Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en kjempedrøm om å lære meg å spille piano!

Så lurer jeg da hva det er lurt å starte med? Vanlig piano, el.piano eller enkelt og greit keyboard? Er det samme lyd og samme greie? (Har ikke peiling på hva forskjellen er....)

Er høvelig musikalsk, spiller tverrfløyte og gitar fra før, så regner med en høvelig grei fremgang ganske raskt. (Vil det hemme meg da å evt. velge et keyboard?)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har ikke noe å si hva slags piano eller keyboard det er når det gjelder å lære seg å spille.

De største forskjellene er lyd, pedaler og funksjoner, men det er smak og behag. Når man er nybegynner er det kanskje artigere med et keyboard med mange funksjoner slik at det ikke blir så ensformig.

Skjønte ikke hva du mente med om det vil hemme deg. Du kan nok vente deg ganske rask framgang når du er musikalsk fra før ja :)

Lykke til!

Skrevet

Hei!

Jeg har spilt tangentinstrumenter siden jeg var 7 år (nå er jeg 26 år), så tenker jeg burde være kvalifisert til å komme med noen tips :-) Jeg begynte å spille på elektrisk orgel, og lærte meg mye om akkorder og høyrehåndsspill - samt hvordan man spiller med fotbass. Jeg kjøpte meg et keyboard i en alder av 12 år, og da lærte jeg meg mer om det tekniske (forskjellig bruk av lyder, innspilling av flere stemmer som legger oppå hverandre, lage egne rytmer osv). Da jeg var 14-15 år lærte jeg meg å spille piano, som jeg aldri har hatt hjemme før jeg kjøpte meg mitt første el-piano for to år siden. Dvs. hadde jeg begynt på piano fra starten av, og alltid hatt tilgang på det hjemme, så ville jeg nok vært mye flinkere enn jeg er i dag.

Konklusjon: Hvis det er piano du vil spille - så KJØP ET PIANO. Det å spille med de pedalene et piano har (som gir etterklangen) er en helt egen kunst som du ikke lærer noenting av hvis du har keyboard, og hvis det er dette du vil kunne - så kan du like godt lære deg det fra starten av. Du lærer også å lese pianonoter med g- og f-nøkkel, noe du må kunne for å bli god til å spille piano. Dette trenger du ikke nødvendigvis å kunne for å spille orgel eller keyboard.

Hvis jeg skulle begynt å spille piano nå, så ville jeg startet med et el.piano - det er relativt billig, kan lett transporteres uten å bli ødelagt (hvis du ikke bor i et hus hvor du tenker å bo i maaaange år) og det skal godt gjøres å kjøpe "feil" hvis du ikke kjøper det absolutt billigste. Et ordentlig piano tåler dårlig å bli flyttet på, det påvirkes av temperatursvingninger/fuktighet i rommet det står i, og det må vedlikeholdes jevnlig - noe som er ekstra tiltak og ikke minst en relativt stor kostnad (pianostemmer helst en gang årlig). Det krever også en del kunnskap å skjønne forskjell på et bra og et dårlig piano. Når du blir flinkere og får prøvd å spille på ordentlige pianoer andre steder enn hjemme, lærer du deg bedre forskjellen på et bra og et dårlig piano, og er bedre rustet til å kjøpe et ordentlig piano uten å kjøpe katta i sekken.

Lykke til med pianospillinga - det er en fantastisk ting å kunne :-)

Skrevet

Ingrid Bjørnov har laget en fin og morsom begynnerbok for de som skal lære å spille piano. :)

Skrevet

Heisann! Jeg har spilt piano i ganske så mange år nå, og jeg anbefaler ikke et keyboard. De er ofte mye kortere enn et ordentlig piano, og det kommer helt klart til å hemme fremgangen din. Det irriterer iallefall meg når jeg spiller på keyboard hjemme hos venner. El. piano er enkelt hvis du har lite plass/bor på hybel e.l. Har selv et elpiano stående på hybelen min. Selvsagt ikke like bra som det akkustiske som foreldrene mine har hjemme, men det er uunværlig i mitt liv:)

Så, konklusjon: så lenge det har fin lyd, og er langt nok, tror jeg det skal gi deg det du er ute etter. Ofte lurt å ha med en pedal for klang også.

Skrevet

Heisann! Jeg har spilt piano i ganske så mange år nå, og jeg anbefaler ikke et keyboard. De er ofte mye kortere enn et ordentlig piano, og det kommer helt klart til å hemme fremgangen din. Det irriterer iallefall meg når jeg spiller på keyboard hjemme hos venner. El. piano er enkelt hvis du har lite plass/bor på hybel e.l. Har selv et elpiano stående på hybelen min. Selvsagt ikke like bra som det akkustiske som foreldrene mine har hjemme, men det er uunværlig i mitt liv:)

Så, konklusjon: så lenge det har fin lyd, og er langt nok, tror jeg det skal gi deg det du er ute etter. Ofte lurt å ha med en pedal for klang også.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet (endret)

Har en kjempedrøm om å lære meg å spille piano!

Så lurer jeg da hva det er lurt å starte med? Vanlig piano, el.piano eller enkelt og greit keyboard? Er det samme lyd og samme greie? (Har ikke peiling på hva forskjellen er....)

Er høvelig musikalsk, spiller tverrfløyte og gitar fra før, så regner med en høvelig grei fremgang ganske raskt. (Vil det hemme meg da å evt. velge et keyboard?)

Nei da, det vil ikke hemme deg å starte med keyboard for å lære deg noen fingerferdigheter på tangentene og hva de ulike tonene heter og hvor de er.

Det å spille med to hender på en gang, der de ulike spiller ulike noter kan være litt vanskelig å holde styr på i begynnelsen, men så går det seg til med øving!

Jeg synes keyboard er litt nedtur, da piano er det eneste beste, men som en start for å bli vant til basis teknikk skal det virke bra.

Lykke til! :)

Endret av gjestdeluxe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...