Gå til innhold

Fulltidsjobb pluss hundehold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min og jeg har alltid hatt lyst på hund, og nå ligger de fysiske forholdene til rette for det. Vi har nettopp flyttet på landet og har et hus med stor hage. Vi skal bygge en romslig hundegård med direkte inngang til huset via en hundedør. På den måten kan hunden gå inn og ut som den vil selv om vi ikke er hjemme.

Vi er begge i fulltidsjobb med vanlig arbeidstid i 7,5 timer fra morgen til ettermiddag. Vi har heldigvis ikke lang vei til jobbene våre, men man må regne med at iblant blir hunden alene hjemme i åtte timer, kanskje åtte og en halv. Er dette uforsvarlig?

Vi har tenkt å ha to hunder for at de skal ha selskap i hverandre mens vi er borte, men tror det er lurest å få en hund først som vi kan "få skikk på" før hund nr to kommer inn i familien. Det betyr at hund nr en må være mye alene det første året eller mer.

Hva tenker dere om dette? Hunden vil jo få gå ut så mye den vil, så fysisk vil den ikke lide noen nød. Men hva med det mentale? Hvordan takler hunder å være alene i timesvis daglig?

Videoannonse
Annonse
Gjest Huffsa
Skrevet

Så lenge hunden får nok fysisk og mental stimuli utenom arbeidstiden, så går det nok greit. Mange hunder er hjemme alene 8 timer om dagen. Personlig ville jeg nok fått noen til å komme innom å gå med hunden et par dager i uken, men det er meg :) Den lider nok ingen nød, men ville ihvertfall styrt unna hunder som er ekstra utsatte for seperasjonsangst.

Hvis du skal ha to hunder så er det anbefalt å vente til hund nr1 er over 2 år før man skaffer hund nr2. Kan jo gå, men det går oftere galt hvis man skaffer hund nr 2 når hund nr 1 er f.eks 1år. Flott at du vil vente til dere har "skikk på" hunden før dere skaffer nr2. Den vil garantert ta etter nr1, både gode ting og litt dårligere ting.

Skrevet

Om dere har god tid til å lære den til å være alene og den har mulighet til å få gå ut på do når den vil, så skal nok dette gå helt fint :) Bare vær obs på når den er ung, at unge hunder gjerne ikke takler det å være alene like bra som voksne, så om dere har mulighet til å få til en myk overgang til 8t alene, så er det det beste. Personlig ville jeg aldri latt en valp på f.eks 4-5-6 mndr være alene så mye. Har dere mulighet til å stikke hjemom i lunsjen/få noen til å stikke innom/ha den med på jobb av og til det første halvåret f.eks? Signerer også Huffsa ang å ha i hvert fall 2 år mellom hundene.

Skrevet

har bekjente som fått 2 valper samtidig. og klart lære dem opp samtidi.

og de klarer seg å være alen hjemme.

istarten trappe litt å litt opp med hjemme alen uans om velg en el 2.

men er det noen som ønsker å lufte hund? så kunne dere jo ordnet med det samtidi?

ønsker meg hund, men får ikke hatt d her jeg leier. å har ei katte. så er meed venninnna å lufter hennes hunder iblant. grei løsning

Skrevet

Det går nok helt fint, det er mange hunder som er alene hjemme når eierne er på jobb. En av dere bør være hjemme med valpen de første ukene, og begynn tidlig med alene trening av valpen når den kommer i hus. En valp kan ikke være alene hjemme i 8 timer med en gang, dette er noe dere må trene den opp til.

Skrevet

Voffen vår er alene 7-15.30 hver dag. Hun sover som en stein i buret sitt, og har tilgang til litt mat i skålen, vann og soverommet med buret hennes. Hun får masse mosjon/stimuli på ettermiddagen, samt at hun går løs ute og gjør hva hun vil utenom det. Tror ikke hun lider, når vi har fri vil hun helst ligge i buret sitt midt på dagen :)

Skrevet

Voffsen min, en langhåretdvergdachs på 1 og 1/2 år er alene fra ca 8.00 til 14.30 når jeg er på skolen. Hvis jeg (de få gangene jeg gjør det) ikke går rett hjem blir det fort til at hun er hjemme til 16.00-16.30. Ellers har vi dratt til sverige, og vært borte fra 8.00-17-18.00 :) Hun klarer seg helt fint, med tilgang på friskt vann, tyggebein, sofaen(hu har eget teppe) og kurven da. Selvfølgelig må hun da få tur når vi kommer hjem. Hu har dessverre bitt av noen få knapper på puter, men det er vel delvis vår skyld også:) Tror ellers at hu koser seg greit. Men vi leker og trener litt ellers, og "jager" hverandre for morroskyld. hun får litt sosialisering innimellom også da:)

slenger ved et bilde :D

post-37809-1282329780,9913_thumb.jpg

Skrevet

Vi har "barnevakt" de dagene jeg jobber mer enn 5 timer. En nabo (pensjonist) tar pelsdyret med på en liten tur midt på dagen, sjekker at det er vann i skåla og at huset fremdeles står (neida, guttevoffen har aldri ødelagt noe). Synes også det er greit at en hundevant person har nøkkel til huset hvis noe skulle hende. "Barnevakten" vet hvor ting er, kjenner foringsrutiner og kan ta voffen med seg hjem om nødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...