ivanka Skrevet 2. mai 2002 #1 Del Skrevet 2. mai 2002 I så fall, tror du: - At alle nyfødte er syndige og fulle av ond lyst og begjær? -11på en dommedag der jesus skal sende oss enten til himmelen eller helvete? -11at han vil sende barn som ikke er døpt til helvete? -11 At hva du gjør mens du lever ikke har noen betydning for om du kommer til himmelen? -11at ugudelige mennesker skal straffes i helvete til evig tid? -11At jesus ble pint og korsfestet for at gud ikke skal være sint på oss? -11At nattverdsvinen i virkeligheten er jesu blod? -11At bare de som vil lære Luthers lille katekisme kan regnes som kristne? -11At myndighetene overalt i verden er innsatt av gud? -11At du vil få det bra i himmelen selv om dine nærmeste havner det andre stedet? -11At du bare blir frelst og kommer til himmelen dersom du oppriktig og fast tror at de som ikke blir frelst skal pines evig i flammende ild? -11Mener du at barn som ikke vil lære katekismen skal nektes mat og drikke av foreldrene sine? -11Mener du at kvinner skal underordne seg mennene sine? Kan du krysse av på alle? Gratulerer, du er kristen. Er du i tvil om noen av punktene? På tide å melde seg ut av statskirken., kanskje? Dette er kirkens lære og finnes i bekjennelsesskriftene, som alle norske statskirkeprester har lovt å følge. Tror du oppriktig at gud sender 100 000 barn til helvete hver uke? 40 000 barn dør hver dag, og jeg tviler ikke på at det udøpte antallet døde barn hver uke må være minst 100 000. Hvis du var en hiv-smittet mann og overbevist om at sex med en jomfru ville kurere deg, for deretter å voldta og drepe et udøpt spedbarn, tror du at barnet ville brenne i helvete til evig tid mens du kommer til himmelen fordi du kan svare ja på spørsmålene ovenfor? (og du MÅ faktisk svare ja på dette spørsmålet også hvis du har godtatt dem ovenfor) 1212[ Dette Innlegg er endret av: ivanka den 2002-05-02 13:45 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smil Skrevet 2. mai 2002 #2 Del Skrevet 2. mai 2002 Jeg er kristen, men svarer nei på de fleste spørsmålene. Vurderer å melde meg ut av statskirken, ja. Har tenkt på det lenge. Smil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 2. mai 2002 #3 Del Skrevet 2. mai 2002 Alle med vett i pannen ser at noe av det du skriver er grusomheter ingen i dag kan forsvare. Ja, jeg kaller meg kristen! Og nei, jeg vil ha meg frabedt at du forteller meg hva jeg MÅ tro og ikke tro på. Bibelen, som jeg har lest svært lite i, altfor lite i - det innrømmer jeg gjerne, er for meg en rettesnor. Ja, noen vil kanskje foraktelig fnyse og si jeg er selektiv i min tro, at jeg plukker ut det jeg selv ønsker, som fx Den gyldne regel - som er at du skal være mot andre som du vil de skal være mot deg. Javel - og hva så? Troen min er privat og jeg kan tro på n ø y a k t i g hva jeg selv ønsker. Jeg tror på en Gud, og kulturen jeg er oppdratt i er kristen - dermed er jeg vel kristen da. Det har svært lite med voldtekt av babyer å gjøre. Pføy! til deg som våger å si at jeg MÅ tro på den slags. _________________ Klem fra Tusenfryd 1212[ Dette Innlegg er endret av: Tusenfryd den 2002-05-02 14:20 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Småbarnsmor Skrevet 2. mai 2002 #4 Del Skrevet 2. mai 2002 Jeg vet rett og slett ikke. Noen ganger tror jeg og noen ganger ikke. Ser på meg selv som en agnostiker. Vanskelig for å bestemme meg kanskje? Men det med at nyfødte er full av synd er bare bullshit. Jeg er i den tro at barn er født uskyldige og at de er det uskyldigste som finnes. Den "regelen" der provoserer meg veldig. Men det er kanskje på tide å melde meg ut av statskirken. Etter at jeg er gift vel og merke. Jeg kan ikke gifte meg i kirken hvis jeg ikke er medlem av statskirken. Da må han være medlem. Jeg vet ikke om han er medlem i det hele tatt. Men jeg skal gifte meg i kirken:oD Det har jeg bestemt.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lana Skrevet 2. mai 2002 #5 Del Skrevet 2. mai 2002 Jeg er døpt og konfirmert, men meldte meg ut av statskirka for et par år siden, da jeg ser på meg selv som ikke troende og føler ikke at jeg har noe i statskirka å gjøre bare fordi jeg skal kunne gifte meg i en kirke. Det kan jeg uansett om han jeg velger å gifte meg med er medlem. Jeg følte ikke at jeg kunne være medlem der og ikke kunne stå for det statskirka tror på og står for.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kylie Skrevet 2. mai 2002 #6 Del Skrevet 2. mai 2002 Ja jeg er kristen, men jeg er ikke medlem i statskirken. Noen av grunnene til det er en del av de tingene du skriver som jeg ikke finner grunnlag for i bibelen. Men at Jesus døde for våre synder og at den som tror på han ikke skal gå fortapt, men ha evig liv (noe som indirekte sier at de som IKKE tror skal gå fortapt dvs ikke komme til himmelen) DET tror jeg på for det står i Bibelen og Bibelen er den hele og fulle sannhet. Sier ikke at jeg ikke syns det er vanskelig å forstå. Hvorfor hjelper det meg som gjør så mange feil at et perfekt menneske døde for 2000 år siden? Forstår det ikke, men godtar det som et faktum og takker Gud for det!! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kris Skrevet 2. mai 2002 #7 Del Skrevet 2. mai 2002 Hei! Jeg tror det finnes noe bakom "fjellene", og jeg er jo oppdratt i den kristne tro gjennom skolen. Mer der enn av foreldre. Jeg tror også at det er riktig å være medmenneskelig, hensynsfull, ærlig, omsorgsfull, full av kjærlighet og omtanke til andre og sikkert mer til. Det jeg ikke i min villeste fantasi klarer å forstå og heller ikke er villig til å kjøpe blindt, er at om 5 mennesker av forskjellig religion og i teorien står helt likt så er kun en av de godkjent til å få det de fortjener. I tillegg er altså femtemann villig til å snu de ryggen og trekke på skuldrene og si beklager med du heia på feil lag. For alt jeg veit, kan det være budhistene som har rett! Likevel har jeg stor respekt for de som er bibeltro, for vi blir vitterlig opplært i at Bibelen er Guds egne ord, og at de skal følges. jeg forstår helt og holdent de som kritiserer meg også, fordi jeg også velger ut enkelte ting i skriftene. Det gjør jo de fleste alt etter hva som passer en selv. Nei, i følge mange kristne er jeg nok ikke kristen, og kanskje burde jeg stått i Human etisk forbund. jeg har vurdert det mange ganger, men ikke kommet til at det var riktig heller. Jeg aner faktisk ikke hva jeg er, så ifølge de aller fleste går det vel den veien høna sparker med meg på den ytterste dag, om ikke Vår Herre er villig til å gå i en debatt om hva som er riktig og galt! *S* mvh 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michelle Skrevet 2. mai 2002 #8 Del Skrevet 2. mai 2002 I bibelen står det at alle barn hører himmelen til,står ingenting om at de som ikke er døpt blir sent til helvete.Opprinnelig var det voksen dåp,men vi har forandret det,og laget en tradisjon der vi døper småbarn. Skjønner ikke hvorfor du setter kristendommen i så dårlig lys,kristendommen står for det gode,og ikke alt det vonde du skrev.Mye av det er nok hentet fra bibelen,men bevares hvor du har vridd på setninger og tolkninger. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kylie Skrevet 2. mai 2002 #9 Del Skrevet 2. mai 2002 Nei dette står ikke i bibelen, men mye av det hun skriver er faktisk ting som statskirken står for, hva som blir praktisert og hva medlemmene står for er nødvendigvis ikke samme sak, men jeg syns det er ganske sprøtt at det faktisk står i kirkens retningslinjer (særlig dette med at udøpte barn er syndige og dermed ikke kommer til himmelen. Provoserende!!)12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thea Skrevet 3. mai 2002 #10 Del Skrevet 3. mai 2002 Kan vel ikke skryte av å være så veldig kristen at det gjør noe. Men det hender jeg sier en liten bønn når jeg gjæææærne vil noe skal skje eller noe lignende. For det kan jo hende noen hører meg 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinocchio Skrevet 4. mai 2002 #11 Del Skrevet 4. mai 2002 Man kan si så mye om kristendom. Om de som er kristne. Om de med skjegg som engang la retningslinjer i de mørke århundrene. Om dobbeltmoral. Falskhet. Og jeg har i alle mine år, fortvilet irritert meg grønn over alt sammen. Men jeg har da aldri sett det hele bildet. Aldri tatt med i betraktingen de som trosser kulde og tar med sin varmhet ut når de lager suppe til de uten hus. De som tror så sterkt på godhet at alle oss andre bedrevitere faktisk ikke er mer enn en virrende flue i sammenligning. Vi intellektuelle som trives så godt med å være ateister og agnistikere. Vi som bare sitter og røyker og diskuterer. Løfter glasset og tror vi er kloke. Hva vet egentlig vi? Bortsett fra å prate. (Er i litt annen stemning i dag enn normalt..)12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2002 #12 Del Skrevet 4. mai 2002 Biblen er den fulle og hele sannhet? Alt som staar i biblen om Jesus ble skrevet lenge etter han var doed. Hvis man leser de forskjellige evangeliene om Jesus vil man merke at ting er forskjellige etter hvilken tidsperiode de var skrevet i. Biblen har blitt redigert, sensurert, feiloversatt saa sinnsykt mange ganger. Hvis man ser paa historien saa har kirken forandret biblen utallige ganger for aa heve sine egene interesser og kontrolere mennesker. Det er mange gode ting som staar i biblen, men av alle de kristene jeg har snakket med saa er det veldig faa som faktisk foelger de ti bud eller tilogmed har satt seg inn i biblen. Jesus kom med gullkorn som: Du skal vende det andre kinnet till og Du skal elske din fiende. De holdningene ser jeg mye av i USA for tiden som kaller seg kristene. Sannheten er at vi vet utrolig lite om Jesus fordi Biblen er en av verdens mest upolitelige kilder. Karakteren Jesus som blir framstillt i Biblen er en utrolig god person, men navnet hans har blitt misbrukt siden day one. Nazistene kallte seg kristene, heksebrenningene, da Norge ble kristnet og en megde mennesker ble toturert og drept for sin tro i Jesunavn. Folk faar tro hva de vil, men er det ikke viktigst aa vaere et godt menneske framfor et kristent menneske. Duplex Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2002 #13 Del Skrevet 10. mai 2002 Det ble vel en del salig blanding av Luther og den katolske kirke. Nå kjenner jo jeg lite til begge disse retningene, siden jeg ikke er medlem av disse. Men det blir litt dumt når innlederen kommer med så mange påstander hentet fra diverse menneskers oppfatninger. Det var jo ikke andre mennesker dette dreide seg om, men om våre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå