Coxy Skrevet 8. august 2010 #1 Skrevet 8. august 2010 Hei! Jeg skulle tatt en graviditetstest, men syns de er så forbanna dyre. Over en hundrelapp for en pinne man tisser på, liksom...... Noen som har erfaring med å ta test på legekontoret eller helsestasjonen? Koster dette noe? Blir takknemlig om noen kan svare raskt!
Chiquita Skrevet 8. august 2010 #3 Skrevet 8. august 2010 Hos oss må man betale det samme som for en legetime Sjekk ut www.billigetester.no for billige gravidtetstester. Rask levering
AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #4 Skrevet 8. august 2010 Helsestasjon er det vel gratis, men til ein viss alder? Hos legen må du ihvertfall betale for legetimen.
Gjest Savannah- Skrevet 8. august 2010 #5 Skrevet 8. august 2010 *dytter litt* Jeg tror den eneste muligheten for gratis gravi-test tror jeg er på helsestasjon for ungdom... Det er gratis, men til gjengeld så er det jo jenter på 14 som går dit for å få seg p-piller, og du må ta testen der (kan ikke bare få den med deg). Hos legen koster det nok garantert penger, ja.
Coxy Skrevet 8. august 2010 Forfatter #6 Skrevet 8. august 2010 Takker for svar! Jaja, da får jeg vel bare kjøpe en test likevel da! Selv om jeg må innrømme at jeg syns det er en smule sure penger..... :gjeiper: Kan ikke skjønne hvorfor sånt må koste så mye!
AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #7 Skrevet 8. august 2010 Sure penger? Betalte gladelig de kronene for å få nyheten om at jeg var gravid eller ei. Eller så kan du vel vente å se om magen vokser om noen mnd
Muskat Skrevet 8. august 2010 #8 Skrevet 8. august 2010 Jeg var til legen i uke 6, og da ville han ta en test, siden jeg hadde gått på prevansjon. Han var rett og slett ikke sikker på om jeg var gravid? Og lurte på om jeg kunne innbilt meg en svak test.. Da betalte jeg ingenting, verken for timen eller testen.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #9 Skrevet 8. august 2010 Er man gravid koster det ingenting hos legen, men jeg dro for å teste tidlig (hadde besvimt og visste ikke om jeg burde jobbe som gravid). Da betalte jeg egenandel. Forventet ikke noe annet. Helsestasjonen fikk ikke jeg komme til før jeg var 12 uker på vei. Tror kanskje ikke vi kan ha et samfunn der alle kvinner som lurer på om de er gravide til enhver tid skal få dekket gratis tester hos leger og helsestasjoner. Ser liksom for meg at det fort kan bli ekstra lange ventetider av slikt... Enkelte ting må man liksom klare å bekoste selv og det å lure (håpe?) at man er gravid er jo egentlig ikke et medisinsk tilfelle.
LukaFrost Skrevet 8. august 2010 #10 Skrevet 8. august 2010 Skal du ta så mange graviditetstester da? Utgiften til en test må man da klare.
SummerJoy Skrevet 8. august 2010 #11 Skrevet 8. august 2010 Skal man begynne å snakke om sure penger så kan vi jo nevne penger til bind, zalo, dasspapir, barberblad, BLEIER +++ Er ikke alt som er gøy å kjøpe her i verden. Men må man så må man...
AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #12 Skrevet 8. august 2010 Skal du ta så mange graviditetstester da? Utgiften til en test må man da klare. Nå er det jo en del som prøver ganske lenge før det evt klaffer og det er klart at tester da kan komme opp i en del kroner. Særlig hvis man kjøper Clearblue på apoteket til 100 kr stykket. Nå er jeg ikke enig med trådstarter her, men å si at man ikke trenger mange tester gjelder langt fra alle.
SusanneGullet Skrevet 8. august 2010 #13 Skrevet 8. august 2010 Det er gratis og ta graviditetstest på legekontoret HVIS du er gravid, er du ikke, er det ikke gratis.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2010 #14 Skrevet 9. august 2010 Nå er det jo en del som prøver ganske lenge før det evt klaffer og det er klart at tester da kan komme opp i en del kroner. Særlig hvis man kjøper Clearblue på apoteket til 100 kr stykket. Nå er jeg ikke enig med trådstarter her, men å si at man ikke trenger mange tester gjelder langt fra alle. De aller fleste får da mensen jevnlig og om man venter til en ukes tid etter at denne vanligvis skulle dukket opp før man tester er det ikke særlig mange tester man trenger bruke gjennom livet...
Gjest pysepusen Skrevet 9. august 2010 #15 Skrevet 9. august 2010 De aller fleste får da mensen jevnlig og om man venter til en ukes tid etter at denne vanligvis skulle dukket opp før man tester er det ikke særlig mange tester man trenger bruke gjennom livet... Ja, men mange prøver og da venter man ikke bare en uke
AnonymBruker Skrevet 10. august 2010 #16 Skrevet 10. august 2010 Ja, men mange prøver og da venter man ikke bare en uke Har man ikke råd til tester så får man da bare vente. Og har man så dårlig råd at man ikke har råd til tester burde man vel heller utsette hele prøvingen til økonomien er bedre. Et barn er ikke akkurat billigere enn noen tester.
Ciara Skrevet 10. august 2010 #17 Skrevet 10. august 2010 Har man ikke råd til tester så får man da bare vente. Og har man så dårlig råd at man ikke har råd til tester burde man vel heller utsette hele prøvingen til økonomien er bedre. Et barn er ikke akkurat billigere enn noen tester. Sier meg enig i dette.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2010 #18 Skrevet 10. august 2010 Ja, men mange prøver og da venter man ikke bare en uke Jeg hadde bestemt meg for å la dette gå, men nå må jeg bare kommentere allikevel. Det er slik med oss prøvere (var selv prøver i to år før ivf ga resultater) at vi tester selv om vi vet at det er liten vits. I alle fall tester vi så lenge vi har håp. Jeg er ikke av den typen som tester mange dager før IKM, men det har hendt mer enn en gang at mensen kommer litt sent og da stiger håpet og den testen man har liggende (mange har kanskje flere tester liggende) blir veldig fristende å bruke. Skal vi virkelig gå rundt slik og vente og håpe i en uke? Gang på gang? År etter år? Den kan jo brukes samme dag som man venter mens står det på pakken. Det vitner kanskje om dårlig dømmekraft og utålmodighet og det er det kanskje også, men når dere har prøvd like lenge som meg, så kan vi ta samtalen på nytt og så kan vi se om dere er så veldig annerledes... Og hvor mange som har prøvd å bli gravide har ikke testet bare for sikkerhets skyld? Det kan fortsatt være en sjanse. Jeg har hørt om flere som var gravide selv om de tilsynelatende fikk en menslignende blødning rundt den tiden de skulle hatt mensen. Vi som har forsøkt og forsøkt i så mange år - tenk om vi bare la fra oss at vi ikke var gravide og så var vi det allikevel og det savnede barnet ikke blir tatt hensyn til? Krise! Nuvel, etter en lang periode sluttet jeg å teste fordi det ble for dyrt (og fordi jeg hadde sluttet å håpe). Nå har jeg en fast, godt betalt jobb, men ærlig talt: 100 kr i måneden er 1200 kr i året. Rett ut av vinduet. Selv om jeg har god råd trenger jeg ikke ha råd til å kaste penger ut av vinduet. Nå sier jeg ikke at alle kvinner skal få teste gratis hos legen eller helsestasjon heller, men jeg prøver egentlig å nyansere bildet litt for dere som åpenbart enten ble gravide på første forsøk eller kanskje ikke ønsket så sterkt å bli gravide som oss som faktisk har ønsket dette i mange år. Selv om jeg antar at vi er i mindretall i denne gruppen...
Coxy Skrevet 10. august 2010 Forfatter #19 Skrevet 10. august 2010 (endret) Oi, oi, oi.. Så mye diskusjon bare for et enkelt, konkret spørsmål!!!???!! Tusen takk til Chiquita, Savannah, Muskat og RoseBedd for konkrete, ordentlige svar på spørsmålet! Dette hadde INGENTING med at vi har for dårlig økonomi til å betale en test, og har dermed heller ikke for dårlig råd til å ha barn. Merkelig hvordan enkelte av dere klarer å dra inn slike beskyldninger.... Men det er bare en ærlig sak at jeg synes graviditetstester er latterlig dyrt. Selvfølgelig er jeg også enig i at mange andre ting man må kjøpe også er litt sure penger, men nå handlet det da om graviditester.. Jeg stilte bare et spørsmål som jeg lurte på, da jeg er opptatt av økonomi. Finnes det måter å gjøre/kjøpe ting på på en rimeligere og bedre måte, så gjør jeg heller det. Enkelt og greit. Endret 10. august 2010 av Coxy
Darkannie Skrevet 10. august 2010 #20 Skrevet 10. august 2010 På eBay får man kjøpt 100 pakk billig-tester for en slikk og ingenting. Supert for en manisk tester!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå