AnonymBruker Skrevet 9. august 2010 #1 Skrevet 9. august 2010 Hvordan ligger det an mht dagpengerettigheter under arbeidsløshet når man selv har sagt opp fra en fast stilling? Jeg trodde man da måtte klare seg i to måneder eller noe slikt uten noe som helst, og så ville man ha dagpengerettigheter på lik linje med andre. Min svigermor mener deimot at man overhodet ikke har noen økonomiske rettigheter, og heller ikke kommer til å få det. Hva er rikrig, og har noen linker å komme med? På NAVs sider finner jeg ingenting om dette.. kanskje jeg bare er dårlig til å lete.
Auraya Skrevet 9. august 2010 #2 Skrevet 9. august 2010 Du har rett, ved egen oppsigelse er det 8 ukers ventetid på dagpenger. http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidss%C3%B8ker/Inntektssikring/1073750164.cms Forlenget ventetid/selv skyld i arbeidsløshet Er du selv skyld i at du ble arbeidsløs, må du vanligvis vente i 8 uker før dagpenger utbetales. Forlenget ventetid løper fra det tidspunkt du har søkt om dagpenger, og bare for dager hvor du ellers kunne ha fått dagpenger. Denne regelen kan også bortfalle dersom man sier opp fra jobber hvor man ikke tjener penger, sånn som feks salgsjobber med provisjonslønn. Noen vil også ha krav på sosialstønad fra Nav i venteperioden, dersom man ikke eier noe, og ikke har noen oppsparte midler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå