Gå til innhold

Finnes det noen "slankepiller" e.l. som kan gi en kick start til slankingen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ned ca 10 kg og har i 1 mnd trent 30 min per dag, spist mindre og oftere.

Jeg har IKKE gått ned en eneste kg og heller ikke noe i cm.

Jeg er ikke spesiellt overvektig, men har det lille overflødige som jeg vil kvitte meg med.

Jeg lurer på hvordan jeg skal få vekten til å gå nedover...... Hvorfor står den stille??? :-(

Finnes det noen "slankepiller" fra helsekosten e.l. som faktisk fungerer på den måten at jeg i hvertfall kommer i gang og går ned i vekt?

Jeg har hørt om eplecideredikk i flytende og tablettform, er dette noe som fungerer? Evt. noe annet?

Jeg vil gjerne høre noen her har erfaringer med noe helsekost som faktisk fungerer på dette området.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det finnes ikke, og jeg håper forskere aldri lykkes med å putte sult, slank og lettvint i en pille. De få registrerte medikamentene som er på markedet er forbeholdt de med sykelig/morbid overvekt, fordi det da er snakk om fatale følger hvis ikke vekt reduseres drastisk.

Å ty til slankepiller for mer eller mindre normalvektige gjør at fokus blir feil, og at menneskene fraskriver seg ansvar overfor egen kropp og helse.

AnonymBruker
Skrevet

Det har ikke gått spesiell lang tid, så jeg synes du burde være mer tålmodig. Det kan nok gå litt tid før du merker forandringer i kroppen. Si meg, hvor lang tid har du brukt på å legge på deg de 10 kiloene? Sikkert mer enn 1 måned. Tenk at det vil ta tid å gå ned i vekt også, pluss at sjansen blir større for at vektendringen er varig dersom du gjør det ordentlig.

Sultekurer og piller kan gi deg raske resultater, men som regel er det vann og muskler som forsvinner. Vann og muskler vil du ha!

Hvis du ikke er veldig overvektig men bare veier et par kilo for mye vil det ta lenger tid å gå ned enn om du er veldig overvektig. Det er naturlig. Det kan også hende at vekten din er helt fin for deg.

Hvis du fremdeles ikke er fornøyd kan du se nærmere på kostholdet og treningen. Det er mange forskjellige definisjoner på hva hard trening er, og hva et sunt kosthold består av. Det kan hende du får i deg for mange kalorier selv om du selv mener at du spiser mindre.

Skrevet

Som Bergans sa, det fins ingen piller med dokumentert effekt som ikke har tildels alvorlige bivirkninger, og derfor bare er forbeholdt sykelig overvektige folk som ned i vekt fort.

Du skriver at du har trent 30 minutter hver dag, det er ikke mer enn det helsemyndighetene anbefaler som minimum med daglig aktivitet. Hva slags trening er det du har bedrevet?

Hvis du er virkelig overvektig bør du ikke begynne med jogging, det blir hardt for leddene, særlig knærne. Velg heller sykling eller svømming. Kjøp deg en pulsklokke for å se at du kommer opp i den rette intensiteten.

Ellers så er det så enkelt at hvis du har en stabil vekt så er det balansepunktet mellom det du forbrenner og de du spiser. Skal du ned i vekt må du forbrenne litt mer og/eller spise litt mindre.

Skrevet

Så kommer det vel også an på hva du har trent og hvor hardt du har trent - ser mange jenter som "trener styrke" uten at de produserer så mye som en svettedråpe. Du skriver du ikke er særlig overvektig - merker du at kroppen har blitt strammere? Og du spiser mindre og oftere - men hva spiser du?

Skrevet

1 mnd er jo ingenting spør du meg! Jeg trente mye mer enn du gjør og spiste også bedre og mindre, men brukte 3-4 mnd før jeg begynte å gå ned i vekt. nå var jeg ganske "normalvektig" med bmi på 23 når jeg begynte så regner med at det var derfor det tok litt tid. Etter 4 mnd begynte jeg å gå ned og gikk ned 5 kg på 2 mnd ca.

30 min trening om dagen, hva innebærer dette? for meg var høypuls viktig under trening og å holde høy puls gjennom treningsøkter på opptil 90 min. tror jeg ville prøvd, jeg er ingen ekspert, å kanskje trene 3-4 ganger i uka isteden, i 1-2 timer.

Lykke til, ha tålmodighet!

Gjest Nanne70
Skrevet

30 minutter trening pr dag er for lite dersom du ønsker vektnedgang. Du bør trene 45-60 minutter pr dag 4-5 ganger i uka, og du bør trene både styrke og utholdenhet. Det er fint om du også er aktiv de dagene du ikke trener, f.eks. går eller sykler turer eller tilsvarende.

Når det gjelder kostholdet, er det ikke bare mengde og hyppighet som teller, men også hva du spiser. Få i deg langsomme karbohydrater fra grove kornprodukter og grønnsaker, proteiner fra (magert) kjøtt, (fet) fisk, fugl, belgfrukter, egg og magre meieriprodukter, og sunt fett fra f.eks. kaldpresset olivenolje, nøtter, avocado og frø.

AnonymBruker
Skrevet

Jo det finnes. Alli som de har på apoteket. Koster 500 kr for en måneds forbruk og fungerer faktisk. Frarådes de som har en bmi under 28, men jeg har da ihvertfall brukt de for det..

Det du må være obs på er hva du putter i deg av fett. For mye fett kan føre til diare.. Jeg hadde ikke noe problemer med dette, men synes faktisk det var godt å ha regelmessig avføring.

AnonymBruker
Skrevet

TS, du mangler kunnskap om helse og ernæring. Les og lær! :) Det er en god inspirasjonskilde, og gjør det lettere å glemme meningsløse snarveier og i stedet fokusere på det som er viktig.

1. Slankemidler fungerer ikke (med mindre man er villig til å ofre helsen, og gå på midlene resten av livet)

2. En måned er ingenting! Du skal leve sunt og aktivt resten av livet, så du bør venne deg til dette først som sist. Utålmodighet er stress er ikke sunt. Slutt å se på dette som en kur, for dersom du går tilbake til en usunn livsstil igjen vil du selvsagt også gå opp i vekt (og risikere helsen din). Disse forandringene skal være permanente, og du har GOD tid på deg. Slapp av og fokuser på å leve sunt og ha det bra! :)

Nanne70: TS sier jo ikke engang hva/hvordan hun trener! 30 minutter pr dag er ikke nødvendigvis for lite. Faktisk kan det være for mye, avhengig av personens fysiske form og ikke minst intensiteten på treningen.

Med trening er det kvalitet som gjelder, ikke kvanitet.

Med to, tre økter styrketrening i uka, kombinert med noen gode gåturer kommer man langt.

Skrevet

Tusen takk for mange tilbakemeldinger.

Når det gjelder treningen er det 30 day shred jeg trener.

Jeg har ikke spesiellt god kondisjon og etter 30 min er jeg gjennomsvett og utslitt (utrolig nok)

Denne treningen går både på styrke og utholdenhet.

Jeg har også en elipsemaskin hjemme, kanskje det hadde blitt litt fortgang i vektreduksjon om jeg bruker den effektivt i 30-40 min i tillegg?

Hvordan fungerer Alli?

Får alle kjøpt denne på apoteket og hva skjer når man slutter å ta de? Holder man seg da på den vekten man har gått ned til dersom man er forsiktig med kostholdet?

Hvor lenge gikk du på de, før du begynte å gå ned i vekt og hvor mye gikk du ned?

Skrevet

Tusen takk for mange tilbakemeldinger.

Når det gjelder treningen er det 30 day shred jeg trener.

Jeg har ikke spesiellt god kondisjon og etter 30 min er jeg gjennomsvett og utslitt (utrolig nok)

Denne treningen går både på styrke og utholdenhet.

Jeg har også en elipsemaskin hjemme, kanskje det hadde blitt litt fortgang i vektreduksjon om jeg bruker den effektivt i 30-40 min i tillegg?

Hvordan fungerer Alli?

Får alle kjøpt denne på apoteket og hva skjer når man slutter å ta de? Holder man seg da på den vekten man har gått ned til dersom man er forsiktig med kostholdet?

Hvor lenge gikk du på de, før du begynte å gå ned i vekt og hvor mye gikk du ned?

Vær så snill, ikke kast bort penger og fornuft på et kjemisk preparat som er ment for mennesker med høyere grad av overvekt. Jeg vet at du vil slippe slitet og se resultater fort, men kroppen din fortjener en endring for livet, ikke bare en kortvarig fiks.

Teenk på hvor lang tid det har tatt deg å gå opp noen kilo; fire måneder, et halvt år, mange måneder? Det blir helt urealistisk og feil å forvente noe som helst etter skarve 30 dager, beklager. Du må sørge for at du gjennom aktivitet og fornuftig kosthold går i litt minus energimessig kvar dag, dvs energi tilsvarende en marssjokkis. Gi dette to-fire måneder, og du bør begynne å se resultater. Du m også forsikre deg om at energiinntaket ditt er hva du omtrentlig tror det er, og at du ikke kompenserer for økt treningsmengde ved å slappe av mer ellers i dagen. Blir du mindre fysisk aktiv i løpet av resten av dagen når du trener en halvtime, så går den treningsvinninga fort opp i spinninga. Nøkkelen blir å bli enda litt mer aktiv på alle områder, som å forby heis/rulletrapp, bruk sykkel, gå overalt, støvsug med maks intenisitet, foreslå bærplukking istedenfor kinotur, gjør mer i hagen, gå en omvei tilbake fra jobb etc.

Orlistat (som er virkemiddelet i Alli) gir hos over 90 % av brukerne bivirkninger som inkontinens av oljete, løs avføring, veldig mye flatulens, og det er vanskelig å skille hva som er luft og hva som er oljete avflring som må ut. Dette fordi orlistat hemmer pankreatisk lipase, som er et ensym som splitter fett og gjør det mulig for tarmene å oppta fett fra kosten. Spiser du fettholdig kost, så vil fettet gå gjennom tarmen ufordøyd, derav den løse avføringen. Gastrointestinale plager minsker etter to års bruk, ned til 36 % av pasientene opplever bivirkninger etter lengre tid på preparatet.

Pillene er ment til å lære pasientene å kutte ut fettholdig mat, samtidig som de må spise en kaloriredusert kost. De slipper dermed ikke unna slanke- og kostholdsomlegging, noe mange tror. Orlistat har i løpet av ett års bruk en dokumentert slankeeffekt, men med et gjennomsnittlig tap på 2-4 kg etter ett års vedvarende bruk. Og da kan du selv tenke deg om et par kilo i året er verdt det, eller om du bruker ryggraden din og tar tak i en livsstilsendring, ikke bare pilleendring.

Med mindre man er sykelig overvektig og/eller lider av kompliserende sykdommer, så synes jeg at det å ta slankepiller er å feige ut, det er dumt og dårlig gjort overfor kroppen. Det blir for enkelt å tro at alle som klarer å bibeholde stabil vekt og en kurant fysisk form ikke må jobbe for det, og ikke må balansere opp for forbruk vs inntak.

Skrevet

Å spise ofte hjelper ikke på forbrenningen, det er bare en urban legend. Hvis du føler at det å spise ofte hjelper deg i å redusere kaloriinntaket så er jo det greit, bortsett fra det finnes det ingen grunn til denne praksisen.

Hvis du trener mye mer enn før er det ikke sikkert du går så mye ned i vekt, siden du vil bygge muskler som veier mer enn fett. Bruk målebånd i stedet for vekt.

Selv synes jeg lavkarbo funker utrolig bra i forhold til søtsug og vektnedgang, men det er nesten så jeg ikke orker å skrive det en gang med tanke på det ramaskriket det da blir inne i tråden din.

Skrevet

Jeg ville forresten vært forsiktig med skippertakstrening. Lytt til kroppen din, og vær obs på belastningsskader. Den beste treningen er å gå turer i skog og mark. Eks sykling er slitsomt for ryggen, løping er hardt for beina, svømming er tungt for rygg og bekken (ryggsvømming er det beste), langrenn og liknende bevegelser sliter bekkenet.

Skrevet

Enig med anonym bruker 13.27.

Jeg har fått slitaje eller betennelse i kneet etter for intens trening og vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Jeg går noen korte turer og tar noen styrkeøvelser. Har lest mye om trening og ti minutter daglig styrketrening som du kan gjøre hjemme på stuegulvet med vekter, en stol og et liggeunderlag er bedre enn to 1 times økter i uka. Styrke for mage, rygg og lår/bakenden og armer bygger de store musklene som er viktig for forbrenningen.

Kan du gå litt i marka, ta trappa noen etasjer hvis du bor høyt, gå av to holdeplasser før på bussen, danse og tøye litt har du fått til mye og kan øke etterhvert når du får bedre form. Jeg har lest at å gå 3 økter på ti minutter daglig er mer effektivt enn en halv time. Går du før frokost, forbrenner du mer fett men ikke heng deg opp i det.

Er du utrent så ta det rolig i de første ukene. Ha gode sko og skaffer du deg nye som er tilpasset din benstilling/ganglag kan du oppleve at du får problemer hvis du bruker de for mye i starten.

Frokost er overvurdert. Hvis du ikke er sulten på morgenen og har problemer med å sovne uten mat i magen, kan du hoppe over frokost. Det er det totale innholdet kalorier som har noe å si og ikke når du spiser hvis du ikke er fanatiker.

Før dagbok for hvor mye aktivitet du gjør og hva du spiser. En god del har hjelp av å spise normalt en dag og tenke lavkalori neste dag.

Chili burner har hjulpet en jeg kjenner, men hun måtte passe på å røre seg og på hva hun spiste og drakk. All bevegelse hjelper. Er du utrent, pass på å ta det rolig i starten. Ikke fall i fella og tenk lavkarbo hvis du ikke vet hva du gjør. Det kan føre til at du legger på deg fordi du øker f.eks. inntak av kjøtt, ost og fisk uten å vite hva du skal kutte av karbohydrater. Spis variert og få i deg frukt og grønt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...