Gjest Johanne Skrevet 9. august 2010 #1 Skrevet 9. august 2010 Hei, Vi skal ha et opphold i USA på 15 mnd. Barna våre vil være 3 og 4,5 år når vi reiser dit. De snakker kun norsk. Vi vil gjerne at de skal gå i barnehage eller preschool, ihvertfall noen dager i uken, men er litt usikre pga språk. Jeg lurer på om noen har erfaring med slikt... Hvor lang tid tar det for barn i den alderen å lære seg et nytt språk? Vil det fungere å ha de i en barnehage? Alternativt kan jeg bare ha dem hjemme sammen med meg, men tror det kan bli litt kjedelig i lengden, og da lærer de heller ikke noe særlig engelsk... Håper noen kan komme med noen innspill :-)
Miguele Skrevet 9. august 2010 #2 Skrevet 9. august 2010 (endret) Ikke bekymre deg, vil de lære språket med tiden Inntil da prøver å holde seg til dem så mye som mulig, og hjelpe dem så mye du kan. Endret 9. august 2010 av Het Potet
Gjest Gjest-olsen Skrevet 9. august 2010 #3 Skrevet 9. august 2010 Du kan undersøke om barnehagen/preschool har et opplegg for ikke-engelskspråklige. Vi bodde i utlandet en periode og datteren vår gikk på engelskspråklig skole der. De hadde et veldig bra opplegg for dem som ikke var engelskspråklige.
Gjest Pucifer Skrevet 9. august 2010 #4 Skrevet 9. august 2010 Tror ikke det er noe problem. Jeg flyttet til Australia som liten, bodde der noen år. Jeg snakket flytende engelsk etter bare noen få måneder som 3-åring. Barn lærer mye fortere enn voksne
lille katt Skrevet 9. august 2010 #5 Skrevet 9. august 2010 Språket kommer fort, og barna vil antakelig stortrives etterhvert. Spørsmålet er heller hvor trygge barna er til vanlig? Hvor lett tilpasser de seg nye omgivelser? Hvor selvstendige er de vanligvis i barnehagen? Det kan være lurt å forberede seg litt (uten å ta sorgene på forskudd, selvfølgelig) på noen startvansker. Har dere mulighet til å være en del tilstede de første ukene, eller må barna være alene full dag etter et par dagers innkjøring? De er såpass store nå at språket begynner å bli viktig i samspill og lek. Da kan det være skummelt, nytt og krevende å bli kjent med de nye barna som snakker et fremmed språk. Det går seg som regel til etterhvert, men jeg hadde nok sikret meg muligheten til å være MYE tilgjengelig de første 2-3 ukene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå