AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #1 Skrevet 8. august 2010 Vi har to barn på 6 og snart 4år, venter nr 3. Eldste sitter "rett vei", minste sitter foreløbig bakovervendt men skal få nytt sete når hun blir 4 slik at hun også sitter "rett vei". Eldste sitt sete er ganske bredt en britax evolva, og jeg kan ikke se for meg at vi får plass til 2 slike + en baby stol. Finnes det noen gode seter som passer for 4 og 6åringer, som er litt smale? Slik at alle får plass - eller må vi kjøpe ny bil??
CeeCee Skrevet 8. august 2010 #2 Skrevet 8. august 2010 Kjøp ny bil! Unger (særlig søsken) som sitter oppi hverandre/ trangt er å be om bråk...
AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #3 Skrevet 8. august 2010 Ehh, du trenger da ikke sete til en unge på 6 år???
SusanneGullet Skrevet 8. august 2010 #5 Skrevet 8. august 2010 Mente sikkert sittepute da... "Eldste sitt sete er ganske bredt en britax evolva" Nope, et sete.
CeeCee Skrevet 8. august 2010 #6 Skrevet 8. august 2010 Er ikke det et sånt sete man bygger om til sittepute etterhvert da? kan ikke ha fullt sete til så store barn...
FrøkenFrøken Skrevet 8. august 2010 #7 Skrevet 8. august 2010 Ehh, du trenger da ikke sete til en unge på 6 år??? Jeg har ikke barn selv, og aner ikke hvilke lover som gjelder ved bilkjøring (hvilken alder, osv). Men det er ganske lurt å hvertfall ha en sånn sittepute til litt eldre barn, ellers vil setebeltet være rett oppunder halsen, og det kan være farlig i en eventuell ulykke. Er flere barn som har bokstavelig talt blitt halshugd, fordi setebeltet var for høyt for dem.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #8 Skrevet 8. august 2010 Trygg trafikk anbefaler at barn sitter i sete helt til de ikke trenger sikringutstyr og kan sikres som voksne..6åringen min er ingen stor 6åring heller, verken i høyde eller vekt. Så vi vil ha sete, men vurderer å bytte ut det vi har nå... "Vi anbefaler at barnet bruker en barnestol som har rygg og beskyttelse rundt hodet helt til barnet ikke lenger trenger spesielt utstyr, men kan sikres som voksne. Barnestolen gir betydelig bedre sikkerhet enn kun bilpute, spesielt ved sidekollisjoner. Stolen tilpasser trepunktsbeltet til barnets kropp. Når barn sovner på langtur vil en barnestol også holde det bedre på plass i setet, og gi bedre komfort enn bare bilpute. Barn skal bruke barnestol eller bilpute helt til det er over 135 cm høyt, uavhengig av alder." Hentet fra http://www.tryggtrafikk.no/filestore/Sikring_av_barn_i_bil.pdf
AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #9 Skrevet 8. august 2010 Selvsagt bruker man sete til seksåringer. Sidestøtte er utrolig viktig fordi barns hoder er store i forhold til kroppen, og det gjør det vanskeligere for nakkemuskulaturen å holde hodet på plass ved en kollisjon. Så lenge det finnes seter barnet får plass i, bruker man barnesete. Det er faktisk påbudt å bruke barnesete/pute frem til 135 cm, og påbudt dersom det finnes i bilen frem til 150 cm. Normalhøyde for en gutt på 6 år er bare 118 cm, for en 9-åring er det 139 cm. Altså har seksåringen mange år igjen der det er påbudt med barnesete/pute. Man velger det som er tryggest for barnet, nemlig barnesete med sidestøtte.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #10 Skrevet 8. august 2010 Mente ikke normalhøyde, men gjennomsnittshøyde.
Furstina Skrevet 8. august 2010 #12 Skrevet 8. august 2010 Det beror väl på vad ni har för bil nu? Vi har en stationsvagn där jag får plats i baksätet mellan en bakåtvänd stol och en kudde. Då skulle vi kunna ha placerat ett barn fram om inte babyskyddet fick plats i mitten. Jag har bekanta som har tre barn, två på kudde/pute och en bakåtvänt som sitter i baksätet på en bil. Deras bil är nog bred nog och det bakåtvända sätet sitter i mitten. Det är möjligt men ni behöver åka till en butik och be att få prova med olika säten i bilen, det är bara så ni kan veta vilka säten som faktiskt får plats i Er bil. Man behöver inte ha en minibuss/van eller sjusätersbil bara för man har tre barn.
CeeCee Skrevet 8. august 2010 #13 Skrevet 8. august 2010 Da er det vel bare en ting å gjøre: Kjøp ny bil!
tette-nette Skrevet 8. august 2010 #14 Skrevet 8. august 2010 Eldste kan vel bruke beltestol, og da burde man vel få plass til 2 barneseter ved siden av
Gjest mum Skrevet 8. august 2010 #15 Skrevet 8. august 2010 Sitteputer gir ikke god sikring av barn. Faktisk såpass dårlig sikrig at HTS har stoppet produksjonen av sitteputer http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=4123 Kan det være et alternativ å sette en av ungene i forsete? Vi har to små, begge bakovervendt, ett sete i passasjersete foran og det andre bak for å få plass. Litt kinki, men vi har ikke råd til ny bil akkurat nå.
Furstina Skrevet 9. august 2010 #16 Skrevet 9. august 2010 TS, vad har du för bil? jag tycker det är allt för lätt att bara ropa "köp ny bil" när ingen av oss vet varken vilken bil TS har, eller vilken ekonomi de har. Det är stor skillnad på plats i baksätet mellan olika typer av bilar. TS frågar om tips på smala säten, så antagligen är det det hon vill ha...
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2010 #17 Skrevet 9. august 2010 Vi har hatt både Audi st og Volvo st (riktignok eldre enn 10 år) og ingen av disse bilene har hatt plass til 3 barneseter bak. Hos oss har det blitt til at eldstemann har sittet uten sete eller han har blitt flyttet i framsete og mor må sitte i midten bak.
LukaFrost Skrevet 9. august 2010 #18 Skrevet 9. august 2010 Vi har hatt både Audi st og Volvo st (riktignok eldre enn 10 år) og ingen av disse bilene har hatt plass til 3 barneseter bak. Hos oss har det blitt til at eldstemann har sittet uten sete eller han har blitt flyttet i framsete og mor må sitte i midten bak. Er det bedre plass til mor enn til 6åringen bak? Vil det si at barnet sitter forran med eget sete? Det er vel ikke anbefalt at såsmå barn sitter forran? I følge saboeren min som har lest statestikk, er den viktigste greia med barnesete at barna blir plassert bak i bilen, ikke forran. Passasjersetet forran er vel den mest utsatte plassen i en bil ved kollisjon.
I.am.me Skrevet 9. august 2010 #19 Skrevet 9. august 2010 Kjøp en Wolswagen Caravelle 10seter og alle dine problemer er løst. Vi hadde en slik når jeg var barn og jeg elsket den bilen. For mens mine to søstre satt fremme i setet bak sjåfør, så satt jeg nest bakerst i sete bak dem. De to var to på 3 seter og jeg lå langstrakt utover 3 seter helt selv. Når vi kjørte på fotball og basket- turneringer var det kjempekjekt med den store bilen, alle vennene mine satt på familien vår.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2010 #20 Skrevet 9. august 2010 For å kjøre mer enn 9 seter må man ha mer enn klasse B-førerkort. Men det finnes mange fine 7-setere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå