Gjest gjest mann Skrevet 9. august 2010 #1 Skrevet 9. august 2010 Hei jenter her inne! Jeg er sammen med ei jente som blir utrolig nærtagen og lei dagene før mensen. Hun har sagt at hun vet det er pga mensen, men greier ikke gjøre noe med det. Hun gråter konstant i to- tre dager, og hun blir sjalu, lei og lat. Hun er også kvassere i kantene enn vanlig. Hugger lett til,ja. Hun sier hun trenger at jeg ser henne ekstra, men jeg forstår ikke helt hva hun egentlig er ute etter. Hun er ikke flink til å forklare dette. Mener dere at det er ok at hun er slik, eller skal jeg bare overse det? Hvordan skal jeg forholde meg til dette? Det er ikke lett.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2010 #2 Skrevet 9. august 2010 I utgangspunktet vil jeg si at hun burde klare å kontrollere følelsene sine, men samtidig vet jeg at dette kan være utrolig vanskelig... Det er ikke greit at det skal gå ut over deg, men disse dagene er nok ikke særlig lette for henne å takle heller.
-milla j- Skrevet 9. august 2010 #3 Skrevet 9. august 2010 PMS slår ut forskjellig, men det høres for meg ut som en unnskyldning til å være vanskelig. Jeg vet jeg er gretten når jeg har PMS. Men jeg gjør det jeg kan for at det ikke skal gå ut over de rundt meg - synes hun godt kan forsøke å dempe seg. Hvis problemet er veldig stort er det kanskje ikke bare PMS som er årsaken?
Gjest TS Skrevet 9. august 2010 #4 Skrevet 9. august 2010 I utgangspunktet vil jeg si at hun burde klare å kontrollere følelsene sine, men samtidig vet jeg at dette kan være utrolig vanskelig... Det er ikke greit at det skal gå ut over deg, men disse dagene er nok ikke særlig lette for henne å takle heller. Jeg har også sagt til henne at hun burde greie å kontrollere dette, men da ble hun bare enda mer lei og sa at hun virkelig ønsket å greie det, men hun fikk det ikke til. Jeg ser såklart at hun sliter for hun gråter jo hele tiden. Men hun mente det var ekstra ille at jeg krever noe av henne som hun gjerne vil, men får ikke til. Det fikk henne til å føles enda mer deppa. uff uff.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2010 #5 Skrevet 9. august 2010 Det er ikke så enkelt det der. For meg blir ALT galt når jeg har pms og hvis mannen min prøver å stelle litt med meg kan jeg synes han er dum og veik, f eks. Det som funker best for meg er når mannen min rett og slett holder seg litt på avstand og passer på å ikke gå inn i diskusjoner med meg når jeg er urimelig. Gråtingen kan han heller ikke gjøre noe med og prøver han å trøste gråter jeg jo bare enda mer. Du får snakke med henne når hun ikke har pms om hvordan hun vil ha det. Vi damer er klar over at vi er fæle når vi har pms, men når man er midt oppe i det så er det så reellt. Jeg kan sitte å se for meg min egen begravelse og hvor lei seg barna og mannen min er, alle talene osv og gråte som en foss. Høres helt idiotisk ut.
Gjest ts Skrevet 9. august 2010 #6 Skrevet 9. august 2010 PMS slår ut forskjellig, men det høres for meg ut som en unnskyldning til å være vanskelig. Jeg vet jeg er gretten når jeg har PMS. Men jeg gjør det jeg kan for at det ikke skal gå ut over de rundt meg - synes hun godt kan forsøke å dempe seg. Hvis problemet er veldig stort er det kanskje ikke bare PMS som er årsaken? Tror du kanskje det kan være noe mere? Hm, kanskje. Hva tenker du på da? Det er jo litt rart at dette alltid kommer rett før mensen da?
Carline Skrevet 9. august 2010 #7 Skrevet 9. august 2010 Går hun på p-piller? da kan det hende at det lønner seg å prøve et annet merke, jeg ble sur, gretten og lei meg rundt mensentiden, men forandret seg da jeg byttet merke.
Gjest ts Skrevet 9. august 2010 #8 Skrevet 9. august 2010 Går hun på p-piller? da kan det hende at det lønner seg å prøve et annet merke, jeg ble sur, gretten og lei meg rundt mensentiden, men forandret seg da jeg byttet merke. Hun bruker ikke p-piller, for vi har tenkt å forsøke å få barn snart. Men hun har brukt det før, og da var hun deppa hele tiden. Etter at hun sluttet for et halvt år siden, er det bare før mensen hun er sånn.
Supramundane Skrevet 9. august 2010 #9 Skrevet 9. august 2010 (endret) Kanskje hun burde tatt seg en tur til legen for å se om det er noe som kan hjelpe? Jeg ble veldig følsom og pms-sprø tidligere, men det gav seg helt da jeg byttet p-piller. Edit: Ser vi har svart samtidig, TS. Skjønner det blir annerledes når dere prøver å få barn, ja. Til senere kan hun jo prøve en annen p-pillevariant. Kanskje hun trenger noen å snakke med, en rådgiver eller terapeut kanskje? Endret 9. august 2010 av Supramundane
Gjest Pucifer Skrevet 9. august 2010 #10 Skrevet 9. august 2010 Jeg blir skikkelig gretten i et par dager før mens. Jeg klarer virkelig ikke stoppe det eller kontrollere det. Jeg forsøker så godt jeg kan, men til ingen nytte. REtt etter at jeg har hatt et "utbrudd" av noe slag, så angrer jeg derimot veldig og ber om unnskyldning.
Gjest anonymjente Skrevet 9. august 2010 #11 Skrevet 9. august 2010 Jeg reagerer også veldig på pms, det er som å gå inn i en dyp depresjon i tre dager, hvor jeg bare er sint og frustrert og virkelig hater alt og alle. Klarer ikke tenke klart i det hele tatt. Så jeg har litt medfølelse med dama di. Hvis hun er en hyggelig dame ellers burde du tåle noen dager i måneden hvor hun ikke er det. Og hvis det er helt uutholdelig kan hun jo f.eks. gjøre det bedre med en eller annen form for prevensjon. Jeg går på p-piller og utsetter mensen så lenge som mulig, prøver å plassere helvetesdagene når jeg ikke skal noe spesielt og helst kan være litt isolert, så jeg slipper å la det gå utover andre. Dessuten finnes det andre prevensjonsmidler som gjør at hun ikke har mensen i det hele tatt. Du skal ikke foreslå det for henne da?
AnonymBruker Skrevet 9. august 2010 #12 Skrevet 9. august 2010 Kanskje hun trenger noen å snakke med, en rådgiver eller terapeut kanskje? Terapi mot pms? Tror ikke det, det er jo hormoner som gjør at man blir sånn. De får finne ut av hvordan de best kommer seg gjennom disse dagene.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2010 #13 Skrevet 9. august 2010 Hva med å gi henne litt ekstra omsorg disse dagene? Hun er neppe slik for å være kjip, pms er nok vondest for den som har det. Da hjelper det ikke at mannen lurer på om det bare er tull. Pms kan være grusomt, enkelte blir helt utrolig depressiv og ser ikke noe lys, da trenger man ofte litt støtte.
Teriyaki Skrevet 9. august 2010 #14 Skrevet 9. august 2010 Jeg blir også ganske pms noen dager før mensen. Ikke sånn at jeg gråter konstant da, men jeg blir veldig følsom og det skal mye mindre til for å vippe meg av pinnen den ene eller andre veien. Har dessverre ingen løsning på det annet enn at hun må prøve å "kontrollere" seg mest mulig, og du må prøve å se en annen vei når hun klikker litt, i stedet for å bli sur tilbake. Men prat med henne om dette når hun ikke er pms. Når hun er pms, så rissikerer du bare at hun blir sintere/mer lei seg dersom du skal ta det opp da. Det kan være lurt å trene en del disse dagene. Da får hun ut litt av den negative energien.
Supramundane Skrevet 9. august 2010 #15 Skrevet 9. august 2010 Terapi mot pms? Tror ikke det, det er jo hormoner som gjør at man blir sånn. De får finne ut av hvordan de best kommer seg gjennom disse dagene. Ikke nødvendigvis bare for PMS. Hvis det er sånn at hun sitter og gråter i flere dager så kan det jo være noe som ligger i henne og gnager, men at det kommer til overflaten når hun er på det verste med hormonene.
-milla j- Skrevet 9. august 2010 #16 Skrevet 9. august 2010 Tror du kanskje det kan være noe mere? Hm, kanskje. Hva tenker du på da? Det er jo litt rart at dette alltid kommer rett før mensen da? Ser andre og har svart; det kan være hun reagerer på p-pille-merket om hun bruker p-piller f.eks.? Det kommer jo litt an på hvordan hun er til vanlig, kanskje hun har lett for å gå inn i negative følelser? Kjenner flere som har det slik, det er ikke nødvendigvis det at de er så deprimerte, men de lar følelsene ta over og gjør lite for å endre tankespiralen som gjør tingene verre enn de egentlig er.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2010 #17 Skrevet 9. august 2010 Ikke nødvendigvis bare for PMS. Hvis det er sånn at hun sitter og gråter i flere dager så kan det jo være noe som ligger i henne og gnager, men at det kommer til overflaten når hun er på det verste med hormonene. Det trenger det faktisk ikke å være. Jeg er blid og fornøyd med livet, jobben, familien og alt, men et par dager før mensen går jeg rett i kjelleren og ser kullsvart på absolutt alt.
aline Skrevet 9. august 2010 #18 Skrevet 9. august 2010 Jeg har også sagt til henne at hun burde greie å kontrollere dette, men da ble hun bare enda mer lei og sa at hun virkelig ønsket å greie det, men hun fikk det ikke til. Jeg ser såklart at hun sliter for hun gråter jo hele tiden. Men hun mente det var ekstra ille at jeg krever noe av henne som hun gjerne vil, men får ikke til. Det fikk henne til å føles enda mer deppa. uff uff. Ok, la meg si en ting med en gang, når du har en dame som sliter med pms, så vil du virkelig ikke gå i noen diskusjon med henne mens hun er premenstruell, og du vil ihvertfall ikke fortelle henne at hun burde klare å ta seg sammen!!! (stakkars menn, jeg skjønner at det er vanskelig å forstå, det er vanskelig å forstå også for flere av oss kvinnfolka som har det.) Ta den samtalen med henne når hun IKKE har pms, rett etter mensen kan være greit. Når hun fremdeles husker hvordan hun holder på. Jeg sliter tidvis med pms, jeg kan holde på ei hel uke før mensen, og enten gråter jeg og føler at jeg har verdens stærste depresjon hengende over hodet, eller jeg blir så lett-antennelig at ingen egentlig burde være i nærheten. ... Jeg merker det gjerne ved at jeg reagerer annerledes på noe dagligdags, undrer meg litt over min heftige reaksjon, går og sjekker hvor jeg er i syklusen, og har per dags dato aldri tatt feil. Så det ER ikke alltid man bare kan ta seg sammen, pms (reell sådan) er ett problem og kan være svært vanskelig å gjøre noe med for den som har det. Jeg blir illsint, og stakkars den mann som hadde prøvd seg på å si noe som at jeg burde klare å ta meg sammen... Du kan like gjerne stikke hodet inn i munnen på en sulten løve, for du VIL bli halshugget! Så det jomer i veggene. Ikke fordi jeg vil noen noe vondt, men fordi akkurat den perioden, fungerer jeg rett og slett ikke vanlig, og jeg har ikke funnet koden for å kontrollere det. (personlig prøver jeg å holde meg unna folk som kan provosere, eller som kan mene noe om det, og ber alltid om unnskyldning etterpå om jeg har blåst av på noen) Du kommer nok aldri til å virkelig forstå pms, men vit ihvertfall at det neppe er noe hun gjør av egen vilje, og det ER ikke alle som klarer å kontrollere det så godt, og bare ta seg sammen. At noen klarer det, mange sikkert, hjelper jo ikke dama di. Og ta ikke diskusjonen om det mens hun er pms, ta den når hun ikke er det.
Supramundane Skrevet 9. august 2010 #19 Skrevet 9. august 2010 Det trenger det faktisk ikke å være. Jeg er blid og fornøyd med livet, jobben, familien og alt, men et par dager før mensen går jeg rett i kjelleren og ser kullsvart på absolutt alt. Selvfølgelig trenger det ikke være det. Det var derfor jeg skrev at det KAN være det. Det kan være "bare" PMS også, men det skader jo ikke å ta opp i denne praten om det er noe mer som plager henne.
Gjest Hanna Skrevet 9. august 2010 #20 Skrevet 9. august 2010 Ja jeg har et tips:))) Ja i tiden før mensen er mange av oss veeeeeldig følsomme og verden er til tider ganske vanskelig... men: De gode følelsene blir også forsterket:)) Så forsøk neste gang du merker at "tiden" er der: gi henne komplimenter, en blomst eller en annen liten overaskelse:)) Fortell henne hvor glad du er i henne og la henne få krype litt ned i sofan med blad, tekopp og sjokolade:))) Dette har min kjæreste forstått etter å ha sett en film på youtube ) Søk pms Monster-syndrom:)) Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå