Gå til innhold

Flytte til Storbritannia

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg vil flytte til Storbritannia i løpet av nesteår, men jeg vet ikke hva jeg må gjøre, juridisk sett.

Jeg har lest en plass at jeg må søke om Registration Certificate, men samtidig leste jeg at EU/EEA borgere kan fritt flytte til UK og bo eller jobbe der. Hvilken er det som stemmer? Det er nok riktig begge to, for det er sikkert noen retningslinjer som gjelder selv for EU/EEA borgere i UK. Dersom jeg trenger for å søke noen form for tillatelse, vet dere hvor lang tid dette tar, altså prossesen?

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg vil flytte til Storbritannia i løpet av nesteår, men jeg vet ikke hva jeg må gjøre, juridisk sett.

Jeg har lest en plass at jeg må søke om Registration Certificate, men samtidig leste jeg at EU/EEA borgere kan fritt flytte til UK og bo eller jobbe der. Hvilken er det som stemmer? Det er nok riktig begge to, for det er sikkert noen retningslinjer som gjelder selv for EU/EEA borgere i UK. Dersom jeg trenger for å søke noen form for tillatelse, vet dere hvor lang tid dette tar, altså prossesen?

På forhånd takk!

Anyone, Please :)

Skrevet

Min søster flyttet fra Danmark til Storbritannia 2004. Hun måtte registrere seg og søke om National Security Number. Behandlingstiden var ca 6 måneder. Hun venta på dette hjemme i Danmark. Tenker at de samme reglene gjelder for norske også? Litt usikker :sjenert: Men ting har jo sikkert forandret seg siden den gang.

Storbritannia er et fint sted å bo i. Har ikke bodd selv, men har vært mye i London og kunne godt tenke meg å bo der, men er ikke beste stedet når man har unger. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

du må forall del huske flyet.....

Skrevet

Kanskje man fritt kan flytte dit, men likevel må registrere seg som du hadde hørt?

Tidligere har jeg hørt at venner av meg måtte ta en engelskspråklig prøve, som visstnok var ganske enkel, men de flyttet for å studere da, så kan jo hende det var derfor de måtte ta denne prøven.

*Abbonnerer*

Jeg kunne også tenkt meg å flytte dit for en periode. :)

Skrevet

Du trenger ikke gjøre noe! Jeg flyttet bare, så gikk jeg til et kontor og ordnet meg et National Insurance Number. Det tok IKKE 6 mnd! Så vidt jeg husker fikk jeg det med en gang og i hvert fall ikke mer enn et par dager etter for jeg var i full jobb 2 uker etter at jeg kom dit. Du kan flytte hvor du vil i Europa, men ofte må du registrere deg, ikke søke, for å kunne jobbe. Det er det samme for europeere i Norge. De trenger et fødselsnummer.

Skrevet

Hva gjorde du i Norge da? Melde flytting og bare det?

Fikk du jobb før du flyttet, eller etterpå? Var det lett å skaffe seg jobb?

Fikk du deg ny bankkonto i England, eller gikk det bra å bruke din norske?

Hvordan er boligmarkedet der borte?

Du måtte ikke ta noe språklig prøve, kanskje dette bare gjelder de som skal studere i Storbritannia.

Beklager at jeg spør så mye, men jeg er så utrolig nysgjerrig;)

Skrevet

Det er skatteetaten som skal motta melding om flytting, og det er et papirark du skriver på hvilket land du flytter til, når, og hvor lenge du har tenkt å flytte/være i utlandet.

Du er lovpålagt å gjøre dette ila kort tid. Har med trygd og sånn å gjøre.

Skrevet

Jeg flyttet til UK uten en eneste ting. Når det gjelder trygd og sånt, så må du ta det opp med dem det gjelder.

Jeg brukte norsk konto, men om jeg hadde fått en jobb der så hadde jeg nok fått en engelsk og fått alt fra Norge overført til den.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Hvorfor ikke gå rett til kilden?

UK Border Agency

I bunn og grunn sier den at hvis du kan forsørge deg selv og ikke er en byrde for Storbritannia, så er det bare å komme :)

Skrevet

Korreksjon:

Snakket med min søs i går, det var andre grunner hun var igjen i Danmark i 6 mnd etter å ha regstrert seg. Selve registreringen kan orndes på dagen på enkelte kontorer.

Sorry for feil info!

Skrevet

-Nei, jeg sto fortsatt registrert i Norge og hadde folkeregistrert adr. hs mine foreldre.

-Begynte å søke jobb når jeg kom dit. Min kjæreste bodde allerede der og hadde leilighet og inntekt.

-Jeg fikk bankkonto i England. Det ville blitt for dyrt å føre lønna inn på den norske og jeg vet ikke om arb.giver ville gjort det heller. Du trenger bevis på adr. Tror jeg brukte arbeidskontrakt og en regning. De er litt rare sånn i England. De godtar strømregning som bevis på id selv om jeg uten vanskeligheter kan ringe strømselskapet og si at jeg vil ha strømregningen i navnet Kari Nordmann... JEG LIKER DET NORSKE FØDSELSNUMMERET BEDRE!!!

-Det var helt greit når jeg var der, men det var før finanskrisen.

Du måtte ikke ta noe språklig prøve, kanskje dette bare gjelder de som skal studere i Storbritannia.

-Nei, du trenger ikke gjøre noe som helst! Vi hører til EØS. Du trenger bare et sånt NI nummer som fungerer omtrent som det norske fødselsnummeret bortsett fra at det ikke kan brukes fult så allsidig. Det er mange østeuropeere og andre utlendinger uten engelskkunnskaper som jobber i England også akkurat som her.

-Spør så får du svar! :reise:

Når det gjelder skatt o.l. i Norge så måtte jeg legge ved bevis for at jeg betalte skatt i England med selvangivelsen slik at jeg ikke skulle bli skattlagt for denne inntekten i Norge. Dette gjorde jeg i etterkant. Leverte også selvangivelse i England.

Skrevet

-Nei, jeg sto fortsatt registrert i Norge og hadde folkeregistrert adr. hs mine foreldre.

-Begynte å søke jobb når jeg kom dit. Min kjæreste bodde allerede der og hadde leilighet og inntekt.

-Jeg fikk bankkonto i England. Det ville blitt for dyrt å føre lønna inn på den norske og jeg vet ikke om arb.giver ville gjort det heller. Du trenger bevis på adr. Tror jeg brukte arbeidskontrakt og en regning. De er litt rare sånn i England. De godtar strømregning som bevis på id selv om jeg uten vanskeligheter kan ringe strømselskapet og si at jeg vil ha strømregningen i navnet Kari Nordmann... JEG LIKER DET NORSKE FØDSELSNUMMERET BEDRE!!!

-Nei, du trenger ikke gjøre noe som helst! Vi hører til EØS. Du trenger bare et sånt NI nummer som fungerer omtrent som det norske fødselsnummeret bortsett fra at det ikke kan brukes fult så allsidig. Det er mange østeuropeere og andre utlendinger uten engelskkunnskaper som jobber i England også akkurat som her.

Når det gjelder skatt o.l. i Norge så måtte jeg legge ved bevis for at jeg betalte skatt i England med selvangivelsen slik at jeg ikke skulle bli skattlagt for denne inntekten i Norge. Dette gjorde jeg i etterkant. Leverte også selvangivelse i England.

Skrevet

Skrevet

Skal du f.eks gå på skole der så er det bare å sette seg på flyet. Skal du derimot jobbe der må du få national insurance number når du kommer ned dit. Null stress.

Skrevet

Tusen takk for svar! :)

Hvilken institusjon går man til for å få et slikt insurancenummer da?? Hos politiet? Skatteetaten?

Høres i grunn ganske greit ut å bare kunne flytte!! :lur:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...