Gjest Gjest Skrevet 8. august 2010 #1 Skrevet 8. august 2010 Jeg sitter med en følelse etter å ha lest det innlegget om hun som aldri får egentid. Setter vi for høye krav til hvordan ting skal være? Hvorfor skal det planlegges tur hver eneste helt? Kan du ikke ta med barna i hagen og grille pølser? Det syns de nok er like moro og det blir ikke så stress for mor og far. Jeg tror også det er mange som skal ha et ryddig og støvfritt hjem til en hver tid. Og hvorfor ikke sette på en klesvask før man lager middag. Da kan denne henges opp før ungene legger seg og mor/far kan sitte å slappe av i sofaen etter barna har lagt seg. Er det blitt slik at vi skal vie all vår fritid til barna? Kan man ikke gjøre noe i huset når barna er oppe fordi da får man dårlig samvittighet ovenfor barna? Eller får man ikke gjort noe da barna er våkne fordi man må aktivisere de hele tiden? Min mor gjorde diverse huslige ting når jeg og broren min var våkne, og jeg har ikke tatt skade av det!
AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #2 Skrevet 8. august 2010 Jeg tenker litt på dette med "egentid" jeg, hva er egentid for noe og er det en selvfølge at vi har krav på en viss mengde egentid i alle livets faser? Når vi blir gamle er det jo ikke måte på hvor mye egentid vi får.... Da kanskje vi angrer på at vi lengtet etter egentid mens barna var små og bodde hjemme? Jeg syns det virker som om kravet i dag er at vi skal: Ha et hjem som til enhver tid er ryddig og rent. Hjemmet skal i tillegg være moderne og smakfullt innredet og dekorert. gjerne med skifter i hht årstider og sesonger. Så skal vi trene ca 3 ganger i uken Vi skal spise sunn mat som vi lager fra bunnen Vi skal være mye sammen med barna våre, dra på velorganiserte, stimulerende turer, delta på foreldremøter, heie på kamper, sitte en time med lekser (per barn), Med mannen/kjæresten skal vi ha lange, stimulerende og utviklende samtaler (gjerne over et glass rødvin og litt sunn snacks) flere ganger i uken. vi skal dra på kjæresteturer uten barna og vi skal ha et godt sexliv (hver onsdag og lørdag pluss spontant når det passer seg) Vi skal ha våre egne hobbyer og interesser. gjerne flere. Så som å lese "snakkisbøkene", scrappe, osv så skal vi følge med på et par serier vi skal gå jevnlig til frisør, gjerne også ta en ansiktsbehandling i ny og ne Vi skal gå jevnlig på kafé med venninnene, og arrangere venninnemiddager og parmiddager og flotte bursdagsselskaper, juleverksted, påskelunsjer, sommerferiegrilling, nyttårsselskap, osv Også skal vi prøve å jobbe litt. Men hvis vi blir slitne av å jobbe sykemelder vi oss. Heller det enn å trappe ned på noe annet.
Gjest Blondie65 Skrevet 8. august 2010 #3 Skrevet 8. august 2010 Her var det mange svært gode poeng. Jeg tror at den parallelle arbeidsmetoden løser mye av egentidsproblematikken kontra den sekvensielle. Altså: Mens man gjør det ene gjøres også det andre = parallell. I motsetning til: Først det, deretter det og så det = sekvensiell. Ta klesvask: Kan man sortere dette i riktig vaskekurv når klærne tas av? Det betyr kanskje at man må ha et "tårn" av vaskekurver - men disse fås kjøpt på IKEA og man kan merke dem slik at hele familien kan være med på denne "leken". Når så klær skal vaskes er det bare å tømme en av dem i maskinen og sette på rett temperatur og VIPS - ferdig maskin til tørk eller sammenbretting etter sengetid. Hvis man lager all mat fra grunnen av: hva med å sette av en dag i uken der man halvfabrikerer hele ukens måltider? Dette er også noe hele familien kan gjøre sammen. Dermed er den daglige matlagingen langt mindre krevende. Og så var det behovet for egentid: Alle er forskjellige. Noen kan ikke drømme om annet enn å være 24/7 mor og trenger ikke noe utover det. Andre har det ikke slik og må ut av hjemmet eller pusle med noe annet for å koble ut. Begge deler er like "riktig". Mange mødre jeg kjenner får nettopp denne egentiden ved å få tid til å trene en til to ganger i uken etter at barna er lagt eller ved å ta ungene med og hive de i barneparkeringen. Jeg tror også at stell av hår og negler kan få en person til å føle seg litt mer verd enn om man aldri skal få tid til noe så trivielt. Burde ikke dette gå an å få til? Hadde min venninne kommet til meg og spurt om jeg kunne passet barna for hun skulle til frisøren hadde jeg synes det var storveis! Jeg har passet barn for at foreldre skulle få male / klargjøre til salg barnefritt - men om målet er så "uhellig" som at mor trenger luft, frisør eller lignende - ja hva så? I de aller fleste hjem jeg kjenner er det gjerne slik at far får sett fotballkampen relativt uforstyrret. Eller at han kan ta en tur på pub eller over til kompisen for å gjøre det. Bør ikke mor med god samvittighet kunne ha regelmessig tilsvarende tid? Perfekte hjem: At alt er på GH hele tiden, ikke et støvkorn feil eller en ustrøket truse i skapet - DET tror jeg er en langt større tidstyv enn alt annet. Ja man vil gjerne holde orden - men det ER lov å leve og at det synes at man bor med barn. Kanskje man blir nødt å senke kravene til at alt skal være 100 % strøkent 100 % av tiden og kan få et bedre liv av det?
Gjest ts Skrevet 8. august 2010 #4 Skrevet 8. august 2010 Mange gode poeng her Det med å komme seg ut av huset, kanskje man kan avtale at mor har en dag hun kan dra ut og far har en annen dag han kan dra ut? For jeg også får inntrykk av at mannen fortsatt beholder mye av friheten og egentiden sin??!! Og det med å ha et perfekt hus. Håndklærne kan brukes mer enn en gang, de trengs ikke byttes ut hver eneste dag. Og sengetøyet kan faktisk sitte på i to uker, istede for en, prøv det og merk forskjellen!
Gjest Constanze Skrevet 8. august 2010 #5 Skrevet 8. august 2010 Livet går i faser hele tiden, og årene flyr. Snart har dere så mye egentid at dere setter pris på når ungene, mannen og du er hjemme samtidig. For tiden har jeg så mye egentid at jeg blir rastløs, klarer ikke slappe av og må gjøre noe hele tiden. Klager ikke, men det er faktisk ikke så mange år siden jeg følte at alt dreide seg om ungene og deres liv ... nå er det så mye mitt liv at jeg leter etter ting jeg kan gjøre for unger og mann
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2010 #6 Skrevet 8. august 2010 Livet går i faser hele tiden, og årene flyr. Snart har dere så mye egentid at dere setter pris på når ungene, mannen og du er hjemme samtidig. For tiden har jeg så mye egentid at jeg blir rastløs, klarer ikke slappe av og må gjøre noe hele tiden. Klager ikke, men det er faktisk ikke så mange år siden jeg følte at alt dreide seg om ungene og deres liv ... nå er det så mye mitt liv at jeg leter etter ting jeg kan gjøre for unger og mann
lille katt Skrevet 8. august 2010 #7 Skrevet 8. august 2010 Med fare for å høres ut som en supermamma - noe jeg IKKE føler meg som (jeg er egentlig av den oppfatning at fulltidsjobb både i og utenom hjemmet bare er forenlig for noen få av oss...) - men jeg har faktisk ganske mye egentid. Mine barn er 1,5 og 3,5, altså i en ganske travel alder. Våre prioriteringer er som følger: - maksimalt en times husvask én gang hver uke. Begge jobber intensivt, og hele huset blir rent! Alternativt er vaskehjelp en god investering - vi gjør IKKE husarbeid utenom dette, med mindre det er kritisk (vi rydder selvsagt opp etter måltider og ekstreme rotetilfeller) - vi snakker nesten ikke sammen etter at barna har lagt seg - vi prøver å få gjort unna mest mulig av hverdagens praktiske oppgaver mens barna er våkne, for å ha minst mulig ugjort etter kl. 1930-20 (det tar litt tid å få barna til å sove) - vi treffer nesten aldri venner, men kan gå ut hver for oss en gang i blant - vi går ekstremt sjeldent ut sammen - vi har ingen organiserte hobbyer/aktiviteter, men er fornøyde med det (hadde vi hatt lyst til å prioritere det, hadde det jo vært fin egentid) - jeg prøver å prioritere jogging etter barnas leggetid (så lenge det er lyst ute), kanskej 1-2 ganger i uka, det er fantastisk egentid for meg, men går jo på bekostning av sofahviletid, som jeg liker enda bedre - vi har en veldig tidseffektiv klesvaskordning - ofte deler vi oss opp slik at mannen henger med barna, mens jeg rydder etter middagen eller gjør annet forefallende (jeg prøver å drite i feminisme og forbudte kjønnsrollemønstre, her gjør vi det på den måten vi vil og som passer oss best) Slik vi har det nå, har vi egentid hver kveld fra ca. 1930-20 og frem til vi legger oss. Noen ganger koser vi oss foran TVen sammen, men oftest sitter vi hver for oss og bare har det STILLE! Jeg er godt fornøyd med mengden egentid.
Gjest TS Skrevet 8. august 2010 #8 Skrevet 8. august 2010 Med fare for å høres ut som en supermamma - noe jeg IKKE føler meg som (jeg er egentlig av den oppfatning at fulltidsjobb både i og utenom hjemmet bare er forenlig for noen få av oss...) - men jeg har faktisk ganske mye egentid. Mine barn er 1,5 og 3,5, altså i en ganske travel alder. Våre prioriteringer er som følger: - maksimalt en times husvask én gang hver uke. Begge jobber intensivt, og hele huset blir rent! Alternativt er vaskehjelp en god investering - vi gjør IKKE husarbeid utenom dette, med mindre det er kritisk (vi rydder selvsagt opp etter måltider og ekstreme rotetilfeller) - vi snakker nesten ikke sammen etter at barna har lagt seg - vi prøver å få gjort unna mest mulig av hverdagens praktiske oppgaver mens barna er våkne, for å ha minst mulig ugjort etter kl. 1930-20 (det tar litt tid å få barna til å sove) - vi treffer nesten aldri venner, men kan gå ut hver for oss en gang i blant - vi går ekstremt sjeldent ut sammen - vi har ingen organiserte hobbyer/aktiviteter, men er fornøyde med det (hadde vi hatt lyst til å prioritere det, hadde det jo vært fin egentid) - jeg prøver å prioritere jogging etter barnas leggetid (så lenge det er lyst ute), kanskej 1-2 ganger i uka, det er fantastisk egentid for meg, men går jo på bekostning av sofahviletid, som jeg liker enda bedre - vi har en veldig tidseffektiv klesvaskordning - ofte deler vi oss opp slik at mannen henger med barna, mens jeg rydder etter middagen eller gjør annet forefallende (jeg prøver å drite i feminisme og forbudte kjønnsrollemønstre, her gjør vi det på den måten vi vil og som passer oss best) Slik vi har det nå, har vi egentid hver kveld fra ca. 1930-20 og frem til vi legger oss. Noen ganger koser vi oss foran TVen sammen, men oftest sitter vi hver for oss og bare har det STILLE! Jeg er godt fornøyd med mengden egentid. Imponerende Vil du fortelle litt om den klesvaskordningen? Det er godt å se at noen kan gjøre husarbeid mens barna er våkne! På den måten får man mer alenetid på kvelden, man viser barna at ting må gjøres og ikke bare at klærne plutselig er tilbake i skapet, og man kan også ta med barna på de gjøremålene
AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #9 Skrevet 8. august 2010 Med fare for å høres ut som en supermamma - noe jeg IKKE føler meg som (jeg er egentlig av den oppfatning at fulltidsjobb både i og utenom hjemmet bare er forenlig for noen få av oss...) - men jeg har faktisk ganske mye egentid. Mine barn er 1,5 og 3,5, altså i en ganske travel alder. Våre prioriteringer er som følger: - maksimalt en times husvask én gang hver uke. Begge jobber intensivt, og hele huset blir rent! Alternativt er vaskehjelp en god investering - vi gjør IKKE husarbeid utenom dette, med mindre det er kritisk (vi rydder selvsagt opp etter måltider og ekstreme rotetilfeller) - vi snakker nesten ikke sammen etter at barna har lagt seg - vi prøver å få gjort unna mest mulig av hverdagens praktiske oppgaver mens barna er våkne, for å ha minst mulig ugjort etter kl. 1930-20 (det tar litt tid å få barna til å sove) - vi treffer nesten aldri venner, men kan gå ut hver for oss en gang i blant - vi går ekstremt sjeldent ut sammen - vi har ingen organiserte hobbyer/aktiviteter, men er fornøyde med det (hadde vi hatt lyst til å prioritere det, hadde det jo vært fin egentid) - jeg prøver å prioritere jogging etter barnas leggetid (så lenge det er lyst ute), kanskej 1-2 ganger i uka, det er fantastisk egentid for meg, men går jo på bekostning av sofahviletid, som jeg liker enda bedre - vi har en veldig tidseffektiv klesvaskordning - ofte deler vi oss opp slik at mannen henger med barna, mens jeg rydder etter middagen eller gjør annet forefallende (jeg prøver å drite i feminisme og forbudte kjønnsrollemønstre, her gjør vi det på den måten vi vil og som passer oss best) Slik vi har det nå, har vi egentid hver kveld fra ca. 1930-20 og frem til vi legger oss. Noen ganger koser vi oss foran TVen sammen, men oftest sitter vi hver for oss og bare har det STILLE! Jeg er godt fornøyd med mengden egentid. Flott, men pass på så ikke parforholdet går med i dragsuget. Jeg og min mann ordnet oss omtrent som dere, og nå er vi i ferd med å gå fra hverandre fordi vi sluttet å kommunisere og være sammen.
lille katt Skrevet 9. august 2010 #10 Skrevet 9. august 2010 Imponerende Vil du fortelle litt om den klesvaskordningen? Det er godt å se at noen kan gjøre husarbeid mens barna er våkne! På den måten får man mer alenetid på kvelden, man viser barna at ting må gjøres og ikke bare at klærne plutselig er tilbake i skapet, og man kan også ta med barna på de gjøremålene Vi prøver jo å gjøre minst mulig, sånn generelt. Så det går jo litt treigt med hagen vår, for eksempel. Vi gjør litt og litt når vi har anledning. Papirarbeid og regnskap og sånt går litt for lut og kaldt vann. Vi prioriterer å betale regningene, så får det være om vi har feil strømleverandør eller forsikring. Klesvaskordningen er ikke så veldig spennende, men jeg synes ikke at vi bruker mye tid på klesvask. Alt av håndklær, sengetøy og undertøy går rett i tørketrommelen. Vi henger nesten aldri noe opp på tørkestativ. Vanlig tøy, også barnetøy (!), henges opp på hengere i stedet for på tørkestativ, og så flyttes hengerene rett inn i klesskapet når klærne er tørre. Jeg henger opp så godt som alt. Det tar ca. like lang tid som å henge opp på stativ, men vi slipper bretting. Bretting er generelt nedprioritert. Jeg har noen faste maskiner som jeg tar i helgene, slik at jeg slipper å ta alt på kveldstid. Ellers prøver vi å gjøre mest mulig mens barna er våkne. Jeg er flinkest og kjappest, så ofte gjør jeg mest, men da underholder mannen ungene og gir oss begge god samvittighet . Flott, men pass på så ikke parforholdet går med i dragsuget. Jeg og min mann ordnet oss omtrent som dere, og nå er vi i ferd med å gå fra hverandre fordi vi sluttet å kommunisere og være sammen. Vi har hatt en runde parterapi, så vi passer på å jobbe med forholdet også . Vi sørger for å være litt sammen når vi har egentid, om det så bare er å kose oss foran TVen med en film eller serie. Livet er jo litt i unntakstilstand når vi har så små barn, men vi klarer oss fint likevel. Innstillingen er alfa og omega. Jeg nedprioriterer jobb (selv om jeg jobber fulltid), og investerer ikke kreftene mine der, men bruker heller energi og krefter på familien, fordi det er det jeg har mest lyst til akkurat nå. Jeg hadde IKKE klart å investere like mye i begge deler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå