Gå til innhold

Fontex!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen erfaringer eller hørt no om den..Har bulimi og derfor lurer jeg..Vil helst ikke bli mere sulten, heller ikke legge på meg!

Gjest anonymgjest
Skrevet

Jeg brukte Fontex mot depresjon i 2 perioder, hver på ca 1 år, med ett års pause i mellom. Hver gang jeg brukte den, gikk jeg opp 1/2 gang min egen kroppsvekt, og stoppet på ca 100kg. Da jeg sluttet, gikk jeg begge gangene ned nesten tilsvarende i løpet av svært kort tid. En psykiater jeg hadde kontakt med, måtte til slutt gi meg rett i at Fontex var årsaken til at jeg kastet inn på mat, og egentlig pådro meg en spiseforstyrrelse. Så vær obs på dette! Har også snakket med andre med lignende erfaringer. Nå bruker jeg andre medisiner som ikke gir denne effekten. Kanskje du kan kontakte Interessegruppa for Kvinner med spiseforstyrrelser (?) og høre om de har noen erfaringer? Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Hjelpes, dette likte jeg ikke å høre...Er livredd for å legge på meg ja...Nei har ikke kontakt med noen av den slag grupper!

Herremin, what to do?!

Skrevet

Fontex er i utgangspunktet en vektnøytral medisin. Jeg har gått på den i åresvis (60 mg) uten å legge på meg et gram eller bli mer sulten. Tror sånne ting er veldig individuelt. Vær nøye med å veie deg og slutt på medisinen i samråd med lege hvis du øker i kg.

AnonymBruker
Skrevet

^^Får jeg lov til å spøre hva den hjalp deg med?Bedre og stabilt personlighet?

Gjest bazibaz
Skrevet

Jeg la på meg av Fontex. I tillegg så fikk jeg ikke lenger orgasme. Det ble bare fysisk umulig, rett og slett. Ikke fikk jeg noen spesiell god virkning av det heller, så det varte heldigvis ikke så lenge. Men det tok et halvt års tid før jeg klarte få orgasme igjen etter å ha sluttet.

• 4 uker senere...
Skrevet

Tråden er ryddet iht KGs regler.

ninuska_, mod

Skrevet

Hum. Nå ble jeg litt bekymra. Led av anoreksia og som en del av behandlingen fikk jeg Fontex. Nå, snart to år etter start, bruker jeg fortsatt Fontex. Jeg lider ikke lengre av anoreksia, men snarer bullimi. Kan det være en sammenheng mellom medisineringen og det å utvikle bullimi?

• 1 år senere...
Gjest britt maya
Skrevet

fontex er et bra produkt !! hjelper veldig mot angst !! believe me !! :sjenert:

Skrevet

Har gått på Fontex et år, og ikke lagt på meg et gram:)

Gjest scorpius
Skrevet

Jeg gikk på fontex i flere år da jeg var deprimert. La ikke på meg ett gram av medisinen, dessuten

hjalp den meg veldig :) Så TS - ikke vær bekymret pga. det! Dessuten er jeg drittlei av

å høre folk som klager av at de legger på seg MASSE av forskjellige antidepressiva!

Du legger ikke på deg av selve medisinen... Grunnen til at man evt. legger på seg, er

vannvekt (som er lett å bli kvitt) eller at den øker matlysten, noe man selv kan

kontrollere. Hvis man selv ikke vil opp i vekt, så trenger man ikke å hive i seg mat, og

i etterkant si: "Jeg har lagt på meg 20kg. av medisinen!!!".

Ikke vær redd for å prøve fontex'en - det er verdt et forsøk :)

Lykke til!

Gjest Blomst83
Skrevet

Fontex er vanlig å gi til de med bulimi,så ikke tenk på vektoppgang.De ville ikke gitt en medisin til fol med sf hvis bivirknig er vektoppgang.

Gjest anonymgjest
Skrevet

Jeg gikk på fontex i flere år da jeg var deprimert. La ikke på meg ett gram av medisinen, dessuten

hjalp den meg veldig :) Så TS - ikke vær bekymret pga. det! Dessuten er jeg drittlei av

å høre folk som klager av at de legger på seg MASSE av forskjellige antidepressiva!

Du legger ikke på deg av selve medisinen... Grunnen til at man evt. legger på seg, er

vannvekt (som er lett å bli kvitt) eller at den øker matlysten, noe man selv kan

kontrollere. Hvis man selv ikke vil opp i vekt, så trenger man ikke å hive i seg mat, og

i etterkant si: "Jeg har lagt på meg 20kg. av medisinen!!!".

Ikke vær redd for å prøve fontex'en - det er verdt et forsøk :)

Lykke til!

Det var jeg som gikk så mye opp i vekt over.

Når en er så deprimert at selvmord er et daglig alternativ, er det ikke snakk om å "ville" la være å spise, når medisinen gir et kraftig sug mot dette. Vil faktisk ha meg frabedt å få den type kommentarer. Fontex virket bra på selve depresjonen etterhvert, men lite vits når en veier nesten 100 kg og har et selvbilde som en ku...

Skrevet

Hentet fra felleskatalogen:Denne medisinen brukes til behandling av følgende tilstander:

Voksne:

Depresjon

Tvangslidelser

Bulimia nervosa: Fontex brukes ved samtidig psykoterapi for reduksjon av overspising og fremkalling av brekninger.

om alle legemidler kan Fontex forårsake bivirkninger, men ikke alle får det.

Dersom du har tanker om å skade deg selv eller begå selvmord, må du kontakte legen din eller sykehus øyeblikkelig (se avsnitt 2).

Dersom du får utslett eller allergiske reaksjoner som kløe, hevelse i lepper/tunge eller får gispende pust/blir kortpustet, skal du slutte å ta medisinen med en gang og kontakte lege øyeblikkelig.

Dersom du føler deg rastløs og opplever det som om du ikke kan sitte eller stå stille kan du ha noe som kalles akatisi. Økt dose av Fontex kan få deg til å føle deg verre. Kontakt lege dersom du opplever dette.

Informer legen din øyeblikkelig dersom huden din blir rød, du får en unormal hudreaksjon og huden får vabler eller flasser av. Dette er svært sjelden.

Noen pasienter har hatt:

En kombinasjon av symptomer (kjent som serotonergt syndrom) som uforklarlig feber med økt pust eller hjerteslag, svette, stivhet i muskler eller skjelvinger, forvirring, ekstrem opphisselse eller søvnighet (sjeldent).

Følelser av svakhet, søvnighet eller forvirring. Dette opptrer oftest hos eldre og hos (eldre) personer som bruker diuretika (vanndrivende midler).

Forlenget og smertefull ereksjon.

Irritabilitet eller ekstrem opphisselse.

Står ingen ting om etsug så da er nor deppresjonen som ga deg det.

Er som scorpius sier.Det ikke medisinen i seg selv, som mange prøver å påstå.Er helt andre grunner. Så til deg som spurte.Du kan helt trygt ta den uten å frykte vektoppgang.

Skrevet

Jeg syns det er møkkapiller. De funka ikke i det hele tatt på meg.

Annonse
Skrevet

når jeg gikk på fontex opplevde jeg for første gang i hele mitt liv å ikke tenke på mat, jeg gikk ikke opp eller ned, men ble definitivt mye mer lykkelig, avslappet og stabil. jeg husker fremdeles, selv etter veldig mange år hvordan det var første gang jeg oppdaget jeg hadde gått noen sekunder uten å tenke på mat, gud hvor deilig det var, og veldig rart....

Gjest anonymgjest
Skrevet

Hentet fra felleskatalogen:Denne medisinen brukes til behandling av følgende tilstander:

Voksne:

Depresjon

Tvangslidelser

Bulimia nervosa: Fontex brukes ved samtidig psykoterapi for reduksjon av overspising og fremkalling av brekninger.

om alle legemidler kan Fontex forårsake bivirkninger, men ikke alle får det.

Dersom du har tanker om å skade deg selv eller begå selvmord, må du kontakte legen din eller sykehus øyeblikkelig (se avsnitt 2).

Dersom du får utslett eller allergiske reaksjoner som kløe, hevelse i lepper/tunge eller får gispende pust/blir kortpustet, skal du slutte å ta medisinen med en gang og kontakte lege øyeblikkelig.

Dersom du føler deg rastløs og opplever det som om du ikke kan sitte eller stå stille kan du ha noe som kalles akatisi. Økt dose av Fontex kan få deg til å føle deg verre. Kontakt lege dersom du opplever dette.

Informer legen din øyeblikkelig dersom huden din blir rød, du får en unormal hudreaksjon og huden får vabler eller flasser av. Dette er svært sjelden.

Noen pasienter har hatt:

En kombinasjon av symptomer (kjent som serotonergt syndrom) som uforklarlig feber med økt pust eller hjerteslag, svette, stivhet i muskler eller skjelvinger, forvirring, ekstrem opphisselse eller søvnighet (sjeldent).

Følelser av svakhet, søvnighet eller forvirring. Dette opptrer oftest hos eldre og hos (eldre) personer som bruker diuretika (vanndrivende midler).

Forlenget og smertefull ereksjon.

Irritabilitet eller ekstrem opphisselse.

Står ingen ting om etsug så da er nor deppresjonen som ga deg det.

Er som scorpius sier.Det ikke medisinen i seg selv, som mange prøver å påstå.Er helt andre grunner. Så til deg som spurte.Du kan helt trygt ta den uten å frykte vektoppgang.

(meg med vekta igjen...) Jeg trodde en her ble spurt om egne erfaringer, og svarte ut fra mine, og ønsker ikke bedrevitende kommentarer om at vektoppgang var pga dårlig viljestyring, etc. Min psykiater bekreftet at det måtte være en sammenheng når det skjedde to ganger. Forøvrig trente jeg styrke og kondisjon, bl.a. spinning 2-3 g pr uke mens dette pågikk, og var i god fysisk form. Da jeg sluttet på Fontex siste gang, tok det to uker før kiloene rant av meg, 8-9 kg på 2 uker. Legen trodde først jeg var matforgiftet, så kjapt gikk det. Vektnedgangen gikk deretter radig unna til kiloene forsvant.

Vil anbefale å teste ut selv hvordan en tåler de ulike medisiner en får anbefalt av legen, og snakke med legen om eventuelle bivirkninger. Og så anbefaler jeg å ikke høre for mye på andre pasienters erfaringer :-) Du finner det best ut selv!

Skrevet

Nå er jo denne tråden rimelig gammel...

Men: Gikk selv på Fontex i forbindelse med Bulimi og medisinen var med på å redde livet mitt... (Jeg gikk heldigvis ikke opp i vekt.)

• 1 år senere...
Gjest Anonym
Skrevet

Jeg har ikke depresjon, men sliter veldig med angst og til tider panikkanfall (heldigvis sjeldnere nå).

Psykiateren jeg går hos anbefaler meg å starte med Fontex, men foreløpig er jeg i tenkeboksen... pga mulige bivirkninger.

Er det noen her som kun har brukt Fontex mot angstlidelse?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...