Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil gjerne bestille Alle sesongene i en av Ally Mcbeal på Amazon UK. Det kostet sirka 57£. Men så er det det med toll. Hvordan fungerer det og hvor mye blir det? Noen som har peiling. Er det bare teit å bestille dette eller...

Jeg bestiller jo bøker hele tiden og det er mye enklere.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer toll på varer over 200 kr, bøker er untatt.

Skrevet (endret)

Det kommer toll på varer over 200 kr, bøker er untatt.

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131876&epslanguage=NO

denne gir ca hva du må betale for alt over 200nok.

http://www.toll.no/templates_TAD/ImportCalc.aspx?id=153564&epslanguage=NO

57£=ca 570nok.

Toll

0,00

Tollfri vare.

Merverdiavgift

92,50

25 % av 370,00 (varer). (du trekker fra de 200 som er avg.fri)

462,50

Varer + mva

ca hva du må betale om jeg har forstått riktig

Endret av Kårky
AnonymBruker
Skrevet

Du betaler 25 % moms ut fra vareverdi + frakt. Ca alt bortsett fra klær er tollfritt, men du må betale moms.

I tillegg må du betale et fortollingsgebyr fra alt fra 100-150 kr dersom du ikke fortoller inn selv. For å fortolle inn selv må du registere deg på toll.no og gi beskjed til fraktfirmaet ditt om at de ikke må fortolle inn varene dine når de har ankommet Norge.

Skrevet

57£=ca 570nok.

Toll

0,00

Tollfri vare.

Merverdiavgift

92,50

25 % av 370,00 (varer). (du trekker fra de 200 som er avg.fri)

462,50

Varer + mva

ca hva du må betale om jeg har forstått riktig

Det er feil.

Varens verdi + frakt danner grunnlaget for momsberegning. De 200 skal ikke trekkes fra.

Regnestykker blir følgende:

varens verdi + frakt + 25% moms + tollbehandlingsgebyr.

Skrevet

Angående å fortolle selv:

http://www.posten.no/Produkter+og+tjenester/Fortolling/760.cms

Spørsmål 6:

Er det fortsatt billigere å fortolle sendinger med verdi 200 – 1000 kroner selv?

Svar:

Nei, prisen for egenfortolling og prisen for forenklet tollbehandling er den samme. Det er kun ved vareverdi over 1000,- kr, at du betaler ca halve prisen ved å sørge for å få fortollet sendingen selv. Posten må ha dekning for kostnader forbundet med behandling av alle sendinger inklusive sendinger til kunder som fortoller selv. Prisen du betaler dekker kostnadene Posten har for å utføre lovpålagte oppgaver som bl a: ankomstbehandling, registrering av sendingene og pliktig tollagerregnskap overfor Tollvesenet. Disse lovpålagte oppgaver forsvinner ikke om kunder fortoller selv.

Skrevet

dette er noe sneaky greier fra posten sin side. er registrert på tvinnsystemet til tollvesenet og på toll.no står det at man ikke betaler gebyr for fortolling/momsing men at leverandør kan belaste deg et gebyr for å sende pakken til deg.

det sneakye er at frakten allerede er betalt av avsender så posten tar seg betalt igjen hvis de ikke får inn gebyret sitt :kjefte:

AnonymBruker
Skrevet

dette er noe sneaky greier fra posten sin side. er registrert på tvinnsystemet til tollvesenet og på toll.no står det at man ikke betaler gebyr for fortolling/momsing men at leverandør kan belaste deg et gebyr for å sende pakken til deg.

det sneakye er at frakten allerede er betalt av avsender så posten tar seg betalt igjen hvis de ikke får inn gebyret sitt :kjefte:

Ja, dette er bare posten sin griske måte å samle inn penger på. Kommer pakken via et budfirma eller liknende(bare ikke posten liksom) så tar de ingenting for at du skal fortolle selv. Du må bare gi beskjed til de som har fraktet pakken og be dem om å IKKE fortolle inn din pakke, og at du gjør det selv. Det er gratis.

Posten tar som sagt gebyrer for dette uansett... Sukk...

AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette er bare posten sin griske måte å samle inn penger på. Kommer pakken via et budfirma eller liknende(bare ikke posten liksom) så tar de ingenting for at du skal fortolle selv. Du må bare gi beskjed til de som har fraktet pakken og be dem om å IKKE fortolle inn din pakke, og at du gjør det selv. Det er gratis.

Posten tar som sagt gebyrer for dette uansett... Sukk...

De er ikke grisk. Vil du ha post eller ikke. Posten må få pengene sine fra en plass og hvis du tror de får mye penger fra staten så tar du feil. Posten lever på reklame og kundeinntekter.

Skrevet

De er ikke grisk. Vil du ha post eller ikke. Posten må få pengene sine fra en plass og hvis du tror de får mye penger fra staten så tar du feil. Posten lever på reklame og kundeinntekter.

PHAH!

(Sorry, jeg får latterkrampe når noen faktisk forsvarer Posten og dens metoder)

AnonymBruker
Skrevet

PHAH!

(Sorry, jeg får latterkrampe når noen faktisk forsvarer Posten og dens metoder)

Jobber i posten da. Hehe..he.. :legrine:

Skrevet

Jobber i posten da. Hehe..he.. :legrine:

Hehe ok, da skal jeg ikke le så (veldig) høyt.

Skrevet

Hei!

Kjære Anonymbruker!

Bruk denne siden:

amazon.co.uk

For levering til Norge!

Og betale i pund med ditt debet visakort!

Og da er det Teller Norge som omregner kursen fra pund til NOK og ikke din bank!

Valuta coden er GBP!

Og du kan velge priotert levering!

Og da er det UPS som lever ditt dvd kjøp på døra!

Og det er ikke toll på DVD filmer!

Det kan være Moms å betale!

Og da for du regning i posten fra UPS Norway en stund etter at de har levert filmene!

Og de kan ta et gebyr for å fortolle ditt DVD film kjøp!

Hvis ditt kjøp koster over 200 kr.

Jeg har handlet DVD filmer og har aldri betalt noe toll, kun moms!

Og da betaler du et gebyr til UPS!

Sist jeg betalte et slik gebyr var det 150 kroner for utlagt MOMS avgift!

Og i tillegg kommer selve det det koster i Moms!

Du sparer dermed noen kroner!

For posten Norge tar et langt høyre gebyr for utlagt moms avgift!

Som trede i kraft fra 1. august 2010!

UPS følger amrikanske lover og EU regler!

Fordi UPS er et amrikansk selskap og står for United states Parcel Service og regner ut

moms etter EU regler som trede i kraft fra 1. januar 2010!

Håper jeg var noe til hjelp?

For du ingen giro fra UPS, er det ingen ting å betale i avgifter!

Skrevet

Til innlegget over her:

Ehm... posten tar 109,- i fortollingsgebyr for varer mellom 200 og 1000. Da bli det billigere med posten enn UPS som tar 150 (som du skrev). Og det hjelper ikke hvem sin valutakurs du velger. Det er kun tollvesenet sine egne kurser som gjelder.

Så sånn sett er det vel bedre å velge vanlig postgang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...