Gå til innhold

Allergivennlig hund vs. katt

Anbefalte innlegg

Gjest tantenipsy
Skrevet

Lett allergisk dyreelsker her.

Har lyst på hund, men katt er også et godt alternativ dersom jeg ikke finner en hund jeg tåler.

Ser debatten går her på forumet, og at havanais, bichon, nakenhund og puddel er blant anbefalingene. Har erfaring med dvergpuddel, og min erfaring er at jeg ikke reagerer på pelsen (med nysing og kløe i øynene) slik som på andre hunder, men jeg reagerer dersom hunden slikker meg. Får da rødt utslett.

Jeg antar at slikkingen er viktig for hunden, at det er en sosial greie for dem? Og at det derfor ikke er helt greit å ha en hund som absolutt ikke får lov til å slikke eieren i ansiktet/på hendene?

Har tidligere hatt marsvin, som jeg er allergisk mot. Også der får jeg utslett dersom de slikker på huden min.

Har lest om den allergivennlige katten, sibirkatt, at den mangler et protein, FEL-D1 eller noe sånt, og at det er derfor den er allergivennlig. Proteinet finnes i spytt, urin og hudflass, og fremkaller allergiske reaksjoner.

Har aldri funnet noe tilsvarende om allergivennlige hunder. Lurer derfor på om "allergivennligheten" kun skyldes pelskvaliteten, altså mindre/ingen røyting, som igjen gir mindre spredning av hudflass? Og at man egentlig er allergisk mot hunden, fordi man reagerer på spyttet, og sikkert ville reagert på hudflasset også om det hadde flakset omkring som det gjør med vanlige røytehunder?

Noen som har erfaringer med hunderaser som ikke gir hudreaksjoner ved slikking?

Har dessverre ikke fått sjansen til å teste meg på sibirkatt. Er veldig nysgjerrig på om jeg vil tåle den, også om den slikker på huden min. Men kanskje vanskelig å få en katt til å slikke på kommando da :fnise:

Så jeg lurer på om noen allergikere her har erfaringer å dele?

Har så lyst på et dyr i huset, men man skal jo være sikker på at man tåler det, da, og ikke må kvitte seg med dyret etter en tid fordi allergien slår ut..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tanten min er allergisk mot hund.

Hun skaffet seg en sånn en, og reagerer ikke på den i det heletatt.

http://animal.discovery.com/videos/dogs-101-soft-coated-wheaten-terrier.html

Hunder flest liker å slikke på eieren sin, i en periode bodde jeg hos tanten min, og den hunden lærte at jeg ikke likte det så han slikket ikke på meg :)

Sibirkatt er jo også ett alternativ.

Men dette med nakenhund og nakenkatt er individuelt om man tåler. Gjelder også forsåvidt sibirkatt.

Når det gjelder sibirkatt finnes det også det de kaller for "testhjem" hvor man kan komme og se om man tåler sibirkatt.

http://www.sibirkatt.info/

siberian-cat-coat.jpg

sibirkatt finnes også i "pointed" versjon. Da kalles de "Neva Masquerade". Dette er på grunn av den store kosmetiske forksjelllen er de delt inn i to med tanke på avl.

witamy.jpg

daysy.JPG

Skrevet

Jeg antar at slikkingen er viktig for hunden, at det er en sosial greie for dem? Og at det derfor ikke er helt greit å ha en hund som absolutt ikke får lov til å slikke eieren i ansiktet/på hendene?

Slikkingen er i utgangspunktet en sosial greie for hunden, men min erfaring er at det går helt greit å nekte det. De fleste mennesker synes det er litt ekkelt, så jeg prøver i hvert fall å plukke det av min hund. Min hund er ekstra slikkete av seg, men det går fint å la være, så lenge hun får dekket kosebehovet sitt via kroppskontakt osv. Bare vær konsekvent fra hunden er liten, så får man eliminert slikking ganske godt.

Skrevet

Generelt er katt et dårligere kort for allergikere. Katteallergenene spres i mindre partikler og er vanskeligere å fjerne ved renhold, i tillegg til at katten ferdes mer over hele huset i større grad enn hunden. De er liksom over alt. Har selv sibirkatt, og min erfaring er at det må være ytterst få som opplever den som allergivennlig.

Jeg ville satset på hund. Reagerer du først og fremst på spyttet er det egentlig likegyldig hva slags rase du går for. Det er ikke noe problem å hindre hunden i å slikke eieren sin, den tar ikke skade av det. :)

Skrevet

Edit; når det gjelder sibirkatten så mangler den ikke proteinet feld1, men enekelte sies å ha mindre av det. Er det derimot feld2, 3 eller 4 du reagerer mest på er du like langt. Så det er egentlig litt av en myte det der syns jeg. Men hvor godt du tåler langhårskatter versus korthårskatter kan være en pekepinn.

Gjest tantenipsy
Skrevet

Generelt er katt et dårligere kort for allergikere. Katteallergenene spres i mindre partikler og er vanskeligere å fjerne ved renhold, i tillegg til at katten ferdes mer over hele huset i større grad enn hunden. De er liksom over alt. Har selv sibirkatt, og min erfaring er at det må være ytterst få som opplever den som allergivennlig.

Jeg ville satset på hund. Reagerer du først og fremst på spyttet er det egentlig likegyldig hva slags rase du går for. Det er ikke noe problem å hindre hunden i å slikke eieren sin, den tar ikke skade av det. :)

Så du opplever at folk reagerer på sibirkatten?

Det er interessant. Har hørt mye positivt om hvor allergivennlig den er, men med tanke på det du sier, og at katteallergien min er "hissigere" enn hundeallergien, så er kanskje den et dristigere valg. Er jo sant at katten spres allergenene sine overalt, mens hunden kan man begrense litt mer med å nekte adgang til soverom og sofa feks.

Takk for svar!

Skrevet

Jeg må bare få skyte inn en liten ting her. Dere bør virkelig ikke vurdere "rase" før dere veger type dyr! Det er totalt forskjellig å ha hund og å ha katt. Jeg forstår jo at dere sikkert vil ha et kjæledyr som ingen reagerer på, men det fins både allergivennlige hunderaser og katter, og man er ikke garantert å ikke reagerer på noen av dem, men dere bør uansett først finne ut om dere skal ha hund eller katt! Det å ha katt er ikke så voldsomt, men det å ha hund kan til tider være mye jobb. I hvert fall den første tiden når den er valp.

Som sagt i mange andre debatter så har jeg en Bichon Havanais og ingen i familien vår som er allergiske reagerer verken på slikking, hudcellene, hårene eller tisset. Katter har jeg ingen erfaring med :)

Gjest tantenipsy
Skrevet

Jeg må bare få skyte inn en liten ting her. Dere bør virkelig ikke vurdere "rase" før dere veger type dyr! Det er totalt forskjellig å ha hund og å ha katt. Jeg forstår jo at dere sikkert vil ha et kjæledyr som ingen reagerer på, men det fins både allergivennlige hunderaser og katter, og man er ikke garantert å ikke reagerer på noen av dem, men dere bør uansett først finne ut om dere skal ha hund eller katt! Det å ha katt er ikke så voldsomt, men det å ha hund kan til tider være mye jobb. I hvert fall den første tiden når den er valp.

Som sagt i mange andre debatter så har jeg en Bichon Havanais og ingen i familien vår som er allergiske reagerer verken på slikking, hudcellene, hårene eller tisset. Katter har jeg ingen erfaring med :)

Hei, både jeg og samboeren har hatt både katt og hund før. Vi hadde katt hjemme da jeg var ung, og senere fikk vi hund, som vi dessverre måtte selge da jeg ble allergisk. Det viktigste for oss er å unngå å havne i en slik situasjon igjen.

Vi er selvfølgelig klar over hvor mye arbeid det er med hund. Jeg er nok den som har mest lyst til å oppdra og lufte, klippe og børste en hund.

Sambo er åpen for begge deler, men han savner katt, som han synes er koselig.

Når man har levd mange år uten kjæledyr på grunn av allergi kan man "ta til takke med" en katt i stedet for en hund, dersom det er det beste valget i forhold til allergien.

Ingen av oss har sterke motforestillinger mot katt eller hund, og sambo er innstillt på at det kanskje må bli hund pga allergien.

Er forøvrig svært nysgjerrig på havanaisen nå, har lest litt om den etter at du har skrevet så mye fint om rasen. Virker som en fin familiehund!

Vet du om det finnes noen i Troms?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...