Gjest helle Skrevet 8. august 2010 #1 Skrevet 8. august 2010 Fant en adopsjonsattest i min mors papirer etter hennes bortgang hvor det står at min far fikk innvilget adopsjon for meg 7 år etter at jeg ble født. I papiret står jeg der oppført som stedatter. I min fødselsattest står imidlertid min far (adoptivfar?) oppført. Er det mulig å stå oppført som far på fødselsattesten, men likevel ikke være biologisk far? Dette er jo en stund siden og reglene var kanskje annerledes enn de er nå. Mine foreldre var ikke gift da jeg ble født, kan det ha noe å si? Han var heller ikke tilstede da jeg ble født pga. tjenestegjøring til sjøs. Jeg har aldri blitt fortalt at jeg er adoptert og jeg har ikke i min villeste fantasi tenkt at min far ikke er min biologiske far. Kan det at de ikke var gift, evt. at han ikke var tilstede under fødselen, være en årsak til at han måtte adoptere meg for å kunne være oppført som min rette far? Mulig han glemte å signere et skjema ang. erkjennelse av farskapet og at det etterhvert gikk så mange år (7 år) at de da måtte gjennomføre en adopsjon? Noen som kan gi meg en logisk forklaring på dette etter hvordan reglene/forholdene for ugifte osv. var på den tiden? På forhånd takk!!!
CeeCee Skrevet 8. august 2010 #2 Skrevet 8. august 2010 Dette har jeg ikke peiling på, og alt jeg evt. kunne sagt ville uansett bare være spekulasjoner. Jeg ble bare utrolig nysgjerrig og syntes det hørtes merkelig ut. Din far står oppført på fødselsattesten, men måtte adoptere deg? Rart! Vet ikke hvilken instans du evt. må kontakte heller, så var nok ikke noe til hjelp.
Gjest helle Skrevet 8. august 2010 #3 Skrevet 8. august 2010 Ja, det er det jeg synes er så rart. Han står oppført på min fødselsattest (+ dåpsattest), men likevel fant jeg altså dette papiret hvor jeg visstnok er adoptert som stedatter, 7 år etter. Dåpsattesten jeg har er imidlertid utstedt noen år etter at jeg visstnok skal ha blitt adoptert (trengte en ny til konfirmasjonen) og der står det at evt. adoptivforeldre skal føres opp her. Men jeg ble jo døpt lenge før adopsjonen gikk igjennom (jeg var jo da 7 år) og da er det vel ikke mulig å endre navn på foreldrene i ettertid? Jeg håper det finnes en logisk forklaring på dette, selv om jeg synes hele greia er veldig merkelig.
Gjest wild bird Skrevet 8. august 2010 #4 Skrevet 8. august 2010 Mulig du ble født utenfor ekteskap, og din far måtte adoptere deg for å bli godkjent som biologisk far. Altså at din far er din virkelige far, om du skjønte hva jeg mente?
Gjest Lollo Skrevet 8. august 2010 #5 Skrevet 8. august 2010 Min mor måtte adopteres av sin far en stund etter fødselen, nettopp fordi hennes foreldre ikke var gift da hun ble født. Faktisk måtte min bestefar adoptere alle sine syv barn mange herrens år etter at de var født. Så rent juridisk har ikke min mor og hennes søsken hatt noen far før i 1958 da han adopterte dem alle. Håper du finner ut av dette
AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #6 Skrevet 8. august 2010 Når man adopterer et barn i norge, blir det skrevet ut ny fødselsattest. Selv de som adopterer barn fra utlandet får fødsesattest der de er oppført som foreldre. Man kan også få utskrevet ny dåpsattest der adoptivforelderen er oppført. Hadde han vært din biologiske far hadde det blitt tatt dna-prøver og så blitt utskrevet ny fødslesattest, dersomom det var slik at den var skrevet med "far ukjent" i første omgang. Men kan du ikke spørre faren din om disse tingene?
Auraya Skrevet 8. august 2010 #7 Skrevet 8. august 2010 (endret) Har du noen andre familiemedlemmer du kan spørre? Onkler, tanter, besteforeldre ol? Eventuelt din far, om han lever. Hadde han vært din biologiske far hadde det blitt tatt dna-prøver og så blitt utskrevet ny fødslesattest, dersomom det var slik at den var skrevet med "far ukjent" i første omgang. Hadde de slike dna-tester på 60-tallet? Endret 8. august 2010 av Auraya
Gjest helle Skrevet 8. august 2010 #8 Skrevet 8. august 2010 Takk for tilbakemeldinger. Både mor og far er døde og jeg har ingen i nærmeste familie jeg kan spørre. Jeg har tenkt tanken om at det er slik Wild Bird og Lollo skriver, men har ikke klart å finne ut om ting ble gjort på den måten på den tiden. Har googlet en del, men ikke funnet noe som er særlig til nytte. Dersom noen vil gi meg noen linker til relevant info, tas det imot med stor takk! Trodde ikke det fantes dna-prøver på den tiden, eller?
AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #9 Skrevet 8. august 2010 Faren min har et barn født i 1962, som han ikke ble fortalt om før i 1965. Det ble tatt blodprøver som bekreftet at han var far til barnet. Barnet ble adoptert av sin stefar, og det ble utstedt ny fødselsattest. Testene de brukte på den tiden var ikke like sikre som nå, står så vidt noe om det her. Men i norge holder det at noen erklærer farskap, slik har det alltid vært. Så hadde han vært faren din hadde han ikke behøvd å adoptere deg.
Gjest helle Skrevet 8. august 2010 #10 Skrevet 8. august 2010 Faren min har et barn født i 1962, som han ikke ble fortalt om før i 1965. Det ble tatt blodprøver som bekreftet at han var far til barnet. Barnet ble adoptert av sin stefar, og det ble utstedt ny fødselsattest. Testene de brukte på den tiden var ikke like sikre som nå, står så vidt noe om det her. Men i norge holder det at noen erklærer farskap, slik har det alltid vært. Så hadde han vært faren din hadde han ikke behøvd å adoptere deg. Ok, så adopsjonspapirene hadde ikke vært nødvendige dersom han hadde erklært seg som min far? Men siden det er nok å erklære farskap (uten testing) så kunne min far gjort dette i steden for å adoptere meg? En erklæring sier jo ikke noe mer enn en søknad om adopsjon. Eller misforstår jeg nå? Da jeg fikk min sønn for 2 år siden måtte faren hans skrive under en erklæring på at han var faren (vi var ikke gift og hadde heller ikke samme adresse registrert hos folkeregisteret). Jeg har tenkt/fantasert om at dette ikke ble gjort da jeg ble født (far var til sjøs) og siden de da ikke var gift så ble min mor oppført som enslig forsørger for meg. Hele greia gikk i glemmeboken og de fant ut etter 7 år at jeg ikke hadde noen far, for å si det slik. Da var det for sent å "bare erklære" farskapet og man måtte derfor gjennom en adopsjon av meg, da med tittelen "stebarn". Men dette er altså bare noe jeg har tenkt, blant mye annet....
Leanne Skrevet 8. august 2010 #11 Skrevet 8. august 2010 ta med papirene til folkeregisteret, kanskje de kan hjelpe deg? Synes det hele høres litt rart ut..
LukaFrost Skrevet 8. august 2010 #12 Skrevet 8. august 2010 Fylkesmannen kan også gi svar i saker som ha rmed adopsjon å gjøre. Hvis man ønsker å vite hvem ens biologiske foreldre er, er fylkesmannen den instansen som har svar.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2010 #13 Skrevet 9. august 2010 Ok, så adopsjonspapirene hadde ikke vært nødvendige dersom han hadde erklært seg som min far? Men siden det er nok å erklære farskap (uten testing) så kunne min far gjort dette i steden for å adoptere meg? En erklæring sier jo ikke noe mer enn en søknad om adopsjon. Eller misforstår jeg nå? Nei, det har sannsynligvis vært en annen mann oppført som far, og derfor måtte det en adopsjon til. Men snakk med fylkesmannen ja. Håper du finner ut av det.
Sugerøret Skrevet 9. august 2010 #14 Skrevet 9. august 2010 (endret) Fant en adopsjonsattest i min mors papirer etter hennes bortgang hvor det står at min far fikk innvilget adopsjon for meg 7 år etter at jeg ble født. I papiret står jeg der oppført som stedatter. I min fødselsattest står imidlertid min far (adoptivfar?) oppført. Er det mulig å stå oppført som far på fødselsattesten, men likevel ikke være biologisk far? Dette er jo en stund siden og reglene var kanskje annerledes enn de er nå. Mine foreldre var ikke gift da jeg ble født, kan det ha noe å si? Han var heller ikke tilstede da jeg ble født pga. tjenestegjøring til sjøs. Jeg har aldri blitt fortalt at jeg er adoptert og jeg har ikke i min villeste fantasi tenkt at min far ikke er min biologiske far. Kan det at de ikke var gift, evt. at han ikke var tilstede under fødselen, være en årsak til at han måtte adoptere meg for å kunne være oppført som min rette far? Mulig han glemte å signere et skjema ang. erkjennelse av farskapet og at det etterhvert gikk så mange år (7 år) at de da måtte gjennomføre en adopsjon? Noen som kan gi meg en logisk forklaring på dette etter hvordan reglene/forholdene for ugifte osv. var på den tiden? På forhånd takk!!! din mors mann,som du trodde var din far,har nok adoptert deg når du var 7år.Da har du arverettigheter etter han.Den gang da var det som du sier andre regler,og mulig at fordi foreldrene dine ikke var gift da du ble født,at du måtte adopteres for å kunne få alt i orden. Det kan stå forskjellig fra på fødselspapirer og adopsjonspapirer ja.Biofar må si fra seg rettigheter til deg og godkjenne at du blir adoptert bort. Din bio far kan også ha blitt forsøkt kontaktet ,uten at han har reagert.Da går det X antall år før du kunne adopteres bort.At din far(adoptiv) ikke var til stede ved fødsel har ingenting å si her.OM det er tilfelle at du har 2 forskjellige fedre.En bio og en adopsjonsfar. Du kan kontakte adoptertes forening.De sitter på mye erfaring og kunnskap og kan sikkert hjelpe deg vidre. http://www.adopterte.no/index.php?name=index.html Endret 9. august 2010 av Kårky
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå