Jitney Skrevet 9. august 2010 #1 Skrevet 9. august 2010 Ja, jeg vet dette kanskje er et litt rart spørsmål; men here goes :gjeiper: Jeg sliter for øyeblikket med for lav vekt, og vil veldig gjerne gå opp i vekt, på en ikke så altfor usunn måte. Jeg sliter litt og er usikker på om jeg burde trene eller vente til jeg kommer opp i normalvekt eller ikke osv. Jeg har en bmi som tilsvarer undervektig og for øyeblikket er jeg ekstremt inaktiv og er hjemme omtrent hele dagen, kjører når jeg skal ut og går ikke turer som jeg pleide å gjøre før. Følger ikke noen kostplan fordi det rett og slett ikke fungerer for meg å følge planer strikt. Så jeg lurer på; hvordan ville du gått opp i vekt hvis du måtte? Hvordan ville du spist og trent/ikke trent? Veldig takknemlig for svar
Supraspinatus Skrevet 9. august 2010 #2 Skrevet 9. august 2010 Ja, jeg vet dette kanskje er et litt rart spørsmål; men here goes :gjeiper: Jeg sliter for øyeblikket med for lav vekt, og vil veldig gjerne gå opp i vekt, på en ikke så altfor usunn måte. Jeg sliter litt og er usikker på om jeg burde trene eller vente til jeg kommer opp i normalvekt eller ikke osv. Jeg har en bmi som tilsvarer undervektig og for øyeblikket er jeg ekstremt inaktiv og er hjemme omtrent hele dagen, kjører når jeg skal ut og går ikke turer som jeg pleide å gjøre før. Følger ikke noen kostplan fordi det rett og slett ikke fungerer for meg å følge planer strikt. Så jeg lurer på; hvordan ville du gått opp i vekt hvis du måtte? Hvordan ville du spist og trent/ikke trent? Veldig takknemlig for svar Øk inntaket av mat. Hvis du vanligvis spiser 2 skiver til frokost, spis heller 3. Spiser du en liten porsjon middag, ta en stor i stedet. Drikk minst 1 40grams proteinshake hver dag. Begynn med styrketrening.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2010 #3 Skrevet 9. august 2010 Spis mer og begynn å trene (ikke bare for vektas skyld, men for HELSEN DIN. Det er FARLIG å sitte på ræva hele dagen...)
LamaLover Skrevet 9. august 2010 #4 Skrevet 9. august 2010 Jeg ville ikke begynt å trene før du har lagt på deg litt. Du risikerer bare å gå mer ned i vekt og bryte ned kroppen din. (Jeg har selv fått dette rådet/påbudet av lege da jeg selv måtte opp i vekt) Når du har lagt på deg noen kilo ville jeg anbefalt deg å begynne med styrketrening. Kondisjon kan du begynne med når du ikke lenger er undervektig. Når det gjelder maten: Vil ikke si det er så fryktelig vanskelig å spise mer enn du forbruker og dermed gå opp i vekt. Drikk kaloriholdig drikke som juice og melk istede for bare vann. Og spis nøtter!(om du tåler det zeff..) Hvis du spiser 100 g nøtter om dagen tilsvarer dette et middagsmåltid, og du blir på langt nær like mett. Og bruk masse olivenolje i matlaging, på salater osv. Som en annen bruker sier; spis litt mer enn du pleier til hvert målid. Ei ekstra brøskive, litt mer pålegg, litt større middagsporsjon osv. Og ikke vær livredd for usunn mat;) Du trenger ikke frotse, men ingen mat er FARLIG så lenge du ikke velter deg i det dag ut og dag inn;)
Dancer Skrevet 9. august 2010 #5 Skrevet 9. august 2010 Spis så masse sunn mat som du orker, ikke vær redd for å spise godteri, beveg deg mer. Lykke til!
Leifr Skrevet 9. august 2010 #6 Skrevet 9. august 2010 Øk inntaket av mat. Hvis du vanligvis spiser 2 skiver til frokost, spis heller 3. Spiser du en liten porsjon middag, ta en stor i stedet. Drikk minst 1 40grams proteinshake hver dag. Begynn med styrketrening. Jepp. Drikk h-melk, spis nøtter og egg og sånt noe som mellommåltider, spis større porsjoner av vanlig mat til de vanlige måltidene. Og løft skrot.
Kenneth199 Skrevet 9. august 2010 #7 Skrevet 9. august 2010 Går selv opp i vekt nå, veier 75kg og har et mål å nå 80-85kg til neste sommer. Trening: Trener da styrketrening med fokus på styrke, 5 uker med 5x5, så 1 rolig uke med tøy og bøy + mindre volum. Så 5 uker med pyramide sett. Har hatt god fremgang så langt. Kjører hovedsakelig kun frivekter, men forekommer at jeg bruker et par maskiner av og til. Kosthold: Spiser nå 2-2.5gr prot per kg kroppsvekt. Kreatin fungerer glimrende på meg. 2.2gr prot x 4kcal = 8.8kcal x 75kg = 660kcal 5gr karbs x 4kcal = 20kcal x 75kg = 1500kcal 1.5gr fett x 9kcal = 13,5 x 75kg = 1012,5 Totalt 3172,5 kcal daglig. Øker ca 0.33kg i uka med den fordelingen, men må da tilføye at jeg har et fysisk krevende arbeid som gjør at jeg trenger mer mat.
Tabris Skrevet 9. august 2010 #8 Skrevet 9. august 2010 Jeg ville hatt større porsjoner av (sunne) måltider, samt spedd på med nøtter. Utrolig mye kalorier i nøtteblandinger.
Gjest SmallTalk Skrevet 9. august 2010 #9 Skrevet 9. august 2010 Jeg ville sannsynligvis prøvd å gå opp i vekt med tung styrke, mer proteiner og mer sunt fett.
Kenneth199 Skrevet 9. august 2010 #10 Skrevet 9. august 2010 Jah, drikker helmelk, sjokolademelk, masse egg, nøtter, nøttemix på kiwi 600gr, ca 550kcal per 100gr eller noe slikt til totalt 33kr. ris, pasta, kyllingfilet, fisk, svin, habisser, hjemmelaget pizza, havregryn til frokost. prot/karbo shake på vanskelige dager.
Leifr Skrevet 9. august 2010 #11 Skrevet 9. august 2010 nøttemix på kiwi 600gr, ca 550kcal per 100gr eller noe slikt til totalt 33kr. Den har jeg også oppdaget, genial bulkemat (og grei i små doser på vedlikehold/deff, nøtter er jo bra kost uansett). Jeg planlegger en liten bulkefase fra og med slutten av september og et stykke ut på nyåret (til vi har spist opp all julematen), det skal bli stas. Tror det blir sånn hvert år nå.
Kenneth199 Skrevet 9. august 2010 #12 Skrevet 9. august 2010 Er kjekkere om sommeren, da alle grilltilbudene vanligvis er lave :D Mye kjøtt da også. En behøver jo ikke å gå opp 1kg i uka på bulk Kan gjøre det litt mer kontrollert. Pleier å blande nøttemix med cottage cheese :D Genial kost!
Supraspinatus Skrevet 9. august 2010 #13 Skrevet 9. august 2010 Ikke vent med treningen. Når du starter å trene øker også apetitten. Det er ikke ugunstig når du er på vei oppover.
Jitney Skrevet 9. august 2010 Forfatter #14 Skrevet 9. august 2010 Takk for mange svar! Kan ikke bare legge på meg muskler da jeg rett og slett har for lite fett på kroppen og det er det jeg trenger. Altså, jeg vil begynne med styrke når jeg har lagt på meg en del kg, men først vil jeg få tilbake formene mine!! Er opptatt av et sunt kosthold (mao; litt kresen til hva jeg putter i meg) og vil gjerne fortsette med det. Synes næringsdrikker blir for kjedelig (og dyrt!), brød spiser jeg lite av og melk liker jeg ikke med mindre det har sjokoladesmak Derfor blir det MYE nøtter, dobbelt opp av det meste, ekstra olje, ekstra avocado osv. Koser meg ofte med popcorn foreksempel, men vil prøve å droppe snacks, sjokolade og kjeks til helgene istedet. Ikke bra å stappe innpå med for mye junk heller, Synes det er veldig nyttig å høre hvordan andre ville gjort det, så kom gjerne med flere kommentarer
Gjest SmallTalk Skrevet 9. august 2010 #15 Skrevet 9. august 2010 Igjen, dersom du kun spiser på deg kiloene så blir du utelukkende feit. Trener + spiser du dem på deg, så får du definerte former som ikke kun består av fett.
Supraspinatus Skrevet 9. august 2010 #16 Skrevet 9. august 2010 Takk for mange svar! Kan ikke bare legge på meg muskler da jeg rett og slett har for lite fett på kroppen og det er det jeg trenger. Altså, jeg vil begynne med styrke når jeg har lagt på meg en del kg, men først vil jeg få tilbake formene mine!! Er opptatt av et sunt kosthold (mao; litt kresen til hva jeg putter i meg) og vil gjerne fortsette med det. Synes næringsdrikker blir for kjedelig (og dyrt!), brød spiser jeg lite av og melk liker jeg ikke med mindre det har sjokoladesmak Derfor blir det MYE nøtter, dobbelt opp av det meste, ekstra olje, ekstra avocado osv. Koser meg ofte med popcorn foreksempel, men vil prøve å droppe snacks, sjokolade og kjeks til helgene istedet. Ikke bra å stappe innpå med for mye junk heller, Synes det er veldig nyttig å høre hvordan andre ville gjort det, så kom gjerne med flere kommentarer Hva sier mamma om dette? Det heter vel ikke "liker ikke". Men sjokomelk/oboy er greit det. Du skal jo opp i vekt! Du legger på deg fett når du trener og, bare du spiser nok. Går ikke an å bare legge på seg muskler.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2010 #17 Skrevet 9. august 2010 Hva sier mamma om dette? Det heter vel ikke "liker ikke". Men sjokomelk/oboy er greit det. Du skal jo opp i vekt! Du legger på deg fett når du trener og, bare du spiser nok. Går ikke an å bare legge på seg muskler. Når ble moren til TS relevant for problemstillingen? :gjeiper: Det er fullt mulig å gå opp i vekt uten å drikke melk, akkurat som det er fullt mulig å leve sunt uten å drikke melk. TS klarer seg nok helt fint, bare hun spiser nok, variert, sunt og næringsrikt.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2010 #18 Skrevet 9. august 2010 Jeg ville hatt større porsjoner av (sunne) måltider, samt spedd på med nøtter. Utrolig mye kalorier i nøtteblandinger. Ville jeg og gjort. Og rosiner, og lignende tørkede frukter inneholder og en del kalorier og karbohydrater. Ville ikke levd på godteri, som en her skriver.
Inx Skrevet 9. august 2010 #19 Skrevet 9. august 2010 Tilført veksthormon, anabole hormoner. Sørget for et skikkelig kalorioverskudd via kosten.
Kenneth199 Skrevet 9. august 2010 #20 Skrevet 9. august 2010 Jepp Inx, det er jo det optimale, men det er jo visse bi-effekter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå