Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når vi begge har vært i vanlig jobb, med nogenlunde like mange arbeidstimer pr dag har fordelingen vært slik:

Han: støvsuget, tatt ut av oppvaskmaskinen, lagd mat, klippet plen, måker snø.

Jeg: alt med klærne, vasket gulv og tørket støv.

Begge: rydder etter oss til en hver tid (gjelder alle ting i huset, fra glass til sokker) og setter inn i oppvaskmaskin.

Når har min bedre halvdel fått en jobb hvor han kommer til å være mye mer borte en vanlig, til tider, så da blir det vel en annen fordeling tenker jeg. Selv om jeg er såpass lat at jeg gjerne skulle beholdt ordningen slik den er i dag, men det kan jeg ikke forvente. Jeg er hjemme seinest halv fire og han kommer nok til å være hjemme fem-halv seks. Så da kommer det vel til å se slik ut:

Han: støvsuger innimellom, lager mat innimellom og klipper plenen og måker snø.

Jeg: alt med klærne, støvsuge/vaske gulv, tørke støv, ta ut av oppvaskmaskinen og lage mat innimellom.

Begge: rydde etter oss til en hvert tid (gjelder alle ting i huset, fra glass til sokker) og sette inn i oppvaskmaskinen.

Hvordan fordeler dere andre hverdagen da den ene jobber flere timer pr dag enn den andre? Jeg kommer nok til å ha mer fritid enn han likevel med den nye fordelingen. Vi har ingen barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vil si noe om det?

Det er sikkert mange andre tråder om det, men finner det ikke :(

Kunne tenke meg å høre litt fra andre...

Skrevet

Vi tar det vi ser, når det må gjøres. Har ingen avtale om at den ene gjør ditt og den andre datt, men tar det vi ser når det passer.

Skrevet

Vi tar det vi ser, når det må gjøres. Har ingen avtale om at den ene gjør ditt og den andre datt, men tar det vi ser når det passer.

Men føler du aldri at du kanskje gjør mer enn han?

AnonymBruker
Skrevet

Vi har barn, han har en jobb som kreves at han er tilgjengelig hele tiden, jeg har 9-17 jobb.

Husarbeidet er fordelt ved at jeg gjør mesteparten. Først og fremst fordi jeg er mer avhengig enn han av at ting blir gjort. Dernest fordi jeg i motsetning til ham, aldri er på jobb når jeg er hjemme. Han har rett og slett mer å gjøre enn meg.

Jeg delegerer selvsagt ut endel av husarbeidet, men ansvaret for det er mitt.

Å lage en findetaljert liste over hva han skulle gjøre, og hva jeg skulle gjøre kunne ikke falle meg inn. Blir stressa bare ved tanken...

Skrevet

Takk for svar :)

Kan jeg bare spørre hvilke type jobb mannen din har? Av ren nysgjerrighet :)

Skrevet

Takk for svar :)

Kan jeg bare spørre hvilke type jobb mannen din har? Av ren nysgjerrighet :)

Han er prosjektleder i en større bedrift.

Skrevet

Ja, jeg var altså anonym #5 av en eller annen grunn... har ingen problemer med å være "meg selv" i denne tråden, så et eller annet skjedde...!

Skrevet

Tja, dersom den ene jobber veldig mye mer enn den andre, og det heller ikke er barn inne i bildet, synes jeg det er naturlig at den som jobber minst tar litt mer tak hjemme. I alle fall med mindre jobben nærmest er et hobbyprosjekt som vedkommende selv velger å tilbringe svært mange timer med. Men helgevask og sånt kan dere vel uansett ta sammen når begge er hjemme, slik at det er det løpende i ukene som blir litt skjevfordelt?

Skrevet

Jeg er student og jobber kun i perioder (f.eks én mnd fulltidsjobb + overtid/én mnd kun lesing - ingen jobb) og samboeren min jobber fulltid (07-15).

Hans faste oppgaver; ta ut søppel, brette klær og vaske stuegulv. Ellers gjør han ting om jeg ber han om det, men det er ikke ofte.

Vi skifter på senga sammen.

Skrevet

Hvorfor kan ikke du gjøre alt selv? Det er vel den enkleste løsningen. Det er ikke så store oppgaver i et hus om man har litt orden... jeg foretrekker å gjøre det selv, med mindre mannen har utrolig lyst. Ingen masing her i gården i alle fall.

Skrevet

Hvorfor kan ikke du gjøre alt selv? Det er vel den enkleste løsningen. Det er ikke så store oppgaver i et hus om man har litt orden... jeg foretrekker å gjøre det selv, med mindre mannen har utrolig lyst. Ingen masing her i gården i alle fall.

Fordi jeg ikke syns det er rettferdig at jeg skal gjøre alt. Syns du det er helt greit å gjøre alt hjemme selv om mannen har tid og mulighet til å gjøre noe?

Skrevet

Her i huset jobber jeg skift og han jobber 8-16 + spiller i band så han er mye ute om kveldene. Vi lager mat i sammen hvis begge er hjemme samtidig, han er vel flinkest av oss til og sette på oppvaskmaskinen, jeg tar ut. Det er kun jeg som vasker og stryker klær, men jeg bare legger alt i stua så er alt lagt sammen og lagt på plass når jeg kommer hjem :) Han støvsuger av og til, men da er jeg som regel ikke fornøyd, hehe. Jeg støvsuger ihvertfall teppene (vi har katt..) og tar de ut og vasker gulvene annen hver uke. Da får han gleden av å banke de og legge de på plass igjen. Og største gleden av alt er at det kun er han som vasker badet! O store lykke sier jeg :) Noen uker har jeg flere arbeidstimer enn han om omvendt, men ting må gjøres hjemme for det om. Det skal ikke være noen i huset sin plikt at den ene skal gjøre mer enn den andre synes jeg. Det er et felles ansvar. Det er sikkert noe galt med meg, men når han er på spillejobb en kveld og jeg har fri så tar jeg gjerne meg ett glass vin, vrir opp musikken og kjører i gang vaskefillen ;)Som oftest har han da fikset bad, tepper og kjøkken for meg før på dagen, så det er bare for meg å sette i gang med mitt.

Skrevet

Jeg snakket litt med mannen min jeg :)

Og han sa at han ikke hadde noen intensjoner om å endre på hva han har gjort i huset selv om han har begynte i en mer krevende jobb :rødme:

Skrevet

Mandag til Torsdag:

- Jeg gjør ALT, han ekke hjemme.

Fredag til Søndag:

Han

- Stryker et par av sine egne sjorter.

- Lager mat kanskje pålørdag (er hos folka hans hver søndag)

- Fikser småting

- Veldig viktig: Fikser frokost til meg hver dag han er hjemme, gjerne på senga om jeg er lat :P

Jeg

- Resten

Skrevet (endret)

Dobbelpost*

Endret av <CupCake>
Skrevet

Her jobber vi begge en del hundre overtidstimer i året. Vi har valgt å ansette hushjelp, det er jo en grei løsning dersom ingen liker husarbeid, og dersom man jobber mer enn 8-16 har man ofte en jobb der man har grei råd også.

Men når det gjelder fordelingen av resten (mat, klær, innkjøp ol) fordeles det likt av seg selv. Vi er flinke til å spille på hverandre. I perioder jeg jobber mye lager han all mat og rydder etter meg, og omvendt. Nå hadde jeg noen ekstra fridager mens han var på jobb, da koser jeg meg med å holde huset strøkent og servere spennende middager hver dag. Så jeg føler vel det er rettferdig at den som er mest hjemme gjør litt mer. Men det er jo aldri noe fasitsvar på slikt, man må finne en løsning som passer en best som par.

Skrevet

Når har min bedre halvdel fått en jobb hvor han kommer til å være mye mer borte en vanlig, til tider, så da blir det vel en annen fordeling tenker jeg. Selv om jeg er såpass lat at jeg gjerne skulle beholdt ordningen slik den er i dag, men det kan jeg ikke forvente. Jeg er hjemme seinest halv fire og han kommer nok til å være hjemme fem-halv seks.

Hvorfor skal du finne deg i å måtte jobbe ekstra hjemme fordi mannen kommer en smule seiere hjem enn du?? Han har likevel rikelig tid til å gjøre sine plikter i hjemmet. Du må ikke finne deg i å bli tråkket på slik som dette!!

Skrevet

Så lenge begge jobber 100% og bidrar like mye til husholdningen økonomisk, ser ikke jeg noe poeng i at den ene skal måtte ta mye mer ansvar for å holde orden i kåken enn den andre. Nå skal det sies at nok min bedre halvdel tar en god del av dette enn meg, bl.a. har han kortere reisevei enn meg og er dermed hjemme før meg, og tar middagslagingen. Han er også flinkere til å rydde enn det jeg er. Så jeg skal vel ikke rope så veldig høyt i denne saken...

Skrevet

Hvorfor skal du finne deg i å måtte jobbe ekstra hjemme fordi mannen kommer en smule seiere hjem enn du?? Han har likevel rikelig tid til å gjøre sine plikter i hjemmet. Du må ikke finne deg i å bli tråkket på slik som dette!!

En smule? Det er snakk om kanskje to timer. Skal hun sitte å vente på at han kommer hjem for deretter å si at han skal gjøre ditt og datt fordi hun gjorde det sist? Kanskje hun vil gjøre det for å ha tiden sammen etter han kommer hjem som kjærester?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...