Myrthel Skrevet 7. august 2010 #1 Skrevet 7. august 2010 For et par uker siden fant vi ut at en ukjent katt har fått unger bak huset vårt. Ingen vet hvem mammapusen er. (vi har spurt i området, og hengt lapper på butikkene) Nå har jeg fått tak i to dyrevenner, som ønsker disse to pusekattene. Spørsmålet er: går det ann å få de tamme? Jeg tipper de er ca 2,5 mnd. Er det grusomt for de hvis jeg fanger de, og tar de med inn på badet? Hjelp meg litt.... Kan jo ikke la disse pusene leve bak huset vårt, stakkars små når det begynner å bli kaldt...
MissMas Skrevet 7. august 2010 #2 Skrevet 7. august 2010 Ja, du burde fange de inn. Det går an å temme dem, men du må regne med at de er livredde i starten altså. Det er nok grusomt for dem, som du skriver, men det er en mye bedre skjebne enn å leve som villkatt og få skabb, sykdommer osv. Du burde kanskje ha dem på et annet rom enn badet? Jeg tenkte at de kanskje blir livredde når du skal dusje/på do Kjempebra at du vil prøve å gi dem et fint hjem!
Gjest Huffsa Skrevet 7. august 2010 #3 Skrevet 7. august 2010 (endret) Det er mulig å få dem tamme, men er ikke sikkert det går, så det er sagt. Ville lånt en slik katte-felle fra mattilsynet/dyrebeskyttelsen hvis du ikke klarer å fange dem for hånd. Vi tok til oss en hu-katt med to unger for et års tid siden. Moren hadde tydlig hatt hjem før, mens ungene var født ute og hadde aldri hatt kontakt med mennesker før. Den ene fikk vi tam, mens den andre måtte vi avlive etter 9mnd hos oss, det gikk rett og slett ikke. Kattungen var livredd og sint og hadde det rett og slett grusomt. Og den ble bare større og større, sintere og sintere, og farligere og farligere.. Husk å ta inn mammaen også da Og ring dyrebeskyttelsen og hold av plass til henne. Ville ikke hatt de på badet, pga dusjingen osv. Vi brukte gjesterommet, siden det ikke var noen der utenom når vi skulle til kattene Endret 7. august 2010 av Huffsa
Myrthel Skrevet 7. august 2010 Forfatter #4 Skrevet 7. august 2010 Takker for svar... Ja, badet er kanskje ikke så lurt...Tenkte bare på det som en midlertidig løsning. Men å ta inn mora? Da føler jeg at jeg plager henne...gjør jeg ikke det da, hun som er vant til å løpe helt fritt... Men jeg kan gjerne sette ut mat til henne...(er bare redd hun får det grusomt, hvis jeg fjerner ungene hennes....) Ikke lett dette.... stakkars dyr... Bare for å få med det...jeg er vant med katter og har hatt flere selv...men aldri funnet de ville ute...
AnonymBruker Skrevet 7. august 2010 #5 Skrevet 7. august 2010 (er bare redd hun får det grusomt, hvis jeg fjerner ungene hennes....) Det er nok ikkje lenge før mora forlater kattungene, så det ville eg ikkje tenkt så mye over.
Gjest Huffsa Skrevet 7. august 2010 #6 Skrevet 7. august 2010 Det er faktisk bedre at hun blir litt stresset av å bli tatt inn, enn at hun får kull på kull på kull helt til hun tilslutt dør enten av sult, sykdom, skade eller under fødsel..
Myrthel Skrevet 7. august 2010 Forfatter #7 Skrevet 7. august 2010 Det er faktisk bedre at hun blir litt stresset av å bli tatt inn, enn at hun får kull på kull på kull helt til hun tilslutt dør enten av sult, sykdom, skade eller under fødsel.. Ja, det er jo sant...men hvis jeg fanger henne og tar henne med inn... hvor lenge må hun da være inne, for å ikke stikke av med èn gang jeg slipper henne ut igjen da...??
Gjest Huffsa Skrevet 7. august 2010 #8 Skrevet 7. august 2010 hun bør være inne til hun er nogenlunde tam.. Hun har mest sansynligvis hatt et hjem før, men de blir fort ville. Hu mammapusen vi tok inn, kom seg ut et par ganger (hu klarte å åpne vinduer), men hun kom heldigvis tilbake når dørene sto åpne, pga hu viste hu fikk mat og kos inne (hun elsket kos etterhvert). Og kontakter du dyrebeskyttelsen vil de nok betale kastrering for deg. De gjorde det hos meg ihvertfall, fordi vi var så snille og tok vare på henne fram til de fikk plass i et annet fosterhjem (hu var for sky til å kunne bo på senteret)
onyx Skrevet 7. august 2010 #9 Skrevet 7. august 2010 Ja, det er jo sant...men hvis jeg fanger henne og tar henne med inn... hvor lenge må hun da være inne, for å ikke stikke av med èn gang jeg slipper henne ut igjen da...?? Jeg ville ikke tatt henne inn, men heller fanget henne og fått henne kastrert og vaksinert før jeg satte henne ut igjen. Snakk med dyrebeskyttelsen om de vil gjøre det eller kan tilby kastrering for en billig penge (de har ofte avtaler med vetrinærer). Det er så mye stress for alle parter å prøve å temme halvville katter, noen ganger er det best å la katten være der den trives selv om det faktisk betyr et uteliv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå