Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ser Jehovas Vitner på psykisk sykdom?

Hva om en av dem selv blir psyke, trenger innleggelse osv? hva skjer da?

Og åssen ser de på fks, en psykisk syk person som vil melde seg inn i menigheten? noen fordommer?

Bare noe jeg har tenkt litt på :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jehovas vitner har ikke noe bestemt syn på psykisk sykdom, annet enn at de (som de fleste andre, vil jeg håpe) vil anbefale den syke å oppsøke lege og få nødvendige behandling.

Vi (ja, jeg er en av dem) er kanskje litt mer bevisst enn vanlig på at belastninger i den daglige tilværelsen kan være tungt for mange å takle, fordi vi ser på verden generelt som lite åndelig, veldig materialistisk og generelt lite optimalt organisert.

I min menighet har vi flere som i varierende grad sliter med psykiske problemer, og det tar vi hensyn til. Hvis du spør noen som er i Jehovas vitner (og som ikke har problemer selv) hva de mener en som har psykiske problemer bør prøve av behandling, vil du sikkert få akkurat like varierende svar som i resten av befolkningen. Det er ikke noe i troen på Gud og Bibelen som tilsier at vi må gjøre det ene eller det andre mht. psykisk sykdom, men vi oppfordres sterkt til å vise andre mennesker empati i alle situasjoner.

(Jeg poster ikke som anonym fordi jeg på noen måte synes det er pinlig å "stå frem" som et vitne, men fordi det har lett for å bli så mye pes rundt det, spesielt i nettfora. Jeg tar heller den samtalen med folk ansikt til ansikt, når jeg treffer dem i andre sammenhenger.)

Skrevet

Dersom Jehovas Vitner blir lagt inn, så vil det første de sier til deg sannsynligvis være at de ikke skal ha blodoverføringer. Som etter hvert har blitt nyansert til: "vi skal ikke ha røde blodlegemer, men resten av faktorene går greit." Er det snakk om leukemi, går røde blodlegemer i boks, 20% av tida, tror jeg, husker ikke hvor jeg leste det, og bryr meg vel egentlig ikke, heller.

Dersom Jehovas Vitner hører stemmer, så er de ikke syke, det er bare åpenbaringer.

Dersom Jehovas Vitner hører uønskede stemmer, så be til Gud om at de forteller deg det, og løp din vei.

Dersom en er Jehovas Vitne, og er deprimert eller tiltaksløs, så blir en kanskje fordømt, bedt om be litt mer, eller sendt for å rake hagen til en av sekt-sjefene?

Kanskje noe for Eia? Send et kamerateam - NÅ.

Skrevet

hvorfor får ikke jehovas vitner lov til å få blod overføring?

AnonymBruker
Skrevet

På psykiatrisk avd er det ikke snakk om akkurat blodoverføring da.

Hva hvis en fks får diagnosen bipolar ol, eller har så angst at han eller hun ikke klarer å gå på feltet?

AnonymBruker
Skrevet

hvorfor får ikke jehovas vitner lov til å få blod overføring?

Det er på grunn av det bibelske påbudet om å "holde seg borte fra blod".

I følge Bibelen var det først etter vannflommen at Noah og hans etterfølgere fikk lov til å bruke dyr til mat, men de fikk ett påbud: Blodet fra dyrene skulle ikke brukes, men "helles ut på marken". Dette var tydeligvis en symbolsk handling, for det står "blodet, det som livet er knyttet til" og livet tilhører da Gud. Dette er å finne i 1. Mosebok, kapittel 9 og fra vers 3 og utover.

Dette påbudet er aldri blitt trukket tilbake eller moderert på noen måte, men snarere gjentatt flere tusen år senere av de første kristne. Du finne det i kapittel 15 i Apostlenes gjerninger, fra vers 19.

På Jehovas vitners offisielle nettsider finnes denne artikkelen, som tar for seg Jehovas vitners forhold til blod og blodoverføringer: http://www.watchtower.org/n/hb/article_06.htm

AnonymBruker
Skrevet

Hva hvis en fks får diagnosen bipolar ol, eller har så angst at han eller hun ikke klarer å gå på feltet?

Sånt skjer. Det er ingen som ser ned på noen fordi de er syke.

Skrevet

Tidligere var det ikke lett for vitner som led av psykiske sykdommer, det har heldigvis forandret seg.

Før i tiden var tenkningen slik:

Verden deles inn i to grupper, de som tilber satan, og de som tilber Jehova.

De som tilber Jehova går på møter i Rikets sal, alle de andre er tilbedere av Satan, men de vet det ikke selv. De står under Satans kontroll, siden han er denne verdens gud. Altså, alt i verden er satans verk. Spesielt psykologer er skumle for oss vitner, de kan gå inn i psyken og ødelegge den sanne troen på Jehova.

Dette er en oppfatning som egentlig er forlatt, men mange vitner, spesielt de litt eldre, (de eldre er desverre også ofte ledere i menigheten) har denne oppfatningen fortsatt.

Skrevet

Tidligere var det ikke lett for vitner som led av psykiske sykdommer, det har heldigvis forandret seg.

Før i tiden var tenkningen slik:

Verden deles inn i to grupper, de som tilber satan, og de som tilber Jehova.

De som tilber Jehova går på møter i Rikets sal, alle de andre er tilbedere av Satan, men de vet det ikke selv. De står under Satans kontroll, siden han er denne verdens gud. Altså, alt i verden er satans verk. Spesielt psykologer er skumle for oss vitner, de kan gå inn i psyken og ødelegge den sanne troen på Jehova.

Dette er en oppfatning som egentlig er forlatt, men mange vitner, spesielt de litt eldre, (de eldre er desverre også ofte ledere i menigheten) har denne oppfatningen fortsatt.

Hvilken hensikt (om enn noe historisk) har det å trekke frem en forlatt oppfatning annet enn å bevisst forsøke å sette noe i et dårlig lys?

Skrevet

Hvilken hensikt (om enn noe historisk) har det å trekke frem en forlatt oppfatning annet enn å bevisst forsøke å sette noe i et dårlig lys?

Ja, hvorfor i alle dagerer det egentlig nødvendig å lære barn og ungdom om ting som andre verdenskrig?

Skrevet (endret)

Årsaken til at fortiden er interessant er at den forklarer holdninger og forhold vi ser i dag.

Det at vi forstår hverandres tenkning gir oss også anledning til å vise empati og respekt.

Hvis et vitne banker på døren din og du stiller spørsmål angående psykologer, er det ikke gitt hvilket svar du får. Det til tross for at psykologer er relativt "friskmeldt" av ledelsen.

Jeg skriver "relativt", fordi du ikke bør snakke med psykologen om troen. Mange psykologer forstår at nettopp troen kan være årsaken til eller utslagsgivende for lidelsen du trenger behandling for.

Tenkningen har elementer som de fleste ikke vil oppfatte som direkte sunne:

Verden deles opp i sort/hvitt.

Ånder ser deg uansett hvor du er og kan bruke det de ser mot deg.

Et dypt rotfestet angiverisystem.

Riset bak speilet, der du risikerer å miste kontakten med alle vennene dine, samt dine egne foreldre og barn.

For at du skal ha verdi i menigheten må du yte. Altså, være på alle møtene, forkynne helst 10 timer per mnd eller mer ++

Dette er bare litt av hverdagen til et vitne.

Jeg tror den rette holdningen til vitnene er å føle sorg for situasjon de er i.

Det er ikke uten grunn av vitnene prøver å forkynne på forum som her, de regner det som en del av forkynnelsen. Dermed kan de som ikke kommer seg ut og banker dører, skrive en time eller to på rapporten som blir samlet inn hver mnd. Uten forkynnelse er du ikke et ordentlig vitne.

Sammenlagt blir dette store belastninger for det enkelte vitne.

Derfor er det ikke rart at svært mange vitner lider av forskjellige psykiske lidelser, den mest utbredte er kanskje depresjon. Følelsen av å ikke gjøre nok, være svak, ikke god nok.

Hvis du, uansett grunn, ikke kommer deg på møtene, vil du merke det på det sosiale.

Du blir ikke invitert lengre. Siden du ikke har "lov" til å ha venner som ikke er vitner, sitter du alene igjen. Det i seg selv er også en grunn til depresjon hos mange.

Dette er personlige erfaringer fra den tiden jeg var leder i menigheten. Jeg reagerte på det allerede den gang, men det var ikke noe jeg som enkeltperson kunne gjøre for å forandre systemet.

Det beste jeg kan gjøre i dag for vitnene er å være en ekte venn, en som ikke går videre med det jeg blir betrodd.

Stille spørsmål om det som er vanskelig, og fortelle vitnene at de er ok og at de ikke trenger å være fantastiske.

Endret av Gentle
  • Liker 2
Skrevet

Jeg skriver "relativt", fordi du ikke bør snakke med psykologen om troen. Mange psykologer forstår at nettopp troen kan være årsaken til eller utslagsgivende for lidelsen du trenger behandling for.

For å være litt redelige her, skal det sies at vi på akkurat dette pkt snakker litt høna og egget problematikk. Nå er det kanskje litt spesielt med JV, siden man fødes inn i en sekt, men hva gjelder fundamentalisme, ikke en gang vilje til å diskutere og holde flere mulige forklaringer åpne, uansett diskusjonssituasjon, kan vel så mye skyldes at en bestemt type mennesker føler seg tiltrukket en slik måte å tenke på som lukter sterkt argumentum ad consequentiam. Nemlig de med sterke obsessive-compulsive-personlighetstrekk.

Du trenger ikke være religiøs, for å ha en slik pliktoppfyllende, rigid og tvangsaktig personlighet. Men om det fins religiøs tro, så kan du banne på hvilke tolkninger OC-cases penser inn på. Sadistiske mennesker likeså.

Jeg har ikke truffet så mange sånne. Jeg har vært mest borti godkristne, og det er sjelden de som slår på stortromma og ønsker folk til helvete.

Skrevet

Interessant innlegg, Gentle. :)

Interessant, ja. Som et av Jehovas vitner kan jeg ikke akkurat si at jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen, som i mine øyne ser ut som en beskrivelse av et totalitært miljø som legger byrder på folks skuldre og gjør mennesker deprimerte.

Det er f.eks. vanskelig for meg å se hvordan påstanden om at en persons verdi i menigheten skal være relatert til timer brukt i forkynnelsesarbeidet, kan være riktig. Hvor mye tid enhver måtte bruke, er for eksempel ikke offentlig informasjon i menigheten, bare informasjon som den enkelte rapporterer på et skjema for statistikkens del. Dette burde Gentle vite, hvis han har "ledet" en menighet.

En annen ting er at menigheten ikke har "ledere". Det finnes riktignok en person som har ansvar for regnskapsførselen, et eldsteråd og noen menighetstjenere, men ingen lederskikkelse®. Dette er gjort helt bevisst, ettersom Bibelen gjør det veldig klart at ingen står over noen andre i Guds øyne, og at det ikke er menneskers bud vi skal følge.

Det finnes forøvrig ingenting som heter "internettforkynnelse". Samtaler/innlegg på online-forum har aldri vært regnet som forkynnelse, så det er nok ingen nedtrykte, deprimerte vitner som skriver innlegg på Kvinneguiden eller andre steder for å rapportere timer til "lederen" eller noe slikt. Det er rett og slett en helt feilaktig påstand.

At det skulle være noen overhyppighet av psykiske lidelser som depresjon blant Jehovas vitner har jeg aldri sett noen støtte for. Jeg har hørt det påstått av utenforstående, men aldri underbygget på noen måte, og jeg kan ikke si at jeg har sett noen tegn på det selv heller. Det er med oss som med alle andre: Noen er friske, andre er syke.

Siden jeg selv har en omgangskrets som omfatter både vitner og andre, finner jeg også påstanden om at man ikke har "lov" (av hvem?) til å ha omgangskrets utenfor menigheten, merkverdig.

Jeg må innrømme at jeg synes innlegget til Gentle inneholder en del underlige påstander som slett ikke bidrar til å gi et riktig bilde av de som bærer navnet Jehovas vitner. Og nå har vi to motstridende innlegg i denne tråden, noe som etter min mening illustrerer at den som vil til bunns i dette, må regne med å måtte gjøre litt undersøkende arbeid. Det er begrenset hva man kan finne utfyllende svar på i et diskusjonsforum.

Just my 2¢.

Gjest Ludovie
Skrevet
Jeg må innrømme at jeg synes innlegget til Gentle inneholder en del underlige påstander som slett ikke bidrar til å gi et riktig bilde av de som bærer navnet Jehovas vitner. Og nå har vi to motstridende innlegg i denne tråden, noe som etter min mening illustrerer at den som vil til bunns i dette, må regne med å måtte gjøre litt undersøkende arbeid. Det er begrenset hva man kan finne utfyllende svar på i et diskusjonsforum.

Jeg har lest hele innlegget ditt med stor interesse, men akkurat nå er jeg litt for trøtt til å skrive et skikkelig svar. Jeg fikk imidlertid lyst til å kort kommentere avsnittet jeg har sitert over.

Jeg har hatt kontakt med ganske mange vitner i jobbsammenheng, og jeg hadde også en JV-familie som naboer i mange år. Jeg hadde dessuten i sin tid en nær studiekamerat som var vitne, og som senere brøt ut fra menigheten. Alt jeg vil si nå (jeg skriver sikkert mer i morgen), er at alt Gentle skrev i innlegget sitt, kunne jeg nikke gjenkjennende til.

Dessuten: Hele veien har jeg hatt dyp medfølelse med de som har vært fanget i dette tankesettet. For ingen av de jeg har kjent har virket særlig lykkelige. Snarere tvert imot!

Skrevet (endret)

Anonymbruker: Hvorfor tør du ikke stå fram??

totalitært miljø: Ja, hva skal vi ellers beskrive det som??

En annen ting er at menigheten ikke har "ledere": Hvis du fortsetter å nekte på at vi har ledere setter jeg gjerne inn et sitat fra Vakttårnet. Dette blir for dumt!

Det finnes forøvrig ingenting som heter "internettforkynnelse": Nei, det er sant. Men det finnes uformell forkynnelse, altså at man forkynner per brev eller personlig kontakt som måtte oppstå i løpet av dagen. Formell forkynnelse er når vi kler oss pent og ringer på dører, går i forretningsdistrikt eller på gata. Alt annet er uformell forkynnelse. Hvis man forkynner på nett, skal man da ikke rapportere forkynnelsen?? Det finnes f eks heller ikke noe som heter "naboforkynnelse" eller "slektningsforkynnelse", likevel skal all forkynnelse rapporteres. At de som forkynner på nett lider av depresjon eller andre psykiske lidelser tror jeg heller ikke på, men de har kanskje små barn? Er veldig slitne? Husk at de som forkynner gjør det av et godt motiv, det blir dumt for dem om vi underkjenner de anstrengelsene de gjør for å utbre det gode budskap om guds rike.

Siden jeg selv har en omgangskrets som omfatter både vitner og andre, finner jeg også påstanden om at man ikke har "lov" (av hvem?) til å ha omgangskrets utenfor menigheten, merkverdig: Det er ikke en lov i ordes rett forstand. Likevel blir det oppfattet som det.

Hvis du trenger sitater om "verdslig omgang" fra Vakttårnet er det rikelig å ta av.

Dette vet du svært godt om, ikke prøv å framstille det anderledes enn det er!

Det er du som feiler når du har verdslige venner, jeg hadde ingen slike da jeg var aktivt vitne.

Jeg har ikke dokumentasjon som beviser at det er mere psykiske lidelser blandt vitner enn befolkningen forøvrig. Det jeg skrev var mine personlige erfaringer, og mulige årsaker til det jeg har sett.

Likevel:

Det er bevisene som teller på dette forumet.

Hvis du kan legge fram bevis (sitater fra Vakttårnet) som sier at verdslig omgang er ok, så vil jeg gjerne se det.

Kan du legge fram bevis for at forkynnelse på nett ikke skal rapporteres, vil jeg gjerne se det.

Har du bevis for at timer i forkynnelsen ikke spiller noen rolle for å være et ok vitne, må du svært gjerne legge det ut.

Hvis du trenger bevis for mine påstander legger jeg det mer enn gjerne ut. :)

Endret av Gentle
  • 4 uker senere...
Skrevet

Og åssen ser de på fks, en psykisk syk person som vil melde seg inn i menigheten? noen fordommer?

Bare noe jeg har tenkt litt på :)

Jehovas vitner ser ikke annerledes på psykisk sykdom enn andre. Noen blir psykisk syke, andre blir fysisk syke og noen er friske. Sånn er det bare.

Hvis noen skulle trenge innleggelse vil det ikke skje noe spesielt. Antageligvis vil de eldste og andre i menigheten prøve å komme på besøk og støtte vedkommende ved å lese oppmuntrende skriftsteder o.l, slik at man kan få åndelig oppmuntring selv om man ikke klarer å komme seg på møtene e.l.

Hvis noen vil bli døpt mens man er psykisk syk, vil det ganske sikkert skje det samme som ved hos andre. Er sykdommen spesiell, som f.eks. ved shizofreni, vil det nok tilrettelegges slik at man kan finne ut om personen vet hva han gjør og er tilrådelig til å ta en slik avgjørelse.

Har selv hatt diagnosen depresjon, og ble døpt. Alt gikk som vanlig.

Ang det som har blitt sagt ellers i tråden: Hvis man ikke klarer å komme seg ut på 'feltet' vil man bli en 'uvirksom forkynner'. Vanligvis må man ha 1t. i mnd for å være virksom, men er man syk, får man mulighet til å rapportere en halvtime eller et kvarter, og da alikevel gå for å være virksom. Vanligvis klarer syke og gamle dette ved å snakke med familie, hjelpepleiere, frisører, sjåfører e.l.

Hvor mange timer man bruker i felttjenesten har ikke noe å gjøre med hvor 'god kristen' man er - tvert imot! Vi lærer at Jehova ikke krever mer av oss enn vi kan klare, og at vi ikke skal sammenligne oss med andre. Jehova setter like mye pris på den ene timen jeg kanskje klarer, som de 50 en annen kanskje klarer. Hovedsaken er at man gjør det man kan.

(Jeg er ikke den samme brukeren som tidligere i tråden)

• 2 måneder senere...
Skrevet (endret)

Årsaken til at fortiden er interessant er at den forklarer holdninger og forhold vi ser i dag.

Det at vi forstår hverandres tenkning gir oss også anledning til å vise empati og respekt.

Hvis et vitne banker på døren din og du stiller spørsmål angående psykologer, er det ikke gitt hvilket svar du får. Det til tross for at psykologer er relativt "friskmeldt" av ledelsen.

Ånder ser deg uansett hvor du er og kan bruke det de ser mot deg.

Et dypt rotfestet angiverisystem.

Riset bak speilet, der du risikerer å miste kontakten med alle vennene dine, samt dine egne foreldre og barn.

For at du skal ha verdi i menigheten må du yte. Altså, være på alle møtene, forkynne helst 10 timer per mnd eller mer ++

Dette er bare litt av hverdagen til et vitne.

Jeg tror den rette holdningen til vitnene er å føle sorg for situasjon de er i.

Det er ikke uten grunn av vitnene prøver å forkynne på forum som her, de regner det som en del av forkynnelsen. Dermed kan de som ikke kommer seg ut og banker dører, skrive en time eller to på rapporten som blir samlet inn hver mnd. Uten forkynnelse er du ikke et ordentlig vitne.

Sammenlagt blir dette store belastninger for det enkelte vitne.

Derfor er det ikke rart at svært mange vitner lider av forskjellige psykiske lidelser, den mest utbredte er kanskje depresjon. Følelsen av å ikke gjøre nok, være svak, ikke god nok.

Hvis du, uansett grunn, ikke kommer deg på møtene, vil du merke det på det sosiale.

Du blir ikke invitert lengre. Siden du ikke har "lov" til å ha venner som ikke er vitner, sitter du alene igjen. Det i seg selv er også en grunn til depresjon hos mange.

Dette er personlige erfaringer fra den tiden jeg var leder i menigheten. Jeg reagerte på det allerede den gang, men det var ikke noe jeg som enkeltperson kunne gjøre for å forandre systemet.

Det beste jeg kan gjøre i dag for vitnene er å være en ekte venn, en som ikke går videre med det jeg blir betrodd.

Stille spørsmål om det som er vanskelig, og fortelle vitnene at de er ok og at de ikke trenger å være fantastiske.

Jeg blir rør i hodet mitt av å lese det du her skriver "Gentle"...

Det er pga. av sånne som deg at ikke bare Jehovas vitner har dårligt rykte på å være noe dem ikke er,men også de mennesker som lider og får angst!

Du snakker her om noe som ikke er fakta...

Både jeg og familien min har vert venner med folk som er fra Jehovas vitner siden jeg var liten. Jeg går på møter,studier og selv møtt på så mange forskjellige vitner både på dørene og ute i samfunnet...Jeg vil bare belyse det at jeg snakker ikke FOR Jehovas vitne og er heller ikke et vitne selv,men jeg vil veldig gjerne forsvare de som blir talt urett om...Jeg liker ikke urettferdighet og at ting skal bli fremsatt i lyset for noe det ikke er...Og det du uttaler deg om her er helt på jorde og er ikke i tråd med virkeligheten...Du er jo totalt mot det bibelen og Jehovas vitner står for,så du børde vel heller uttale deg om det som DU har peiling på og ikke hva di tror på eller ikke. Jeg var gjerne litt frekk selv her med å skrive dette..Jeg har lest litt om hva du har vert gjennom og synes det er både trist og bittert,men en kan ikke greie alle under en kammå si at ALLE som er i Jehovas vitner eller tror på det samme som dem,er like galne som det du seier de du er møtt er..

At folk lider av angst og depresjoner og hva det enn måte være skulle bli mer syk av å være et vitne eller høre på de vitne, ja det er også virkeligt langt fra virkeligheten.

Dette er faktisk HELT omvendt! Ja Jehovas vitner har nok mange som lider av både fysiske og psykiske lidelser i sine menigheter,men hver har ikke det!?

Og viser dette at de lider pga. de er med i den menigheten?? Eller kan det kankje være fordi det er så mange som sliter idag, både med fysiske og psykiske problemer og søker trøst og får det av sine medmennesker i menighetene og av Gud?Kan det også være at Gud har pålagt oss å ta vare på våre medmennesker endten de er fysisk eller psykisk syke,ja bare så lenge di søker trøst i hans ord??

Jeg kjenner ganske mangen som er syk, både på den ene og andre måten, og jeg skal si deg det,at hadde det ikke vert for Jehovas vitner,menigheten, troen og håpet på Gud, ja så hadde de kankje ikke vert et levende eksempel på det idag...

Akkuratt denne troen har hjulpet både meg og min familie også så uendeligt mange ganger!Så ikke kom her å si at en blir syke av troen og av å være sammen med eller i Jehovas vitner,for det er helt feil...

Jeg synes det er leit at du har fått oppleve det du har opplevd og synes det er veldig leit at du har fått den troen om desse menneskene,men jeg håper du kan se på det med litt åpne øyne,og ikke bare lukke øynene å si at di er onde og forferdelige...

Om du hadde bodd i nærheten av meg,skulle jeg med glede vist deg hva som er sannheten om Jehovas folk. For du har tydligvis havnet på feil fot med dem eller møtt på feil folk...

Ønsker deg alt godt og håper ikke jeg var for skarp i det jeg skrev..Beklager dette hvis til;)

Endret av annie8219
Skrevet

Likevel:

Det er bevisene som teller på dette forumet.

Hvis du kan legge fram bevis (sitater fra Vakttårnet) som sier at verdslig omgang er ok, så vil jeg gjerne se det.

Kan du legge fram bevis for at forkynnelse på nett ikke skal rapporteres, vil jeg gjerne se det.

Har du bevis for at timer i forkynnelsen ikke spiller noen rolle for å være et ok vitne, må du svært gjerne legge det ut.

Hvis du trenger bevis for mine påstander legger jeg det mer enn gjerne ut. :)

Jeg har hatt noen venninner gjennom tiden, som har vært Jehovas Vitner, å en ting jeg har lagt merke til med dem er at de sliter med merkelige ting.

2 av dem hadde spiseforstyrrelser(før jeg ble kjent med dem), og en gikk ut av menigheten av andre personlige grunner.

De var veldig hyggelige mennesker, alle sammen, og jeg kan ikke si jeg opplevde at de ikke kunne være vennen min pga livssynet dems.

Jeg kan huske 1 gang jeg ikke fikk være med dem, å det var når de skulle på stranda etter et landstreff. Da sa de at det kun var for vitner.

En ting jeg la merke til da jeg var med på landstreffet var at det var utrolig overvekt av pene damer der.

Det var oppsiktsvekkende mange pene mennesker på 1 plass hehe

Jehovas Vitner tror på demoner, så jeg lurer på hvordan de veit når en person er psykisk syk, og når han/hun er besatt av en demon.

Skrevet

Det mest avskyelige med Jehovas Vitner er etter mitt syn at de fordømmer absolutt alle andre kristne. De kaller dem ikke engang kristne, men mener de tilber djevelen (uten å vite det selv stakkar..)

De har monopol på sannheten. Om jeg tror på Gud, tror på Jesu oppstandelse og det evige liv, og forsøker etter beste evne å leve etter Guds ord, spiller ingen rolle for JV. Jeg er en vantro.

De kaller seg selv de eneste sanne kristne. Det er mange andre kristne menigheter i Norge i dag, pinsevenner, katolikker, metodister, tilhørere av Den norske kirke, og selv om mye er forskjellig i de forskjellige menighetene, er det ingen som dømmer hverandre til evig fortapelse og sier at ikke noen fra de andre menighetene kan være frelst.

Det er kun JV som hevder seg over alle andre på denne måten. Jeg er selv kristen (statskirken og er i frelsesarmeen), og hadde besøk av JV. Jeg snakket litt med dem, og så spurte jeg om vi kunne be sammen. Men det kunne de ikke nei... Hvorfor? Jo, de kan ikke be sammen med noen som ikke har "den sanne tro", altså de vantro..

Jesus har sagt oss klart og tydelig at man ikke skal "legge noe til" det han lærte oss. Vi er frelst av nåde, og ikke av gjerninger. Det JV praktiserer er det som kalles "gjerningskristendom", altså stikk i strid med Jesu egen lære.

Men nå har heller ikke Jesus den autoritet hos Jehovas Vitner. Gjennom forvrenging av bibelens mest sentrale skrifter har de kommet fram til at han står "under Gud" i autoritet og makt. Noe bibelen ikke lærer oss. Jesus sier f.eks at "ingen kommer til Faderen uten ved meg".

Jeg kunne gått langt og dypt inn i dette stoffet, men jeg orker det ikke nå. Jeg anbefaler alle som vil vite mer om hva som skjuler seg bak JV fine ord og formuleringer (og overtalelsesevne) å lese noen av de bøkene som er skrevet av vitner som etter lang kamp har klart å bryte ut og få sitt liv tilbake.

Jeg har selv hatt kontakt med utallige ødelagte og forvaklede sjeler som har vært vitner, og jeg skal love dere: de forteller en ganske annen sannhet enn det som er kommet fram fra vitner her i tråden. Står du midt oppi det, er du så hjernevasket at du er ute av stand til å se det selv, men det kommer en dag..

For 99% av vitnene kommer det en dag hvor de SER, og den dagen blir ikke god...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...