Gjest Ferie Skrevet 9. august 2010 #1 Skrevet 9. august 2010 Hei! Skal til Tyrkia på ferie med en 1 år gammel gutt. Hva bør man ta med av mat og utstyr? Kan så små barn spise noe som helst av maten de har der nede, eller må man bringe med alt av mat? Pappa
Antoinette Skrevet 9. august 2010 #2 Skrevet 9. august 2010 (endret) Men for å svare på spm. ditt, babymat fra Nestle eller andre merker kjøpes i Tyrkia. Endret 9. august 2010 av Helen
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2010 #3 Skrevet 9. august 2010 (endret) Pappa: ta med bleier. Det er ofte dyrere enn hjemme. Så kommer det litt an på hvor du skal, og hva ettåringen din spiser hjemme. Er du barnematfantast og ungen din er kresen, ta gjerne med. kan barnet ditt spise vanlig mat, så kan det vel spise mat i Tyrkia også. Solkrem er også greit å ta med hjemmefra. I tillegg til brulidin, plaster, og andre ting på førstehjelpssiden. Endret 9. august 2010 av Helen
effy Skrevet 9. august 2010 #4 Skrevet 9. august 2010 Da jeg var på ferie med 1-åringen synes jeg det var greit å ta med mat hjemmefra, siden han er kresen. Bleier er ofte dyrere i utlandet (og parfymert), så det ville jeg også ha tatt med. Når reiser dere? Selv hadde jeg aldri kunne tenkt meg å reise med små barn til Tyrkia midt på sommeren. Det er vanlig med temperaturer over 40 grader, og det har ikke barn godt av. Ta med: UV- drakt, febermåler og febernedsettende.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2010 #5 Skrevet 9. august 2010 (endret) Jeg har reist med lite barn til Hellas. Det var varmt der også. Men vi var mye i babybassenget, alltid i skygge og lufting. Med en vogn med gjennomlufting, parasoll, aircondition og påpasselighet går det helt fint. Min var 8 mndr da vi reiste, hadde ikke så mye som et bleieutslett, langt mindre varmeutslett. I hvert fall ikke feber! Men man kle av ungene når de er så små. Bruk tjukk solkrem og ikke alle disse solklærne og sånn. Bruk gjerne en tynn bandana som vætes i bassenget hele tiden istedenfor hatter og luer (!), følg med, trekk eventuelt inn, sørg for at barnet får drikke hele tiden og kos dere masse! Vi droppet stranden første året, og var kun ved bassenget ved hotellet. Der var det supert med baby og vi var aldri langt unna "hjemme" med kjøleskap og seng. man må ta hensyn, det gjør vi fortsatt med en femåring, men det er flott og dere skal ikke høre på folk som sier det ikke er greit. Visst blir unger syke i utlandet, visst kan unger synes det er et helvete å fly og visst kan det svartmales - men det er ikke nødvendig å krisemaksimere. Ta ting som det kommer, og som sagt; påpasselighet - heller mer enn mindre - man må settes seg tilside, men det går bra. Endret 9. august 2010 av Helen
AnonymBruker Skrevet 9. august 2010 #6 Skrevet 9. august 2010 hva med Gran Canaria da? Er det like varmt der? For jeg skal nemlig ditt med 1-åringen min...
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2010 #7 Skrevet 9. august 2010 (endret) Jeg velger å se etter og passe på barna mine slik at de ikke blir solbrent og overopphetet. Hotellet vi skal på har masse fasiliteter som barnebasseng osv. Så dette blir nok bra. Endret 9. august 2010 av Helen
Piper Skrevet 9. august 2010 #8 Skrevet 9. august 2010 (endret) Det er litt varmere i tyrkia i September enn hjemme i Norge, men kan man ikke reise til Tyrkia i september kan man ikke reise til noe varmere land i det hele tatt. Og det går faktisk veldig bra med de fleste små, siden foreldrene fint klarer å passe på at de ligger i skyggen og bader mye. Har selv vært i Tyrkia i jini, juli, august og september, og september var kaldest, og ikke satans varmt som du snakker om. Til ts: De har mat i butikkene der også, så jeg ville ikke brukt plass i bagen til mat. Endret 9. august 2010 av Helen
Piper Skrevet 9. august 2010 #9 Skrevet 9. august 2010 hva med Gran Canaria da? Er det like varmt der? For jeg skal nemlig ditt med 1-åringen min... Gran Canaria er veldig bra, for der er det jævn temperatur.
Lizzee Skrevet 9. august 2010 #10 Skrevet 9. august 2010 (endret) Mat til barn får man lett kjøpt i Tyrkia. Og en gutt på 1 år kan sikkert spise annet enn Nestle babymat på glass der også. Endret 9. august 2010 av Helen
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2010 #11 Skrevet 9. august 2010 Takk for allt støtte, ser at det kun er Antoinette som er sterkt skeptisk til dette. Hun holder seg forsåvidt heller ikke til det jeg spurte om! Hva man bør ta med og ikke av mat når man tar med en 1-åring på ferie i syden? Det jeg tenkte på da, var om det er frarådelig å spise maten de har der nede. Alle, til og med voksne får jo sydenmage når man er utenlands i varmere strøk. Vil jo ungå å utsette sønnen vår for slike ting, og tar imot råd fra andre som har vært utenlands med 1 åringer.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2010 #12 Skrevet 9. august 2010 Forøvrig så kan jeg jo nevne at han ikke ammer lengre. Spiser stort sett samme mat som oss nå. Er blitt mindre og mindre glad i glassmaten fra Nestle osv. Pappa
Piper Skrevet 9. august 2010 #13 Skrevet 9. august 2010 Forøvrig så kan jeg jo nevne at han ikke ammer lengre. Spiser stort sett samme mat som oss nå. Er blitt mindre og mindre glad i glassmaten fra Nestle osv. Pappa Jeg ville prøvd å gi han samme mat som dere spiser, bare passe på at det ikke er for mye krydder i maten. Jeg har vært mange ganger i Tyrkia, og minsten var 2 år første gangen, og han har alltid spist samme mat som oss. Og ingen av oss har hatt "sydenmage". Spør servitøren om hva som er minst krydret, for enkelte matretter i Tyrkia er godt krydret.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2010 #14 Skrevet 9. august 2010 (endret) Det er veldig mange som tar med små barn til Tyrkia. Har selv hatt med mine til Tyrkia og Hellas siden de var babyer. Vi har vært i skyggen om dagen og opp i leiligheten når det er tid for formiddagshvil (som skjer når det er varmest på dagen). Jeg synes det er godt å gå vekk fra sola selv jeg midt på dagen. Hotellene man bor på som barnefamilie har aircondition. Da vi var i Alanya sist så var minsten litt over ett år. Spiste brød og kornblanding og frukt til frokost - fra buffeten på hotellet. Masse godt. Satt på solsenga og koste seg med melon bl.a. på dagen. Mine har spist samme maten som resten av familien fra de var ved ett-årsalder. Ikke noe barnemat på glass. De har spist VANLIG mat også når vi har vært i utlandet. De har kost seg i bassenget, gått på babysvømming hjemme så da var det topp å badet i Tyrkia også. Mine har ikke hatt mageproblemer når vi har vært ute og reist. Har vært nøye på vasking og gitt de frukt vi selv kunne skrelle. Også er det viktig at barnet drikker masse. Det er viktig for alle det! Det kommer til å gå så fint i Tyrkia så! Kos dere!!! Endret 9. august 2010 av Helen
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2010 #15 Skrevet 9. august 2010 Da tar vi med bleier og litt tørrmat i tilfelle. Godt humør og så koser vi oss. Takk til alle.
Gjest Gurine Skrevet 9. august 2010 #16 Skrevet 9. august 2010 Også anbefaler jeg at dere kjøper med en skikkelig god solkrem til minsten. Kjøp gjerne med fra Norge så er du sikker på at du fær det du skal ha. Ikke for at de ikke har der nede. Men det er greit å ha det klart fra første stund og ikke måtte stresse med å shoppe solkrem til minsten med ein gang. Var i Tyrkia i juli og ble faktisk litt solbrent selv med faktor 35. Så kjør på med høy faktor og smør dere inn ofte!!! Dattera mi på 15 brukte faktor 50 hele tida og ble veldig brun etter 2 uker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå