AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #1 Skrevet 8. august 2010 Vi har lenge snakket om å kjøpe hund, og nå begynner tida å nærme seg. Vi har kommet til steget med å velge rase. For det første må det være en "allergivennlig" hund. Ja, jeg vet at det ikke finnes allergisikre hunder, derfor "allergivennlig" i hermetegn. For det andre bør det være en lettlært, rolig og vennlig hund som passer for førstegangshundeeiere. For det tredje må det være en hund som ikke krever ekstremt mye mosjon. Vi skal selvsagt mosjonere hunden vår, men type jakthund/gjeterhund passer ikke for oss. Puddel og bichon frise blir stadig vekk nevnt som passende for våre kriterier, men jeg er usikker. Finnes det i det hele tatt noen hund som passer for oss? Vi er et voksent par med en sønn på 12. Bor landlig og alt ellers ligger til rette for å skaffe hund.
NovaFlare Skrevet 8. august 2010 #2 Skrevet 8. august 2010 (endret) Bichon Havanais fyller deres kriterier. Den kan enten holdes langhåret, da må den børstes ofte, eller klippe den ned hver 8 uke. Jeg har den selv og er strålende fornøyd. Endret 8. august 2010 av NovaFlare
AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #3 Skrevet 8. august 2010 Bichon Havanais fyller deres kriterier. Den kan enten holdes langhåret, da må den børstes ofte, eller klippe den ned hver 8 uke. Jeg har den selv og er strålende fornøyd. Bichon Havanais ja, det er flotte hunder. Har lest litt om dem nå og er sjarmert. Men lurer på en ting: Hvor mye har de felles med Bichon Frise, og på hvilke områder er de mest ulike?
Gjest Sobril Skrevet 8. august 2010 #4 Skrevet 8. august 2010 (endret) Bichon Havanais ja, det er flotte hunder. Har lest litt om dem nå og er sjarmert. Men lurer på en ting: Hvor mye har de felles med Bichon Frise, og på hvilke områder er de mest ulike? Vi får en slik om 5 uker: http://www.bedogsavvy.com/902/cockapoo/ Når de blir voksne ser de omtrent slik ut (hvis blandingen er engelsk coker/puddel): http://www.topmaccockapoos.webeden.co.uk/#/about-cockapoos/4521994400 Har lest utrolig mye om denne blandingsrasen, og er med i forum og diverse. Har også hørt med andre som har slik. Ingen som driver med det her i Norge, men er noen få som eier en. I Sverige, derimot, har de drivet avel på disse i flere år. Disse hundene skal ha et fantastisk lynne/gemytt, og dersom man skaffer seg en første generasjons blanding (dvs. engelsk eller amerikansk cocker + puddel) er den omtrent garantert å få en røytefri pels fordi genene til puddelen er dominante når det kommer til pelsen (krysser man videre, derimot, kan man risikere å få såkalte "back-crosses" som enten ser ut som cocker eller puddel). Tanken bak denne blandingen er at hunden skal få røytefri pels, energien og vennligheten til cockeren og intelligensen til puddelen (ja, puddelen rangerer som nummer 2 på listen over "mest intelligente hunder" når det gjelder hvor fort de greier å forstå kommandoer etc.). O.a. side er ikke dette en hund man bør skaffe seg om den skal være veldig mye hjemme alene. Min blir med meg på jobb. Endret 8. august 2010 av Sobril
Fluffe Skrevet 8. august 2010 #5 Skrevet 8. august 2010 Vi får en slik om 5 uker: http://www.bedogsavvy.com/902/cockapoo/ Når de blir voksne ser de omtrent slik ut (hvis blandingen er engelsk coker/puddel): http://www.topmaccockapoos.webeden.co.uk/#/about-cockapoos/4521994400 Har lest utrolig mye om denne blandingsrasen, og er med i forum og diverse. Har også hørt med andre som har slik. Ingen som driver med det her i Norge, men er noen få som eier en. I Sverige, derimot, har de drivet avel på disse i flere år. Ligner på slik hund Barak Obama har jo
Gjest Sobril Skrevet 8. august 2010 #6 Skrevet 8. august 2010 Ligner på slik hund Barak Obama har jo Obama har en porugisisk vannhund - de kan bli ganske store (har faktisk hørt om de som kommer opp i 50 kg!!). En cockerpoo veier ikke særlig mye og blir sjeldent større enn cockeren.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #7 Skrevet 8. august 2010 Obama har en porugisisk vannhund - de kan bli ganske store (har faktisk hørt om de som kommer opp i 50 kg!!). En cockerpoo veier ikke særlig mye og blir sjeldent større enn cockeren. Vi har en portugisisk vannhund men har aldri hørt om at de blir så store som 50 kg. Vår er 6 mnd og er vel rundt 22 kg. Han er mindre enn en golden retriever men blir vel på den størrelsen. Kan absolutt anbefale portugisisk vannhund, men krever en del oppmerksomhet. De blir ikke særlig store, akkurat passe spør du meg, og røyter ikke og er utrolig sjarmerende. Vi har også allergi i familien og ingen her har reagert på vår hund.
Gjest Sobril Skrevet 8. august 2010 #8 Skrevet 8. august 2010 (endret) Vi har en portugisisk vannhund men har aldri hørt om at de blir så store som 50 kg. Vår er 6 mnd og er vel rundt 22 kg. Han er mindre enn en golden retriever men blir vel på den størrelsen. Kan absolutt anbefale portugisisk vannhund, men krever en del oppmerksomhet. De blir ikke særlig store, akkurat passe spør du meg, og røyter ikke og er utrolig sjarmerende. Vi har også allergi i familien og ingen her har reagert på vår hund. Jeg hadde portugisisk vannhund som sterkt ønske en stund, men så hørte jeg av en oppdretter at de KAN bli veldig store. Trodde ikke det jeg heller, men det er vel noen som blir skikkelige beist innimellom (som kan skje i alle valpekull). Slikt ser man forøvrig sikkert allerede når de er små valper, men da jeg leste om "cockerpoo" var jeg solgt (hører med til historien at jeg har hatt cockere før, så jeg er liksom godt vant med den siden av rasen). Endret 8. august 2010 av Sobril
ffjellrev Skrevet 8. august 2010 #9 Skrevet 8. august 2010 Ville ikke stolt på det de sier om at kryssninger med puddel blir røytefri... Sjekk uansett med oppdretter, besøk og se om dere faktisk tåler hundene. Men hvorfor ikke en renraset puddel? Da vet dere hva dere får, dere kan bestemme størrelse og ikke minst er det en av rasene med minst arvelige sykdommer. Andre alternativer kan være Irish soft coated weaten terrier, men etter erfaring med begge ville jeg klart valgt puddelen til en familie.
Gjest Sobril Skrevet 8. august 2010 #10 Skrevet 8. august 2010 Ville ikke stolt på det de sier om at kryssninger med puddel blir røytefri... Sjekk uansett med oppdretter, besøk og se om dere faktisk tåler hundene. Men hvorfor ikke en renraset puddel? Da vet dere hva dere får, dere kan bestemme størrelse og ikke minst er det en av rasene med minst arvelige sykdommer. Andre alternativer kan være Irish soft coated weaten terrier, men etter erfaring med begge ville jeg klart valgt puddelen til en familie. Nei, det er ingen garantier - men i de aller aller fleste tilfellene blir hundene røytefrie. Noen kan røyte LITT. Ingen hunder er uansett garantert allergivennlige. Man bør, som du sier, besøke hundene først og "sniffe dem inn" . Personlig så liker jeg ikke utseende til puddelen, men synes blandingen mellom den og cocker blir vanvittig bra. Jeg har også eid både rasehunder og blandings, og blandingshundene mine har det definitivt vært minst sykdommer med. Alle rasehunder har forøvrig sitt utspring i en annen rase et sted bakover, så at det bevisst blir avlet på nye raser er jo ikke så rart i 2010. Cockerpoo er kjent siden 40-tallet i Amerika, og har blitt en av de mest populære "rasene" der borte. Fordelen er jo at man garantert slipper innavl når man blander en rase med en annen. Synes i grunn det er veldig fint at det tas hensyn til allergikere når man "lager" bikkjer, og det kommer også an på hvilke raser man blander sammen. En cocker og en puddel høres, i mine ører, ut som en god blanding som kan få gode egenskaper. En ridgeback og en jack russell, derimot, høres litt verre ut (ja, så en slik blanding til salgs på finn for et par år tilbake).
ffjellrev Skrevet 8. august 2010 #11 Skrevet 8. august 2010 Jeg synes også det er kjekt at det kan komme flere alternativer for allergikere. Og som du sier, det har jo begynt et sted for alle raser. Så så lenge det avles på friske hunder under kontollerte former, er det vel ikke noe galt med det? Personlig har jeg en veldig svakhet for bamsete labradorer, så kan man få en røytefri labrador (og itillegg intelligensen til puddel) hadde det vært perfekt. Men som allergiker vil jeg ikke risikere å kjøpe og knytte med til en hund som jeg kanskje reagerer på, derfor holder jeg meg til renraset puddel enn så lenge. Bare av nygjerrighet, Mira: får du stamtavle eller noen helseattest på foreldrene til Cockerpooen din? (Har fått litt skrekken for hissige forum mennesker, så må bare presisere at jeg ikke mener å kritiserer ditt valg på noen måte). Og uff, en blanding av ridgeback og jack russell høres.. slitsomt ut!
Tenshi Skrevet 8. august 2010 #12 Skrevet 8. august 2010 Jeg hadde de samme punktene da jeg lette etter en hunderase som passet. Jeg kom fram til Chinese Crested nakenhund. Har en sånn gutt nå. Har også hatt den i samme rom som allergikere som ikke har reagert i det heletatt på den. Da den har slikket de på armene og ansiktet. Den røyter selvfølgelig heller ikke siden den har veldig lite hår. De er lettlærte og smarte. Men de trenger en tur om dagen. Selvfølgelig. Er aktive, men ikke som en gjeterhund :)Vi er veeeldig fornøyde med denne hunden og angrer ikke 1 sekund. Eneste haken er at de koster litt. Men det er verdt det i lengden. Liten, morsom og herlig rase. Anbefales sterkt. De er deilige og mye og ta på til tross for nakenheten. Her er gutten vår.
Gjest Sobril Skrevet 8. august 2010 #13 Skrevet 8. august 2010 Bare av nygjerrighet, Mira: får du stamtavle eller noen helseattest på foreldrene til Cockerpooen din? (Har fått litt skrekken for hissige forum mennesker, så må bare presisere at jeg ikke mener å kritiserer ditt valg på noen måte). Og uff, en blanding av ridgeback og jack russell høres.. slitsomt ut! Jada - alt er i skjønneste orden. De driver også oppdrett av Jack Russel, så avl av disse blandingshundene betyr ikke at de er noe mindre verdt (selv om de koster langt ifra like mye som en renraset hund). Du har da ikke sagt noe feil. Vet det er noen som himler med øynene over blandingser, men hva jeg kan se - og så lenge det skjer under kontrollerte former - så har en blandings generelt bedre helse enn den renrasede. Jeg er ingen utstillingsfreak heller, så for meg spiller det ingen rolle. Jeg er først og fremst ute etter gemyttet jeg hører at disse hundene har. Om jeg får en som ikke røyter så er det bare en bonus.
Gjest margrit Skrevet 8. august 2010 #14 Skrevet 8. august 2010 Jada - alt er i skjønneste orden. De driver også oppdrett av Jack Russel, så avl av disse blandingshundene betyr ikke at de er noe mindre verdt (selv om de koster langt ifra like mye som en renraset hund). Du har da ikke sagt noe feil. Vet det er noen som himler med øynene over blandingser, men hva jeg kan se - og så lenge det skjer under kontrollerte former - så har en blandings generelt bedre helse enn den renrasede. Jeg er ingen utstillingsfreak heller, så for meg spiller det ingen rolle. Jeg er først og fremst ute etter gemyttet jeg hører at disse hundene har. Om jeg får en som ikke røyter så er det bare en bonus. Hvor mye koster en slik hund?
I.am.me Skrevet 8. august 2010 #15 Skrevet 8. august 2010 Jeg har en Bichon Havanais de i familien med allergi reagerer ikke det heletatt på henne, og de har ikke merket antydninger til allergi en gang. Det syns de er ganske utrolig. Ikke røyter hun heller, bare i en periode når hun var rundt 3 måneder, men mistenker at det var pga. at vi forandret fòret hennes. Nå er det ikke hundehår noen steder i det hele tatt, kjempe kjekt. Forskjellen mellom Bichon Frisè og Bichon Havanais er ikke størst, men er faktisk ganske stor når det kommer til lynne, personlighetstrekk og flere andre ting. Det er litt vanskelig å forklare, men Havanaisen har en tildens til å være mindre sytete. Frisèen liker å syte, spesielt tispene, om sånne småting. Dessuten så har jeg fått med meg at enkelte Havanaiser har mye lettere for å lære enn Frisèen. Det er også flere sykdommer knyttet til Frisèen enn Havanaisen. Jeg kunne aldri tenkt meg å hatt en Frisè. Mye bjeffing også. Vår Havanaisjente er helt utrolig og alle dyreglade slektningene våre sier stadig vekk at vi ikke vet hvor heldig vi har vært med henne. Denne rasen er jo veldig skjelden i forhold til andre i Norge, så det er nok derfor mange blir litt "overrasket" når de ser hvor utrolig intelligent, oppvakt og lettlært hun er. Min Havanaisjente bråker ikke heller. Hun bjeffer ikke på folk, og syter aldri. Hun sover hele natten gjennom og er ikke en plage på noen måte. Hun har derimot utrolig mye energi og krever selvsagt sin daglige tur. Men det er utrolig morsomt for oss, vi elsker jo å gå tur med henne. Jeg vil absolutt anbefale alle å kjøpe seg en Havanais, bare ut fra mine erfaringer med rasen. De er også utrolige glade i barn, kan leke med barna i timesvis, og det er en fordel i familier - men husk at en hund, uansett rase, skal aldri være alene med et barn. Nå skal det sies at ikke alle er like heldige med hunden sin, men slik er det med alle raser. Å hvordan hundens personlighet blir handler like mye om oppdragelsen som selve utgangspunktet i rasestandaren. Litt pelsstell er det jo, men hvis dere ikke har tenkt å stille rasen så er det inget problem å klippe pelsen. Det gjør jeg, fordi jeg syns ikke det er rettferdig for hunden at håret skal komme i øynene og bli plaget med øyeproblemer. Havanaisen skal bades/dusjes et par ganger i måneden, og må greies ganske ofte. Men som sagt; jo mindre pels, jo lettere er det! Men de skal selvsagt ikke være helt snau, da de er raser som er ment for å ha en del pels. Når pelsen blir skitten, f.eks. full av gjørme, er det bare å la gjørma tørke og så faller den rett av pelsen. Det er veldig kjekt!! Men det kan selvsagt bli litt skittent på gulvet, men det tar støvsugeren lett som ingenting. At rasen er så liten, ca. 30 cm fra gulvet og opp, gir mange fordeler. Tar mindre plass i bilen, er lettere å håndtere, osv. Det er det jeg kommer på i farten, men om du har noen flere spørsmål er jeg jo her
AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #16 Skrevet 8. august 2010 Vi har en goldendoodle, det vil si blanding mellom golden retriver og kongepuddel. Hunden vår er 100% røytefri og så langt har ingen allergikere reagert på den. Den har krøllete pels som må klippes ca hver 3-4 mnd. Denne hunden er en kjempefin familiehund. Den har ingen jakt eller gjeteinstinkter og holder seg rundt huset/familien. Den er heller ingen vakthund men varsler hvis det kommer noen ukjente. Den er utrolig klok og lærenem og veldig god og hengiven. Den får av en eller annen grunn ofte fremmede som ser den til å smile eller bli sjarmert. Den er stor med de ulemper det medfører (mye mat, tar stor plass) men til gjengjeld er den trygg på seg selv og har ikke trang til å markere eller tøffe seg. Den er positiv mot fremmede hunder og mennesker, finnes ikke agresiv. Kan anbefales på det varmeste :rødme:
Gjest Sobril Skrevet 8. august 2010 #17 Skrevet 8. august 2010 Hvor mye koster en slik hund? 7000 SEK (i underkant av 6000 NOK)
NovaFlare Skrevet 8. august 2010 #18 Skrevet 8. august 2010 Bichon Havanais ja, det er flotte hunder. Har lest litt om dem nå og er sjarmert. Men lurer på en ting: Hvor mye har de felles med Bichon Frise, og på hvilke områder er de mest ulike? Jeg synes ikke de har mye til felles. Men det de har felles er jo røytfriheten, at de er intelligente, og at de er litt disponert for tannstein. Mange friséer er mer disponert for gneldring og bjeffing. De er mer enmannshunder og de er mer "terrier" i gemyttet. Litt staere. Friséen er også en klipperase som du må holde i en viss frisyre om den skal stilles. Havanaisen er glad i alt og alle, bjeffer lite, veldig lærevillig og utrolig glad i barn. Den skal ikke klippes om den skal på utstilling, faktisk skal pelsen bare vokse fritt. Så den må børstes for å holdes flokefri. Jeg stiller ikke så jeg har klippet ned min havanais. Du kan se bilder av ham her og der i min blogg www.novaflare.blogg.no
ffjellrev Skrevet 8. august 2010 #19 Skrevet 8. august 2010 Visste ikke at Havanaisen fås i svart, NovaFlare, men så fin din var! Likte innlegget på bloggen din om rett rase til rett bruk. Hadde alle bare tenkt sånn! Helt off topic: Var på ferie nedover Europa iår (Belgia, Luxembourg, Tyskland og Sveits), og ble veldig imponert over hvor lydige og veloppdragne hundene var der. Feks i Bern gikk mange hunder løse, og jeg så aldri noen som oppførte seg dårlig. I Norge hører det med til sjeldenhetene at man ser en hund som kan gå i bånn eller miniatyrhunder som ikke kjefter (satt på spissen, iallfall). Jeg har tre teorier: 1 er at det er lov å ha med hunden mange flere steder enn i Norge, slik at hundene får mere tid sammen med eierne. Men denne teorien feiler litt vet at de fleste har lengre arbeidsdager enn vi har. Teori 2 er at hundene blir overveldet av så mange folk/hunder rund seg at de finner det trygges å følge eieren. Teori 3 er at de var utslått av varmen, alle som en. Noen andre som har noen teori?
NovaFlare Skrevet 8. august 2010 #20 Skrevet 8. august 2010 (endret) Visste ikke at Havanaisen fås i svart, NovaFlare, men så fin din var! Likte innlegget på bloggen din om rett rase til rett bruk. Hadde alle bare tenkt sånn! Tusen takk Joda, de fåes i mange farger, selv om hvit nok er mer utbredt. Jeg ville ha svart fordi den er enklere å stelle og floker seg ikke så lett som de lyse, og fordi jeg slipper de stygge tårestripene som blir brune under øynene Endret 8. august 2010 av NovaFlare
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå