnt.

Når man da ser på andre befolkningsgrupper i verden, som får 4-5 og kanskje flere barn, så vil det naturlig nok øke befolkningen. Hva med mat om 50år, ja noe utvikling har vi nok fått. Men økningen i folketallet skal også mettes.

I takt med god og bedre helse for alle verdens befolkning så vil folketallet øke deretter. Jeg sier ikke at vi skal ta livet av alle når de når en viss alder, men det er litt skremmende å tenke på de siste 100år hvor mye vi har ekspandert i alle retninger.

Kanskje slår moder jord til med en verdensepedemi og mange millioner dør en dag, hvem vet. Vi prøver jo på en side å redde gud og hver mann, mens man på andre siden i enkelte land prøver å begrense folketall økningen noe. Litt dobbel moral ute å går her.

Jeg bodde selv i ten-årene i afrika, da mine foreldre jobbet der i noen år. Jeg lærte godt å kjenne befolkningen i flere land, og kulturen. Mange steder er det ikke unormalt med 10-12 unger. Selv om foreldre ikke har ressurser til å ta godt nok vare på dem under oppveksten.

Jeg er av den oppfatning at man skal ha alt lagt til rette før man setter barn til verden. Økonomi, plass og tid til å oppdra barna i skikkelige omgivelser. Man skal ikke få mange barn kun for å få disse til å sikre sin egen alderdom. Da vil folketallet eksplodere etterhvert. I Afrika hvor jeg var, så tenker de faktisk slik, å sikre sin egen alderdom, og de bryr seg fint lite om omverden. De tenker først på å sikre seg selv, som forøvrig ikke er veldig unaturlig. Men vi gjør det på en litt annen måte da. Sikkert ikke lett å forstå for alle.....

En nasjon med mindre en 2,11 barn i snitt, er en utdøende nasjon. Dersom dette tallet ligger til grunn i mer enn 50år, så er det nesten umuligt å hente dette inn igjen. Etter ca 250år, vil denne nasjonen ha gått til grunne, dersom man tar forventet levealder på 75år. Skremmende at vi er nå inne i vårt 3tiår med under 2,11 i snitt.

Når man da ser våre nye landsmenn ligge med ett snitt på 4-5 barn pr par, så tar det ikke mange generasjonene før etniske nordmenn er i mindretall. Skremmende utvikling, om dette forsetter i flere tiår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...