Gå til innhold

Greit at samboer gjør akkurat det han vil, når han vil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hva andres mening er angående samboerskap og planer. Synes du det er greit at samboeren din plutselig sier -"jeg skal på konsert i Oslo i oktober". Alt er planlagt og tilrettelagt, og du får bare beskjeden. Synes du sånne ting bær diskuteres først, eller gjør hver det man vil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I et forhold, spesielt hvis det er snakk om et samboerskap skal man selvsagt diskutere sånne ting. Jeg gir samboer all spillerom til å finne på alt han har lyst å gjøre og nekter han ingenting, men krever at han forteller meg om planene sine en stund i forveien :) Han har meg med på det meste som ikke er jobb uansett.

Gjest Vampen
Skrevet

Tror ikke jeg hadde reagert om han ikke hadde inkludert meg i avgjørelsen om å dra på en konsert nei. Vi er sammen, men vi er også voksne, selvstendige mennesker. Om han har lyst til å finne på noe sånt, dra på konsert eller hva det måtte være, så syntes jeg på et generelt grunnlag ikke at han må diskutere det med meg først. Med mindre konserten foregår i Kuala Lumpur, eller han skal følge en årelang verdensturne. :lur:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skulle gjerne vært med på den konserten selv, men det har han ikke spurt om, enda han vet jeg liker musikken.. Han drar med folk han ikke kjenner særlig godt. Jeg kjenner at det ikke føles helt greit altså. Hotell har han ikke råd til å bo på, så han skal bo hos "noen". Hadde ikke funnet ut hvem ennå. Jeg har ikke gravd mer i det foreløpig, for han fyrer seg bare opp og sier jeg er sjalu. Jeg har ikke møtt noen av disse vennene hans; ei heller de han kjenner i Oslo. Han har et par bekjentskaper der som jeg ikke er helt glad for at han har (av berettigede grunner). Får litt lyst til å bare dra et sted selv, og plumpe ut med det i en bisetning, slik han gjør.

AnonymBruker
Skrevet

Skulle gjerne vært med på den konserten selv, men det har han ikke spurt om, enda han vet jeg liker musikken.. Han drar med folk han ikke kjenner særlig godt. Jeg kjenner at det ikke føles helt greit altså. Hotell har han ikke råd til å bo på, så han skal bo hos "noen". Hadde ikke funnet ut hvem ennå. Jeg har ikke gravd mer i det foreløpig, for han fyrer seg bare opp og sier jeg er sjalu. Jeg har ikke møtt noen av disse vennene hans; ei heller de han kjenner i Oslo. Han har et par bekjentskaper der som jeg ikke er helt glad for at han har (av berettigede grunner). Får litt lyst til å bare dra et sted selv, og plumpe ut med det i en bisetning, slik han gjør.

Skrevet

Høres ut som forholdet deres mangler en god dose kommunikasjon og gjensidig respekt.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det.. Normalt ikke, men..

Skrevet

Man burde få gjøre hva man vil, men syns det er rart at han ikke sier hvem han skal bo hos. Ikke nøye om du kjenner de eller ikke, men han kan i det minste si det (og eventuelt hvor han kjenner de fra). Ikke det at du trenger å forhøre han, men syns det er litt merkelig om han av en eller annen grunn ikke skal være åpen omkring planene sine og hvem han skal til.

Har du sagt at du også vil med ? Hvordan ble det mottatt ?

Jeg har en eks som var sånn at han slengte "sjalu" i trynet mitt hver gang jeg satte spørsmålstegn ved noe, fant ut i ettertid at det var ikke uten grunn at han unngikk å svare på ting jeg spurte om.

Det er lov å gjøre ting, og holde ting litt for seg selv innimellom. Men åpenhet i ett forhold er viktig! (Spesielt når du spesifikt SPØRR om noe)

Det er ikke vanlig å innta forsvarspossisjon når man får ett enkelt spørsmål med mindre man har noe å skjule.

Gjest Vampen
Skrevet

Man burde få gjøre hva man vil, men syns det er rart at han ikke sier hvem han skal bo hos. Ikke nøye om du kjenner de eller ikke, men han kan i det minste si det (og eventuelt hvor han kjenner de fra). Ikke det at du trenger å forhøre han, men syns det er litt merkelig om han av en eller annen grunn ikke skal være åpen omkring planene sine og hvem han skal til.

Har du sagt at du også vil med ? Hvordan ble det mottatt ?

Jeg har en eks som var sånn at han slengte "sjalu" i trynet mitt hver gang jeg satte spørsmålstegn ved noe, fant ut i ettertid at det var ikke uten grunn at han unngikk å svare på ting jeg spurte om.

Det er lov å gjøre ting, og holde ting litt for seg selv innimellom. Men åpenhet i ett forhold er viktig! (Spesielt når du spesifikt SPØRR om noe)

Det er ikke vanlig å innta forsvarspossisjon når man får ett enkelt spørsmål med mindre man har noe å skjule.

Jepp, jeg er veldig enig i dette. Det andre innlegget ditt endrer saken litt. Jeg hadde ikke reagert på at han kunne finne på å dra på en konsert uten å "sjekke med meg først", men jeg hadde lurt litt på oppførsel hans i forhold til at han ikke vil snakke om det og går i forsvarsposisjon.

Skrevet

Jegg hadde nok satt pris på at han nevnte det for meg før han kjøpte billett, men siden vi ikke har barn sammen er det ikke noe som er til hinder for at han drar. Hadde det vært en konsert jeg gjerne skulle ha vært på hadde jeg nok blitt sur om han ikke ville ha meg med. Så lenge konserter ol skjer i Norge ser jeg ikke noe stort problem med at han drar. I vårt forhold spør vi ikke om lov til å gjøre noe, men vi snakker sammen for å høre om den andre har noen planer som kolliderer.

Gjest anonym
Skrevet

Hadde nok ikke kommet som en ovverraskelse på min dame visst jeg skulle på en konsert- sånn som du har fått.

Jeg forteller når jeg finner ut at jeg har lyst. Jeg sier at jeg vil bestille og så sier jeg når det er bestilt. Hun blir informert hele veien- og kan såklart si når som helst at hun også vil ha en billett.

Men det er jo ikke som at jeg ber om lov til ting- eller venter at hun skal be om lov til ting. Vi er frie personer (!)

Men vi informerer den andre persoen pga den andre personen er en del av våres liv.

Syns noe annet ville blitt merkelig.

Så når han plutselig forteller og skal bo hos "noen"- og være med folk du ikke liker- uten å prate helt åpent om det. Da er det no som ikke stemmer med måten dere snakket sammen om ting på.Det blir ivertfall mitt inntrykk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde en gang at konserten ikke passet inn.

A)Vi skulle flytte den samme helgen, med flyttelass til en ny by B)Han måtte til andre kanten av landet for å komme seg til konserten.

Han var et stort fan og jeg synes det var grusomt at det ikke passet. Men det var ikke noe som sa at han aldri skulle få muligheten igjen,så han lot den fare.

For meg er det viktig at typen støtter meg. Det samme gjør jeg med han: Vi støtter hverandre.

Han ville aldri snakket om sjalusi og bortkastet smalltalk om jeg skulle være skeptisk til en spontan plan, og det samme gjelder andre veien. Vi har ingen grunn til å tro slike ting om hverandre.

Ingen av oss vil hindre den andre, men er man to stykker/en vennegjeng sammen/familie etc kan en ikke alltid gjøre akkurat hva man vil. Tilogmed ENEBARN vet slikt.

Gjest Anjelika
Skrevet

Selvsagt kan man dra på ting når man er sammen uten å spørre om lov, men det normale ville jo vært å nevne at han hadde lyst til å dra på konsert før alt var ordnet. Min kjæreste ville nok i tillegg tigget meg om å bli med, og iallefall lagt ut om hvem han skulle gå med og bo hos.

Siden det er noen av vennene hans du ikke liker, så virker det ganske åpenbart at det er de han skal bo hos/være med. Hvis ikke kunne han vel bare sagt hvem det var, og i tillegg bedt deg med.

De kompisene jeg har som tar en del "ferier" fra samboeren er forøvrig de som ikke får lov til å røyke hasj hjemme, hehe

Skrevet

For det første ville jeg blitt irritert fordi han laget planer uten å snakke med meg om det først - det er et krav jeg har i samboerskap, ikke at han ikke skulle fått reise men at det ikke blir en overraskelse for meg at han drar. For det andre hadde jeg blitt skuffet hvis jeg ikke ble spurt om jeg ville være med! Selv om det ikke var min type musikk osv, jeg hadde gjerne vært med ham på tur uansett. Hvis det var min samboer hadde jeg lurt på hva hensikten bak turen var. Hvis ikke dere har et sånt forhold der sånne ting er vanlig da, noen har jo knapt nok sommerferie sammen engang..

Skrevet

Det er lenge til oktober, så det hadde jeg ikke reagert på.

At ikke alt var planlagt enda, hadde jeg heller ikke regaert på.

Skrevet

Jeg og min samboer er veldig avslappet på dette. Ikke sjelden informerer vi den andre om at vi har planer for kvelden i det den andre lurer på hva det blir til middag. Som oftest går vi over ukas planer en gang i uka, men har en delt google kalender hvis en av oss skulle lure. Når det gjelder større ting, som for eksempel en konserttur, ville jeg blitt litt snurt hvis han bestilte bare til seg når han visste at det var yndlingsbandet mitt. Ellers, kjør på.

Poenget her er vel at alle må finne ut hva som fungerer for dem. Det virker ikke som TS og samboeren har samme holdning til dette, og da blir det fort vondt og vanskelig.

AnonymBruker
Skrevet

Det er lenge til oktober, så det hadde jeg ikke reagert på.

At ikke alt var planlagt enda, hadde jeg heller ikke regaert på.

Au, nå fikk jeg vondt i hodet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...