AnonymBruker Skrevet 7. august 2010 #1 Skrevet 7. august 2010 Jeg skriver et nytt emne her rett og slett fordi søkefunksjonen ikke fungerte. Så får ikke sett om noen andre har spurt om det før...
Illuminati Skrevet 7. august 2010 #2 Skrevet 7. august 2010 Når du har spart fullt? Nedbetaling på lån, renovering, investering i huset eller andre behov i forbindelse med huset.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2010 #3 Skrevet 7. august 2010 ...Og så forstetter vi, for der kom jeg borti enterknappen Det er noe som plager meg når det gjelder BSU-kontoen min.. Jeg opprettet den for en del år siden, har spart opp en passe mengde (men den er ikke "full" enda). Nå har det seg slik at jeg har flyttet med en mann som eier et hus, gjeldsfritt. Dette er et hus jeg ikke har råd til å kjøpe meg inn i, hvis man da skal betale halvparten av verdien på huset (?). Men man kan vel ikke ta ut penger fra BSU og bruke på noe annet? Hva gjør man når man ikke trenger å kjøpe hus lenger? "Tar" banken de oppsparte pengene da? Jeg har jo spart de selv, og synes det er kjedelig at jeg må kjøpe meg en leilighet e.l. bare for å bruke disse pengene fra BSUen. Noen som har vært i en lignende situasjon? Hva gjorde dere?
AnonymBruker Skrevet 7. august 2010 #4 Skrevet 7. august 2010 Når du har spart fullt? Nedbetaling på lån, renovering, investering i huset eller andre behov i forbindelse med huset. TS her Nå har jeg postet resten av spørsmålet. hehe. Men det du svarer er jo deler av det jeg er ute etter å vite litt om.. Jeg vet ikke helt hvor lysten jeg er på å investere i et hus jeg ikke eier noe av.. Jeg har jo selvfølgelig betalt masse som trengs til det, men å renovere et hus som står i hans navn føler jeg kan bli litt skummelt.. (har ingen planer om å gå fra hverandre, men hvis det skjer..) Kan man f.eks betale ned billån i stedet?
Rødtoppen86 Skrevet 7. august 2010 #5 Skrevet 7. august 2010 Skal du bruke pengene på noe annet enn hus, så må du betale tilbake det du har fått igjen på skatten, og det er jo ikke noe særlig hvis du har fått igjen masse hvert år.
Illuminati Skrevet 7. august 2010 #6 Skrevet 7. august 2010 Nei, disse pengene er øremerket "boligsparing" så du må eie huset først og kan ikke benyttes til annet. Pengene er dine, slik at ingen tar de, men det ligger begrensninger på hvordan de skal disponeres. Du burde spare den full før du åpner kontoen, det er meget god avkastning på pengene. Så kan du ha som mål å kjøpe deg inn i huset hans med tiden? Du må ikke kjøpe 50%, kjøp 25% (?) eller mindre hvis det passer dere bedre, da får du verdistigningen på din andel ved evt salg eller brudd.
Gjest navnelapp Skrevet 7. august 2010 #7 Skrevet 7. august 2010 Du bør vel kjøpe ein andel i huset som er så stor som beløpet som står på BSU-kontoen din? Kva mannen din så gjer med pengane, oppgradering el.l. får dokke bestemme sjølve.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #8 Skrevet 8. august 2010 Jeg hadde satt inn maksimalbeløpet hvert år fram til du når grensen på 200 000 kr., eller til det året du fyller 34. Da nyter du fremdeles godt av skattefradraget, samt at du får maksimalt med rente. Deretter hadde jeg sett på muligheten for å kjøpe meg inn med en passende andel. Inntil du har formelt kjøpt deg inn i huset vil jeg anbefale at du følger nøye med på hva du bidrar med som går direkte på verdistigning av huset. Ta vare på kvitteringer, og hold oversikt - selv om det kanskje føles litt uromantisk. Som du selv er inne på : skulle det komme til brudd står du i en lei posisjon dersom du har brukt masse penger på oppussing uten å kunne dokumentere det.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #9 Skrevet 8. august 2010 Jeg hadde satt inn maksimalbeløpet hvert år fram til du når grensen på 200 000 kr., eller til det året du fyller 34. Da nyter du fremdeles godt av skattefradraget, samt at du får maksimalt med rente. Grensen er vel 150 000 for øyeblikket, med mindre det er snakk om å heve den igjen?
AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #10 Skrevet 8. august 2010 AB 09:33 her. Du har selvfølgelig rett. Grensen er kr. 150 000,-. Mener noen ymtet frampå om å heve grensen nylig, men det var nok et soloutspill.
Kenneth199 Skrevet 8. august 2010 #11 Skrevet 8. august 2010 Grensen er hevet fra 15000 til 20000 i året, altså fra 3000 til 4000 i skattetrekk.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #12 Skrevet 8. august 2010 var det ikke maks 100 000 før, og 150 000 nå? har hørt at det ble vurdert å øke denne videre til 200 000, men ikke noe mer....
AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #13 Skrevet 8. august 2010 sakset fra skatteetaten: http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Tabeller-og-satser/2010/Boligsparing-for-ungdom-BSU/ kun 150 000 i sparing..
AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #14 Skrevet 8. august 2010 TS igjen her. Ja, jeg trenger vel kanskje ikke kjøpe meg inn i halve huset (har ikke lært meg så mye om sånne økonomiting enda, så sorry hvis jeg virker litt dum..). Lurt tips å kjøpe meg inn med det jeg får spart, og heller tjene litt på det hvis huset øker i verdi (og vi mot formodning skulle bli skilt). Men det blir en veldig liiiten andel hvis man maks kan spare 150 000 kr da men bedre enn å føle at jeg snylter. kan vel kankjse ta opp litt lån ved siden av og kjøpe meg inn i litt større andel? Greit å vite at man også kan ta ut pengene og bruke til hva man vil hvis man betaler tilbake skattegevinsten. (Bare sånn i tilfelle jeg absolutt ikke vil bruke det på hus om noen år). Da vet jeg hvertfall at pengene er mine!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå