Gå til innhold

Redigering av PDF-fil på mac!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Skal varme opp til eksamen, ved å ta gamle eksamner. Det er multiple choice oppgaver der svaret står i kursiv. Problemet er at jeg ser svaret. Vil bare endre dette ved å rette skriften i kursiv til vanlig skrift.

Også er de jo i PDF format.

Har ikke snøring på hvordan jeg kan få endret dette. Noen med peiling? Skjønner bare ikke hvordan man kan redigere inne på PDF.

Hadde satt STOR pris på et svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PDF kan du betrakte som et foto. Og det kan bli litt småavansert å redigere, da dette krever programmer som konverterer PDF-fila til sine enkelte bestanddeler av tekst og grafikk igjen.

Tror det enkleste for deg blir å åpne fila i et bildebehandlingsprogram, og rett og slett tegne et hvitt kvadrat over den teksten du vil "sensurere" bort.

Edit: Finleste litt grundigere. Du kan rett og slett kopiere og lime tekst inn i tekstbehandleren og så redigere formatet etterpå. Åpne PDF, kopier tekst, åpne et nytt tekstdokument i openoffice eller en annen tekstbehandler, lim inn i nytt dokument.

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

PDF kan du betrakte som et foto. Og det kan bli litt småavansert å redigere, da dette krever programmer som konverterer PDF-fila til sine enkelte bestanddeler av tekst og grafikk igjen.

Tror det enkleste for deg blir å åpne fila i et bildebehandlingsprogram, og rett og slett tegne et hvitt kvadrat over den teksten du vil "sensurere" bort.

Jammen altså.. Jeg må liksom ha teksten... For jeg må ha alle alternativene... Det jeg må er bare å rette opp skriften fra kursiv til normal :/ Ellers har det ingen hensikt at jeg tar disse oppgavene! Dumme skole som legger de ut i PDF...

Eks:

Hva heter kongen av Norge?

a. Pungsnerk

b. Haakon

c. Harald

d. Olav

Her er det altså alternativ c. som er svaret og som jeg IKKE må ha i kursiv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville markert og kopiert all teksten inn i et vanlig tekstbehandlingsprogram og endret all teksten til normal der (bruk pil/linjemarkørverktøyet, ikke håndverktøyet, du finner det under tools/verktøy). Det skulle gå greit dersom filen ikke er kopieringsbeskyttet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville markert og kopiert all teksten inn i et vanlig tekstbehandlingsprogram og endret all teksten til normal der (bruk pil/linjemarkørverktøyet, ikke håndverktøyet, du finner det under tools/verktøy). Det skulle gå greit dersom filen ikke er kopieringsbeskyttet. :)

Det har jeg begynt med nå, men tar jo alt for lang tid! :(

Altså det jeg gjør nå er å kopiere hele teksten over og fjerne all kursiv.

MEN alt er jo bare et sabla rot!!!

Spørmsål og svar står i hverandre og ofte slik:

1.Hva er svaret på denne oppgaven? a.

svaralternativ

b.

c. d.

svaralternativ svaralternativ svaralternativ

Så jeg må copy/paste og styre med mellorom og blææææh tar så lang tid!!!!!

Dessuten så er det liksom 150 spørsmål, og åtte slike eksamensoppgaver!!! :(

Dette kommer jo til å ta meg en uke!!!

Derfor hadde det vært kult å bare rette opp i PDF :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du googler "pdf editor" så dukker det opp en del gratis 30-dagers trials på PDF-editorer. Det finnes også noen gratiseditorer, hvor bra de er aner jeg ikke, men kanskje verdt et forsøk? Har dessverre ingen erfaring med dette selv. :)

Ellers kan du jo alltids kjøpe Adobe Acrobat, men det er vel neppe aktuelt hvis du bare trenger den til denne oppgaven, antar jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis du googler "pdf editor" så dukker det opp en del gratis 30-dagers trials på PDF-editorer. Det finnes også noen gratiseditorer, hvor bra de er aner jeg ikke, men kanskje verdt et forsøk? Har dessverre ingen erfaring med dette selv. :)

Ellers kan du jo alltids kjøpe Adobe Acrobat, men det er vel neppe aktuelt hvis du bare trenger den til denne oppgaven, antar jeg?

Takk for tipset! Skal sjekke det ut!

Mener å ha hørt at Adobe Acro skal være svindyrt så det er uaktuellt bare for å øve meg til én eksamen, ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...