Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har bodd sammen i 8 mnd,og vi gjør mindre ting sammen enn vi gjorde i starten. Han sitter v datan,eller gjør noe annet-mens jeg sliter med og finne noe og fylle tiden med. Det går utover forholdet,fordi jeg gir utrykk for dette på mange måter. Ofte sier jeg det rett ut. Han ser ikke noe problem-mens jeg trodde det var helt vanlig og fortsette og jobbe med forholdet. Han blir lei seg og sier at jeg kjeder meg med ham,jeg får helt vondt i hjertet og sier at neeei jeg gjør ikke det,jeg kjeder meg når vi gjør ting hver for oss. Fordi jeg ikke gjør annet enn og surfe på de samme sidene på nettet om og om igjen..trenger og høre hvordan andres dag ser ut,fordi jeg føler at vår er feil..eller ikke feil,men dere skjønner kanskje..håper noen gadd lese,og kanskje forsto problemstillingen:)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei ts når man bor sammen så blir det ofte til at han gjør sitt og du ditt det er jo bare bra:)Også er det ting dere kan gjøre sammen.Jeg har det ganske likt deg egentlig min kjære er også veldig glad i å spille på pcen og det er det han gjør ofte..

Jeg er uten jobb i tileg så det er enda vannskligere å fylle tiden med noe,men jeg klarer meg alltid.Vil ikke mase heller.

Tror de fleste par forhold er sånn når man bor sammen er ikke bra å henge og klenge på hverandre hele tiden.

Skrevet

Nå er det veldig stor forskjell fra forhold til forhold.

Men hos oss er det slik at vi finner på ting sammen veldig ofte. Nå jobber han offshore så han er borte flere uker i strekk, men da finner jeg på ting med vennene. Når han er hjemme, også flere uker i strekk, så gjør vi alt sammen :) I tillegg til skole/jobb, husarbeidet, og de obligatoriske pliktene, så går det mye i fjellturer, konserter, reising, spise på restauranter, dra på besøk til andre vennepar, og mye mer. Av og til hvis vi er veldig slitne etter jobb, kan vi sitte med hver sin data å surfe nettet, men det skjer ytterst skjeldent når han er hjemme.

Jeg vet noen venner av oss som aldri gjør noe sammen! Som bare sitter inne hele dagen foran PC-skjermen og koper. Dette hadde jeg ikke klart. Hvis du føler at du vil oppleve noe mer sammen med kjæresten din så må du snakke med han om det. Ikke vær redd for å såre følelsene hans, bare si det på en hyggelig, men ærlig måte. Si at du syns dere sitter en del inne forran PCen og at du vil begynne å finne på andre ting. For eksemepel turer, eller andre ting av de jeg nevnte over.

AnonymBruker
Skrevet

hei, ts her.

ja skjønner at jeg må snakke med ham, men han ser så fryktelig såret ut når jeg sier noe. jeg er helt på gråten av det uskyldige ansiktet han hadde iste, er jo liksom ikke hans feil at han har hobbyer liksoom, men jeg føler meg så ensom. flyttet til hans by, ingen venner her.. og med en gang vi har gjort noe så er det foran den hersens datan med ham.

jeg var iferd med og legge meg iste, så greide jeg og mumle noe sånnt som at vi ikke har respekt for hverandre lenger.. han svarte meg og si hva mener du? har vi det ikke bra da?

jooojoo... også måtte jeg trekke det tilbake fordi jeg hørte hvor frekkt det hørtest ut, vil ikke såre ham. og heller ikke miste ham..

Skrevet

Jeg skjønner hva du sier, men dere er nødt til å kunne kommunisere i et forhold uten at han skal føle seg såret av alt du sier. Han må se ting fra din side og se at du elsker han, men at ikke alt er perfekte hele tiden. Å nevne noe i farten er ikke riktig måte å si det på. Du er nødt til å si at du gjerne har lyst til å prate om noe som er litt viktig, og som han ikke må ta til seg på feil måte. Så kan dere sette dere ned å snakke ut om dette. Da må ikke du feig ut, bare du forklar at du vil snakke ferdig før han begynner å kommentere, så sier du alt du føler og tømmer deg for tankene dine. Tro meg, det vil føles så mye bedre!!

Et forhold som deres kan aldri overleve dersom kommunikasjonen ikke er på plass.

Gjest pingvin
Skrevet

Nå er det veldig stor forskjell fra forhold til forhold.

Jeg vet noen venner av oss som aldri gjør noe sammen! Som bare sitter inne hele dagen foran PC-skjermen og koper.

Mener ikke å stjæle tråden- men gjør folk virkelig sånt??Sitter dem bare foran pc hver for seg hele tida?? Er det faktisk normalt? For det tror jeg nesten ikke på at går an...Så jeg lurte på om du kjente mange som bare satt ved pc og ikke snakker med hverandre eller drar ut og gjør noe...

Syns abselutt av TS har en issue med sin kjæreste.

Og det hjelper jo ikke å gi seg med en gang han spør om du mener det du sier fordi om han ser trist ut. Da går du jo bort fra det du sa først og ljuger om at du ikke kjeder deg eller at du syns noe er feil.

Du må si tydelig hva du mener og hva han kan gjøre med det. Ellers kommer det til å skjære seg.

For visst du sier det du mener- men går tilbake på det med en gang han reagerer- da finner han aldri ut hvor han har deg eller hvordan du vil ha det.Og da gjør han ikkenoe annerledes heller.

Så når han blir lei seg så sier du hva han kan gjøre med det i stedet for å si at du ikke mente det du sa. :)

Og det skal være sånn at man må jobbe med et forhold- pga verden stopper ikke opp når dere er blitt sammen. Et forhold er ikke en IKEA-hylle som blir satt sammen og står der etterpå...Det er et levende forhold med nytt innhold hver dag.

Og kanskje kan du finne noen hobbier eller trening som du kan gjøre i steden for å føle at du kjeder deg?

Skrevet

men hvorfor foreslår du ikke alternative aktiviteter?

jeg tror at mange av de som like rå sitte foran pc/drive med noe dill for seg selv ikke ser verdien av å sitte å gjøre "ingenting", men kanskje trenger forslag til aktivitet.

min erfaring er at det kan være litt vanskelig å komme med dette forslaget når de først har satt igang, så det kan være lurt å gjerne spørre tidligere på dagen.

noen ganger får man kanksje nei, og da må du heller gjøre det alene enn å bare sitte passivt hjemme.

"skal vi ta oss en tur på cafe/ut i skogen/piknik/kino? nei? du vil heller sitte foran pc? ok, da får jeg gjøre det alene da."

mange av de passive har det jo gøy på disse aktivitetene, og liker det, men de bare er såpass passive av seg at det tar litt tid å omstille seg til en aktiv hverdag.

ikke ta ting tilbake som du mener, og ikke si ting du ikke mener.

tenk deg om, og ikke kom med slike kommentarer på vei til senga.

det er å gi dårlig samvittighet istedetfor å være løsningsorientert - og hjlper ingenting.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Et forhold der en ikke har jensidig utbytte av hverandre er tullete. Et forhold som har livets rett gjør at begge føler de har mer igjen som mennesker enn hva de hadde hatt uten. Et forhold er til for å utfylle hvrandre. Løfte hverandre og gjøre hverandre bedre mennesker. En skal elske og begjære hverandre og dele sine innerste tanker og følelser. En skal respektere og utfordre hverandre.

Er du i et forhold som ikke tilbyr dette? Gå utav det og finn et bedre.

Gjest I Grosny
Skrevet

Brutal beskriver det ideelle. Og jeg mener at mye av dette er bra.

Jeg tror også at du bør dra ut av huset på egenhånd, og gjøre det du føler for. Akkurat nå kan du ta et spann å gå på blåbærtur.

Hvis du vil være sammen med han når han sløver med pc , kan du lese ei bok. Gå på loppemarked og kjøp fine bøker.

Jeg tror det er viktig å få frisk luft og mosjon, kanskje sykling med naboer kan være fint. Ikke la gubben din påvirke deg til å kjede deg inne.

Kanskje han blir med på gode ting du finner på. kanskje ikke. Gjør det uansett.

Skrevet

Vi gjør en del ting hver for oss, altså ulike hobbyer og alenetid med venner, men ting vi gjør når vi tilbringer tid sammen kan være alt fra:

- hagearbeid/oppussing/vedlikehold (egentlig påkrevde aktiviteter..)

- grilling/bading/badminton/krokket/båttur/fiske (sommertid)

- gåturer

- yatzy/sjakk/kinasjakk (mest vinterstid)

- film/tv/kino (ikke alltid vi liker samme tv-program..!)

- besøke familie/venner

- lager mat! (vi lager jo mat hver dag, men i helger kan vi gjøre det sammen,

jeg er den som lager/hakker opp salatingredienser, og steking av kjøttdeig

o.l er hans jobb - det hater jeg)

Ellers er det mange hobbyer vi har hver for oss, som sagt, som vi ikke deler, han skrur en del bil, jeg driver med bl.a med scrapbooking, aerobic ++

Man MÅ ikke dele alt, det tror jeg er usunt, men jeg synes man kan strekke seg litt for å finne noen felles aktiviteter også :)

Skrevet

Planlegg en date en dag du vet han ikke har andre planer, og inviter ham med, lag et kort og gi ham dagen før. Da kan han nesten ikke si nei...

• 2 uker senere...
Skrevet

hei, ts her.

ja skjønner at jeg må snakke med ham, men han ser så fryktelig såret ut når jeg sier noe. jeg er helt på gråten av det uskyldige ansiktet han hadde iste, er jo liksom ikke hans feil at han har hobbyer liksoom, men jeg føler meg så ensom. flyttet til hans by, ingen venner her.. og med en gang vi har gjort noe så er det foran den hersens datan med ham.

jeg var iferd med og legge meg iste, så greide jeg og mumle noe sånnt som at vi ikke har respekt for hverandre lenger.. han svarte meg og si hva mener du? har vi det ikke bra da?

jooojoo... også måtte jeg trekke det tilbake fordi jeg hørte hvor frekkt det hørtest ut, vil ikke såre ham. og heller ikke miste ham..

Hei!

Åååå, jeg kjenner meg sååå igjen! Jeg og kjæresten min har vært sammen i syv måneder, og bodd sammen egentlig helt fra starten. Det gikk veldig fort, fordi vi hadde det så bra sammen og begge kjente at det var det rette fra starten. Det jeg likte med ham med en gang var at han skjønte meg, og at år jeg sa noe fikk jeg et reflektert svar eller et motstand tilbake og det gjorde meg veldig intressert med en gang. Jeg er veldig åpen og ærlig og tenker mye og kan godt sitte en hel dag med venner og bare snakke om alt eller inget.

Men jeg har jo oppdaget nå at han ikke er så vandt med å snakke så mye, og har vanskligheter med å åpne seg og snakke om dype ting. Det er rett og slett vanskelig for meg å ta opp ting jeg lurer på eller tenker på, fordi jeg får ikke noe tilbake. Og det plager meg veldig. De gangene det går bedre er etter et par uker, hvor han suttet ved datamaskinen sin hver kveld og snakket om de tingene han leser eller hva vet jeg, og jeg har vært på gråten i noen dager fordi vi aldri gjør ting sammen eller at vi aldri snakker om ting, og så oppdager han at jeg gråter og skjønner ingenting. Etter en laaaaang stund får jeg ur meg noe kort, som har vært (for meg som må være den mest verbale jenten i verden!!!) utrolig vanskelig å fremkalle en kort beskrivelse av, og så får jeg stillhet tilbake. Han setter spmtegn på at jeg tviler på hans følelser eller skjønner ikke hvorfor jeg kjeder meg, og når jeg ber ham om vi kunne snakke oftere om ting, så ...ja men snakker vi ikke da, vi snakker jo selv om jeg sitter ved pcn? Sukk.. Jeg blir helt fortvilet. I tillegg til at han har hatt det vanskelig siden han var ung med diverse grunnleggende forhold, som gjort at han har vanskelig å elske. Jeg vet ikke om han gjør det eller om han kommer til å gjøre det. Men jeg vet at han er utrolig glad i meg og har det veldig fint sammen, og han ønsker ikke noe mer i forholdet. Men jeg... jeg føler ikke at vi går videre ! Jeg vil lære ham å kjenne mere!! Føle at vi er på vei hele tiden. Ikke at man trenger å snakke om fantastiske ting hver dag, men noe om noe.. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Og det virker umulig å finne på ting å gjøre sammen - jeg har dårlig råd om dagen, og han liker det egentlig best hjemme ved pcn..

What to do.....

Skrevet

Vi har bodd sammen i 8 mnd,og vi gjør mindre ting sammen enn vi gjorde i starten. Han sitter v datan,eller gjør noe annet-mens jeg sliter med og finne noe og fylle tiden med. Det går utover forholdet,fordi jeg gir utrykk for dette på mange måter. Ofte sier jeg det rett ut. Han ser ikke noe problem-mens jeg trodde det var helt vanlig og fortsette og jobbe med forholdet. Han blir lei seg og sier at jeg kjeder meg med ham,jeg får helt vondt i hjertet og sier at neeei jeg gjør ikke det,jeg kjeder meg når vi gjør ting hver for oss. Fordi jeg ikke gjør annet enn og surfe på de samme sidene på nettet om og om igjen..trenger og høre hvordan andres dag ser ut,fordi jeg føler at vår er feil..eller ikke feil,men dere skjønner kanskje..håper noen gadd lese,og kanskje forsto problemstillingen:)

Slik jeg forstår det sitter dere mere hjemme nå en dere gjorde i starten. Jeg tror det er ganske normalt at man går mer ut og sånne ting i starten av ett forhold enn man gjør etterhvert.

Jeg tror og mener at det er veldig viktig å ha egne hobbyer og aktiviteter man kan drive med. Selv om man er sammen med noen kan man ikke forvente at den andre personen skal underholde hver gang man kjeder seg. Man må kunne gjøre ting litt hver for seg også. Men dette er slikt som er veldig individuelt fra person til person og fra forhold til forhold. Enkelte gjør ALT sammen, mens andre liker å være litt mer individuelle og bruke mer tid på ting separat (egne venner, egne hobbyer den andre ikke bryr seg om). Ut fra mine observasjoner er det VELDIG stor variasjon på disse pingene.

Selv om han kansje bruker mye tid på sine egne ting merker han vel at du ikke har det bra, selv om du prøver å late som at det går bra. Og samtidig er det forståelig at du kjeder deg når du ikke har så mye å gjøre. Det ideelle hadde vært om dere hadde hatt en felles interesse dere kunne brukt mye tid på.

Jeg reagerer også litt på måten ting skjer på når du prøver å få frem poenget ditt (ut fra eksempel). Du later som ingenting, og så kommer det plutselig en kommentar etterpå uten videre (alvorlig) samtale, jeg syns ikke det er rart at han begynner å la tankene spinne for seg selv. Han har det sikkert vondt og føler at det er delvis hans feil at du ikke er 100% lykkelig selv om han ikke nødvendigvis er enig med deg. Selv om en mann ikke er enig med deg om hvordan du syns noe skal være, kan han alikevel ha respekt for at du føler som du gjør om en ting (uten å være enig med deg!). Du kan ikke trekke deg hver gang dere kommer innpå ett samtaleemne som kan være følelsesladet. Det å snakke om ting man ikke er helt fornøyd med er en VIKTIG del av det å jobbe med ett forhold. Og det at du holder det inni deg er nok også en av grunnene til at det kan dette ut en kommentar her og der som du føler er litt "frekk".

Du må snakke med han, og se om dere kan komme til en løsning som passer begge. Det er også mulig at han ikke har samme visjonen av hvor samlet man skal være om ting og tang i ett forhold. Som ny på ett sted uten familie og venner er det en utfordring å finne folk å finne på ting med. Selv om man er i ett forhold trenger man nye venner på det nye stedet. Gå ut på byen med ett par jenter fra jobben/skolen ? Melde seg på ett kurs av en eller annen form ? Mange plasser man kan treffe nye mennesker.

Uansett...

Du bestemmer hvordan du vil leve ditt liv, dersom du ikke er fornøyd med hvordan du har det må du huske at de er du som kontrollerer ditt liv. Ønsker du endringer må du ha bein i nesa til å ta de nødvendige grepene som skal til slik at du får det som du vil (eller et kompromiss du kan leve med). Ja, det er lettere sagt en gjort. Men det er det som må til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...