AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #1 Skrevet 8. august 2010 jeg har seks uker syklus . varierer fra 5,5 til seks uker. jeg vet jeg har eggløsning, for har sett slimet i trusa. MEN er dette for lange sykluser? burde jeg oppsøke lege? hmm... what to do? utrolig kjedelig å gå så lenge når jeg skal prøve å bli gravid håper noen kan hjelpe!
Athene Skrevet 8. august 2010 #2 Skrevet 8. august 2010 EL slim betyr ikke nødvendigvis at man har EL, det kan være kroppen bare prøver å få det til. Men om man har regelmessige sykluser har man ofte også EL. Det eneste som kan påvise at EL har skjedd er blodprøver eller temping. Temperaturen vil holde seg høy frem til mens dersom man har hatt EL, men synke tidligere dersom kroppen kun har gjort er forsøk på EL. EL tester kan slå ut positivt selv om man ikke får EL. En syklus på over 35 dager (mener jeg) er ansett som lengre enn normalen. Men så lenge du har stabile sykluser på 35-38 dager ville jeg ikke vært så bekymret. Det er mange, mange kvinner som har sykluser på over 30 dager, 28 dager er bare et snitt. Du kan selvfølgelig kontakte legen og be om en samtale om hvilke muligheter du har. Sannsynligvis vil du med stabile sykluser bli bedt om å prøve et år før du får videre hjelp. Deretter vil nok behandlingen være pergotime. Det er mulig du kan få henvisning videre og eventuelt pergo allerede, men det aller beste for kroppen er å klare dette selv. Pergo kan ha flere bivirkninger, medføre tvillingfødseler og øker sannsynligheten for spontanabort. Jeg vil nok anbefale å bestille en legetime allerede, det er greit å ha tatt opp problemet tidlig dersom man trenger videre hjelp, og du får nok svar på en del spørsmål.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #3 Skrevet 8. august 2010 ts: tusen takk for at du tok deg tid til å gi meg et så langt og bra svar. syklusene mine varierer kun med 3-4 dager.. så da mener du at alt er normalt selv om syklusene er rundt 40 dager. ?? kan jeg ta blodprøve hos legen og få svar på om jeg har EL.?
Athene Skrevet 8. august 2010 #4 Skrevet 8. august 2010 ts: tusen takk for at du tok deg tid til å gi meg et så langt og bra svar. syklusene mine varierer kun med 3-4 dager.. så da mener du at alt er normalt selv om syklusene er rundt 40 dager. ?? kan jeg ta blodprøve hos legen og få svar på om jeg har EL.? Har selv lange og ustabile sykluser, EL og mens ca 2-4 ganger i året, så kan en del om tema. Men du må være obs på at svaret mitt (og andre svar du får her inne) ikke kommer fra folk med den nødvendige kompetansen for å gi helt korrekte svar. Om din syklus er normal eller ikke kan jeg ikke uttale meg om, men i teorien er det alltid et godt tegn at syklusene er stabile, en variasjon på 3-4 dager er vel innenfor hva som kan kalles stabilt. Men ta kontakt med legen så får du nok mye bedre svar. Jeg mener du har en god nok grunn for å bestille en time, selv om jeg selvfølgelig ikke kan garantere dette =) Blodprøve må taes på en bestemt dag i syklusen, jeg har selv ikke tatt dette så jeg kan lite om det, men vet at det er en metode for å bekrefte at EL har funnet sted, for eksempel etter en pergotimekur. Selv bruker jeg temping for å bekrefte EL og forutse når jeg får mens. Jeg får et klart temphopp på ca 0,5 grader mellom EL og mens.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #5 Skrevet 8. august 2010 bruker du vanlig tempraturmåler? eller må det være en spesiell for akkurat dette? og forresten.. takk igjen for et bra svar! :
Athene Skrevet 9. august 2010 #6 Skrevet 9. august 2010 bruker du vanlig tempraturmåler? eller må det være en spesiell for akkurat dette? og forresten.. takk igjen for et bra svar! : Digitalt termometer med to desimaler. Det er ganske små temperaturendringer som skal oppdages. Jeg kjøpte på nett, billigetester.no mener jeg. Det er vitkig å følge teorien godt for å få et meningsfullt resultat, anbefaler http://www.pernille.info/bbt.htm og www.fertilityfriend.com.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå