AnonymBruker Skrevet 9. august 2010 #1 Skrevet 9. august 2010 Jeg lurer på en ting ifbm salg av bolig: Hvis det oppstår budrunde dagen etter siste visning og det er mange navn på listen (dvs melger har det travelt med å ringe rundt og prøve å få høyere bud), er det sånn at selger får vite det med en gang det kommer bud? Eller får selger vite om budet etter at megler har ringt rundt litt?
*Terje* Skrevet 9. august 2010 #2 Skrevet 9. august 2010 Kommer ann på megler det - ingen fasit på slikt. Om det er viktig for deg er det bare å si fra til megler på forhånd, så får du det som du vil.
-hild Skrevet 9. august 2010 #3 Skrevet 9. august 2010 Budet er ikke bindende for budgiveren før det har kommet til selgers kunnskap. Og det vil si at selger SKAL være den første som blir kontaktet når megler får inn et bud.
*Terje* Skrevet 10. august 2010 #4 Skrevet 10. august 2010 Ifbm boligsalg med megler er det blitt vanlig praksis at budet er bindende straks det kommer til megler, da han opptrer på vegne av selger. Dog, han kan ikke godta bud dersom det ikke foreligger spesifikk avtale, men budet regnes som bindende i det det kommer til megler. Finner dessverre ingen link på dette, da det ikke foreligger noe særlig rettspraksis rundt akkurat dette spørsmålet.
Gjest Jack The Ripper Skrevet 10. august 2010 #5 Skrevet 10. august 2010 Ifbm boligsalg med megler er det blitt vanlig praksis at budet er bindende straks det kommer til megler, da han opptrer på vegne av selger. Dog, han kan ikke godta bud dersom det ikke foreligger spesifikk avtale, men budet regnes som bindende i det det kommer til megler. Finner dessverre ingen link på dette, da det ikke foreligger noe særlig rettspraksis rundt akkurat dette spørsmålet. *rettspraksis*??? Du aner jo ikke hva du snakker om... Og du tar feil. Budet er først gyldig npr det har kommet til selgers kjennskap. Det betyr at om jeg angrer budet, så kan jeg det inntil selgeren har fått vite om budet.
Gjest Jack The Ripper Skrevet 10. august 2010 #6 Skrevet 10. august 2010 Ifbm boligsalg med megler er det blitt vanlig praksis at budet er bindende straks det kommer til megler, Hor tar du denne bullshiten om "vanlig praksis" fra? Du sitter jo bare og synser!
*Terje* Skrevet 11. august 2010 #7 Skrevet 11. august 2010 (endret) Fortsatt bitter over den andre tråden? Jeg har jobbet i bransjen i en årrekke, og vet hva jeg snakker om. EDIT: Bare for å utdype litt - Ripper, du trenger ikke ta den tonen. Det er ganske tydlig at det er personlig fra din side, og på et internettforum blir det ganske teit. Over til saken. Ja, det er sant det som sies om at selger skal ha fått kunnskap om budet før det er bindende. MEN - grunnen til at jeg nevner det motstridende er at veldig ofte inngår selgere avtale med megler om at budene som kommer inn blir bindende i det det kommer til MEGLER, og ikke videre til selger. Det sier seg selv at i en budrunde med mange forhøyelser og korte frister sitter ikke megler å ringer selger etter hvert eneste bud - det er det rett og slett ikke tid til. Så om TS ønsker å bli holdt oppdatert bør hun klart si fra om dette til megler. En ting er hva loven sier om bindende bud, men et annet argument på saken er sedvane og flytende klausuler - slike som forandres over tid. I en tid hvor vi har hatt et brennhett boligmarked over tid endres praksisen seg, selv om det fortsatt er avtaleloven som gjelder. Husk at loven fortsatt ikke er den eneste rettskilden vi har, selv om den naturligvis er den sterkeste. For å ha sitt på det tørre bør man derfor gardere seg fra begge sider - derfor mitt svar tidligere. Endret 11. august 2010 av *Terje*
Gjest Jack The Ripper Skrevet 11. august 2010 #8 Skrevet 11. august 2010 (endret) Fortsatt bitter over den andre tråden? Jeg har jobbet i bransjen i en årrekke, og vet hva jeg snakker om. EDIT: Bare for å utdype litt - Ripper, du trenger ikke ta den tonen. Det er ganske tydlig at det er personlig fra din side, og på et internettforum blir det ganske teit. Jeg aner ikke hvilken planet du er på, eller hva slags "annen tråd" du sikter til, dette er første innlegg jeg leser fra deg og første gang jeg svarer deg. Du kommer med masse svada som ikke har et snev av virkelighet i seg. "Det er blitt mer og mer vanlig praksis" er noe av det dummeste jeg noen gang har lest. Ikke prøv deg med hersketeknikk ala "jeg har vært i bransjen", det er også det reneste svada. Jeg gadd ikke trekke megler-kortet, men jeg skal gjøre det nå. Jeg arbeider til daglig med salg av fast eiendom, og jeg kan love deg at kontoret mitt ler godt av dine halvhjertede tåpeligheter... Endret 11. august 2010 av Jack The Ripper
Gjest Jack The Ripper Skrevet 11. august 2010 #9 Skrevet 11. august 2010 En ting er hva loven sier om bindende bud, men et annet argument på saken er sedvane og flytende klausuler - slike som forandres over tid. Dette er også tull, dessuten er "det brennhete boligmarkedet" over. Og mens vi hadde det, så gjaldt fortsatt at et bud ikke er bindende før det er nådd selger. Å påstå noe annet er for dumt.Dessuten framstår du som en total idiot når du påstår at budene ikke kommer fram til selger, det gjør de før eller siden, og de aller fleste er jo gyldige mer enn femten minutter...
*Terje* Skrevet 11. august 2010 #10 Skrevet 11. august 2010 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=502805&st=0&p=8270012&fromsearch=1&#entry8270012 Tror vi avslutter hele diskusjonen der. Du kan gjerne kutte ut med skjellsordene også - at vi er uenige om en sak er en ting, men å kalle meg alt du gjør hører ingen steds hjem blandt voksne folk.
Gjest Jack The Ripper Skrevet 11. august 2010 #11 Skrevet 11. august 2010 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=502805&st=0&p=8270012&fromsearch=1&#entry8270012 Tror vi avslutter hele diskusjonen der. Du kan gjerne kutte ut med skjellsordene også - at vi er uenige om en sak er en ting, men å kalle meg alt du gjør hører ingen steds hjem blandt voksne folk. Jøss, åpenbart har du feilinformert også i andre tråder, kanskje du skulle holde kjeft i debatter hvor du mangler kompetanse= Eller kan du ikke avstå fra å komme med svada? Jeg har ikke kalt deg noe som helst, jeg har sagt at du framstår som en idiot, og det gjør du. Ta pillen din og god bedring. Eiendomssalg vet du ingenting om.
Gjest margrit Skrevet 11. august 2010 #12 Skrevet 11. august 2010 Det er da fullt mulig at en del eiendomsmeglere overser avtaleloven:) Etter hva jeg har erfart av meglere er det sinnsykt mye snusk og lite kunnskap i den bransjen. Men for all del jeg er positivt overrasket over at det finnes meglere som bryr seg om den. (selvom The ripper her ikke fremstår som veldig sjarmerende så hadde jeg garantert valgt han:))
Barcelone Skrevet 11. august 2010 #13 Skrevet 11. august 2010 Dette er også tull, dessuten er "det brennhete boligmarkedet" over. Og mens vi hadde det, så gjaldt fortsatt at et bud ikke er bindende før det er nådd selger. Å påstå noe annet er for dumt.Dessuten framstår du som en total idiot når du påstår at budene ikke kommer fram til selger, det gjør de før eller siden, og de aller fleste er jo gyldige mer enn femten minutter... Synes faktisk det er du som fremstår som en arrogant idiot her jeg. Det kan vel være forskjellig praksis i forskjellige meglerhus. Om du oppfører deg slik til vanlig hadde jeg ikke ansatt deg som megler hvertfall! TS. Synes du skal snakke med din megler om dette og så bli enig om det som passer for dere =o)
AnonymBruker Skrevet 11. august 2010 #14 Skrevet 11. august 2010 Det er da fullt mulig at en del eiendomsmeglere overser avtaleloven:) Etter hva jeg har erfart av meglere er det sinnsykt mye snusk og lite kunnskap i den bransjen. Men for all del jeg er positivt overrasket over at det finnes meglere som bryr seg om den. (selvom The ripper her ikke fremstår som veldig sjarmerende så hadde jeg garantert valgt han:)) Jeg hadde valgt motsatt. Min megler ringte ikke meg mellom hvert eneste bud? Hvorfor i all verden skulle han det? Mitt mål var å få høyest mulig pris, og samme med megleren. Når budrunden var ferdig fikk jeg en oversikt over alle bud som hadde kommet inn. Jeg fikk vite om de fleste budene underveis også, men som sagt ikke alle.
Illuminati Skrevet 11. august 2010 #15 Skrevet 11. august 2010 Synes faktisk det er du som fremstår som en arrogant idiot her jeg. Det kan vel være forskjellig praksis i forskjellige meglerhus. Om du oppfører deg slik til vanlig hadde jeg ikke ansatt deg som megler hvertfall! TS. Synes du skal snakke med din megler om dette og så bli enig om det som passer for dere =o) Signerer!
Gjest margrit Skrevet 11. august 2010 #16 Skrevet 11. august 2010 Jeg hadde valgt motsatt. Min megler ringte ikke meg mellom hvert eneste bud? Hvorfor i all verden skulle han det? Mitt mål var å få høyest mulig pris, og samme med megleren. Når budrunden var ferdig fikk jeg en oversikt over alle bud som hadde kommet inn. Jeg fikk vite om de fleste budene underveis også, men som sagt ikke alle. Fordi det faktisk ikke er bindende før du vet om det? I teorien kan jeg legge inn et bud, angre etter fem minutter, ringe megler og kansellere hele budet fordi han ikke gadd ringe deg;) (og du ender opp med lavere pris enn om han hadde ringt deg først)
Gjest Jack The Ripper Skrevet 12. august 2010 #17 Skrevet 12. august 2010 Synes faktisk det er du som fremstår som en arrogant idiot her jeg. Det kan vel være forskjellig praksis i forskjellige meglerhus. Om du oppfører deg slik til vanlig hadde jeg ikke ansatt deg som megler hvertfall! TS. Synes du skal snakke med din megler om dette og så bli enig om det som passer for dere =o) Hei Barcelone, takk for direkte innspill, ikke så konstruktivt, riktignok. Men la meg gripe fatt i den eneste setningen med mening: "Det kan vel være forskjellig praksis i forskjellige meglerhus" Nei, det kan ikke det. Holder man ikke tunga beint i munnen og følger lovene, faller alt tilbake på en selv. Og i store oppgjør, gjerne i mangemillioners-klassen, og på et område som er så viktig for mennesker, så er det ikke rom for å trå feil. Du tror altså at lovtolkning kan praktiseres forskjellig fra kontor til kontor, det var din svake antagelse i et forsøk på å støtte "terje". Selvsagt kan det ikke det, loven er klinkende klar på at budet ikke er gyldig før det når selgeren. Og dette kan du ikke tolke eller mene noe om, det er slik det er, vennen
Gjest Jack The Ripper Skrevet 12. august 2010 #18 Skrevet 12. august 2010 Det er da fullt mulig at en del eiendomsmeglere overser avtaleloven:) Etter hva jeg har erfart av meglere er det sinnsykt mye snusk og lite kunnskap i den bransjen. Men for all del jeg er positivt overrasket over at det finnes meglere som bryr seg om den. (selvom The ripper her ikke fremstår som veldig sjarmerende så hadde jeg garantert valgt han:)) Da hadde du iallfall fått en som fulgte loven, og hvor du visste at kjøpet var trygt og sikret på alle mulige bauger og kanter, enten du var kjøper eller selger For ordens skyld: jeg er ansatt ved et meglerkontor, men min daglige funksjon er ikke megler men seksjonsansvarlig, det betyr at jeg blant annet skal være med og påse at meglerne alltid har riktig regelsett å forholde seg til.
*Terje* Skrevet 12. august 2010 #19 Skrevet 12. august 2010 For ordens skyld: jeg er ansatt ved et meglerkontor, men min daglige funksjon er ikke megler men seksjonsansvarlig, det betyr at jeg blant annet skal være med og påse at meglerne alltid har riktig regelsett å forholde seg til. Selv om jeg sa jeg skulle avslutte diskusjonen må jeg bare påpeke dette; HERkommer det klart frem at du ikke kjenner til sikkerhetsforskriften hva oppgjør anngår; er det ikke da litt rart at du påberoper deg kompetansen/stillingen du gjør? I den andre tråden kommer din "kunnskap" fra tre boligsalg, nå er du plutselig ansatt. Du sier at kortere frister enn 15 minutter sjelden forekommer, da kan du umulig ha lang (om noen i det hele tatt) fartstid i bransjen. Som sagt tidligere; vi kan gjerne diskutere saken; informere/ikke informere etter hvert eneste bud, men som flere med meg har nevnt fremstår du ikke noe særlig ålreit å diskutere med.
Gjest Jack The Ripper Skrevet 12. august 2010 #20 Skrevet 12. august 2010 Selv om jeg sa jeg skulle avslutte diskusjonen må jeg bare påpeke dette; HERkommer det klart frem at du ikke kjenner til sikkerhetsforskriften hva oppgjør anngår; er det ikke da litt rart at du påberoper deg kompetansen/stillingen du gjør? I den andre tråden kommer din "kunnskap" fra tre boligsalg, nå er du plutselig ansatt. Du sier at kortere frister enn 15 minutter sjelden forekommer, da kan du umulig ha lang (om noen i det hele tatt) fartstid i bransjen. Som sagt tidligere; vi kan gjerne diskutere saken; informere/ikke informere etter hvert eneste bud, men som flere med meg har nevnt fremstår du ikke noe særlig ålreit å diskutere med. Jeg har som sagt ikke ønsket å trekke bransjekortet. Jeg kunne, uten å fortelle hva jeg jobber med, vise til mine egne eksempler hvor oppgjøret har kommet på konto. Man trenger ikke å slå på stortromma når man har gyldige eksempler fra egen sfære... Du liker åpenbart ikke at du tar feil og at jeg irettesetter deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå